DNS-server problem och redigt slöt bredband

Permalänk
Medlem

DNS-server problem och redigt slöt bredband

Hej.

Jag undrar om någon kan vet vad som är fel om ens DNS server slutar att fungera, med detta menar jag att webläsaren helt enkelt lägger av medans t.ex Skype, Windows Messenger och online spel fortfarande fungerar. Problemet är att webläsaren bara lägger av i några minuter. Har testat att starta om routern genom att dra ut strömmen från den och loggat in via 192.168.0.1 och kört reboot. Efter jag gjort det så funkar det att använda webläsaren igen. Men varför får jag DNS server problemet ?

Andra frågan. Har en 24mbs internet lina men kommer knappt upp i 2mbs på bredbandskollen.. Har ringt Telia som då är leverantören och dom säger att allt funkar som det ska 0.o Någon som har ett svar på varför det är så ?

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk
Medlem

aldrig så att du sitter och wärschar med torrents va?
jag får exakt samma problem om jag har för många connections i uTorrent. skit-thompsonmodemet orkar inte med och då dör internet, löses enkelt genom att sätta en limit på max connections.

wärshar du inte, ja då blir det nog att dansa tango med teliasupporten igen tyvärr..
annat tipps är att kolla att ditt adsl modem är inkopplat i det första telejacket i huset/lägenheten. kan bli strul om man sitter på fel uttag då det blir sämre signal då, eller nått åt det hållet

Permalänk
Medlem

Testa Googles DNS funkar utmärkt!
http://code.google.com/intl/sv-SE/speed/public-dns/

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|