FreeNAS kan windows läsa filer på en freenas server?

Permalänk
Avstängd

FreeNAS kan windows läsa filer på en freenas server?

Okej jag har ett Mini ITX kort liggandes som jag tänkte bygga en NAS server av!
Dock funderar jag på om jag via windows kan läsa tex bittorrent filer,bilder,filmer osv

om jag flyttar tex en mapp med bilder jag gjort backup på från NAS servern till min windows maskin.Kan man räkna med strul då?
Freenas kör ju inte samma filsystem som windows?

Bara en fundering innan man börjar skyffla över filer hej vilt

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Ja Windows kan läsa filerna.

Permalänk
Avstängd

Okej tackar!!
Så om jag alltså flyttar över en mapp med bilder eller en film i .avi format så kan jag flytta tillbaks dessa filer till windows igen utan problem? Vad händer om själva FreeNAS OS blir corrupt eller att USB stickan som FreeNAS slutar fungera?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd

En annan sak som kom upp nu! Då jag endast har 2stycken Sata så tänkte jag använda dessa till 2 hårddiskar.
Jag har alltså ingen DVD inkopplad då den jag har är en IDE.Har ingen IDE port på moderkortet så till frågan då

Kan jag installera FreeNAS utan CD/DVD rom? Jag vill ha dessa 2 diskar till lagringsutrymme men hur installerar man Freenas utan DVD rom?
USB sticka på 8 gig har jag två stycken

Moderkortet jag skall använda är ett Atom baserat intel kort
http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-motherboards/desktop-board-di510mo.html

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Det går bra att installera freeNAS från en usb sticka till en usb sticka! Har för mig att dom inte rekomenderar att installera freeNAS på en av diskarna som du ska använda till lagring. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Okej tackar!!
Så om jag alltså flyttar över en mapp med bilder eller en film i .avi format så kan jag flytta tillbaks dessa filer till windows igen utan problem? Vad händer om själva FreeNAS OS blir corrupt eller att USB stickan som FreeNAS slutar fungera?

En .avi-fil är alltid en .avi-fil oavsett om du skickar den till din nas,din kompis med Macbook eller grannen med Linux dator. Det går däremot inte att plocka en disk från en kraschad dator och stoppa i vilken dator som helst.
Eftersom du formaterar diskarna med zfs så kan du installera om freenas och sedan konfigurera upp det igen. Som att tilldela enhetsbeteckning i Windows när du installerat om. Men det finns också möjlighet att ta backup på din konfiguration och läsa tillbaka den när det krånglar, vilket låter smidigt.
Kan länka ett galleri där lite basic info finns http://www.sweclockers.com/galleri/7778-miniserver-med-freena...

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på NTFS i FreeNAS, då kan du fritt flytta diskar mellan olika maskiner.

Permalänk
Avstängd

Tusen tack allihop!
Ja juste så var det ja! Läste nämligen om en kille som hade en FreeNAS server.Dock framgick det inte varför han inte kunde läsa filerna han flyttat från Windows till FreeNAS.

Skrivet av borz:

Varför inte köra på NTFS i FreeNAS, då kan du fritt flytta diskar mellan olika maskiner.

Går det överhuvudtaget ?
Finns NTFS tillgängligt i FreeBSD ? Det vore ju det bästa att tilldela lagringsdiskarna filsystemet NTFS ifall något skulle hända eller?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

ja du kan formatera diskarna du tänkt använda till lagring i NTFS finns ett alternativ för de när du installerat klart allt och börjar konfigurera

Permalänk
Medlem

Efter att ha sålt min gamla FreeNAS-burk hade jag stora problem med att flytta mina filer till WHS.
Sedan dess kör jag endast NTFS även i min nuvarande FreeNAS-maskin. Enklast så och det fungerar utmärkt.
Visst man tappar en del funktioner men dessa lär man inte sakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Efter att ha sålt min gamla FreeNAS-burk hade jag stora problem med att flytta mina filer till WHS.
Sedan dess kör jag endast NTFS även i min nuvarande FreeNAS-maskin. Enklast så och det fungerar utmärkt.
Visst man tappar en del funktioner men dessa lär man inte sakna.

Hur gör man för att använda NTFS diskar i freenas?, har en disk med massa filer som jag vill slippa formatera för att sätta in i min freenas 0.8
Har sökt men hittar ingen info om hur man ska göra, kan du länka/förklara?

Permalänk
Medlem

Kan inte säga på rak arm, men du "mount:ar" bara disken. I filsystemet väljer du NTFS, formatera INTE!

Permalänk
Medlem

Herregud... Varför skulle man någonsin vilja använda ett så dåligt filsystem som ntfs?

Jag rekomenderar zfs om du kör freenas. Eller ext4 om du kör linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Herregud... Varför skulle man någonsin vilja använda ett så dåligt filsystem som ntfs?

Jag rekomenderar zfs om du kör freenas. Eller ext4 om du kör linux.

Typexempel på ett mindre bra inlägg, förklara gärna vad som är dåligt med ntfs och framhäv sedan fördelarna med zfs eller ext4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME