Permalänk
Medlem

Det är bara att låta telefonen sitta kvar i modemet. Funkar fint även när CG3100 används som enbart modem.

Boxen kan också sitta kvar eftersom man får 4 IP-adresser från comhem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Samma problem här... när jag stängde av den trådlösa funktionen helt och hållet fungerar modemet stabilt och inga omstarter hittills! NAT är påslaget. Hoppas detta även korrigeras vid nästa uppdatering COMHEM, tack....... /marc

Jag stängde faktiskt bara av NAT för att prova om det blev stabilare. Kan säga att jag är hur nöjd som helst över det beslutet. Tredje dagen jag kör utan nu och jag har nyttjat linan oerhört mycket för att testa, och den har inte lagt av en enda gång. Får hoppas det håller i sig helt enkelt.

En annan sak jag tänkte på nu när mina fyra datorer har externa IPn. Hur fungerar det med att nå varandra inom det lokala nätverket? Går jag in under nätverksplatserna i Win7 så verkar det vara lite slumpmässigt om jag kommer åt datorerna eller inte. Ungefär som att dom kommer och går. Trodde först inte att man skulle kunna se dom alls, just med tanke på att alla låg med externt IP, men så var inte riktigt fallet.

Streamar en del material från ett par datorer till min HTPC, via XBMC. När jag klickar mig in på mina utdelade mappar så är det bara ibland man kommer åt dom.

Aldrig haft problemet med att inte komma åt datorerna i nätverket innan jag stängde av NAT.

Någon som kanske har några tips & trix?

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Skulle det vara modemet eller likanande som va överbelastat pga för många anslutningar skulle det påverka annan trafik också men eftersom annan trafik går bra när bara torrents är slött kan det uteslutas.

Jag har dessutom har jag testat att ta hem en torrent jag själv seedat på en burk när jag hade kass fart med allt annat avstängt vilket ger en anslutning och farten jag fick va samma som man hade på dialup tiden ändå, samma fil via ftp gick så klart bra.

Hmm...vet inte om det är helt sant, eller jag ska väl säga att jag helt enkelt inte har testat. Jag har alltså inte testat att ladda ner via FTP samtidigt som jag tankar med Bittorrent. Men det är ju lätt att kolla...återkommer med resultat.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop kopplad trådlöst till min Netgear CG3100 modem/router(combo) vilken i sin tur är kopplad trådlöst till min ps3.

720p (.mkv) material laggar lite lätt som det är nu, vilket jag inte ser på traditionell SD media.

Jag har försökt att redigera lite i router samt ps3mediaserver inställningarna - dock utan framgång. Ska jag lägga ner tankarna om att kunna strömma 720p laggfritt?

Tips & idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Det tycker jag inte att du ska göra, vi läser dagligen vad som skrivs om oss här och lär oss hela tiden nya grejer. Ni bidrar alla till att göra våra produkter bättre och vi uppskattar att ni talar om för oss vad ni tycker är viktigt! Däremot hoppas, och tror vi, att ni alla förstår att ibland tar saker och ting längre tid än vad man kan önska. Det är komplexa produkter och tjänster vi pratar om i många lägen. Men vi jobbar stenhårt på att förbättra våra tjänster och ge det våra kunder vill ha. I det arbetet är ni på Sweclockers viktiga och vi hoppas ni fortsätter att säga vad ni tycker och tänker

Fortsatt trevlig dag,
Ola Eriksson
Com Hem

I mitt fall så känner jag att jag i varje fall fått mer tilltro till att det faktiskt inte lär ta så lång tid som jag trodde tidigare. Men, på uppländska brukar 'sitt ner och håll truten' användas när man visat sig ha käpprätt fel om något, så det är faktiskt rätt och riktigt

Tack i varje fall för uppdateringen, ju mer vi vet här, desto mindre spekulationer blir det med.

Permalänk
Medlem

pizzamonstret: När fick du den nya versionen? Jag har själv 3.9.21.8.V0023, Kanske måste boota modemet för att få den nya versionen.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Citat:

pizzamonstret: När fick du den nya versionen? Jag har själv 3.9.21.8.V0023, Kanske måste boota modemet för att få den nya versionen.

Kommer faktiskt inte ihåg när jag fick den, men var väl ca 2 veckor sedan skulle jag tro. Var nog med i det första gänget som blev utsatt.

Inte alls säkert att du får den nya versionen efter en omstart, för jag kan inte annat än att anta att Comhem har stoppat spridningen av uppdateringen.

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Har idag införskaffat en Linksys e3000 och än så länge har jag inte haft något avbrott i nätet. Ta i trä...

Dock är det långsamt, 100/10 som är typ 30/8. Även med sladd i modemet.

