Permalänk
Medlem

Disken överlastad

nu har min/mina hårddiskar blivit dumma.
jag har systemet och spel etc på c:
jag har nedladdning på d:
jag har frapsfilmer på e:

sen typ 5 dagar tillbaka har d: vägrat att ladda ned speciellt snabbt. den tar ned filer i 1.5mb/s i utorrent och då gnäller utorrent att disken är överlastad till 100% fastän den inte används till något annat.
för en vecka sen gick det fint att ladda ned i 10mb/s.
inga inställningar har ändras i datorn alls. och jag har provat att formatera både d: och e:. c: är nyligen formaterad med sen kanske 3 veckor.
e: beter sig konstigt med. den klarar inte att skriva frapsfiler utan att krascha fraps heller. den skriver alltså för segt.
d: är 7200rpm och e: är en green mellan 5900 och 7200rpm.

båda började göra såhär ungefär samtidigt.
help me

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Först av allt kommer utorrent att tugga på ditt ramminne. Sedan när det slår i botten så kommer utorrent belasta cacheminnet på disken.

En mekanisk hårddisk brukar klara av 5-10MB/s i skrivning i kombination med läsning/upload.

Vad du kan göra är att stänga av indexeringen på hårddisken, öka hur mycket RAM utorrent får använda för cache. Jag brukar sätta mellan 1024-1500MB. Allt över 1600+ kan få utorrent att crasha.

Ett annat tips är att börja titta över hur många anslutningar som tillåts. Mindre anslutningar betyder att du tar hem/skriver mindre bitar till hårddisken vilket förminskar stressen markant på disken.

Har personligen fått en RAID att klara av cirka 25MB/s på dess höjd. Men det var verkligen på gränsen för vad som gick att krama ur.

Detta är något en SSD äter till frukost. Dock är det lite dyrt kanske att köra en SSD disk som tillfällig plats för lagring för t.ex just utorrent.
Har själv en 120GB disk som endast används till utorrent. Och det fungerar utmärkt på 1Gbit/s bandbredd.

Short version: En mekanisk disk kan få börja äta grus efter 10MB/s iom antalet filer som skrivs, RAM minnet tar slut och PAFF så hinner inte diskens cache skyffla data tillräckligt snabbt.

EDIT:

Du kan använda 2 vanliga diskar. En för upload, en för download. Då kommer du klara dig längre. Ett annat tips är att förallokera samtliga filer till disk. "Pre-allocate".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Prova att gå in på inställningar sen avancerat och öka diskcache manuellt till 1000 mb. Det funkade för mig iaf.

Permalänk
Avstängd

okok.

Permalänk
Medlem

det är inte det. inget har ändrat sig sedan förr. och då funkade allt fint. samma dator, samma hårddisk, samma inställningar, samma version av utorrent etc.

och öka cachen räckte inte. samma problem. och det hjälper inte frapshårddisken som inte hänger med när fraps skriver. vilket den alltid gjort förr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

När var senaste gången du defragmenterade? Vet inte vilken effekt det har på uTorrent men vet att fraps kräver en defragmenterad disk såvida du inte spelar in på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimmer_7:

När var senaste gången du defragmenterade? Vet inte vilken effekt det har på uTorrent men vet att fraps kräver en defragmenterad disk såvida du inte spelar in på en SSD.

som sagt har jag precis formaterat dom hårddiskarna. alltså är det 0% fragmentering

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Det är vettigt att ha en seperat fysisk nedladdningshårddisk.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

som sagt har jag precis formaterat dom hårddiskarna. alltså är det 0% fragmentering

Ja just det. Nåt som också har hjälpt mig att få fraps att sluta slöa är att använda "wipe free space" kommandot på CCleaner. Då du bara reformaterat borde ju filerna fortfarande vara kvar på din hårddisk. Ett pass borde räcka.