Vet du vad skillnaden är mellan att stöta på en bugg i ett komplext filsystem som ZFS, och att stöta på design[icke]problem?
Jo, med buggar så tappar du all din data idag (Googla så får du se att det har hänt många som har använt ZFS). Med "designproblemen" som du kallar dem så har du bara möjligheten att tappa all din data... och detta bara när Jupiter, Saturnus och Pluto bildar en rät linje. Det finns en orsak till varför vissa har gått tillbaka till tried-and-true hårdvaru-RAID + UFS.
Detta förstår jag inte alls. Menar du att när du träffar på en ZFS bug så tappar du alla dina data, det finns bara såna ZFS buggar? De enda ZFS buggar som finns, leder till att du tappar alla dina data? Och designproblem som finns i hw-raid leder till att du inte tappar alla dina data?
Har du hört talas om hw-raid, write hole error design problemet, där du tappar alla dina data i hw-raid om du drar ut strömmen mitt i, det som mats42 pratar om? Det som mats42 tror även drabbar ZFS?
Så här, visst finns det buggar i ZFS, men tror du hw-raid är buggfritt? Min kompis som är CTO på ett IT-företag berättar att han råkat ut för buggar i hw-raid firmware så han tappat alla data. Detta har hänt 3ggr med de hw-raid de köpt in. Och innan ni börjar säga att han är en amatör, så kan jag lägga till att han vet vad han sysslar med, en av de skärptaste IT personerna jag känner. Han har utmärkt sig flera ggr, varit bland de bästa i Sverige i olika programmeringstävlingar, har flera examina, varav data civ.ing är en.
Ni pratar om att folk tappat data med ZFS, visst det är sant. Men samtidigt, tror ni att folk inte tappat data med hw-raid? Jag har inte nämnt det, eftersom det är självklart. Det finns många historier om där folk tappat sina data med hw-raid. Men det pratar jag inte om eller visar länkar till. Jag är intresserade av designproblem som gör att man tappar alla sina data i hw-raid.
ZFS har en mycket säkrare design, men det finns buggar i ZFS.
hw-raid har en gammal design som är uråldrig och osäker, dessutom finns det massa buggar i hw-raid. Så man kan förlora på två sätt här, designproblem och även via buggar.
Se, där har du svaret på din egen fråga.
Vart vill du komma? Att man ska köpa extra hårdvara som är strömsnål, hellre det än att använda den hårdvara man redan har?
Välj mellan att antingen slå av skrivcachen och få ohyggligt dålig prestanda, eller slå på den och därmed tappa D i ACID eftersom ZFS då inte längre flushar till ett permanent lagringsmedium när transaktionssystemet säger åt den att göra det.
Ok, så hur ska du ha det? Först menade du att ZFS inte duger för ACID databaser (se nedan), och här ovan menar du att det är ett val man gör. Är det kört för ZFS eller inte om vi pratar ACID? Uppfyller ZFS kraven för ACID eller inte? Hur ska du ha det?
Ajdå! Verkar som man i så fall inte kan använda ZFS för ACID-databaser överhuvudtaget (i.e. du tappar D-et).
Du refererar till något mats42 skriver:
Och fortfarande är inte någon SSD lösningen på avsaknad writecache. Du gör faktiskt tom problemet värre för nu ska du först skriva till SSD, sen lässa från SSD och sen skriva till disk. Dvs du tredubblade mängden I/O som krävdes för att skicka datat till disk och du kan fortfarande inte skriva fortare till disken heller.
Jag förstår inte detta motargument till ZFS och SSD skrivcache.
När du använder hw-raid med ett journalförande filsystem, så måste du först skriva "datat som ska sparas" ned på hw-raidets journal. Journalen ligger på hw-raidets diskar. Sen läser du journalen och betar av den, och flyttar datat som ligger i journalen, ned till diskarna. Så hw-raid har precis samma problem som mats42 pratar om. Man skriver till journalen, sen läser från journalen och sen skriver ned datat.
Det ZFS gör, är att man kan lägga journalen på en mycket snabbare SSD disk. Det går snabbt att skriva ned journalen till SSD. Sen läser man snabbt från SSD och sen skriver ned det på ZFS raidet. Enda skillnaden är att ZFS har journalen på en SSD. Så diskarna utnyttjas inte lika mycket som på ett hw-raid, där både journal och data ligger.
Jag fattar inte detta motargument mot ZFS? Att separera data från journal, och placera journalen på en snabb SSD, är det dåligt?
För att inte nämna skrivcyklerna.
Enligt SweClocker's nyhet om Intel's nästa enterprise SSD så kan den skriva upp till 500 - 1100 TB. Det tar inte längre än mellan 30 och 65 dagar att få slut på dem, trots att vi flaskar med 200 MB/s vilket är långt under medel-belastningen på relativt vanliga hårdvaru-RAID arrayer. Okay, SSD:n räcker egentligen för dubbla antalet dagar eftersom (som mats42 har påpekat) så måste även läsa upp allt som skrivs ner. 100 MB/s? Ouch!
Vad försöker du säga här? Att ZFS kör slut på SSD, men det gör inte vanlig hw-raid? När du använder hw-raid så räcker SSD mycket längre än med SSD? "Ouch"? Kan du försöka vara lite mer explicit i de slutsatser du försöker dra? Argumentera gärna, och avsluta med själva slutsatsen så slipper jag dra den själv. Därför att folk tänker olika och det som är tydligt för dig, inte nödvändigtvis är tydligt för mig.
T.ex. kan du svara istället för "där har du svaret på din egen fråga", så kan du svara "ditt svar bevisar min tes att bla.bla. förstår du nu hur jag menar?". Det blir det enklare att debattera om du återkopplar.
ZFS ser bra ut på pappret men har väldiga praktiska prestandaproblem, tycker jag.
Att ha praktiska prestandaproblem är inget man tycker. Antingen har man det, eller inte. Jag kan posta länkar som visar att ZFS är snabbare än hw-raid. Vill du se?