Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Kan du lägga upp bilden på imageshack eller liknande? Har bara en x10 miini pro att surfa med tills jag köper resten av delarna. Blev intresserad av din bild nu, men kan inte se pga mobilen.

Tack förresten för att du tar din tid att svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Aight, här är den:
http://imageshack.us/photo/my-images/684/35879.jpg/

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Detta är förstås helt personligt, men vilken R3:a tycker ni är snyggast? Jag kan fan inte bestämma mig mellan svart och vit. Jag har alltid tyckt att vitt är väldigt läckert, fast gärna med någon svart kontrast. Är rädd att det blir lite för metrosexuellt med vitt chassi. Är även rädd för att det ser jättehäftigt ut på bilderna men sedan när man får det så ser det bara jättetråkigt ut. Är emellertid lite sugen på att pröva att spraya något svart motiv på sidan, men jag vet inte... Eller så tar jag bara ett svart chassi och håller käften.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av Flugfarfar:

Detta är förstås helt personligt, men vilken R3:a tycker ni är snyggast? Jag kan fan inte bestämma mig mellan svart och vit. Jag har alltid tyckt att vitt är väldigt läckert, fast gärna med någon svart kontrast. Är rädd att det blir lite för metrosexuellt med vitt chassi. Är även rädd för att det ser jättehäftigt ut på bilderna men sedan när man får det så ser det bara jättetråkigt ut. Är emellertid lite sugen på att pröva att spraya något svart motiv på sidan, men jag vet inte... Eller så tar jag bara ett svart chassi och håller käften.

Jag blev ganska besviken på Titanium Grey. På bilden ser den lite brun/guldaktig ut, men irl så är själva chassit helsvart och silverfront. Men jag borde ha förstått det med tanke på namnet ''Titanium grey''.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Bygger snart morsans nya burk: FD R3 vit + vita Nexus silent fläktar.

Men visst blir det snyggt med vitt chassi + svart dekor. Bara du verkligen gör så!
Blir suspekt utan dekoren. (Iaf i mina ögon)

Å andra sidan, ett svart chassi med vit dekor, personligen tycker jag det är snyggare än tvärtom!

Permalänk
Medlem

Bah! Dubbelpost, sorry!

Permalänk
Medlem

Fractal Design R3 vs NZXT H2

Måste bara komma med ett inlägg i denna tråd. Om det är någon som är i valet och kvalet mellan NZXT H2 och Fractal Design R3 så måste jag bara säga köp NZXT!

Har byggt 2 datorer denna vecka. Ena var H2an och andra Define Mini. Visst finns det en del skillader mellan Mini och R3 men så vitt jag vet är det väldigt lika.

Define Mini
+ Må ha lite bättre "finare" ljuddämpningsmaterial men den dåliga luftgenomströmningen från fronten kräver högra varvtal på fläktar vilket resulterar i en högre ljudnivå ändå.
+ Fläkthål på sidan (använder dock inte jag)
+ Utseendet kanske (gillar dock inte stora blåa ljus)

NZXT H2
+ Vinner på alla andra punkter i mina ögon. Fläktkontroll, lufgenomströmning, fläktar, utrymme, dammfilter, hotswap mm

Fractal fanboys bli inte arga. Det är ett snyggt och bra chassie. Men det finns ett bättre...

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-I :: AMD Ryzen 7 7800X3D :: Corsair Vengeance 32GB :. Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti :: ASUS ROG Loki 850W SFX-L :: Corsair MP600 Pro XT 2TB :: SSUPS Meshroom S v2 :: ASUS ROG STRIX LC II 280 ARGB AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Måste bara komma med ett inlägg i denna tråd. Om det är någon som är i valet och kvalet mellan NZXT H2 och Fractal Design R3 så måste jag bara säga köp NZXT!

Har byggt 2 datorer denna vecka. Ena var H2an och andra Define Mini. Visst finns det en del skillader mellan Mini och R3 men så vitt jag vet är det väldigt lika.

Define Mini
+ Må ha lite bättre "finare" ljuddämpningsmaterial men den dåliga luftgenomströmningen från fronten kräver högra varvtal på fläktar vilket resulterar i en högre ljudnivå ändå.
+ Fläkthål på sidan (använder dock inte jag)
+ Utseendet kanske (gillar dock inte stora blåa ljus)

NZXT H2
+ Vinner på alla andra punkter i mina ögon. Fläktkontroll, lufgenomströmning, fläktar, utrymme, dammfilter, hotswap mm

Fractal fanboys bli inte arga. Det är ett snyggt och bra chassie. Men det finns ett bättre...

