Slutkoll inför beställning av burk, Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Slutkoll inför beställning av burk, Hjälp tack!

Hej!

Hade tänk att rådfråga er mer datorkunniga än mig om råd om mitt burkköp. Har lagt ihop en kundvagn på inet.
länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/831071/2011-09-05

Det jag skulle behöva mest hjälp med är moderkortet, ramen och även grafikkortet. Finns det exempel på bättre moderkort eller ram minnen för dessa pengar, även om det finns kanske billigare? Detta burkbygge är till största anledning av Battlefield 3, men även andra krävande spel.
Undrar även grafikkortet jag har valt är bra? eller räcker det kanske med en 560? Jag skall kunna spela Battlefield 3 på högsta grafiken utan några helst konstigheter. Är även intresserad av att klocka processorn, skulle jag behöva en bättre kylare då?

Somsagt så behöver jag eran hjälp till att göra mitt datorbygge så bra som möjligt, så uppskattar all typ av råd från er.

Budgeten ska vara ungefär som jag har nu, kanske nån hundralapp mer eller mindre.

EDIT: Har även kollat på en färdig speldator från inet = http://www.inet.se/artikel/1517095/taurus-overkill-gamer-gtx5...
Vilken av dessa burkar är bäst? Den jag har byggt eller denna dator. Sedan skulle jag gärna vilja veta för och nackdelar med att köpa färdig dator kontra eget bygge, och vise versa.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan du inte skicka en länk istället från inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecoool:

Kan du inte skicka en länk istället från inet

Sorry, hade missat den funktionen Här är länken iaf http://www.inet.se/kundvagn/visa/831071/2011-09-05

Permalänk
Medlem

Här har du förslag på en annan varukorg och så får du drygt 2200:- att göra något annat roligt för:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/827812/2011-09-05

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Här har du förslag på en annan varukorg och så får du drygt 2200:- att göra något annat roligt för:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/827812/2011-09-05

Ser helt okej ut. Men vill nog ha i7an 2600k. Tror jag läste någonstans att sabertooth kortet var ingenting att ha?

Hur som helst är moderkortet prio 1, för det är de som jag har minst koll på. Även ny cpu kylare/fläkt? om man ska klocka processorn.

Klarar denna burk som den ser ut nu BF3 på högsta utan problem?

EDIT: Har även kollat på en färdig speldator från inet = http://www.inet.se/artikel/1517095/t...tx580-i7-2600k
Vilken av dessa burkar är bäst? Den jag har byggt eller denna dator. Sedan skulle jag gärna vilja veta för och nackdelar med att köpa färdig dator kontra eget bygge, och vise versa.

Permalänk
Medlem

bumpar denna, vill gärna få iväg en beställning så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazur:

Ser helt okej ut. Men vill nog ha i7an 2600k. Tror jag läste någonstans att sabertooth kortet var ingenting att ha?

Hur som helst är moderkortet prio 1, för det är de som jag har minst koll på. Även ny cpu kylare/fläkt? om man ska klocka processorn.

Klarar denna burk som den ser ut nu BF3 på högsta utan problem?

EDIT: Har även kollat på en färdig speldator från inet = http://www.inet.se/artikel/1517095/t...tx580-i7-2600k
Vilken av dessa burkar är bäst? Den jag har byggt eller denna dator. Sedan skulle jag gärna vilja veta för och nackdelar med att köpa färdig dator kontra eget bygge, och vise versa.

Datorn som milla 66 ploccka ihop ser bäst u enligt mej. Hade kört på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tips på CPU kylare! http://www.inet.se/artikel/5321871/corsair-cooling-hydro-h80. trevlig kylare som du har nytta av om du vill överklocka CPUn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk

Ditt paket ser bra ut, men minska minnena till 8gig och kör i5 2500k istället. Funkar lika bra till gaming. Jag skulle inte välja att köpa en färdig dator, det är ju roligare att plocka ihop delar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Ditt paket ser bra ut, men minska minnena till 8gig och kör i5 2500k istället. Funkar lika bra till gaming. Jag skulle inte välja att köpa en färdig dator, det är ju roligare att plocka ihop delar själv.

