Canon CanoScan N670U

Inledning
Scanner-tekniken har verkligen gått framåt de senaste två åren. Den 2 år gamla scanner jag ersatte med den här kostade nästan dubbelt så mycket, var hälften så snabb och hade hälften så hög upplösning.
Detta är Canon's budgetläsare, som kanske mer riktar in sig på att ta så lite plats som möjligt, istället för att läsa in så bra bilder som möjligt.
Men har egentligen Canon sparat in på något mer?
Specifikationer och tillbehör
Upplösning optisk 600x1200 dpi
Upplösning interpolerad 9600x9600 dpi
Färgdjup optisk 48bit
Scanningsyta 21.6x29.7cm
Anslutning USB Typ B
Storlek (BxHxD) 256x34x372,5mm
Vikt 1,5 kg
Den interpolerade upplösningen kan vi bortse ifrån, eftersom den endast innebär att scannern skapar flera pixlar genom att kopiera närliggande bildelement och lägga dem nära varandra. Detta ger en större bild, men det går inte att trolla fram detaljer som inte fanns där tidigare.
I övrigt finns det inte mycket mer att säga här, förutom att scannern har väldigt kompakta mått.
Detta gör den lätt att placera i princip var som helst på skrivbordet. Strömförsörjningen sköts genom datorns USB-port, och det innebär också att scannern är väldigt energisnål.
Med scannern följer även en fot, så att scannern kan installeras stående.

Platsbesparande så det räcker och blir över
Bildkvalitet och hastighet
För att testa bildkvaliteten valde jag att läsa in två typer av bilder:
En ganska mörk helsidebild (A4), samt ett vanligt foto där jag försöker få en uppfattning om skärpan och ljusstyrkan. Båda bilderna lästes in i högsta, icke-interpolerade, upplösning och tiden mättes för respektive bild.
Scannern ska kunna, enligt manualen, reducera damm,repor och moire, och båda dessa bilder är ett bra test av dessa funktioner.
Bild 1:

Högre upplösning, Orginalupplösning (51Mb stor fil)
Enligt mig klarar scannern detta ganska bra, förutom kanske himlen som upplevs som ganska flammig. Med lite autonivåer i Photoshop kan den här bilden bli riktigt hyfsad.
De mesta av moiré-mönstrena som ofta dyker upp på såna här bilder är borttrollade, en del dammrester finns dock fortfarande kvar.
Skärpan får bedömmas som godkänd, eftersom inte orginalet är helt skarpt det heller.
Det tog 2 minuter och 40 sekunder för att scanna denna bild, vilket jag ser som helt okej.
Bild 2:

Högre upplösning, Orginalupplösning (7,25Mb)
Fokus i den här bilden ska ligga på stråna i mitten, och här fattas den skärpa som orginalbilden har.
Färgerna har blivit övermättade, vilket visserligen ser fint ut men inte liknar orginalbilden. Hästarna i bakgrunden ser nästan röda ut, himlen har fått en onaturligt blå ton och skogen i bakgrunden är extremt grön.
Om jag skulle mixtrat med bilden själv skulle den nog sett ut såhär efter behandlingen, men likt orginalet är det inte.
Det tog 1 minut och 20 sekunder att scanna denna bild, vilket blir jobbigt om man ska läsa in en hel filmrulle.
Slutsats
Produkten kostar cirka 700kr (Dustin) vilket är klart överkomligt, med tanke på hur den presterar.
Jag är lite kluven om jag ska rekommendera den här eller inte, eftersom den presterar lite ojämnt. Jag tycker den läser in vanliga foton väldigt fint, men frågan är om alla gillar de extrema färgtoner den lägger på de flesta bilder.
Överlag en helt okej scanner, som ger bra bilder för den som räknar med lite arbete i Photoshop.
Edit: Hanterar inte forumet bilder via anonym FTP?
//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"