Att du får 30/8 beror troligen i ditt fall på att ditt modem inte "bondar" alla kanaler. Troligt med tanke på T3 och T4 timeouterna i din logg. Du kan också se i modemet någonstans (Satus?) om det står "locked" på fler än 1 downstream. Om inte bondar inte ditt modem och då kan du inte få ut mer än 45mbit ca tills signalproblemet är fixat. Omstart av modemet kan ev lösa problemet temporärt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic, men detta är ju ändå ComHem-Tråden...och vad jag har förstått så följer folk från ComHem denna tråd så de kan få ta lite kritik nu.

För ett tag sen blev jag itutad ett erbjudande för Tv-kanaler. Jag fick det största paketet i 3 mån för 99kr/mån. Erbjudandet går ut typ i mitten av oktober, innan dess måste jag välja om jag vill behålla det stora paketet eller byta ner till ett mindre. Fick precis en faktura av ComHem för TV och Bredband. TV-delen är då fakturerad till 31/10 för det stora paketet! När jag ringer och frågar vad det är frågan om så säger de att SYSTEMET inte kan avgöra om jag ska behålla det stora paketet eller inte OCH de måste fakturera en månad i förväg.

1. Det verkar som att SYSTEMET har avgjort! och det har då valt att avgöra att jag ska ha det stora paketet.

2. Finns det inga människor som jobbar på detta företag och som kan göra vettiga val när SYSTEMET inte kan det?

3. ...svaret på #2 är NEJ, tjejen i kundtjänst kunde inte göra någonting åt det...

Om det inte är olagligt att göra så här så är det i alla fall jävulskt girigt och dåligt. Har inte detta företag tillräckligt med "Bad will" mot sina kunder?
Fan vad trött man blir på att ständigt bråka med detta företag, och då har jag bara varit kund i 2,5 mån. Det är nog dags att prata med hyresvärden att om att dra in lite fiber så att man kan välja en vettig leverantör av TV och internet. Hade tex. Bahnhof i ca 10 år tidigare, pratade med supporten 1 gång, sen funkade allt felfritt!

ComHem, hur svår kan det va!?

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera firmware för mitt Netgear CG3100-modem då jag haft lite strul med tappad uppkoppling, och tänkte att det skadar ju inte att ha senaste firmware. Läste dock någonting lite snabbt om buggar i senaste firmware här i tråden tror jag. Hade ni uppgraderat firmware i mina kläder eller finns det kända problem med de senaste versionerna? Och om jag nu skulle vilja uppgradera firmware - var hittar jag den? Har letat på Netgears hemsida, men de hänvisar till ISPns, dvs. i detta fallet comhems, hemsida. Hittar inget hos comhem heller... Någon som vet?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av Rosik:

Kanske lite off-topic, men detta är ju ändå ComHem-Tråden...och vad jag har förstått så följer folk från ComHem denna tråd så de kan få ta lite kritik nu.

För ett tag sen blev jag itutad ett erbjudande för Tv-kanaler. Jag fick det största paketet i 3 mån för 99kr/mån. Erbjudandet går ut typ i mitten av oktober, innan dess måste jag välja om jag vill behålla det stora paketet eller byta ner till ett mindre. Fick precis en faktura av ComHem för TV och Bredband. TV-delen är då fakturerad till 31/10 för det stora paketet! När jag ringer och frågar vad det är frågan om så säger de att SYSTEMET inte kan avgöra om jag ska behålla det stora paketet eller inte OCH de måste fakturera en månad i förväg.

1. Det verkar som att SYSTEMET har avgjort! och det har då valt att avgöra att jag ska ha det stora paketet.

2. Finns det inga människor som jobbar på detta företag och som kan göra vettiga val när SYSTEMET inte kan det?

3. ...svaret på #2 är NEJ, tjejen i kundtjänst kunde inte göra någonting åt det...

Om det inte är olagligt att göra så här så är det i alla fall jävulskt girigt och dåligt. Har inte detta företag tillräckligt med "Bad will" mot sina kunder?
Fan vad trött man blir på att ständigt bråka med detta företag, och då har jag bara varit kund i 2,5 mån. Det är nog dags att prata med hyresvärden att om att dra in lite fiber så att man kan välja en vettig leverantör av TV och internet. Hade tex. Bahnhof i ca 10 år tidigare, pratade med supporten 1 gång, sen funkade allt felfritt!