Hur stor skillnad är det mellan i5 2500k och i7 2600k? Är det en märkbar skillnad, eller är det bortkastade pengar?

Sedan undrar jag hur vattenkylning fungerar, byter man vattnet någongång? Är det mer jobb?

Permalänk

i7 stödjer hyperthreading, vilket aldrig används i spel. Om du bara ska spela med datorn, och inte syssla med tex avancerad bildredigering så är i7an bortkastade cash enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tazur:

bumpar denna, vill gärna få iväg en beställning så snabbt som möjligt

Meningslösa inlägg enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning, bryter mot §4 i reglerna.

Alla trådar ska ha samma möjlighet att synas, därför finns bumpningsregeln.

Tänk på detta i fortsättningen så att det inte händer igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Tazur:

Hur stor skillnad är det mellan i5 2500k och i7 2600k? Är det en märkbar skillnad, eller är det bortkastade pengar?

Sedan undrar jag hur vattenkylning fungerar, byter man vattnet någongång? Är det mer jobb?

ta en titt här så får du reda på allt du behöver på vad skillnaden är http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Nu är datorn beställd, beställde den igårkväll och den är redan skickad av inet

Här nedan har ni resultatet. Allt gick på 14100 kr.
Så vad tycker ni? bra dator till pengarna? Hoppas den klarar alla senaste spel på högsta grafik bara

Asus P8Z68-V Pro
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT
Corsair SSD Force GT 90GB
Corsair Cooling Hydro H80
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC
Fractal Design Newton R2, 800W modulär
Fractal Design Define R3, Svart
Optiarc AD-7280S Svart SATA, OEM

Permalänk
Medlem

Nu har jag hämtat datorn från posten. Ska börja packa upp och montera nu, kan återkomma sedan med resultatet eller om jag stöter på något problem

Permalänk
Inaktiv

90 gb ssd kommer nog ryka upp fort, men såg bra ut, lycka till

Permalänk
Medlem

Då har jag stött på ett problem redan! Är det bara jag som är extremt dålig eller följer det inte med skruv för att fästa nätagget och moderkortet?
Eller var man tvungen att välja till monteringsskruvarna när man köpte alla delar?

EDIT: Fick en del skruvar med i H80, kan alla dem vara där i? Tycker skruvarna till nätagget borde ligga i nätagget lådan, och skruvar till moderkort i den lådan, etc.. om ni förstår vad jag menar

Permalänk
Hedersmedlem

Skruvar till nätagget följer ofta med själva agget om det inte är superbudget. Distanserna + skruvarna till moderkortet följer med lådan, liksom de flesta andra skruvar inklusive sådana som passar nätagget. Det är väl bara att titta igenom och pröva?

Känner du inte till detta grundläggande så råder jag dig att bygga långsamt och vara säker på allt innan du sätter i väggkontakten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skruvar till nätagget följer ofta med själva agget om det inte är superbudget. Distanserna + skruvarna till moderkortet följer med lådan, liksom de flesta andra skruvar inklusive sådana som passar nätagget. Det är väl bara att titta igenom och pröva?

Känner du inte till detta grundläggande så råder jag dig att bygga långsamt och vara säker på allt innan du sätter i väggkontakten.

Har ju byggt dator i skolan, men dessa var av lite äldre variant, men jag tar det väldigt långsamt. Men nu har jag verkligen kollat igenom alla lådor, och det fanns 0 skruvar! Den enda lådan de medföljde skruvar till var vattenkylningen, och dessa skall användas till den. Detta var ju mindre roligt, får väl kanske ta en tripp till clasolsson och köpa datorskruv?

EDIT: Ringde inets support och lådan för datorskruvarna var tydligen "gömd" i chassit enligt mig Men nu äre bara påt igen

Permalänk
Medlem

Då har man stött på problem... Har nu kopplat ihop allt i datorn, och när jag ska starta upp den så startar den 1 sek, sen dör den. och 1 sek senare startar den upp igen. Det jag kan se är att CPU fläktarna snurrar inte, det är Hyrdros H80. CPU lampan lyser rött(ska det vara så?) Grafikkortets alla fläktar fungerar, men det är bara helt svart på skärmen. Någon som kanske vet vad felet är?

Kan tillägga att ATX kontakten i nätagget har 20 pins, meddans det i moderkortet har 24 pins, men den passar perfekt. Kan felet vara där?

Ovan så ser ni vilka komponenter jag har

Permalänk
Hedersmedlem

Alla moderna nätagg har 24 (ofta 20+4) pinnars ATX-kontakt, plus då 8-pinnars till CPU (ibland 4+4 för att passa även äldre kort, annars 1st 8 och 1st 4)

Vi har ingen aning om hur du byggt så det kan i princip vara vad som helst som felar om en oerfaren byggare varit i farten.

Några exempel:
Alla strömkablar isatta? 24 + 8 pin till moderkortet vid en modern dator.
Har du monterat moderkortsdistanserna korrekt? Lika många som monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre.
Sitter minnena i rätt platser och är ordentligt nertryckta? Bör göras innan man sätter kortet i lådan eftersom det lätt flexar annars och det är större risk för att modulen inte hamnar ända ner i sloten.
Var du försiktig vid monteringen av CPU så inga pinnar/kontaktbleck skadades? Sitter CPU-kylaren som den ska?
Sitter grafikkortet rätt i sin slot och är strömmen rätt ansluten? Kan vara 6 och/eller 8 pinnars (oftast 6+2) pcie-ström till det. Får absolut ej blandas ihop med 8 pin till CPU, då de är kopplade helt olika.

Bilder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla moderna nätagg har 24 (ofta 20+4) pinnars ATX-kontakt, plus då 8-pinnars till CPU (ibland 4+4 för att passa även äldre kort, annars 1st 8 och 1st 4)

Vi har ingen aning om hur du byggt så det kan i princip vara vad som helst som felar om en oerfaren byggare varit i farten.

Några exempel:
Alla strömkablar isatta? 24 + 8 pin till moderkortet vid en modern dator.
Har du monterat moderkortsdistanserna korrekt? Lika många som monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre.
Sitter minnena i rätt platser och är ordentligt nertryckta? Bör göras innan man sätter kortet i lådan eftersom det lätt flexar annars och det är större risk för att modulen inte hamnar ända ner i sloten.
Var du försiktig vid monteringen av CPU så inga pinnar/kontaktbleck skadades? Sitter CPU-kylaren som den ska?
Sitter grafikkortet rätt i sin slot och är strömmen rätt ansluten? Kan vara 6 och/eller 8 pinnars (oftast 6+2) pcie-ström till det. Får absolut ej blandas ihop med 8 pin till CPU, då de är kopplade helt olika.

Bilder?

Jag har nu bytt kylare till orginal för tillfället, dock så vet jag nu vilket fel jag gjorde. Jag hittade senare molex? eller vad det kallas för att sätta in mellan nätagget och kylaren.
Jag har kopplat in 24+8 pin i moderkortet, distanserna är använda på rätt sätt.
Jag använder minnesplatserna A2 och B2 för DDR3 minnena.
Grafikkortet är kopplat med 6+2pins + 6 pins till nättagget. Innan hade jag inte kopplat in de sista 6, så efter detta så lyser det massa gröna dioder på grafikkortet (bra?)
Problemet nu är att memory ok dioden lyser. Minnena sitter som sagt i A2 och B2..

Förstår att detta kan vara svårt att lista ut för er Men uppskattar hjälpen verkligen

EDIT: WOhoo! Nu startade datorn Kom till bios

Permalänk
Medlem

Stött på ett till problem.

Har ni installerat Win 7 på SSD, allt utan probs. Men när jag är inne i windows så hittar jag inte min Samsung HDD, ser bara min SSD.

Men i bios så fanns tydligen Samsung HDD.