Permalänk
Medlem

Speldator ca 13-15k

Hej

Funderar på ifall det är värt att köpa ny burk nu men är så sugen p.g.a BF3 bl.a samt att min nuvarande core2duo på 2,4ghz känns föråldrad,
kasttade ihop en kundvagn på inet efter ha läst runt på forumet en del och kommit fram till följande;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/957098/2011-10-05
Tankegången är att kunna byta ut mot eventuell ivy bridge i framtiden samt köra dubbla 580 kort eftersom det i mina ögon ser ut som ett "referenskort"
jag vet att systemdisken är liten men har en till intern samt en extern jag kan använda.

Tips på att eventuellt uppgradera diverse komponenter är välkomna, är någon av delarna extremt dåligt lämpade för överklockning är det även intressant.
Mvh / Danny

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

Paketet ser bra ut. Plus det faktum att du inte behöver större systemdisk så lämpar sig den där ssd'n alldeles utmärkt. Processorn är perfekt för överklockning och du har helt rätt i att det är referensdesign på grafikkortet. Dock vill ja göra dig medveten om att moderkortet inte har dem bästa klockningsmöjligheterna då den inte har någron "extra" ström-försörjning. Detta gäller då ganska tung överklockning.

Visa signatur

gg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizz:

Hej

Funderar på ifall det är värt att köpa ny burk nu men är så sugen p.g.a BF3 bl.a samt att min nuvarande core2duo på 2,4ghz känns föråldrad,
kasttade ihop en kundvagn på inet efter ha läst runt på forumet en del och kommit fram till följande;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/957098/2011-10-05
Tankegången är att kunna byta ut mot eventuell ivy bridge i framtiden samt köra dubbla 580 kort eftersom det i mina ögon ser ut som ett "referenskort"
jag vet att systemdisken är liten men har en till intern samt en extern jag kan använda.

Tips på att eventuellt uppgradera diverse komponenter är välkomna, är någon av delarna extremt dåligt lämpade för överklockning är det även intressant.
Mvh / Danny

http://www.inet.se/kundvagn/visa/957486/2011-10-06 enligt mig är grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizz:

Hej

Funderar på ifall det är värt att köpa ny burk nu men är så sugen p.g.a BF3 bl.a samt att min nuvarande core2duo på 2,4ghz känns föråldrad,
kasttade ihop en kundvagn på inet efter ha läst runt på forumet en del och kommit fram till följande;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/957098/2011-10-05
Tankegången är att kunna byta ut mot eventuell ivy bridge i framtiden samt köra dubbla 580 kort eftersom det i mina ögon ser ut som ett "referenskort"
jag vet att systemdisken är liten men har en till intern samt en extern jag kan använda.

Tips på att eventuellt uppgradera diverse komponenter är välkomna, är någon av delarna extremt dåligt lämpade för överklockning är det även intressant.
Mvh / Danny

frågan är om 860W räcker för SLI iframtiden?
byt ut 500 HDD mot 1 T samsung spinpoint, för bättre "value".
Processorfläkt? rekommenderas. svalare och tystare!
Enjoy!

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem

Tack för info!
Kan nog lägga 15-16k ist, men även dyrare alternativ p.g.a ändrat mobo eller nätagg fungerar, dock inte ett andra grafikkort
Har tittar runt och gjort lite ändringar, i den nya kundvagnen har jag ändrat cpu, nätagg, moderkort samt slängt in en cpu-kylare.

Av vad jag har läst är kylaren av rätt typ, cpun vet jag presterar och samt att 16gb minne inte gör så mycket skillnad mot 8 men när jag ändå pungar ut 15-16k kan jag lika bra investera.

Frågorna är på nya moderkortet (överklockningmöjligheter, bra chipset osv) samt nätagget för jag känner inte alls till Fractal design då jag inte byggt en dator på 3-4 år.
Kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/957390/rev2

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizz:

Tankegången är att kunna byta ut mot eventuell ivy bridge i framtiden samt köra dubbla 580 kort eftersom det i mina ögon ser ut som ett "referenskort"

Tänk på att BF3 är uppe och nosar på max mängd minne som finns i framebuffern på det kortet, möjligen går det över när spelet kommer ut och de slår på alla effekter. Räcker inte minnet så sjunker prestanda dramatiskt

2500K snabb på enklare belastningar men det är inte en processor som skalar speciellt bra, vänta in bulldozer på 8 kärnor

Permalänk
Medlem

Tack för infon.
En av sakerna med det hela var ifall det var värt att köpa ett sockel 1155 nu eller ifall man ska vänta till nästa generation, när släpps bulldozer?

Vad är annars tipset på grafikkort med mycket minne eller är det SLI som gäller isåfall med billigare kort?

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizz:

Tack för infon.
En av sakerna med det hela var ifall det var värt att köpa ett sockel 1155 nu eller ifall man ska vänta till nästa generation, när släpps bulldozer?

Vad är annars tipset på grafikkort med mycket minne eller är det SLI som gäller isåfall med billigare kort?

Bulldozer släpps om en vecka.

Vad har du för upplösning på skärmen?

Hur långt är det kvar till du skall uppgradera till ett till grafikkort? En ide hade kanske varit att spara lite pengar och inte köpa ett värstingkort nu, hellre välja något som precis räcker och vänta till de nya dyker upp nästa år.

Skall man köpa nu tror jag det är viktigt att man ser till så minnet räcker ett tag. Då det sålts så många kort med 2GB tror inte jag det är någon vågad gissning att det är nästa gräns eftersom marknaden finns där. Över 2GB finns väl bara något enstaka kort som har

Kör du 1080p eller lägre är det kanske inte så viktigt ändå att ha 2GB, har du högre upplösning så är det klantigt och inte köpa minst 2GB (om datorn är tänkt och användas något år eller mer)

Permalänk
Medlem

Tillägg: Det verkar som att om man slår av AA så kommer man ner mot 1GB gränsen, slår man på AA så skjuter minnesförbrukningen snabbt i höjden.

Permalänk
Medlem

osäker

hej jag undrar om dem här delarna och GRAFIKKORTET kommer klara alla spela på high/ultra spel som bc3 crysis osv.. tacksam för svar

Produkt

Antal

Pris

Totalt

625940

EVGA GeForce GTX 570 HD 1280MB PhysX
- PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP, CUDA,

1

2795.00

2795.00

485612

Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
- Fläktar: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA

1

359.00

359.00

649098

Uppgraderingspaket AMD - Phenom II X4
- 955 Black Edition, 970 chipset, 4GB DDR3 1600MHz

1

2145.00

2145.00

491282

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
- Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

1

299.00

299.00

620189

Western Digital Caviar® Blue 500GB
- SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

Recensionen på bulldozer vart inte övertygande.
Bör man slänga fram börsen och boka en i7 baserad maskin eller släpps där nåt nytt och inte tokdyrt inom kort från intel värt att vänta på?
M.a.o är sockel 1155 något att satsa på?

Tycker ni jag bör köra på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/957390/rev2
eller byta ut GTX 580 mot ett GTX 560 TI (2gb) och köpa fetare kort senare?
Kommer spela på 1600x1080 eller lägre upplösning

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400