0/10
http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Mm haters gonna hate...

Jo jag såg den innan jag beställde Fractal Define Mini. Jesus vad han är ute och cyklar. NZXT måste ha kört upp ngt i hans stjärt så ledsen som han är.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-I :: AMD Ryzen 7 7800X3D :: Corsair Vengeance 32GB :. Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti :: ASUS ROG Loki 850W SFX-L :: Corsair MP600 Pro XT 2TB :: SSUPS Meshroom S v2 :: ASUS ROG STRIX LC II 280 ARGB AIO

Permalänk
Medlem

Han som gjorde chassi rensessionen hade ju jobbat mycket mer på Fractal chassit än vad han gjorde på NZXT chassit, och vem tittar på baksidan anyway?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

varför tycker alla NZXT H2 är bättre än R3?
pfff säger jag

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Bygger snart morsans nya burk: FD R3 vit + vita Nexus silent fläktar.

Men visst blir det snyggt med vitt chassi + svart dekor. Bara du verkligen gör så!
Blir suspekt utan dekoren. (Iaf i mina ögon)

Å andra sidan, ett svart chassi med vit dekor, personligen tycker jag det är snyggare än tvärtom!

Tack får svar, får klura lite på hur jag gör.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Jag köpte en vit nyligen. Men det behövs något som bryter av, funderar på någon vinyldekor att klistra på sidan. Ni kanske har förslag på motiv, och vart det kan köpas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte värt en egen tråd, så jag frågar här.

Ska snart beställa ett chassi bland annat, för runt 700-800kr, sitter och tittar på R3. Däremot såg ja Fractal Design Arc vilket var i samma prisklass. Finns det några märkbara skillnader? Vilket är bättre? Kylning är viktigare än ljudnivå för mig.

Sen finns ju Cooler Master HAF 912 också, beslutsångest.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Vad har ni för fläktar i R3? Jag köpte två st Scythe GT och de var usla. Motorn låter mycket, passar dålig och ger ifrån sig oljud även vid 5v.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Vad har ni för fläktar i R3? Jag köpte två st Scythe GT och de var usla. Motorn låter mycket, passar dålig och ger ifrån sig oljud även vid 5v.

De flesta har nog Nexus eller FDs egna. Ja GT låter en del men de blåser ju på bra, inget du övervägde när du köpte dem?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

De flesta har nog Nexus eller FDs egna.

Det vette tusan... Själv kör jag Scythe Slipstream 800, tysta som f-n och en värdig och billigare konkurrent till Nexus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

De flesta har nog Nexus eller FDs egna. Ja GT låter en del men de blåser ju på bra, inget du övervägde när du köpte dem?

Jag köpte två GT 1150 rpm men de lät i princip lika mycket som Fractals på 1400. Har tre st Yate Loons liggande (tror de säljs som Nexus Silent i Sverige), ska pröva med dem och se hur de låter. Min uppfattning är att fläktar presterar väldigt olika beroende på rent praktiska faktorer som avstånd, hinder, vibration etc. T.ex. GT vibrerar en hel del och låter mer med galler/hinder.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Nyfiken: På vilket sätt är den tillslutna dörren med minimala lufthål på H2 bättre än Definen när det gäller luftgenomströmning i fronten?
Båda är rätt kass på den fronten, fast visst har Definen problemet att även HD-buren bromsar upp en hel del. Å andra sidan har man som sagt sidfläkten istället.

Skrivet av atWa:

Inte värt en egen tråd, så jag frågar här.

Ska snart beställa ett chassi bland annat, för runt 700-800kr, sitter och tittar på R3. Däremot såg ja Fractal Design Arc vilket var i samma prisklass. Finns det några märkbara skillnader? Vilket är bättre? Kylning är viktigare än ljudnivå för mig.

Arc torde rimligen ha tydligt bättre genomströmning än R3. Toppen må vara nästan onödigt öppen på Arc, men i vilket fall så lär du kunna få bättre kylning, på viss bekostnad av ljudnivå i Arc. (du kan ju även tex plocka bort en hd-hållare på Arc tex för att öka flödet och öka utrymmet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hörde att det var Bitumenplattor i R3. Hur var det med det, blev dom utbytta senare pga lukt, eller hur var det med den saken?

Köpte en begagnad sådan, tror det var bland dom första som blev levererade, och jag funderar på om man ska byta ut dom mattorna eller inte?

