Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Gick in på expert i Kista, ville teckna obundet abonnemang och det var inga problem. Personalen ringde t.o.m. till Com Hem för att vara säker. Finfint, nöjd vandrade jag hem med modem och ett 100/10-abb.

Loggade in på mina sidor, där stod det 12 månader. Kontaktar kundtjänst. Först får jag till svar att på det avtal ni har fått står det 12 månader, och får frågan vad det står på mitt.

Jag skriver att där står det 3 månader (som säljaren efter samtalet strök över och skrev 0 månader).

Får nu till svar att ni inte kan hitta mitt avtal helt plötsligt? Ska skicka in det per post eller fax. Inget scanning/foto-alternativ var ju inte alltför härligt när man inte har tillgång till kopiator i något större utsträckning. Men lyckades iallafall skicka in det.

Hur länge bör jag förvänta mig att detta kommer ta? Jag måste nämligen säga upp abonnemanget snart eftersom jag bara ska bo här i 4 månader, hela anledningen till att jag ville ha ett obundet.

Var det fulsälj eller? Har erfarenhet av att jobba i kundtjänst, men inte Comhems, men där var det ju inte ovanligt att försäljerna sålde på saker som egenligen inte fanns. Självklart ska ju kundtjästen fixa detta snarast, allt annat är ju skandal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anwes:

Var det fulsälj eller? Har erfarenhet av att jobba i kundtjänst, men inte Comhems, men där var det ju inte ovanligt att försäljerna sålde på saker som egenligen inte fanns. Självklart ska ju kundtjästen fixa detta snarast, allt annat är ju skandal.

Nja erbjudandet finns även på deras hemsida. Såhär står det under villkoren där

Citat:

Erbjudandevillkor Bredband XXL 100 Mbit

Erbjudandet gäller t o m 1 november 2011 och endast nya bredbandskunder. Går ej att kombinera med andra erbjudanden för Bredband. Bredband XXL 100 Mbit (50-100 Mbit/s nedströms, 7-10 Mbit/s uppströms), 199:-/mån i 3 månader därefter från 399:-/mån. Ingen bindningstid, 3 månaders uppsägningstid.

Hade ju tänkt beställa där men eftersom Expert är återförsäljare så kunde jag få modemet direkt så det var ju att föredra. Berättade om min situation med boendet och det skulle inte vara några problem alls. Har inte skrivit på någonting annat än det avtalet där det står 3 månader (överstruket och ändrat till 0 månader/3 månader uppsägning)

Så det ska inte vara nåt skumt.

Ska väl också tillägga att jag ännu inte har någon anledning till oro mer än att jag är rädd att det ska ta för lång tid. Mest där min undran ligger.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Då ska det ju inte va några problem, tråkigt att det ändå måste krångla. På något sätt känns Comhems kundtjänst som deras största problem, och en av anledningarna till att jag kommer byta till Telia eller fiber när mitt abonnemang går ut om 4 månader.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med små disconnects på ca 10 - 15 sec flera gånger/kväll ? Inga lampor på modemet slocknar, det bara går ner och sen upp igen. Jag har XXL 100 och det har blivit sämre de sista veckorna. Lirar en del onlinespel och det skiter ju sig varje gång nätet går ner. Nordöstra Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evovolvo:

Någon annan som har problem med små disconnects på ca 10 - 15 sec flera gånger/kväll ? Inga lampor på modemet slocknar, det bara går ner och sen upp igen. Jag har XXL 100 och det har blivit sämre de sista veckorna. Lirar en del onlinespel och det skiter ju sig varje gång nätet går ner. Nordöstra Göteborg.

Har haft det problemet ja men inte haft det nu på 2 dagar. Som tur är så byter jag leverantör 11 oktober och kommer aldrig mer återvända till comhem.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

ClowneN: Vad blir de för operatör då? Skulle också vilja byta då det strulat en del här, Kan dock inte göra det. Finns bbb via telejacket men när jag hade dom så var det mycke downtime av typ 7dagar hade ja downtime 5 av dom. Så ja vet inte om ja har så stor lust att byta.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Alltså vad menar du att dom gör fel? Dom fakturerar en månad i förväg, du har inte gjort något val, således faktureras full avgift för XL eftersom det är det enda som finns registrerat på dig. Menar du att Comhem ska kunna se in i framtiden vad du beställer? Tänk innan du skriver nästa gång.

Om du sen i efterhand nedgraderar paketet kommer fakturan justeras, och då får du själv välja om du vill betala hela avgiften eller om du vill skippa räkningen och betala dubbelt nästa.

ok, kanske var lite otydlig...

1. Det var ett ett erbjudande från ComHem som skulle gälla i 3 mån, sen skulle jag få välja. Nu gjorde de istället valet åt mig vilket är ett sätt att lura in folk i det dyraste abonnemanget.

2. När jag sa att jag inte ville ha det dyraste abonnemanget så sa hon i telefonen att jag i alla fall måste betala denna faktura och så får jag pengarna tillbaka vid nästa faktura. Jag är väl fan ingen bank åt ComHem!

3. ...och nä, jag kan inte ändra det i efterhand. För om jag inte skulle kommit på dem, och inte sagt till i tid så skulle jag vara fast med XL i 12 mån. För det går inte att nedgradera under bindningstiden. Men du får ju alltid uppgradera, och betala mer. Det är så ComHem jobbar.

Nu visade det sig, när jag ringde upp dem igen och fick prata med en annan tjej, att de visst gick att få en ny faktura, denna gång med de rätta siffrorna på. Det verkar alltså som att det beror lite på vem man snackar med i kundtjänst.

Så nästa gång kanske det är DU som ska tänka efter innan du skriver och gnäller på någon!

/D

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Skrivet av Rosik:

ok, kanske var lite otydlig...

1. Det var ett ett erbjudande från ComHem som skulle gälla i 3 mån, sen skulle jag få välja. Nu gjorde de istället valet åt mig vilket är ett sätt att lura in folk i det dyraste abonnemanget.

2. När jag sa att jag inte ville ha det dyraste abonnemanget så sa hon i telefonen att jag i alla fall måste betala denna faktura och så får jag pengarna tillbaka vid nästa faktura. Jag är väl fan ingen bank åt ComHem!

3. ...och nä, jag kan inte ändra det i efterhand. För om jag inte skulle kommit på dem, och inte sagt till i tid så skulle jag vara fast med XL i 12 mån. För det går inte att nedgradera under bindningstiden. Men du får ju alltid uppgradera, och betala mer. Det är så ComHem jobbar.

Nu visade det sig, när jag ringde upp dem igen och fick prata med en annan tjej, att de visst gick att få en ny faktura, denna gång med de rätta siffrorna på. Det verkar alltså som att det beror lite på vem man snackar med i kundtjänst.

Så nästa gång kanske det är DU som ska tänka efter innan du skriver och gnäller på någon!

/D

Nej, jag håller inte med dig. Du tecknar ett abonnemang och under 3 månader HAR DU MÖJLIGHET att nedgradera till något annat än XL. Gör du ingenting fortsätter du med XL. ComHem har inte gjort något val åt dig, det är du som inte gjort något val. Och så länge som du inte gör något val så fortsätter XL, det är precis vad som står i erbjudandet.

Sedan blir en konsekvens att om du väntar med bytet tills just innan de tre månaderna gått ut så kommer ComHem skicka ut en dyrare faktura. Men det kan man se som en bra grej, för då upptäcker man att man glömt ringa och byta ner sig. Precis som du säger går det ju inte att byta ner sig efter de tre månaderna så det är ju bra att ComHem skickar ut en dyr faktura innan dess vilket gör att man upptäcker att man glömt välja

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Nej, jag håller inte med dig. Du tecknar ett abonnemang och under 3 månader HAR DU MÖJLIGHET att nedgradera till något annat än XL. Gör du ingenting fortsätter du med XL. ComHem har inte gjort något val åt dig, det är du som inte gjort något val. Och så länge som du inte gör något val så fortsätter XL, det är precis vad som står i erbjudandet.

