Inköp av lite häftigare ljudsystem

Permalänk

Inköp av lite häftigare ljudsystem

Hej alla ljudälskare!
Fick ett väldigt sug efter att införskaffa ett högtalarsystem och skulle behöva lite råd.
Jag har ett Asus Xonar Essence ljudkort som driver ett par ad700 i dagens läge.

Jag funderar på att antingen vara tråkig och köpa ett corsair sp2500 för det har fått riktigt fina recensioner.
Eller så hade jag tänkt investera i lite tyngre grejor:
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/argon_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/cerwi...

Och sedan komplettera med en:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/cerwin-v...

Ifall det behövs.

Vad rekommenderar ni?

Mvh

Permalänk
Medlem

Nja CV är inte det bästa valet,sist jag hörde en sådan lät det inte bra,visserligen en gammal modell.
Kolla gärna på andra ställen än överprisade hifiklubben.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovan. Cervin har vad jag hört av och om dem en tendens att låta mer än bra.
Som tillägg kan göras att lägga mer pengar på förstärkare än högtalare känns väldigt skumt. Prioritera största delen av pengarna på just högtalarna så lär du få bättre ljud. I De prisklasserna är fynda.se bra.

Och angående SubBas. Jag köpte en xtz w16.10 för ett par år sen och den står sig rejält bra.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ett tips kan också vara att leta på blocket, mycket utav grejjerna är riktigt fina även begagnade. Speciellt förstärkare kanske, eftersom man inte vet hur högtalarna är spelade

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska du göra? Lyssna på musik? Beror på vad du har för uppfattning och förväntningar, men personligen så skulle jag inte köpa en sub till det.

Alla lovprisar XTZ, vet inte öht vad de gör för grejor men de har ju som policy att man får prova och skicka tillbaka tills man är nöjd. ..?

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/stativ/satellit/...
Och valfri förstärkare, typ den du länkade till eller en enkel HK stereo-förstärkare typ 3490..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag tror du har gjort ett bra val angående förstärkaren. Högtalarna med tveksamt men att köpa högtalare är rätt svårt och personligt. Hur mycket plats har du på skrivbordet? Ungefärlig budget?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag tror du har gjort ett bra val angående förstärkaren. Högtalarna med tveksamt men att köpa högtalare är rätt svårt och personligt. Hur mycket plats har du på skrivbordet? Ungefärlig budget?

Jag lägger ju inte 10 papp på ett par högtalare, för mitt rum ger inte ett sånt system rättvisa, men jag vill kunna spela musik på dom av varierande sort och gärna kolla lite film! Har rätt bra med utrymme och kan montera på väggarna ifall det behövs.
Edit: Dvs om det finns ett alternativ för ett ''rimligt'' pris så är jag idel öra.

Just nu överväger jag att köpa corsair systemet och köra på det för jag hoppas ju faktiskt på att komma hemifrån snart och då kan jag uppgradera till lite häftigare system och lägga mer krut på det.. Även om den där förstärkaren får prylbögen inom mig att tända till lite ;D

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Jag lägger ju inte 10 papp på ett par högtalare, för mitt rum ger inte ett sånt system rättvisa, men jag vill kunna spela musik på dom av varierande sort och gärna kolla lite film! Har rätt bra med utrymme och kan montera på väggarna ifall det behövs.
Edit: Dvs om det finns ett alternativ för ett ''rimligt'' pris så är jag idel öra.

Just nu överväger jag att köpa corsair systemet och köra på det för jag hoppas ju faktiskt på att komma hemifrån snart och då kan jag uppgradera till lite häftigare system och lägga mer krut på det.. Även om den där förstärkaren får prylbögen inom mig att tända till lite ;D

Mvh

Du har ju inte lyssnat på Corsair-systemet så hur kan du tro att det skulle vara ett bra system för dig?
Okej många bra recensioner och omdömen,men din hörsel säger betydligt mer.
Jag skulle nog överväga lite andra alternativ och gärna åka i väg och lyssna lite,framförallt på högtalare.

Permalänk
Medlem

Den suben känns rejält overkill till de högtalarna.
Jag har CW CLS-6 som bakre högtalare i surroundsystemet och nu för att de trycker på hyffsat för sin storlek men det är fortfarande små högtalare. Och VE-5 är mindre.
Skulle tro att ljudet kommer drunkna i bas med den där lösningen, men det kanske är det du är ute efter?
Vill du ha finlir så gå upp ett par steg för högtalarna (lyssnade på någon av Dali's modeller i den storleken och de lät riktigt bra, minns dock inte vilken det va) och skippa sub istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter? Baskapacitet eller välljud?

Visa signatur

Core i5, gtx660