Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu klarar man ju det mesta på ett enkelt HD6970 även i de senaste spelen. Dessutom slipper man ju CF/SLI problem som microstuttering och skalningsproblem.

Observera att det redan finns en nyligen uppdaterad guide för detta i första inlägget. Om din är utförligare så ser jag dock helt klart att den nuvarande ersätts med din istället.

När jag gjorde guiden var den nog inte uppdaterad eller så var jag blind. Dock så fattas det om hur profiler sparar och hur man får samma meny som i första bilden (advanced mode)

Profiler: AMD CCC sparar bara inställningar i de flikar som är öppna, stänger du skärm fliken och sedan skapar profil så kommer dessa inställningar inte att spara sig. (Hade dessa problem eftersom jag tyckte om att stänga alla flikar så fort jag blev klar och då efter sökt flera gånger på forum hittade jag orsaken till varför mina skärmar inte ville byta mellan Eyefinity och Extended)

Ett sätt att visa hur man får Advanced/Standard view är också något man kanske skall ha i guiden för folk som är nya till AMD.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hej, har en liten fråga angående fp adaptrar. Det är så att jag har 3 skärmar redan och vill ha 1 till för temerarturer, spotify mm. Skärmarna är inkopplade så här:
Dp->dvi
Dvi->vga
Dvi->dvi

Nu till min fråga, går det köra den nya skärmen med en passiv dp adapter då den inte ska vara med i eyefinity setupen? Jag vill ju bara utöka den.

Jag har sapphire 6950 toxic cf.

Mvh.

Permalänk
Skrivet av berra200:

Hej, har en liten fråga angående fp adaptrar. Det är så att jag har 3 skärmar redan och vill ha 1 till för temerarturer, spotify mm. Skärmarna är inkopplade så här:
Dp->dvi
Dvi->vga
Dvi->dvi

Nu till min fråga, går det köra den nya skärmen med en passiv dp adapter då den inte ska vara med i eyefinity setupen? Jag vill ju bara utöka den.

Jag har sapphire 6950 toxic cf.

Mvh.

Nej det kommer behövas en aktiv adapter även för den skärmen. du kan koppla in 2 skärmar utan en aktiv adapter (förutsatt att du inte har en DP ingång på skärmen) resterande skärmar behöver en aktiv adapter.

Det som kan noteras är dock att DVI-VGA adaptrar är AKTIVA då det är en DAC i dom! så om du kör ytterligare en skärm med dvi-VGA så kommer det funka med en passiv adapter till nästa skärm.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Nej det kommer behövas en aktiv adapter även för den skärmen. du kan koppla in 2 skärmar utan en aktiv adapter (förutsatt att du inte har en DP ingång på skärmen) resterande skärmar behöver en aktiv adapter.

Det som kan noteras är dock att DVI-VGA adaptrar är AKTIVA då det är en DAC i dom! så om du kör ytterligare en skärm med dvi-VGA så kommer det funka med en passiv adapter till nästa skärm.

Okey, tack för ett snabbt svar! Tråkig dock att jag behöver en aktiv adapter.

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sida för wallpapers? Vet redan av Wallbase, triplemonitorbackgrounds och jimswidescreenwallpapers, men verkar inte finnas så mång andra bra sidor för 5760x1080 wallpapers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Finns det någon bra sida för wallpapers? Vet redan av Wallbase, triplemonitorbackgrounds och jimswidescreenwallpapers, men verkar inte finnas så mång andra bra sidor för 5760x1080 wallpapers.

finns inte många bara googla, jag brukar dra screenshots från spel som EVE Online etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

jag fattar verkligen ingenting av allt det här med adaptrar etc etc etc. Men nu har jag iaf kommit över en till datorskärm, som jag ska använda när jag kodar websidor och ha som "testskärm". Tror det är en 17" widescreen datorskärm.
Den är VGA, och jag har kopplat in den till mitt 6970 med en VGA-DVI adapter och den fungerar prima. Min main skärm är en 23" skärm med vanlig DVI anslutning som också fungerar när jag kopplar in den.
Nu kommer problemet, jag har en TV som jag alltid haft inkopplad, dock står den inte på förutom när jag ska glo film på kvällarna. Den har jag kopplat med en nyinköpt HDMI kabel till HDMI anslutningen på grafikkortet men får den inte att fungera.
Denna lösningen är alltså inte till för att spelas på, mest för bekvämhetens skull så jag slipper stå och byta kablar hela tiden.
Hur gör jag nu? Vet att AMD's kort stöder 3 bildskärmar, finns det något sett som jag kan ha alla skärmar på?
Om inte vilken typ av adapter bör jag använda för att får det att fungera? tack & hej

