Permalänk
Medlem

im blown away!
Verkar bli hel grymt

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Har du tänkt sätta upp någon kamera eller något vid dörren?
Som du sa är ju möjligheterna oändliga när man använder en dator. Du kan ju tex ha en kamera så går igång när det rör sig utanför dörren tex. Och sparar en film snutt eller bara visar på skrämen osv osv.
Finns mycket kul man kan göra när man ändå är igång så att säga.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Detta var ovanligt! Gillas!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sånt här är riktigt roligt att följa.

Mer sånt här åt folket!

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Jag har inte en jävla aning om vad fan du pysslar med, men det verkar ballt, så detta kommer följas aktivt ^^
Vad gör du för något? xD Nån som vill förklara?

Permalänk
Medlem

Detta skall följas punkt slut!

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det här måste jag följa! Jag har alltid tyckt att det varit intressant med smarta lösningar i hemmet. Bra jobbat än så länge!

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem

Najs! Det jag saknar är en komplett prislista med alla komponenter (vet att det är lite jobb, men det hade varit kul att se var kostnaderna i bygget ligger)

För övrigt så tycker jag att en webbkamera genom nyckelhålet, som fotar bilder varje gång någon ringer på ringklockan, är en skön idé.

Bilden kan ju sedan hoppa fram på din monitor, stanna där i typ 20 sekunder eller så, för att sedan sparas ned någonstans.
Likaså kan du ju låta maskinen maila en bild av påringaren till dig, så har du en bild på vem som ringde på dörren innan den bröts upp (hemska tanke)

Du kan ju låta datorn ta hand om hela ringklockan då, spela upp en trevlig visa osv. (:

Ett lite onödigt tillägg skulle kunna vara något som loggar varje gång dörren öppnas eller stängs. Foliehattsvarning på den, men småkul (:

Batteribackup är ju givet.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat... Öka temp nu så vi får mer godis att titta på.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli spännande att se vad du kommer göra av det här.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en liten högtalare utanför dörren och spela upp: Access denied
http://www.youtube.com/watch?v=2dZy3cd9KFY&feature=related
varje gång någon försöker öppna dörren när den är låst xD
Och möjligtvis ett ljudklipp när du öppnar dörren också.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en yttervägg i ett hus du har holkat ur?
De blir inte kalldrag därifrån under vinterhalvåret? Eller det kanske är försumbart?
Kan det bli problem med kondens för datorn under kalla vinterdagar?
Eller värmeproblem varma sommardagar när solen ligger på?

En UPS (Uninteruptable Power Supply) går ju att använda för strömförsörjning, går då att ha till både dator och allt annat, men antagligen så är även en relativt liten UPS för stor för hålet du har gjort (när du ska ha allt annat där också).
Annars kan någon enklare batteribackup till RFID grejerna som du var inne på vara ett alternativ.

Skrivet av Minimupp:

Sätt upp en liten högtalare utanför dörren och spela upp: Access denied
http://www.youtube.com/watch?v=2dZy3cd9KFY&feature=related
varje gång någon försöker öppna dörren när den är låst xD
Och möjligtvis ett ljudklipp när du öppnar dörren också.

Eller varför inte denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Ig30RwipBK0

Då är det dags att sticka

Permalänk
Medlem

Ska följas

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Har du tänkt sätta upp någon kamera eller något vid dörren?
Som du sa är ju möjligheterna oändliga när man använder en dator. Du kan ju tex ha en kamera så går igång när det rör sig utanför dörren tex. Och sparar en film snutt eller bara visar på skrämen osv osv.
Finns mycket kul man kan göra när man ändå är igång så att säga.

Från början hade jag tänkt att ha en kamera som fotade varje gång dörren öppnades, men det kändes lite väl "big brother" och många skulle säkert inte uppskatta funktionen

Skrivet av Jory89:

Najs! Det jag saknar är en komplett prislista med alla komponenter (vet att det är lite jobb, men det hade varit kul att se var kostnaderna i bygget ligger)

Har ingen riktig lust att sammanställa kostnaden (det blir så smärtsamt påtagligt då! ) Hade jag vetat från början vad det skulle kosta hade det ALDRIG blivit av.

