bygga htpc men vet inte vad som ska vara i....

Permalänk
Medlem

bygga htpc men vet inte vad som ska vara i....

hej. tänkte bygga ihop en htpc. var ett tag sen man höll på med byggandet så nu behöver ja hjälp med komponenterna!

datorn ska användas för att spela 1080p till tvn, skicka ljudet via optiskt till min förstärkare, sen vill jag kunna sätta i antennkabeln från väggen och spela in så det är väl ett tv kort som behövs då med antar jag?
behöver ingen stor hdd eftersom ja har 2 externa hemma. någon som kan slänga ihop ett billigt alternativ (MÅSTE KUNNA STEAMA 1080p) och ett värstingalternativ som även skulle lämpa sig för spel?

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk
Medlem

Kort fråga, vad har du för tvleverantör?..för den biten styr hårt vad du kan använda för att se tvkanalerna och spela in, som t e x betalkanaler osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

hej. jag har com hem 3 hål i väggen..... har gratisutbud i mitt hyrehus.

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

Jag byggde en med detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/761658/htpc

Har inte testat stream 1080p men E-350 ska klara det lätt vad jag läst iaf.

Sen har jag aldrig haft ett TV-kort, så vet inte vilket sånt du ska ta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av abramion:

hej. jag har com hem 3 hål i väggen..... har gratisutbud i mitt hyrehus.

---------------------
Ah, så då har du inte nåt behov av betalkanalerna då antar jag?
För om du har det, i framtiden t e x så måste du skaffa dig ett tvkort som klarar DVB-C standarden och det är en verkligt snårig djungel, har väl testat de flesta på marknaden förekommande kort såsom hauppage terratec, digitaleverywhere osv, men det enda som jag har upplevt verkligen fungerat bra är anysee tvkort för dvb-c, med ett sånt kan du använda för att kolla på både betaltvkanalerna och gratisutbudet.
Annars är du tvingad att skaffa dig ett analogt tvkort och bildkvaliten med ett sådant är allt annat än bra kan jag ju säga:/
Särskilt om du vill ha bra bild på digitaltvkanalerna, även de fria!

Sen, jag har inte en särskilt kraftig maskin, jag kan se på ALLA hdtvfilmer och klipp med den, även de med sjukt hög bitrate som är verkligt tunga för datorn.
Men vill man spara lite stålar, så köper du ett system med amd llano där grafikkortet är inbyggt i processorn och ett moderkort till detta, 4gb ram och win7 och xbmc ovanpå detta om du skulle föredra det t e x, finns lika många bra lösningar som det finns folk eg ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

okej.... men är det cpu eller ram som är krävande vid hdvisning? eller är de grafikkortet som brukar flaska?

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag byggde en med detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/761658/htpc

Har inte testat stream 1080p men E-350 ska klara det lätt vad jag läst iaf.

Sen har jag aldrig haft ett TV-kort, så vet inte vilket sånt du ska ta.

----------------------
Jag hade istället valt det nya lano från amd, starkare processorer och mer prestanda, avskyr att behöva vänta på sidor ska laddas och samtidigt som man packar upp rarfiler och liknande..det sparar svordomar i slutändan..även om e350 är rekommenderad så är den fasligt slö även med 4gb i ram enl. mitt tycke
Sen, så inte en ssd annat än isf som os disk, ska han spela in från tv i mediacenter t e x så tar det en faslig plats, då kommer han behöva utrymme och det duger mer än fint med en vanligt 3.5 disk till detta

Det här hade jag själv gått på om jag byggt en htpc idag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/761703/2011-08-20

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av abramion:

okej.... men är det cpu eller ram som är krävande vid hdvisning? eller är de grafikkortet som brukar flaska?

----------------
Cpu används bara vid mjukvaruuppspelning av film, det är grafikkortet som tar hand om det här, men det blir jobbigt om du ska använda datorn rent allmänt till att kanske surfa lite, och göra lite fler saker samtidigt vid din tv..då tröttnar man rätt fort på en slö processor, iallafall jag gjorde det så det är mer en personlig reflektion än ett faktum

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------------
Jag hade istället valt det nya lano från amd, starkare processorer och mer prestanda, avskyr att behöva vänta på sidor ska laddas och samtidigt som man packar upp rarfiler och liknande..det sparar svordomar i slutändan..även om e350 är rekommenderad så är den fasligt slö även med 4gb i ram enl. mitt tycke
Sen, så inte en ssd annat än isf som os disk, ska han spela in från tv i mediacenter t e x så tar det en faslig plats, då kommer han behöva utrymme och det duger mer än fint med en vanligt 3.5 disk till detta

Det här hade jag själv gått på om jag byggt en htpc idag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/761703/2011-08-20

Ja, men på HTPCn så sitter iaf inte jag och packar upp saker mm, jag har allt på en annan burk, läger inga filmer eller så på den, det drar jag trådlöst från min stationära. Det jag använder denna till är mest film och spotify, och det duger den finfint till. SSD valde jag för att få den så tyst som möjligt, mindre värme, och inget ljud från själva disken.

Men håller med, ska han göra annat, så är en 3850 tex att föredra, men då får du en till fläkt som låter, om nu inte nån mindre eftermarknadskylare som är passiv går in i Arrayen. Dock, så går inte Blu-Ray enheten in, finns inte någon 5.25"s plats där.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja, men på HTPCn så sitter iaf inte jag och packar upp saker mm, jag har allt på en annan burk, läger inga filmer eller så på den, det drar jag trådlöst från min stationära. Det jag använder denna till är mest film och spotify, och det duger den finfint till. SSD valde jag för att få den så tyst som möjligt, mindre värme, och inget ljud från själva disken.

Men håller med, ska han göra annat, så är en 3850 tex att föredra, men då får du en till fläkt som låter, om nu inte nån mindre eftermarknadskylare som är passiv går in i Arrayen. Dock, så går inte Blu-Ray enheten in, finns inte någon 5.25"s plats där.

------------------------
Missade med blurayn, jag var trött och jobbade när jag glodde igenom tråden^^
Men, iaf, är även det där med att göra dagliga saker på burken, packa upp eller vad som helst, jag är kanske kräsen men hatar slöheten hos atom och fusion..som sirap som sagt, som fort man gör nåt extra så stör det allt man gör eller ser
Sen är inte ljudet ett problem, varken du eller jag sitter mindre än en halvmeter från teven och datorn, plus att ser man på tv med film, så har man inte så lågt på att man kan höra ens de flesta system öht, själv kör jag lianlis låda, med 140mm i fronten och 80 i toppen plus en eftermarknadskylare och en vanlig disk, jag måste gå så nära som mindre än en halvmeter för att ens kunna höra maskinen, så det där är lite överdrivet med ljudet och då får man helt klart välja sämre grejer.
Dessutom, jag har en gammal c2d i min maskin och den är varm, det kan jag lova dig, och med motstånd på t o m originalfläkt så är den knäppus tystus.
Sen kör jag pga utrymmet ett externt nätagg, för att slippa det i maskinen också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

får tacka för alla tips:) får se vad de blir för något postar väl sen när ja har beställt

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/761753/2011-08-20

Mitt tips Alternativt med en liten SSD disk

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H