Avgassystem sönderrostat, hur lösa?

Permalänk
Medlem

Avgassystem sönderrostat, hur lösa?

Röret precis innan den bakre ljuddämparen har rostat av och ramlat ner (!). Det är den rörbiten som är inring i rött på bilden. Den bakre ljuddämparen är i bra skick, likaså alla komponenter innan mojängen inringad i grönt. Den inringadegrönmarkerade saken är väl ytterligare nån slags ljuddämpare? Denna är iaf mycket rostig, röret från den har gått av mitt i skarven och därför kan jag inte få fast nåt skarvrör där, man kan nog inte heller svetsa där.

Min plan är att köpa ett flexrör på biltema och sätta dit. Min fråga är således om jag helt enkelt kan såga av röret vid det blåmarkerade och skruva på flexslangen där med hjälp av ett skarvrör och dra till den bakre ljuddämparen och helt strunta i den grönmarkerade saken. Kommer besiktningen godkänna denna lösningen? Kommer det bli tillräckligt tyst?

Bilen är en Mitsubishi Carisma -97.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

bilden

Permalänk

Jag hade ett liknande problem men vi tog och köpte "raka" rör på biltema för 200kr st och bockade och svetsade till själva det blev riktigt tyst.
Lägger upp bilder när jag fått upp dom.

Edit
Hittade 2 bilder när vi var halvklara. Detta är främre avgasröret men bör gå med det du har också.

Och http://i515.photobucket.com/albums/t355/jontepojken/WP_000104...
Blev inte perfekt i bockningen för vi slarvade men spelar inte så stor roll på något man inte ser
Edit såg att det inte var din fråga hur man kan lösa det, Men se detta som ett alternativ om det andra inte skulle fungera. Ganska enkelt och har du inte verktygen själv så finns det alltid någon som känner någon som har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det där är väl katalysatorn om jag inte fattat fel. Tror det blir problem utan den.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Så länge det är tätt och sitter fast tillfredsställande så ska bilprovningen inte lägga sig i.

Givetvis måste ljudnivå och avgasrening vara tillfredsställande.

Har lagat många avgasrör med klämmor, plåt o rörstumpar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det där är bara å skita i den där lilla burken som är inringat i grönt, katalysatorn sitter längre fram (den är inte med på bilden)
Men flexröret lär vibrera sönder. Ersätt med rör ist, det finns ju 90gradersböjjar skarmuffar,stegmuffar osv, det är bara å knåpa ihop pusslet. Och se till att det är tätt.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Kapade av röret där jag blåmarkerade på bilden, skaffade ett flexrör från biltema o satte ihop allt med skarvrör, blev perfekt, tyst och fint!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Är det inte betydligt smidigare att bara byta HELA röret på bilden? Det lär knappt vara många hundralappar vi pratar om, o det tar typ 30min att byta. Istället för en hel dag i ryggläge med blod svett o tårar för att knåpa ihop nån pettson-lösning?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Är det inte betydligt smidigare att bara byta HELA röret på bilden? Det lär knappt vara många hundralappar vi pratar om, o det tar typ 30min att byta. Istället för en hel dag i ryggläge med blod svett o tårar för att knåpa ihop nån pettson-lösning?

Håller med.

Kollade snabbt upp på mekonomen vad en ny helt färdig bit skulle kosta och jag tror jag hittade den

01-21362 och den kostar 1000kr. (väldig mycket roligare att byta ut än att försöka bygga sj enligt mig )

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

min kompis har en likadan bil även det en Mitsubishi Carisma -97. och han fick exakt samma problem. han bytte ut rör biten mot en ny. men alla lösningar är bra utom dom dåliga.

vad är den där "gröninringade" grejen för något? såg den på hans oxå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.