Kanske inte ens finns någon anledning så länge dom inte luktar? Tänkte om det fanns någon hälsorisk med dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hörde att det var Bitumenplattor i R3. Hur var det med det, blev dom utbytta senare pga lukt, eller hur var det med den saken?

Så som jag fårstått saken byttes inte bitumenplattorna ut utan man ändrade bara på specifikationen för det täckade ytskiktet. "Bitumenstommen" är samma som förut och dämpar ljudet, men ytskiktet ändrades och nu luktar plattorna inte längre. Så om dina inte luktar tror jag inte du behöver byta dem, för ljuddämpningen är densamma i plattorna.

Permalänk

Tänkte stjäla tråden lite. Har tänkt uppgradera mina fläktar i mitt R3 chassi och funderar på följande:
2x http://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12... fram
och 2x http://www.inet.se/artikel/5321828/be-quiet-silentwings-usc-1...
eller http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... i top.

För tillfället har jag 2x 120mm fd fram och 1x140mm fd top
Vad säger ni?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Tänkte stjäla tråden lite. Har tänkt uppgradera mina fläktar i mitt R3 chassi och funderar på följande:
2x http://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12... fram
och 2x http://www.inet.se/artikel/5321828/be-quiet-silentwings-usc-1...
eller http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... i top.

För tillfället har jag 2x 120mm fd fram och 1x140mm fd top
Vad säger ni?

Dessa är mkt bättre än Scythe GT http://www.inet.se/artikel/5321347/nexus-120mm-real-silent-vi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Och den här är 40 spänn billigare för samma fläkt...

Permalänk
Skrivet av celerity:

Hur kommer det sig? Specade för att låta lite mer men flyttar samma mängd luft. Säger inte emot, är bara intresserad

Skrivet av guermantes:

menar du dessa? http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

där var den, ja...

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig? Specade för att låta lite mer men flyttar samma mängd luft. Säger inte emot, är bara intresserad

Man ska inte lita på tillverkarnas specs! Nexus-fläktarna anses vara de tystaste på marknaden, de bygger på Yate Loon D12SL-12 som är bl.a SPCRs referensfläkt. Även jag kan bekräfta att Nexus 120 mm är tystare än Scythe GT eftersom jag har båda. GT 1150 rpm har högljudd motor och vibrerar mer. Kan också tillägga att Scythe GT nuddar vid dammfiltret på R3s frontpanel eftersom motorn är något tjockare än hos vanliga 120 mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: På vilket sätt är den tillslutna dörren med minimala lufthål på H2 bättre än Definen när det gäller luftgenomströmning i fronten?
Båda är rätt kass på den fronten, fast visst har Definen problemet att även HD-buren bromsar upp en hel del. Å andra sidan har man som sagt sidfläkten istället.

Jag kanske formulerade mig lite dåligt. Du har nog helt rätt ang luften "in" i båda chassin. Vad som störde mig gällande Definen var just HD buren. Kändes som den dödade all hastighet i luften som fläkten/fläktarna skapade. Man vill ju dels få in luft men också få luften att "glida" igenom chassit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smart eller dumt?

Är det dumt att sätta en fläkt i den andra topplatsen (den närmast fronten) och låta den blåsa inåt så CPU-kylaren (NH-U9B SE) får mer kalluft? Eller kommer då luftflödet påverkas negativt, så värmen cirkuleras runt..? Och om det nu skulle fungera, så vore det väl optimalt med en fläkt som blåser rakt ner (Scythe GT?) och inte åt sidan som många fläktar verkar göra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det dumt att sätta en fläkt i den andra topplatsen (den närmast fronten) och låta den blåsa inåt så CPU-kylaren (NH-U9B SE) får mer kalluft? Eller kommer då luftflödet påverkas negativt, så värmen cirkuleras runt..? Och om det nu skulle fungera, så vore det väl optimalt med en fläkt som blåser rakt ner (Scythe GT?) och inte åt sidan som många fläktar verkar göra.

Man bör sätta takfläkten på utblås, det lär ge bäst kylning men till bekostnad av ökad ljudnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska man använda alla 11 mobo-skruvarna för ett ATX mobo? mitt asus p67 har bara 9 fästen, ska jag fästa de två extra för mer stabilitet eller något?

Borde jag installera min NH-d14 innan jag fäster mobot i chassit? Har lite fobi att tafsa på mobot så det vore skönt om det satt fast i något, men att fästa något så tungt när datorn står upp verkar ganska svårt det med, några tips?