Synology DiskStation - Transcoda AVCHD?

Permalänk
Medlem

Synology DiskStation - Transcoda AVCHD?

Hej,
Jag Har idag en QNAP TS209. Funkar bra tycker jag.
Men den orkar inte transcoda mina 1080i-filmer från min SONY HDR-CX155-kamera i realtid till min SONY 46EX500 via DNLA.

Det jag undrar är hur mycket pulver en NAS man behöver för att orka sånt.
Skulle exempelvis en Synology DiskStation DS411J (1.2GHz CPU) eller DS411 (1.6GHz CPU) klara det?

Läser i kommentarer på prisjakt att DS211J (1.2GHz CPU) att någon har "kört 1080p samtidigt utan att NASen ens gäspar". Men det står inte om det redan är filer som inte behöver transcodas, eller om diskstation kan transcoda allt man lägger in så den inte behöver transcoda i realtid.

Filmerna från min SONY HDR-CX155-kamera heter m2ts (AVCHD?) och exempel på spec. är:
Video format: AVC
Audio format: AC-3
Generell bitrate: 17Mbps

Tacksam för hjälp
/K

Permalänk
Medlem

Jag läste något prestandatest (minns inte var) men det var en del skillnad på DS411 mot DS411J. DS411 har högre klockfrekvens och även mer minne (512mb vs 128mb). Men har inte själv testat så mer än så vågar jag inte säga

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Måste filmerna transcodas då? Den kameran filmar i AVCHD och nog borde väl TV-apparaten kunna avkoda detta? Fast jag vet inte riktigt hur DLNA funkar, antar att det streamas på något sätt och det i sig bör väl ta en del kraft även om det inte måste komprimeras om. För just detta formatet skulle det egentligen bara behöva muxas om till en DLNA-ström utan någon transcoding.

Om det innebär omkomprimering av video i realtid så skulle man nog vilja ha typ en Phenom II X6, Core i7 eller något sådant. Fast den kanske kan göra transcodingen under ledig CPU-tid så att om du lägger in filmen på morgonen så kan den vara färdig att streamas till kvällen, och då behövs inte lika mycket kraft som realtidskomprimering.

Jag hade nog inget bra svar på frågan egentligen...

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har rätt Ronnylov. Men jag blir inte klok på vad jag behöver för grejer issåfall. Tycker det borde räcka med vilken DNLA-kompliant NAS som helst, men icke. Har en TS209-II idag och det fungerar icke med filmerna från videokameran.

Jag vill ha en maskin till vilken jag kan lagra alla mina bilder/filmer/musik osv, och som jag kan accessa från min TV med wifi. Maskinen i fråga måste alltså ha någon form av DNLA (eftersom TV'n har det stödet).

Diskstation verkade trevlig, men jag är osäker på om det kommer fungera.

Permalänk

Det finns inte en chans att du kan köra transcoding i realtid med en ARM CPU på 1.4Ghz eller 1.6Ghz för den delen.
Då ska det till någon form av hårdvaruaccelerering eller en mycket snabbare cpu helt enkelt, typ nyare X86 processor med flera kärnor.

Jag har samma tv som dig och den ska fixa det formatet som din kamera spelar in i.
Testa istället att installera olika mediaservers på din dator för att se om det är där felet ligger.
Även fast två produkter på pappret är DLNA certifierade, så är det ingen garanti för att de ska fungera ihop.
Det strular enormt mycket och man får helt enkelt pröva sig fram.

PS: har du testat att lägga filmen på ett usbminne och sätta in den i din tv?

Permalänk

Jo en till sak, om du lägger in optware på din NAS så kan du installera andra mediaservers (DLNA kompatibla) genom ipkg.
Googla TS209-II + optware för instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

PS: har du testat att lägga filmen på ett usbminne och sätta in den i din tv?

Testade det nu, fungerade fint.

Så då är det ju så alltså att jag behöver en "manick" som inte transcodar filerna alls. Låter ju som att min QNAP borde kunna fixa det.
För vad jag vet kan inte TV'n läsa filmfiler från en share.

Permalänk
Skrivet av khol:

Testade det nu, fungerade fint.

Så då är det ju så alltså att jag behöver en "manick" som inte transcodar filerna alls. Låter ju som att min QNAP borde kunna fixa det.
För vad jag vet kan inte TV'n läsa filmfiler från en share.

Som jag skrev ovan så kan man lägga in 3:e parts program dvs optware.
Då kan du testa med andra mediaserver mjukvaror på din NAS.
Själv så kör jag med en gammal Synology, på vilken jag har testat olika DLNA mjukvaror genom optware.

Så det du behöver en mediaserver mjukvara som är kompatibel med din TV, egentligen så ska det räcka med att två enheter är DLNA kompatibla men så fungerar det inte i verkligheten.
Så du får prova dig fram helt enkelt och det funkar inte att streama till din tv via nätverks shares.