Sedan blir en konsekvens att om du väntar med bytet tills just innan de tre månaderna gått ut så kommer ComHem skicka ut en dyrare faktura. Men det kan man se som en bra grej, för då upptäcker man att man glömt ringa och byta ner sig. Precis som du säger går det ju inte att byta ner sig efter de tre månaderna så det är ju bra att ComHem skickar ut en dyr faktura innan dess vilket gör att man upptäcker att man glömt välja

Det är möjligt att det står så i avtalet...alla läser säkert allt som står i avtalen...
Men det var inte den informationen jag fick per telefon när jag tecknade avtalet (ungefär som telefonförsäljarna utanför gallerian, de lovar guld och sen står det något annat i avtalet som du skriver på). Återigen, man blir vilseled till att ta ett dyrare avtal. Återigen, det är jävligt dålig stil.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Avstängd

Hej Comhem. Jag köpte en tv med 3 månaders testa erbjudande blabla osv. Jag hade TV-kanaler i ca 1½ månad sen fungerade ingenting. Förväntar ni er att jag ska sitta i telefonkö i 20-60 min så kan ni glömma det. Har redan suttit 2-3 timmar sedan jag fick 100/10 kabel inkopplat.

NI ÄR PINSAMA.

widL-edit: Lugna ner dig, tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosik:

Det är möjligt att det står så i avtalet...alla läser säkert allt som står i avtalen...
Men det var inte den informationen jag fick per telefon när jag tecknade avtalet (ungefär som telefonförsäljarna utanför gallerian, de lovar guld och sen står det något annat i avtalet som du skriver på). Återigen, man blir vilseled till att ta ett dyrare avtal. Återigen, det är jävligt dålig stil.

Detta var samma erbjudande jag fick. All info jag fick var att jag efter 3 månader skulle ringa till Comhem och berätta vad jag vill ha. De har så jävla fittiga tillvägasätt att det är pinsamt. Någon borde starta en halalgrupp som bombar comhemkontor och nuvarande moderbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosik:

Men hur tänker du människa?

Det är samma kampanj dom kört med i 100 år, det står klart och tydligt vad som gäller i all reklam dom kör, inte bara i avtalet.

Du köper ett XL-abonnemang för 99:-/mån i 3 mån sen 349:-/mån.
Du har sen möjlighet att nedgradera under dom här 3 månaderna.
Comhem förskottsfakturerar, alltså tar dom ut den högre avgiften en månad innan om du inte gjort något val.

Du har naturligtvis fortfarande lika mycket tid att nedgradera, nu har du ju bara fått en förvarning.

Så på vilket sätt är det dålig stil och på vilket sätt har du blivit vilseledd?

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt heller det villselednade i detta.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Hmm jag pratade med en försäljare härromveckan som sa att jag kan uppgradera mitt gamla abonnemang (som var 25/10, vet inte vad det heter i XL-termer), till XXL, för typ 49:- i månaden och utan bindningstid. Och på min Comhem-sida står det just att det inte är någon bindningstid och jag har 4 månader kvar, som jag hade innan jag tecknade XXL... menar ni att det i så fall, efter tre månader, kommer ovandlas och bli bindande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anwes:

Hmm jag pratade med en försäljare härromveckan som sa att jag kan uppgradera mitt gamla abonnemang (som var 25/10, vet inte vad det heter i XL-termer), till XXL, för typ 49:- i månaden och utan bindningstid. Och på min Comhem-sida står det just att det inte är någon bindningstid och jag har 4 månader kvar, som jag hade innan jag tecknade XXL... menar ni att det i så fall, efter tre månader, kommer ovandlas och bli bindande?

Vad menar du med att du har 4 månader kvar om du inte har någon bindningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Vad menar du med att du har 4 månader kvar om du inte har någon bindningstid?

Eller, aha, jag kom nog på det själv nu. Jag är lite trög idag.

Jag menade alltså att jag har fyra månader kvar på det abonnemanget jag har, och inte ville förlänga det på något sätt, men ja som det står tidigare i tråden så kan man ju alltid uppgradera. Jag har levt i nån tro att om man uppgraderar så förlänger man automatiskt, fail av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Men hur tänker du människa?

Det är samma kampanj dom kört med i 100 år, det står klart och tydligt vad som gäller i all reklam dom kör, inte bara i avtalet.

Du köper ett XL-abonnemang för 99:-/mån i 3 mån sen 349:-/mån.
Du har sen möjlighet att nedgradera under dom här 3 månaderna.
Comhem förskottsfakturerar, alltså tar dom ut den högre avgiften en månad innan om du inte gjort något val.

Du har naturligtvis fortfarande lika mycket tid att nedgradera, nu har du ju bara fått en förvarning.

Så på vilket sätt är det dålig stil och på vilket sätt har du blivit vilseledd?

Men herre gud, hur svår ska det vara?

Om man har haft samma erbjudande i 100 år och, enligt min mening, vilselett folk. Betyder det att det är OK då!? Bara för att det har hållit på länge? Menar du att jag ska följa deras reklam i TV och vara insatt i hur detta företag binder upp sina kunder!?

Det jag fick ett erbjudande om var att prova XL i 3 månader och sedan får jag ett val att behålla det eller ta ett annat. Det betyder att jag ska få göra det valet. Det som är vilseledande är att man (jag i detta fall) inte fick veta att om jag missar att säga till i tid så blir jag fast med XL i 12 månader. Det är klart att detta står i avtalet, annars skulle de inte kunna göra så. Men det är lik förbannat vilseledande att inte förklara det tydligt i telefonen. Det är precis samma sak som med de där tidningserbjudandena förr. Du fick 2-3 nummer för 99kr och sen blev du automatisk prenumerant. Det vara bara det att det där sista var väldigt otydligt. Numera är sådant förbjudet vad jag förstår.

Nu hade jag ju i och för sig inte missat det. Utan det jag blev arg på var att INNAN jag hade fått skansen att välja så fakturerade de mig för XL OCH fick meddelandet att jag var tvungen att betala det först och sen ev. skulle jag få pengar tillbaka. De skulle tex. kunnat skicka ett email, brev på posten eller ringt i god tid och bett mig göra ett val och meddelat att om jag inte gör något val så fortsätter jag automatiskt med XL (i annat fall är de jävligt duktiga att fylla brevlådan med en massa reklam om sportpaket hit och filmpaket dit som jag just nu kan få till ett riktigt bra pris om jag bara skriver på med mitt blod och binder mig till deras tjänster).

Jag kan berätta en intressant sak om detta företag och hur de binder upp kunder (Detta är från en anställd på ComHem som har varit där ganska länge):
Det är ju ganska välkänt att detta företag har det sämsta ryktet vad gäller service och kundtjänst. Självklart vill de bli bättre och det har de också blivit. De har tydligen minskat strömmen av arga kunder som ringer kundtjänst betydligt. Detta är ju bra för kunderna och för företaget, som får en bättre image och kanske inte behöver ha lika många anställda som tar emot klagomål. Men det visade sig att att det inte bara var en bra grej för företaget. I och med att klagomålen minskade så minskade också strömmen av kunder som de band upp vilket i slutändan är pengar i fickan för storfräsarna. Varför då kan man undra? Jo, för i och med så många ringde till företaget så kunde de i kundtjänst samtidigt personligen erbjuda nya abonnemang! Vilket inte var så svårt. När en arg kund ringer så försöker man lösa problemet (eller kanske inte, vad vet jag) men samtidigt erbjuder man tex. ett fint sportpaket, och som kompensation är det gratis (3 första månaderna). Sen får du så klart punga ut 2-300 spänn i 12 mån. Det är mycket lättare att övertyga någon på telefon än om man får hem ett erbjudande i posten. Det är därför man alltid hör "Detta erbjudande gäller bara nu om du tar det via mig" från alla telefonförsäljare som försöker sälja på dig en massa skit. Detta är faktiskt ett allvarligt problem för ComHem just nu (har jag hört ).

Skit, det blev visst lite längre svar än planerat. Men jag är bara så jävla trött på alla företag som hela tiden försöker lura en.

Nu löste sig ju mitt problem till slut men det ska inte behöva ta ett antal vändor till kundtjänst för varje lite sak!

Over n' Out!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosik:

Men herre gud, hur svår ska det vara?

Om man har haft samma erbjudande i 100 år och, enligt min mening, vilselett folk. Betyder det att det är OK då!? Bara för att det har hållit på länge? Menar du att jag ska följa deras reklam i TV och vara insatt i hur detta företag binder upp sina kunder!?

Kort sagt, ja. Det är du som tecknat abonnemanget och du borde således ha tagit reda på vilka villkor som gäller och läst igenom avtalet innan du godkände det. Det är inte direkt som att dom försökt dölja något som du säkert inser.