Visa signatur

pro

Permalänk
Skrivet av bromi:

jag fattar verkligen ingenting av allt det här med adaptrar etc etc etc. Men nu har jag iaf kommit över en till datorskärm, som jag ska använda när jag kodar websidor och ha som "testskärm". Tror det är en 17" widescreen datorskärm.
Den är VGA, och jag har kopplat in den till mitt 6970 med en VGA-DVI adapter och den fungerar prima. Min main skärm är en 23" skärm med vanlig DVI anslutning som också fungerar när jag kopplar in den.
Nu kommer problemet, jag har en TV som jag alltid haft inkopplad, dock står den inte på förutom när jag ska glo film på kvällarna. Den har jag kopplat med en nyinköpt HDMI kabel till HDMI anslutningen på grafikkortet men får den inte att fungera.
Denna lösningen är alltså inte till för att spelas på, mest för bekvämhetens skull så jag slipper stå och byta kablar hela tiden.
Hur gör jag nu? Vet att AMD's kort stöder 3 bildskärmar, finns det något sett som jag kan ha alla skärmar på?
Om inte vilken typ av adapter bör jag använda för att får det att fungera? tack & hej

Det som händer är helt enkelt att du inte kan aktivera alla 3 skärmarna samtidigt eller hittar den inte din TV alls? Mao, kan du stänga av din 17" i catalyst o sen få igång TVn eller det funkar inte alls?

EDIT: Jävligt onödig fråga bara jag hade använt hjärnan lite och tänkt

Nej det kommer inte funka precis som du säger eftersom du inte använder in Displayport utgång.
Du kan om du vill köpa en DP-DVI adapter som är passiv eftersom du har en DVI-VGA adapter men jag skulle nog rekommendera att köpa en aktiv endån eftersom om du skulle få för dig att köpa en nyare skärm och använda dig av DVI så måste du köpa en ny adapter igen.

Dock så kan det hända att du fått med en DP-DVI adapter med ditt grafikkort, isåfall kan du testa den

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hej, jag håller på att fixa ihop min första Eyefinity setup. Men skärmarna jag använder har enbart VGA anslutningar.
Har letat himmel och jord efter en Aktiv DisplayPorts Adapter till VGA, Sapphire tillverkade en för ett tag sedan men den verkar ha utgått från alla affärer. Är det någon som vet var man kan fåt ag på en sådan idag?

Tack på förhand, Reedyn

Permalänk
Skrivet av Reedyn:

Hej, jag håller på att fixa ihop min första Eyefinity setup. Men skärmarna jag använder har enbart VGA anslutningar.
Har letat himmel och jord efter en Aktiv DisplayPorts Adapter till VGA, Sapphire tillverkade en för ett tag sedan men den verkar ha utgått från alla affärer. Är det någon som vet var man kan fåt ag på en sådan idag?

Tack på förhand, Reedyn

Behöver inte vara en aktiv adapter om det är VGA. Det sitter en DAC i DVI-VGA (eller vilken adapter som helst som är digital och blir analog) och räknas då som en aktiv adapter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Behöver inte vara en aktiv adapter om det är VGA. Det sitter en DAC i DVI-VGA (eller vilken adapter som helst som är digital och blir analog) och räknas då som en aktiv adapter

Tack för snabbt svar, så jag behöver köpa en passiv adapter till DVI, och sedan en DAC DVi -> VGA?
Det var lite det jag hoppades undvika då de flesta DACs är prisade en bra bit över de aktiva adapters jag sett (som visserligen utgått) såsom Sapphire's utgångna modell Aktiv DP to VGA

Permalänk
Skrivet av Reedyn:

Tack för snabbt svar, så jag behöver köpa en passiv adapter till DVI, och sedan en DAC DVi -> VGA?
Det var lite det jag hoppades undvika då de flesta DACs är prisade en bra bit över de aktiva adapters jag sett (som visserligen utgått) såsom Sapphire's utgångna modell Aktiv DP to VGA

Det finns inga "passiva" DVI-VGA adaptrar då den ALLTID omvandlar från Digital (DVI) till Analog (VGA) signal.

