Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV6

Tjena, jag har lite problem med min HP Pv DV6.
Köpte den för ett ganska bra tag sen och den fungerade hur bra som helst, nu helt plötsligt har den börjat överhettas och går väldigt långsamt.
Är det någon som har några råd, skulle en hel fabriksåterställning räcka?

Permalänk
Medlem

"Ett bra tag sen" = 2-3 år ?
Har du haft den igång mycket så är det troligen damm som är orsaken till överhettningen.

Video på hur du monterar isär burken, i videon ska dom byta fläkt, så det är lika långt in du måste. http://www.youtube.com/watch?v=ZoYVztAcCiQ

Om du inte kan/vill mecka...så KAN det gå om man kör tryckluft via utblåset(!), se till att hålla fast fläkten på något vis, sätt dit ett gem/tandpetare eller något så den inte snurrar. Det kan vara så att det inte funkar bra beroende på hur mycket damm/dammtussar det samlats i kylflänsen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Ja ca 2-3 år kan nog stämma bra.
Är väldigt glad för att montera isär laptops/stationära (har försökt innan men misslyckats), ska kolla videon och se om den kan hjälpa mig mer denna gång.

@MadFred Tack för det snabba svaret.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid är ett bra tag sedan?
Skulle vara bra o veta det då detta påverkar om du kan fixa överhettningarna eller inte.

/ Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

@Vcz Ca 2-3 år stämmer bra.

Permalänk

Du får förklara bättre nu, liksom vad hände innan problemen uppstod? dvs om du kommer ihåg och dvs om du gjorde något innan som kan ha orsakat detta!!

Permalänk
Medlem

@Armania99 Nej, den har helt enkelt användts ganska mycket och stått i ett hyffsat dammigt rum (tack vare en katt).

Permalänk

Kan vara heatsinken med. på min var det biosuppdatering, heatsink. även damm är ju klart det ställer till. men om du ändå tar i ser den skulle jag även bytt heatsinken och kylpastan.

Mvh
Martin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Vet inte vad en ny heatsink kostar, känns inte speciellt lönt att köpa en ny heatsink om den är dyr.
Köper hellre en ny laptop då jag har en finfin desktop.