Skrivet av Rosik:

Det jag fick ett erbjudande om var att prova XL i 3 månader och sedan får jag ett val att behålla det eller ta ett annat. Det betyder att jag ska få göra det valet. Det som är vilseledande är att man (jag i detta fall) inte fick veta att om jag missar att säga till i tid så blir jag fast med XL i 12 månader. Det är klart att detta står i avtalet, annars skulle de inte kunna göra så. Men det är lik förbannat vilseledande att inte förklara det tydligt i telefonen. Det är precis samma sak som med de där tidningserbjudandena förr. Du fick 2-3 nummer för 99kr och sen blev du automatisk prenumerant. Det vara bara det att det där sista var väldigt otydligt. Numera är sådant förbjudet vad jag förstår.

Nu hade jag ju i och för sig inte missat det. Utan det jag blev arg på var att INNAN jag hade fått skansen att välja så fakturerade de mig för XL OCH fick meddelandet att jag var tvungen att betala det först och sen ev. skulle jag få pengar tillbaka. De skulle tex. kunnat skicka ett email, brev på posten eller ringt i god tid och bett mig göra ett val och meddelat att om jag inte gör något val så fortsätter jag automatiskt med XL (i annat fall är de jävligt duktiga att fylla brevlådan med en massa reklam om sportpaket hit och filmpaket dit som jag just nu kan få till ett riktigt bra pris om jag bara skriver på med mitt blod och binder mig till deras tjänster).

Har du ens läst mina inlägg? Hur skulle dom ha kunnat fakturera dig på annat sätt?!
Vi tar det en gång till:
Du har tecknat ett XL-abonnemang för 99:-/mån i 3 månader sedan 349:-/mån.
Du har möjlighet att närsomhelst under 3-månadersperioden nedgradera till ett annat abonnemang.
Du nedgraderade inte.
Comhem har förskottsfakturering, alltså betalar man för kommande månad, inte innestående.
Då du inte har bytt till något annat abonnemang måste ju systemet naturligvis fakturera dig för XL 349:-/mån, det är väl tamefan klart som solsken?

Och vad menar du med att du inte fått chansen att välja? Du har ju haft 3 månader på dig, du kan ju förövrigt lägga in ditt val direkt i första beställningen.

Skrivet av Rosik:

Jag kan berätta en intressant sak om detta företag och hur de binder upp kunder (Detta är från en anställd på ComHem som har varit där ganska länge):
Det är ju ganska välkänt att detta företag har det sämsta ryktet vad gäller service och kundtjänst. Självklart vill de bli bättre och det har de också blivit. De har tydligen minskat strömmen av arga kunder som ringer kundtjänst betydligt. Detta är ju bra för kunderna och för företaget, som får en bättre image och kanske inte behöver ha lika många anställda som tar emot klagomål. Men det visade sig att att det inte bara var en bra grej för företaget. I och med att klagomålen minskade så minskade också strömmen av kunder som de band upp vilket i slutändan är pengar i fickan för storfräsarna. Varför då kan man undra? Jo, för i och med så många ringde till företaget så kunde de i kundtjänst samtidigt personligen erbjuda nya abonnemang! Vilket inte var så svårt. När en arg kund ringer så försöker man lösa problemet (eller kanske inte, vad vet jag) men samtidigt erbjuder man tex. ett fint sportpaket, och som kompensation är det gratis (3 första månaderna). Sen får du så klart punga ut 2-300 spänn i 12 mån. Det är mycket lättare att övertyga någon på telefon än om man får hem ett erbjudande i posten. Det är därför man alltid hör "Detta erbjudande gäller bara nu om du tar det via mig" från alla telefonförsäljare som försöker sälja på dig en massa skit. Detta är faktiskt ett allvarligt problem för ComHem just nu (har jag hört ).

Skit, det blev visst lite längre svar än planerat. Men jag är bara så jävla trött på alla företag som hela tiden försöker lura en.

Nu löste sig ju mitt problem till slut men det ska inte behöva ta ett antal vändor till kundtjänst för varje lite sak!

Over n' Out!

Det där är ju bara dikt och förbannad lögn. Comhems börsiffror har aldrig varit så höga.
En bra kundservice ger naturligtvis mycket mer kunder än vad man kan tänkas dra in på att försöka sälja på förbannade kunder mer tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Det där är ju bara dikt och förbannad lögn. Comhems börsiffror har aldrig varit så höga.
En bra kundservice ger naturligtvis mycket mer kunder än vad man kan tänkas dra in på att försöka sälja på förbannade kunder mer tjänster.