ComHem förhandsfakturerar den högre avgiften. Om du väljer den billigare varianten så kommer du få tillbaka pengarna då ComHem justerar avgiften i efterhand. Så i slutändan kommer du att få betala rätt summa, men du kommer att få ligga ute med pengar en månad om du väljer det billigare alternativet, vilket man kan tycka vad man vill om.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Finess:

Jag tänkte uppgradera firmware för mitt Netgear CG3100-modem då jag haft lite strul med tappad uppkoppling, och tänkte att det skadar ju inte att ha senaste firmware. Läste dock någonting lite snabbt om buggar i senaste firmware här i tråden tror jag. Hade ni uppgraderat firmware i mina kläder eller finns det kända problem med de senaste versionerna? Och om jag nu skulle vilja uppgradera firmware - var hittar jag den? Har letat på Netgears hemsida, men de hänvisar till ISPns, dvs. i detta fallet comhems, hemsida. Hittar inget hos comhem heller... Någon som vet?

Nya firmware uppdateras automatiskt i ditt modem vid omstart, om det finns i ComHems nät. Du kan inte på något sätt lägga in firmware själv. Den nya versionen har rullats ut i vissa orter i södra Sverige hittills, men eftersom en allvarlig bugg hittats i nya firmware så har de avbrutit utrullningen tills en ny, frisk firmware finns.
Det korta svaret är att du kan inget göra, när ny firmware finns på din ort kan du starta om modemet, det är det enda.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Hallå.

Mitt gamla CG3100 gick sönder och jag fick ett nytt, men med det nya kan jag bara ansluta 65Mbit trådlöst, med det gamla gick det ansluta med 150Mbit trådlöst.

Någon som har koll på vilka inställningar jag behöver ändra på för att få ut min maximala trådlösa hastighet igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chilibyte:

Hallå.

Mitt gamla CG3100 gick sönder och jag fick ett nytt, men med det nya kan jag bara ansluta 65Mbit trådlöst, med det gamla gick det ansluta med 150Mbit trådlöst.

Någon som har koll på vilka inställningar jag behöver ändra på för att få ut min maximala trådlösa hastighet igen?

Ställ Bandwitdh till 40MHz och krypteringen bör vara WPA2-PSK AES. Prova olika kanaler.. Tex Upper ch 11 osv. Beror lite på vad grannarnas accesspunkter är inställda på etc. Finns program som tex InSSIDer som visar vilka kanaler grannar använder.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk

Aa det har jag testat, alla kanaler, tror det är nåt fel på det nya modemet...

Har provat allt jag kan tänkas komma på...

Permalänk

tänkte bara komma med den glada "nyheten" att torrenttrafiken återigen är död. och med död menar jag att man maxar i 100kb/s istället för 13mb/s.

hisingen, göteborg

Permalänk
Medlem

Samma här också på hisingen.

Permalänk
Medlem

Hisingen här med, laddar atm i 350kb efter att LÅNGSAMT jobbat mig upp från 100kb, (100Mbit lina om någon undrar)

Permalänk
Medlem

Blev påtvingad Comhem nu i nya lägenheten. Har nu haft Bredband 100/10mbit i 2veckor. Använder för tillfället den routern som följer med. Netgear Cg3100. Flera gånger när modemet(routern?) belastas ganska mycket så slutar internetsidor/spel/vent osv att funka. Vilket är grymt irriterande då min lina belastas ganska mycket mot vad routern/modem som följer med klarar av.

Varför skickar ni med en sån dålig routern/modem? Kanske skicka med en lite bättre routern som klarar av hög trafik om man beställer 100+mbit bredband..

Och innan ni säger "gör så här". Så har jag stängt av NAT, Ip flood saken samt nyaste uppdateringen.

Så det jag undrar nu är om man kan köpa någon annan router/modem med Coax anslutning och använda den istället för Cg3100? Som klarar av hög belastning. Eller måste man använda Cg3100 som följde med och sen sätta en router efter det för att slippa dom här problemen?

Sen undrar jag varför ni valde att sätta en Coax anslutning? Lite skumt / irriterande är det allt.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosik:

Alltså vad menar du att dom gör fel? Dom fakturerar en månad i förväg, du har inte gjort något val, således faktureras full avgift för XL eftersom det är det enda som finns registrerat på dig. Menar du att Comhem ska kunna se in i framtiden vad du beställer? Tänk innan du skriver nästa gång.

Om du sen i efterhand nedgraderar paketet kommer fakturan justeras, och då får du själv välja om du vill betala hela avgiften eller om du vill skippa räkningen och betala dubbelt nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Hisingen här med, laddar atm i 350kb efter att LÅNGSAMT jobbat mig upp från 100kb, (100Mbit lina om någon undrar)

Hisingen här med, 8MB/sec
Hade säkert gått fortare om det hade varit en större fil.
Ansluten till 70 källor.