Elektronik: 1000 kr Dator: 4000 kr Touchscreen 2000 kr Motorlås 12000 kr

Skrivet av Jory89:

Du kan ju låta datorn ta hand om hela ringklockan då, spela upp en trevlig visa osv. (:

haha, bra idé!

Skrivet av SvinVild:

Bra jobbat... Öka temp nu så vi får mer godis att titta på.

Haha, ska försöka, måste bara jobba också för att finansiera bygget

Skrivet av Minimupp:

Sätt upp en liten högtalare utanför dörren och spela upp: Access denied
http://www.youtube.com/watch?v=2dZy3cd9KFY&feature=related varje gång någon försöker öppna dörren när den är låst xD Och möjligtvis ett ljudklipp när du öppnar dörren också.

Riktigt bra idé med att utnyttja ljud. Ska komma ihåg det.

Skrivet av GuessWho:

Det är alltså en yttervägg i ett hus du har holkat ur?
De blir inte kalldrag därifrån under vinterhalvåret? Eller det kanske är försumbart?
Kan det bli problem med kondens för datorn under kalla vinterdagar?
Eller värmeproblem varma sommardagar när solen ligger på?

En UPS (Uninteruptable Power Supply) går ju att använda för strömförsörjning, går då att ha till både dator och allt annat, men antagligen så är även en relativt liten UPS för stor för hålet du har gjort (när du ska ha allt annat där också).
Annars kan någon enklare batteribackup till RFID grejerna som du var inne på vara ett alternativ.

Kylan hoppas jag inte ska vara ett problem. På förra stället jag bodde ställde jag min server på vinden, -20 grader och den stormtrivdes ;). Isoleringen hjälper bra mot drag. Värmen är jag dock rejält bekymrad för. Hålet ska ju täckas för av en panel av plexiglas. Eventuellt behöver jag ta upp ett hål i plexiglaset och sätta dit en fläkt men hoppas att jag slipper. (Posten levererade plexiglaset precis nu. Ska packa upp och ta ett foto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Ett lite onödigt tillägg skulle kunna vara något som loggar varje gång dörren öppnas eller stängs. Foliehattsvarning på den, men småkul (:

Jag loggar ALLT, i och för sig mest för min egen skull så att jag kan hitta alla buggar haha!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vänta lite.. Kostade motorlåset 12000kr!?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant bygge, skall följas!

Skrivet av Lajning:

Nu när du har en dator vid dörren så är det ju mycket simpelt att bygga ett eget larmsystem. En enkel magnetkontakt på ytterdörren kopplad till en 200 dB siren är fördjävla effektiva. Har du inte hörselskydd så står du inte ut många sekunder när sirenen börjar ljuda.

Jag tänkte precis samma tanke. Men nu är det ju sverige vi bor i, jag bara antar att man åker dit utav bara helvete om man har ett för högt larm som skadar hörseln på inbrottstjuven som inte hade något där att göra från första början. (har INGA som helst bevis/källor på detta, det är inget påstående från min sida, bara ett antagande) Det vore bara så typiskt att man själv åker dit på en sådan sak.

Permalänk

Kul projekt! You beat me to it! Hade själv tänkt bygga något liknande, med RFID (typ ID-20) + arduino. Dock hade jag nog ej orkat montera en skärm invändigt sådär, även om det är snyggt.
Funderade på RFID till bilen också, haha.

Visa signatur
Permalänk

Betong a lá skithård! klockhård

Permalänk
Medlem

Mögel:

Det skulle i så fall vara att man inte har tillstånd att montera en egen larmanläggning, detta har jag tyvärr inget svar på. Jag sökte runt lite och det enda jag kunde hitta är lagar som reglerar yrkesmässig larminstallation i vinstdrivande företag. Vill man ha ett eget larm som inte skickas vidare till någon larmcentral så bör det vara helt ok. Men för att vara på den säkra sidan kan man alltid maila den lokala polismyndigheten och fråga, framför allt frågan om kraftfulla sirener. Någon ska ju faktiskt kunna komma och stänga av larmet när det har gått så att inte sirenen står och tjuter i en vecka när man är på mallis.