Dikt och förbannad lögn? Värst vad du var insatt!? eller är det bara din högst personliga åsikt?

Nu råkar det här vara förstahandsinformation, så jag skulle tro att det är ganska säkert. Det är klart att man inte går ut och "skryter" med en sån sak men det finns säkert att läsa i deras årsrapport.

Börssiffror? Menar du börskurser? Vilken börs hittade du ComHem på? ComHem ägs av riskkapitalister och börsintroduktion var planerad men det sket sig tydligen, så det blev en försäljning istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pizzamonstret:

Jag stängde faktiskt bara av NAT för att prova om det blev stabilare. Kan säga att jag är hur nöjd som helst över det beslutet. Tredje dagen jag kör utan nu och jag har nyttjat linan oerhört mycket för att testa, och den har inte lagt av en enda gång. Får hoppas det håller i sig helt enkelt.

En annan sak jag tänkte på nu när mina fyra datorer har externa IPn. Hur fungerar det med att nå varandra inom det lokala nätverket? Går jag in under nätverksplatserna i Win7 så verkar det vara lite slumpmässigt om jag kommer åt datorerna eller inte. Ungefär som att dom kommer och går. Trodde först inte att man skulle kunna se dom alls, just med tanke på att alla låg med externt IP, men så var inte riktigt fallet.

Streamar en del material från ett par datorer till min HTPC, via XBMC. När jag klickar mig in på mina utdelade mappar så är det bara ibland man kommer åt dom.

Aldrig haft problemet med att inte komma åt datorerna i nätverket innan jag stängde av NAT.

Någon som kanske har några tips & trix?

Nä det är det som är problemet om man stänger av NAT... får du köra dubbla nätverkskort, ett internt och ett externt. Kan ju köra trådlöst internt/externt och kabel så ska det väl funka men jag vill köra med NAT för enkelhetens skull och det SKA ju fungera i normala fall så varför ska jag stänga av det... har två Netgear modem och har trådlöst påslaget på det andra så nu funkar även trådlöst för mig utan probbs, tillfällig lösning men funkar. /marc

Visa signatur

/smyr

Permalänk

har en fråga som jag bara måste få ett svar på. jag sitter på 200/10 tjänsten. och har för mig att man kan få 5 olika ip adresser? tänker nu på min stationära burk som jag använder. får jag samma ip nummer från den varje gång? eller väljer den 1 av 5 olika när jag startar om modemet? jag måste nämligen ha alla 5 adresserna om så är fallet. och veta hur jag får reda på vilka 5 jag har om så är fallet. detta är lite emergency så ett svar på detta skulle vara väldigt tacksamt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Du får 4st dynamiska IP-adresser alltid från Comhem.
vilket betyder att du alltid har möjlighet till att ansluta 4 maskiner.

Oftast får du densamma IP-adress efter en omstart om den inte är upptagen. Men jag vet inte hur länge Comhems timer är på.

Kort och gott. Du kan inte räkna med att alltid få samma 4 IP-adresse.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Du får 4st dynamiska IP-adresser alltid från Comhem.
vilket betyder att du alltid har möjlighet till att ansluta 4 maskiner.

Oftast får du densamma IP-adress efter en omstart om den inte är upptagen. Men jag vet inte hur länge Comhems timer är på.

Kort och gott. Du kan inte räkna med att alltid få samma 4 IP-adresse.

tack för svaret. det betyder att jag under tid måste kolla upp vilka adresser jag helt enkelt får och lägga till dem vartefter helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

tack för svaret. det betyder att jag under tid måste kolla upp vilka adresser jag helt enkelt får och lägga till dem vartefter helt enkelt.

I vilket sammanhang måste du "lägga till dem"?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Nu har jag haft ComHem i nästan en månad och jag måste säga att jag överlag är positivt överraskad. Har 25/10-abonnemanget (vad det nu heter) och får oftast 24/9,5 över det trådlösa hemma så rent hastighetsmässigt är ju allting bra. Däremot får jag helt värdelösa responstider med de ordinarie DNS:erna så jag kör OpenDNS istället, så där är allting bra numera också...