Permalänk
Medlem

Hej alla Comhemanvändare. Ska flytta in till stan (sthlm) om en månad, där bostadsrättsföreningen använder Comhem. Det som ingår i månadsavgiften är 10 Mbit comhem-lina. Tyckte att det lät klent, så ringde Comhem och frågade vad jag kunde uppgradera till. Då sa tjejen att jag kunde få 100 Mbit för 199 kr de första 3 månaderna, därefter 399 kr, allt som allt 12 månader bindningstid o 3 månader uppsägningstid. Är det bara jag eller låter 399 kr dyrt för 100 Mbit i en lägenhet? Kommer att bo på Essingen, någon annan som kan berätta vad de betalar om de bor i närheten?

Permalänk
Tele2
Skrivet av Haglund:

Hej alla Comhemanvändare. Ska flytta in till stan (sthlm) om en månad, där bostadsrättsföreningen använder Comhem. Det som ingår i månadsavgiften är 10 Mbit comhem-lina. Tyckte att det lät klent, så ringde Comhem och frågade vad jag kunde uppgradera till. Då sa tjejen att jag kunde få 100 Mbit för 199 kr de första 3 månaderna, därefter 399 kr, allt som allt 12 månader bindningstid o 3 månader uppsägningstid. Är det bara jag eller låter 399 kr dyrt för 100 Mbit i en lägenhet? Kommer att bo på Essingen, någon annan som kan berätta vad de betalar om de bor i närheten?

Hej,

Bredband XXL 100 Mbit/s från Com Hem kostar 399:-/mån. Av ditt inlägg att döma verkar det som att ni har ett gruppavtal i föreningen du flyttar till. Det kan vara möjligt att det finns viss rabatt vid uppgradering till exempelvis Bredband XXL 100 Mbit/s. Eftersom enskilda kundärenden är svåra att bemöta i detta forum föreslår vi att du kontaktar oss via Twitter (ComHemAB) alternativt via länken nedan så kan vi se över utbudet på din nya adress.

http://www.comhem.se/comhem/kundservice/general/-/417386/4173...

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synt:

Hisingen här med, 8MB/sec
Hade säkert gått fortare om det hade varit en större fil.
Ansluten till 70 källor.

Nu är det uppe igen, efter att fungerat dåligt ända sedan lördag

Permalänk
Tele2
Skrivet av difi:

Skrivet av hesten:

Samma här också på hisingen.

Skrivet av atari_soldier:

tänkte bara komma med den glada "nyheten" att torrenttrafiken återigen är död. och med död menar jag att man maxar i 100kb/s istället för 13mb/s.

hisingen, göteborg

Hej,

Vi skulle verkligen uppskatta om ni kan ta kontakt med Teknisk Support för felanmälan, om ni inte redan gjort det, så att vi kan få in information och kan felsöka vart problemet kan tänkas ligga.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi skulle verkligen uppskatta om ni kan ta kontakt med Teknisk Support för felanmälan, om ni inte redan gjort det, så att vi kan få in information och kan felsöka vart problemet kan tänkas ligga.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

sorry, redan försökt! supporten vägrar ta på sig ansvaret och säger bara att det inte är comhems fel

Permalänk
Medlem

Anmälde ett fel för över en månad sen utan reaktion från er support. Sade idag upp abonnemanget, en direkt konsekvens av dålig support. Ta lärdom.

Permalänk
Medlem

Sjukt slö torrent trafik idag för mig med här på hisingen(100mbit) ComHem vad fan sysslar ni med?!

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atari_soldier:

sorry, redan försökt! supporten vägrar ta på sig ansvaret och säger bara att det inte är comhems fel

Visst är det underbart? Comhem har ALDRIG problem med deras nät, speciellt inte i Stockholm *peka*

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem

Gick in på expert i Kista, ville teckna obundet abonnemang och det var inga problem. Personalen ringde t.o.m. till Com Hem för att vara säker. Finfint, nöjd vandrade jag hem med modem och ett 100/10-abb.

Loggade in på mina sidor, där stod det 12 månader. Kontaktar kundtjänst. Först får jag till svar att på det avtal ni har fått står det 12 månader, och får frågan vad det står på mitt.

Jag skriver att där står det 3 månader (som säljaren efter samtalet strök över och skrev 0 månader).

Får nu till svar att ni inte kan hitta mitt avtal helt plötsligt? Ska skicka in det per post eller fax. Inget scanning/foto-alternativ var ju inte alltför härligt när man inte har tillgång till kopiator i något större utsträckning. Men lyckades iallafall skicka in det.

Hur länge bör jag förvänta mig att detta kommer ta? Jag måste nämligen säga upp abonnemanget snart eftersom jag bara ska bo här i 4 månader, hela anledningen till att jag ville ha ett obundet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450