Permalänk
Medlem

Fett Najs! Jag har varit inne länge på att göra liknande. Men tyvärr e man ju för slö så det händer inget. Ser fram emot mera bilder

Lycka till med bygget!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut.

Skulle jag gjort detta så skulle jag lagt till ett röstsvar när åtkomst nekas,
där det står "Access Denied" och rösten från Star Trek säger samma sak.

Permalänk
Medlem

Första spontana tanken: Hur svårt är det att "lura" en RFID-läsare? D.v.s. hur lätt är det att ta sig in ut att bryta upp låset, jämfört med ett vanligt lås?

Permalänk
Medlem

Coolt, detta har jag tänkt bygga i flera år men aldrig kommit till skott, lägg ut en film sen på hur det fungerar osv, kan va skoj att se !.
Bra jobbat !.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Hoppas programmet inte innehåller en "Backdoor".

Skrivet av Troberg:

Vänta lite.. Kostade motorlåset 12000kr!?

My words exactly!

Skrivet av IsseBisse:

Första spontana tanken: Hur svårt är det att "lura" en RFID-läsare? D.v.s. hur lätt är det att ta sig in ut att bryta upp låset, jämfört med ett vanligt lås?

Själva RFID-läsaren är säker. När en RFID-tagg har blivit läst accepterar jag inte en ny avläsning förens efter 1 sekund. Så en brute-force attack skulle ta väldigt lång tid då antalet kombinationer är 281 474 976 710 656 om jag räknade rätt
Det fysiska låset har jag ingen riktig uppfattning om. Skulle tro att det är ungefär lika säkert som ett vanligt lås.

Har dragit på mig en förkylning tyvärr så inget har blivit gjort de senaste dagarna. Är riktigt taggad så i helgen blir det fullt ös. Ska även boka en elektriker hem som får dra jord till anläggningen för att slippa de störningar jag just nu har på elektroniken.

Happy gaming!
//Supreme

Permalänk
Medlem

Joo, en grej till; Angående störningarna som datorn skapar på elektroniken. En kollega tipsade om att sätta en USB-optokopplare för att isolera mellan dator och elektronik. Om någon vet var en sådan mojäng kan köpas så hojta! Mycket uppskattat i så fall.

Jag avslutar med ett citat från en forumräv på Elektronikforumet. Han ondgör sig över "digitalknuttarna" som designade USB. Underbart! Läs och njut!

Citat:

Här är också en sådan idiotisk grej som påvisar USB-gränssnittest mycket dåliga design, - ingen informationsöverföring över någon meter kabel bör baseras på att vidmakthålla DC-nivåer utan allt skall baseras på AC så att det finns en möjlighet att klämma in en galvanisk isolerande trafo mellan - varför kommer man ihåg sådan på 70-80 talet (tex Ethernet) men inte idag - 1995 - 2000-talet när första USB:n spikades ???

tex. RS485 går att isolera med trafo om man använder kort träningssekvens före datat (detta för att bli av med startransient från stillastående läge när man går från vila till modulation - effekten är ungefär samma som att starta en ringkärnetrafo, mao inte lämplig att skicka info redan första perioden innan trafon har 'satt sig')

med andra ord måste modulationen och hårdvaran sammarbeta avseende nödvändig bandbredd (källkodning) och startbeteende när man skall skapa isolering mellan enheter - det är mycket svårt att med hårdvara kompencera en protokollmiss tex. uppstartsbetende eller onödig slöseri av bandbredd - och det här upptäckte man redan på mitten av 1800-talet och telegrafin - medans digitalknuttarna promt skall göra samma misstag år 2000 och dessutom inte ens inser att de gör fel i grunden...

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant projekt, har själv lekt med liknande tankar men bor tyvärr i hyresrätt.

När det gäller dörröga så borde du väl ändå kunna montera en kamera som visar på skärmen vid dörren vad som är utanför, alltså utan att spela in något. Då får du dels fördelen att ingen ser om du kollar ut genom dörrögat och även möjligheten (med rätt kamera) att se ut även om det är mörkt utanför.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Bara 4.7? Vad är det här?

Underbart projekt förövrigt! Kommer att följas med största intresse!

Permalänk

Nice bygge! Tänk på att det fortfarande inte är helt säkert bara.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."