Datorn startar inte, började lukta bränt

Permalänk

Datorn startar inte, började lukta bränt

Tjena...
Det är så att min dator inte startar, när jag trycker på power knappen så startar fläktarna en halv sekund sedan dör den.
Felet började med att datorn dog helt plötsligt och när jag försökte starta den igen så började det lukta bränt, då drog jag ur strömkabeln och har sedan dess inte startat.

Jag har plockat ur allt och kollat efter brända komponenter men jag hittar inget. Har också testat med bara ett grafikkort, testat ett minne åt gången.

Vad kan felet vara? Är det nätaggregatet eller kan det vara moderkortet?

Delarna syns i sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevercooler:

Tjena...
Det är så att min dator inte startar, när jag trycker på power knappen så startar fläktarna en halv sekund sedan dör den.
Felet började med att datorn dog helt plötsligt och när jag försökte starta den igen så började det lukta bränt, då drog jag ur strömkabeln och har sedan dess inte startat.

Jag har plockat ur allt och kollat efter brända komponenter men jag hittar inget. Har också testat med bara ett grafikkort, testat ett minne åt gången.

Vad kan felet vara? Är det nätaggregatet eller kan det vara moderkortet?

Delarna syns i sign.

Nätagget eller någon kortslutning, har du i distanserna? Du kan ofta lukta dig till det brända om du doftar på komponenterna var för sig.

Har det åskat?

Permalänk
Skrivet av Lalingoo:

Nätagget eller någon kortslutning, har du i distanserna? Du kan ofta lukta dig till det brända om du doftar på komponenterna var för sig.

Har det åskat?

Distanserna sitter i. Datorn har fungerat i flera månader. Har kollat och luktat men hittar inget som ser fel ut. Och nej det har inte åskat den bara stängdes av.
Jag tror det är nätagget men är inte helt hundra på det...

Permalänk
Medlem

Prova helt utan grafikkort.

Permalänk
Visa signatur

/ Antec Ninehunderd Two / GA-MA790x-UD3P / 1090T @ 4ghz / XMS2 4GB / XFX HD6870 / WD 250GB WD 1TB / XFX 750W / Antec Kühler H2O 620 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevercooler:

Distanserna sitter i. Datorn har fungerat i flera månader. Har kollat och luktat men hittar inget som ser fel ut. Och nej det har inte åskat den bara stängdes av.
Jag tror det är nätagget men är inte helt hundra på det...

Har du verkligen följt Lalingoo instruktioner.

Ta isär HELA datorn igen. Moderkort och processorn också. Förutom att det är lättare att då lukta och kolla så bör du också bygga om datorn.

En dator som dör så snabbt behöver bara 4 delar.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

JA. Det betyder att Grafikkort Tangentbord, mus, hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm också SKA BORT tills du fixat så att den inte dör längre.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Egentligen kan du kasta chassit i förrådet. Lägga moderkortet på en yta som inte leder ström och använda en skruvmejsel för att starta datorn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Har du verkligen följt Lalingoo instruktioner.

Ta isär HELA datorn igen. Moderkort och processorn också. Förutom att det är lättare att då lukta och kolla så bör du också bygga om datorn.

En dator som dör så snabbt behöver bara 4 delar.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

JA. Det betyder att Grafikkort Tangentbord, mus, hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm också SKA BORT tills du fixat så att den inte dör längre.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Egentligen kan du kasta chassit i förrådet. Lägga moderkortet på en yta som inte leder ström och använda en skruvmejsel för att starta datorn.

Jag har nu plockat isär allt och satt ihop och laggt moderkortet på skrivbordet och kopplat in processor, kylare, minne och nätagget (24-pin och 8-pin). Den startar inte, får inte ens ett livstecken.

Skrivet av lillenlillen2:

Det fungerar när jag kopplar ihop grön med svart, nätagget startar direkt.

Då är det väll moderkortet det är fel på? Eller?

Permalänk
Medlem

Prova dra ut minnena med och prova.

Tänk på att om det fungerar och du har en högtalare kopplad till moderkortet så kommer det tjuta lite

Permalänk
Skrivet av d0m1nation:

Prova dra ut minnena med och prova.

Tänk på att om det fungerar och du har en högtalare kopplad till moderkortet så kommer det tjuta lite

Har testat det med nu, men när jag försöker starta så går datorn igång en halv sekund och stänger sedan av sig, efter nån sekund så stänger den på sig i en halv sekund igen och stänger av sig igen.

Då är det väll kortslutning någonstans i moderkortet eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Så datorn är alltså igång längre än med minnena? Att datorn startar om sig beror antagligen på att du inte har några minnesmoduler inkopplade. Antar att du har 2x4 eller något i den stilen, prova med bara ett, om inte det går så prova då det andra. Annars se om du inte kan låna ett av en kompis. Annars ligger ett 4gb på 239:-
Har du 4 minnesplatser så prova alla med ett åt gången.

Märker du sedan att det fungerar så prova koppla in gpu'n och se vad bios säger.

Permalänk
Skrivet av d0m1nation:

Så datorn är alltså igång längre än med minnena? Att datorn startar om sig beror antagligen på att du inte har några minnesmoduler inkopplade. Antar att du har 2x4 eller något i den stilen, prova med bara ett, om inte det går så prova då det andra. Annars se om du inte kan låna ett av en kompis. Annars ligger ett 4gb på 239:-
Har du 4 minnesplatser så prova alla med ett åt gången.

Märker du sedan att det fungerar så prova koppla in gpu'n och se vad bios säger.

Har testat alla minnena nu (ett åt gången) ingenting händer. Testade utan minnen igen och då händer inget alls denna gången.

Permalänk
Medlem

Aj då, då är nog moderkortet kaputt, men det är mycket svårt att svara på om några andra komponenter lever utan att testa det på en annan rigg