NAS: Komma åt FTP från externt nätverk

Permalänk
Medlem

NAS: Komma åt FTP från externt nätverk

Hej,

Har nyligen införskaffat en Synology DS110j och den funkar väl bra. Det problem jag har är när jag ska fixa FTP-servern på NAS:en, jag vill komma åt ftpn från vilket nätverk som helst, dvs kunna komma åt filerna från mobilen , ladda upp och tankar ner filer från ftpn när jag inte lokalt har tillgång till den.

Det jag nu skulle vilja var om någon vänlig själ skulle vilja förklara lite grundligt hur detta på bästa sätt kan lösas. Jag förstår att det även krävs någon inställning i routern? som för övrigt är en dlink, av okänd modell.

Sen om möjligt så har även denna nas en bittorrent funktion, och jag skulle då önska att även denna kunde styras per remote, dvs via nån mobilapplikation lr dylikt.

Tacksam för alla svar

*PS* Osäker om jag skrev detta inlägg i rätt forumdel!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle väl möjligen passa bättre i nätverksforumet. Men kan försöka svara i alla fall.

Det som krävs är egentligen en vidarebefodring av porten från din router till din NAS. Normalt har FTP port 21, så det du behöver göra är att säga till routern att skicka vidare trafik på port 21 till din NAS istället för att blockera den. Om du kollar upp vilken modell du har på routern finns det säkerligen beskrivet på www.portforward.com.

Angående Torrent-funktionen måste din torrentklient på NAS:en ha ett webbgränssnitt. Samma princip som för FTP gäller där.

Om du vill ha mindre trafik till din NAS kan jag rekommendera att du byter port på FTP:n.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+