Mao behöver du 2x DVI-VGA och en Passiv DP-VGA adapter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Det finns inga "passiva" DVI-VGA adaptrar då den ALLTID omvandlar från Digital (DVI) till Analog (VGA) signal.

Mao behöver du 2x DVI-VGA och en Passiv DP-VGA adapter

Nu hänger inte jag med.
Hur kan han köpa en passiv dp-vga om det inte finns passiv dvi-vga då båda är digitala.
Sen har jag fått för mig att alla dvi-vga är passiva då det är simplare att få digitalt till analogt då signalen inte behöver arbetas om lika mycket som mellan dp-dvi där aktiva adaptrar behövs vid högre upplösningar etc.

Någon får gärna bena ut lite begrepp om jag har missförstått något här ^^;

Min eyefinityrigg lever och mår bra och hittils faktiskt inte haft något annat problem än att vissa spel visar samma på alla tre skärmar (löst via powerknappen på dom överflödiga ;D ) och att jag inte har råd med ett riktigt tripelmonitor fäste

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Nu hänger inte jag med.
Hur kan han köpa en passiv dp-vga om det inte finns passiv dvi-vga då båda är digitala.
Sen har jag fått för mig att alla dvi-vga är passiva då det är simplare att få digitalt till analogt då signalen inte behöver arbetas om lika mycket som mellan dp-dvi där aktiva adaptrar behövs vid högre upplösningar etc.

Min eyefinityrigg lever och mår bra och hittils faktiskt inte haft något annat problem än att vissa spel visar samma på alla tre skärmar (löst via powerknappen på dom överflödiga ;D ) och att jag inte har råd med ett riktigt tripelmonitor fäste

Det har funnits adaptrar som är DP-VGA som det står att dom är aktiva (fråga mig inte vad dom har gjort för skillnad ^^) och eftersom han snackade om att köpa en aktiv DP-VGA så skrev jag passiv för att han skulle förstå.

Men det är MÅNGA som har kört med DVI-VGA adaptrar och köpt passiva DP-DVI adaptrar och det funkar klockrent just för att DVI-VGA fungerar som en aktiv adapter. Och om jag inte kommer ihåg fel så finns det även en lista på ATI´s hemsida som visar vilka DVI-VGA adaptrar som är testade av ATI själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nu hänger inte jag med.

DVI VGA är alla aktiva eftersom den MÅSTE omvandla en DIGITAL -> Analog

DVI, HDMI, DP är allt samma skit samma signal bara en annan kabel inget annat. Skillnaden med Skärmarna är att DP skärmar har en inbyggd kontroller för klock.

Det är så att varje grafikkort på marknaden har minst 1 kontroller för att kunna driva en vanlig skärm. Nu är det minst 2 om man skall köra två skärmar. AMD kort har bara 2 därav kopplar du 3st så kommer den tredje att inte funka. Därav behöver man en aktiv adapter som har denna kontroller för att ge skärmen informationen den behöver. Eyefinity edition kort från olika tillverkare har antingen fler kontrollerkort på PCBn eller så ger de Adaptrar för varje utgång som en bundle.

Har man DP skärmar går det utan problem att koppla dem utan några donglar eller omvandlare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Commander:

DVI VGA är alla aktiva eftersom den MÅSTE omvandla en DIGITAL -> Analog

DVI, HDMI, DP är allt samma skit samma signal bara en annan kabel inget annat. Skillnaden med Skärmarna är att DP skärmar har en inbyggd kontroller för klock.

Det är så att varje grafikkort på marknaden har minst 1 kontroller för att kunna driva en vanlig skärm. Nu är det minst 2 om man skall köra två skärmar. AMD kort har bara 2 därav kopplar du 3st så kommer den tredje att inte funka. Därav behöver man en aktiv adapter som har denna kontroller för att ge skärmen informationen den behöver. Eyefinity edition kort från olika tillverkare har antingen fler kontrollerkort på PCBn eller så ger de Adaptrar för varje utgång som en bundle.

Har man DP skärmar går det utan problem att koppla dem utan några donglar eller omvandlare.

Underbart. nu har jag fått läsa de på svenska också. har bara läst igenom det på engelska där dom även förklarat väldigt dåligt

Tackar så mycket för den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, har satt upp min Eyefinity rigg men har inte orkat inhandla DP-DVI adapter än. Men ska även köpa en adapter till TV'n samtidigt eftersom den måste också ha en adapter. Då till min fråga. Vad är bäst att inhandla, DP-DVI adapter som jag sätter en DVI-HDMI adapter på som jag har. Eller köra en ren DP-HDMI adapter?

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringarna ^^
nu blev jag helt plötsligt lite klokare

*letar runt och börjar sakna en "tackknapp"*

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det blev en 'random' DP - VGA adapter jag hittade på Amazon, jag hittade också en väldigt hjälpsam video på YouTube, hur man gör en eyefinity setup, turligt nog gör personen i filmen det med exakt samma utgångar som jag använder, med andra ord, han har exakt samma kablage och adaptrar som jag använder^^
Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Huvva, ändrade just till en skärm. Hur kan man leva utan tre skärmar?!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Spela på en skärm e ingen fara men hur klarar man sig utan extra skärmar att göra allt annat på?! det e ju så underbart att i vissa spel sitta på msn, facebook eller vafan man nu använder på en skärm och sen kanske ha en spel guide på en skärm o spelet på en skärm. nom nom nom

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Skrivet av snoogiloo:

Spela på en skärm e ingen fara men hur klarar man sig utan extra skärmar att göra allt annat på?! det e ju så underbart att i vissa spel sitta på msn, facebook eller vafan man nu använder på en skärm och sen kanske ha en spel guide på en skärm o spelet på en skärm. nom nom nom

Skulle ju vara med en 4K-skärm då. Men frågan är ju om man inte vill ha tre stycken när man ändå är igång även där hehe.

Nej, även jag klarar inte av att sitta med en skärm. Nu använder jag inte min dator primärt för spel men även i spel känns det jobbigt att köra på en skärm då inlevelsen minskar och ja.. man ser inte så mycket. Det är ju såklart inte något för alla men vi som blivit bitna finns det ju ingen återvändo till en enkel skärm (i låg/normalhög upplösning åtminstonde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Skulle ju vara med en 4K-skärm då. Men frågan är ju om man inte vill ha tre stycken när man ändå är igång även där hehe.

Nej, även jag klarar inte av att sitta med en skärm. Nu använder jag inte min dator primärt för spel men även i spel känns det jobbigt att köra på en skärm då inlevelsen minskar och ja.. man ser inte så mycket. Det är ju såklart inte något för alla men vi som blivit bitna finns det ju ingen återvändo till en enkel skärm (i låg/normalhög upplösning åtminstonde).

Jag kände mig ensam när jag stängde av sidoskärmarna haha
Sjukt glad att jag satsade på Eyefinity!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tjo! Kör just nu med ett Radeon HD 6950 2 GB och en 1680x1050 skärm.
Funderar på att skaffa 3 st full HD skärmar och ett till likadant kort.
Men hur mycket fps drops kan jag räkna med om jag kör med CF och 3 skärmar jämfört med ett kort med en skärm?
Vill fortfarande kunna ligga på hyfsad fps och maxa de flesta spelen.

Permalänk
Skrivet av JellyCow:

Men hur mycket fps drops kan jag räkna med om jag kör med CF och 3 skärmar jämfört med ett kort med en skärm?

Jag sitter på 3st 24" hd-skärmar och ett 6970, kan notera att jag inte spelar inte så krävande spel som Metro2033.
Men Dirt 3, Shift 2 Unlimited, L4D2, World of Warcraft, Eve Online och Black Ops laggar inte, dock så är Black Ops inte rekommenderat att spela då det inte stöder eyefinity och ser helt sjukt ut.
Ska installera dead island imorgon eller tidigt nästa vecka, kan meddela vad som händer då.
Nu sitter jag på ett 6970 som inte är samma sak som ett 6950 men du kan ju ta detta som ett jämförande om du verkligen behöver ett till grafikkort;)

Glöm ej aktiv adapter eller köp skärmar med mDP.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JellyCow:

Det är en väldigt svår fråga att svara på egentligen, då det hänger på vilken upplösning du kommer att ha, vilka spel du syftar på -otroligt invidiuellt eftersom spel är olika bra skrivna med olika bra stöd för multiskärm, vilka krav du anser vara max (AA och textur inställningar är väldigt krävande i denna extrema upplösning).

Sedan tänker du köra crossfire vilket skalar X% bra, alltså det ger inte exakt 100% mer effekt. Det är också beroende på spel som är skrivna för att nyttja sådant.

Men man kan kanske göra mycket generella gissningar;

• Om vi antar att du har 100 FPS idag på ett kort med 1680x1050.

• Så kanske du får 200 FPS imorgon på två kort med 1680x1050 (felmarginal på 20-25% gissningvis). Dubblad effekt, kanske.

• Så kanske du får 60 FPS imorgon på två kort med tre skärmar a 5040x1080 (felmarginal på 40-60% gissningsvis). Ökar belastningen med 3 ggr så mycket, kanske.

Summa summarum, det är välidgt svårt att säga i förväg exakt vilken FPS du kommer att ha. Men att du klarar att lira på två sådana kort är givet, maxa (högsta inställningar på AA, texturer och allt) är osannolikt i de flesta spel. Vissa, ja.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JellyCow:

"Maxa" spel i flerskärmslösningar är något man i regel sällan gör, dock kan man ofta köra med väldigt höga inställningar. Jag kör själv på ett HD6970 och klarar mig rätt bra även i högre inställningar.

Skrivet av Threenipples:

Ska installera dead island imorgon eller tidigt nästa vecka, kan meddela vad som händer då.

Ta en titt på denna tråd på WSGF där en tidig lösning för att få spelet att fungera på flerskärmslösningar nämns: http://widescreengamingforum.com/forum/forums/gaming/mods-twe...

Såg den precis själv och har inte hunnit prova den själv ännu. Observera bara VAC-varningen som nämns i tråden, även om det nog i detta fall bör vara relativt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det är en väldigt svår fråga att svara på egentligen, då det hänger på vilken upplösning du kommer att ha, vilka spel du syftar på -otroligt invidiuellt eftersom spel är olika bra skrivna med olika bra stöd för multiskärm, vilka krav du anser vara max (AA och textur inställningar är väldigt krävande i denna extrema upplösning).

Sedan tänker du köra crossfire vilket skalar X% bra, alltså det ger inte exakt 100% mer effekt. Det är också beroende på spel som är skrivna för att nyttja sådant.

Men man kan kanske göra mycket generella gissningar;

• Om vi antar att du har 100 FPS idag på ett kort med 1680x1050.

• Så kanske du får 200 FPS imorgon på två kort med 1680x1050 (felmarginal på 20-25% gissningvis). Dubblad effekt, kanske.

• Så kanske du får 60 FPS imorgon på två kort med tre skärmar a 5040x1080 (felmarginal på 40-60% gissningsvis). Ökar belastningen med 3 ggr så mycket, kanske.

Summa summarum, det är välidgt svårt att säga i förväg exakt vilken FPS du kommer att ha. Men att du klarar att lira på två sådana kort är givet, maxa (högsta inställningar på AA, texturer och allt) är osannolikt i de flesta spel. Vissa, ja.

Tack för svaret!
Men hur vet man om det verkligen är värt när man aldrig har testat att köra med 3 skärmar? Känner ingen som har..
Har du 3 skärmar btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Tack för svaret!
Men hur vet man om det verkligen är värt när man aldrig har testat att köra med 3 skärmar? Känner ingen som har..
Har du 3 skärmar btw?

Jag tänkte i samma banor, hur vet man om det är värt?
I början ångrade jag nästan att jag satsade på Eyefinity, men nu skulle jag ALDRIG klara mig med bara en skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

det bara är det
är du inte nöjd kör msn till höger spela i mitten fejan till vänster

Visa signatur