Däremot har jag upptäckt på senare tid att hela nätverket i princip dör mellan ett och två på natten (hence, why I´m here ) och det känns som man sitter på 64 kbps-lina (ja, jag har provat det relativt nyligen). Ibland går det över av sig självt men ibland måste man starta om routern (NetGear CG3100). Jag har inte fört nån statistik för jag surfar oftast inte vid den här tiden (även om det lär bli så lite mer nu när uppsatserna har kommit igång) men det är aldrig före midnatt. Routern står luftigt och fritt och känns inte varm men det funkar ändå oftast bra efter en omstart av den.

Är det nåt känt problem jag har råkat ut för här eller bör jag få det kollat på? Låter det som routern eller är det nån typ av nätbelastning som orsakar det?

Permalänk
Medlem

Mitt modem är dött sedan i morse , det försökte ansluta under någon timme, sen blev lamporna svagare och svagare och det dog helt. Nu kan jag få lamporna och tändas sen dör det igen. Kundservice hävdar att det är ett solklart fall av att adaptern har dött, jag är mer skeptisk. Någon som har efarenhet av liknande problem? Skall försöka låna hem en adapter idag så jag kan testa om det funkar då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosik:

Dikt och förbannad lögn? Värst vad du var insatt!? eller är det bara din högst personliga åsikt?

Nu råkar det här vara förstahandsinformation, så jag skulle tro att det är ganska säkert. Det är klart att man inte går ut och "skryter" med en sån sak men det finns säkert att läsa i deras årsrapport.

Börssiffror? Menar du börskurser? Vilken börs hittade du ComHem på? ComHem ägs av riskkapitalister och börsintroduktion var planerad men det sket sig tydligen, så det blev en försäljning istället.

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Okej börssiffror var kanske fel ord, marknadsandelar menade jag.

Tror du verkligen att man säljer mer abonnemang åt missnöjda kunder än åt nöjda kunder?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om man kan göra åt taskig ping i WoW? Har Comhem 200/10, känner aldrig av några problem i t.ex. BC2 eller andra shooters med pingen. Men i WoW brukar den ligga mellan 3-500. Innan jag tog 200/10 hade jag 25/10 och då hade jag aldrig några problem konstigt nog.

Kör modemet med NAT avstängd och med egen router. Även testat med bara modemet men det blir samma sak.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Någon som har koll på om man kan göra åt taskig ping i WoW? Har Comhem 200/10, känner aldrig av några problem i t.ex. BC2 eller andra shooters med pingen. Men i WoW brukar den ligga mellan 3-500. Innan jag tog 200/10 hade jag 25/10 och då hade jag aldrig några problem konstigt nog.

Kör modemet med NAT avstängd och med egen router. Även testat med bara modemet men det blir samma sak.

Blizzard har en guide där dom visar hur du tar reda på vilket IP servern har så du därefter kan göra en tracert för att se vart nånstans svarstiderna drar iväg. Upplever du inte pingproblem i någon annat spel så bör ju inte felet sitta i Comhem's nät åtminstone. Om du kör någon form av brandvägg i datorn bör du se till så att portarna 1119, 4000, 6112, 6113, 6114 and 3724 (TCP) är tillgängliga och inte blockerade av brandväggen. Se kan du exempelvis testa att nollställa hela configen (Ta bort "Config.wtf" som finns i WTF-mappen) och typ stänga av addons etc i felsökningssyfte.
Länk till Tracertguiden: http://eu.blizzard.com/support/article.xml?locale=en_GB&artic...

Finns några grejer du kan ställa in för att förbättra svarstider i WoW.. Om du inte testat detta redan. Se nedan:

Ping related fixes:
- Leatrix Latency Fix (TcpAckFrequency): Basically the old classic TcpAckFrequency baked into a script for easy use. Should definitely get this for a big improvement. Other multiplayer games might see gains as well. http://www.wowinterface.com/downloads/info13581-LeatrixLatenc...

- TCP autotuning: You should probably disable this if you're on a broadband connection of 512kbit/s or higher. This includes all the hobos with adsl. This will help network throughput in most cases, and sometimes improve ping. Read more about TCP autoturning here. To disable TCP/IP autotunning, in the Command Prompt type:

"netsh interface tcp set global autotuning=disabled"
To verify that it is disabled: "netsh interface tcp show global"

Det var dom tips jag hade.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Har redan Leatrix men ska testa det andra imorgon

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit