Billigaste lösning för 20+ SATA-diskar i samma maskin?

Permalänk

Billigaste lösning för 20+ SATA-diskar i samma maskin?

Då jag har ett gäng "gamla" SATA-hårddiskar över sedan jag monterat ner lite datorer jag ej använder längre/fått ta över från bekanta osv så tänkte jag bygga en liten filserver av samtliga diskar och började kika runt efter alternativ för att överhuvudtaget kunna ansluta över 20 hårddiskar till samma maskin. Då jag aldrig byggt annat än "enklare" datorer innan så har jag aldrig behövt ta reda på detta innan och sitter därför fast ganska rejält.

Min första tanke var att helt enkelt köpa det största SATA-kontrollerkort jag kunde hitta, och helt sonika montera mina diskar till detta kort. Hittade ett kort med 24 platser, http://www.sweclockers.com/nyhet/4687-areca-lanserar-24-porta... och klickade mig genast vidare till prisjakt för att beställa hem ett exemplar. Blev dock en snabb vändning på beställningen då jag insåg att priset för detta kort ligger i 10tusen-kronors klassen. Läste något om "multilane" i den tillhörande tråden till länken ovan, och har googlat ett tag för att få mer information om hur detta fungerar i praktiken men utan några tillfredsställande svar.

Ser ytterligare en möjlighet jag kan använda, dock fungerar det halvdant då min idé från början var att lägga alla hårddiskar av samma strolek (har över 20 diskar på 250 GB vardera) i ett RAID-5 system:

Att köpa ett nytt moderkort till servern som har låt säga 10 SATA-portar integrerat, sedan installera 2 kontrollerkort jag redan äger (4 respektive 2 SATA-platser), då har jag en lösning för 16 diskar. Ett ytterligare inköp av ett 4-portas kontrollerkort lär då bli aktuellt om jag följer denna lösning. Detta skulle mycket väl kunna vara en lösning som fungerar, men som jag skrev ovan skulle det vara trevligt att köra alla diskar av samma storlek i ett RAID-5 system för att vara så säker som möjligt på att filerna inte försvinner vid eventuella haverier.

Finns det några smarta lösningar som fungerar rent praktiskt på samma sätt som om jag kopplat alla diskar till ett kontrollerkort, men som blir betydligt billigare? Då det inte är någon superviktig information/företagsinriktade saker som ska lagras har jag ingen lust att lägga ut närmare tiotusen kronor bara för att kunna köra dessa hårddiskar i samma burk.

Vad gäller chassi-utrymme/nätaggregat osv rörande detta bygge anser jag att jag redan har skaplig koll på då jag byggt en del datorer genom åren, är just denna bit jag fastnat på och hoppas på svar. Uppskattar även svar som innebär att jag kanske inte kan köra RAID som jag önskade, det har trots allt funkat att bränna ut det viktigaste under alla år hittills :).

Tack på förhand!

Permalänk

Någon form av kontrollerkort + HP SAS Expander, artikelnummer 468406-B21, borde ju lösa själva anslutningsbiten rätt skapligt. Expandern tror jag ligger runt 3000 kr i sverige, går nog att hitta billigare på ebay och liknande sidor. SAS Expandern har plats för 24 diskar men är inte helt hundra på vilka kontrollerkort som den lirar bra med, men kika på #10810494 så får du lite förslag.

Ska du köra en raid 5 på 20+ diskar kan du lika gärna köpa en knippe trisslotter i samma veva. Fungerar de i längden har du rejäl tur och då kan du lika gärna finansiera maskinen med lotterna

Nä men för att vara lite allvarligare så känns en raid5 på 20+ diskar som en väldigt dålig idé. Om oturen är framme och 2 diskar pajar samtidigt så är datan på diskarna förlorad vilket är mindre skoj. När man har så många diskar är ju risken att 2 eller fler diskar går sönder samtidigt relativt stor, de utsätts för samma omständigheter med eventuella strömspikar och temperaturer, är antagligen ungefär lika gamla och kanske har tillverkats samtidigt med samma defekter osv.

Skulle nog rekommendera att du delar upp diskarna i flera mindre raidgrupper så du kan "förlora" en disk i varje grupp och fortfarande ha kvar datan i gruppen tills du hinner få dit en ersättningsdisk. Du kan även kika på raid6 eller liknande för att få lite extra redundans mot trasiga diskar. Eller kanske tillochmed köra ett gäng zfs-grupper? Är ju en hel del roliga funktioner som finns där med snapshots och dyligt utöver att det säkrar upp datan på diskarna lite extra.

Sen kan det ju vara läge att påpeka att en raid inte är ersättning för backup, men det vet du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

(har över 20 diskar på 250 GB vardera) i ett RAID-5 system:

Det blir seriöst billigare och betydligt säkrare att köpa 4st nya 2tb för 600kr/st=2400 och sen ett vettigt raidkort för 4 diskar(kanske kostar 2-3000).
Detta ger dig mer utrymme i raid 5 (6tb istället för ca 5tb) och har garanterat högre tillförlitlighet.

Mina 5 cent

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?cPath=569_306...
821kr
pcie4x
8 platser för hdd
3gb/s
mjukvaruraid

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Lägg ut diskarna på Tradera. Kanske kan få någon knapp hundring styck. 8st (2TB) ger då mer pengar än en ny 2TB-disk kostar.
Köp nya diskar för slantarna du får in.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andre_H:

Jäkligt prisvärt. Jag är i tankarna att flasha mitt Intel SASUC8I-kontrollerkort men går det åt skogen är det ju inte så värst mycket pengar för ett motsvarande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Tack för alla svar! När jag tänker efter så är det självklart vettigast att byta ut dessa smådiskar mot ett gäng 2 TB diskar istället! För nyfikenhets skull undrar jag dock fortfarande kring min första post i tråden (låt säga att jag haft 20+ diskar på 2TB istället). En fråga till screamcast som verkar insatt i ämnet RAID: Jag trodde risken var försvinnande liten att 2 diskar går sönder precis samtidigt, men men tack för hinten. Vad skulle du anse som mest säker av RAID-5 eller inget RAID över huvudtaget på 20+ diskar? Visst - det säger sig självt att om en disk dör då är datan borta för all framtid, men bättre det än att data på 20+ diskar ska vara borta :). Känns overkill att köra flera raidsystem (= fler diskar) för detta syfte. RAID-6 kanske skulle vara något isåfall, men om risken är stor att 2 diskar dör samtidigt bör det väl vara rätt så överhängande att även 3 diskar kan göra detsamma? Tack återigen på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuborgarn:

Tack för alla svar! När jag tänker efter så är det självklart vettigast att byta ut dessa smådiskar mot ett gäng 2 TB diskar istället! För nyfikenhets skull undrar jag dock fortfarande kring min första post i tråden (låt säga att jag haft 20+ diskar på 2TB istället). En fråga till screamcast som verkar insatt i ämnet RAID: Jag trodde risken var försvinnande liten att 2 diskar går sönder precis samtidigt, men men tack för hinten. Vad skulle du anse som mest säker av RAID-5 eller inget RAID över huvudtaget på 20+ diskar? Visst - det säger sig självt att om en disk dör då är datan borta för all framtid, men bättre det än att data på 20+ diskar ska vara borta :). Känns overkill att köra flera raidsystem (= fler diskar) för detta syfte. RAID-6 kanske skulle vara något isåfall, men om risken är stor att 2 diskar dör samtidigt bör det väl vara rätt så överhängande att även 3 diskar kan göra detsamma? Tack återigen på förhand!

Om du ska köra 20 stycken 2 TB diskar skulle jag nog personligen kört två stycken RAID6-arrayer. RAID5 är lite för riskabelt om man kör mer än 6 diskar skulle jag säga i alla fall. Man vet aldrig när Murphy är framme. Sedan är det alltid vettigt att ha backup på viktig information, finns fler sätt data kan gå sönder på än en felande hårddisk. Annars kan man alltid köra exemelvis ZFS, även om det inte är så värst dynamiskt med bland annat migration och storleksökning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR