Permalänk
Medlem

jak 3 på ps2 emulator

är det någon som vet hur bra dator man behöver för att spela jak 3 på en ps2 emulator?

skulle en i7 2600k och dubbla 6870 klara detta?

för just nu pallar inte datorn spelet med bara ett 6870.

någon som vet varför dessa spel också är så krävande?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiloh:

är det någon som vet hur bra dator man behöver för att spela jak 3 på en ps2 emulator?

skulle en i7 2600k och dubbla 6870 klara detta?

för just nu pallar inte datorn spelet med bara ett 6870.

någon som vet varför dessa spel också är så krävande?

Exakt vad som krävs för olika spel vet jag inte.
Men den enkla anledningen att det är så krävande är just för att all hårdvara emuleras.
För varje beräkning som görs krävs flera extra beräkningar för att hårdvaran skall kunna låtsas vara något annat än den den egentligen är.
Allt som skickas till PCns beräkningsenheter har fel programkod för att kunna hanteras. Så först måste beräkningsenheterna räkna om allt för att förstå vad som skickas in. Därefter går det att räkna på vad som skall hända.
Visst går det att ändra programkoden redan i förtid, men det är samma sak som att göra om spelet från början till en annan plattform.
Det är väl lite mer komplext än såhär, men det ger väl en lättbegriplig bild med bara några få ord om varför det är problematiskt att emulera.
Vill du veta mer så har google troligen mer om detta ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

jaha, ja man får väl testa med ett till grafikkort och se om det blir någon skilnad, för när jag spelar spel ligger oftast CPU´n på 20-30% bara.

dock vet jag inte om CF kommer höja prestandan i ps2 spelen för vad jag vet måste väl spelet stödja CF för att det ska kunna användas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in och kolla grafikinställningarna, skulle dessutom googla på emulatornamnet + spelets namn och se om fler har/haft samma problem. Ibland brukar det även finnas speciella inställningar man måste göra för att få det att fungera bra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

tack för tipset! läste några forumsinläg och det visade sig att alla har samma probem som jag (problem med skuggor och svarta ögon på gubbarna)

detta kan jag leva med, dock får jag ganska sjukt FPS drop när jag spelar det och ofta nämns det om speed hacks, vad är detta?
är det bara så enkelt att emulatorn körs i en snabbare hastighet?

EDIT: kan spela spelet hyffsat bra nu, dock är textures skit och jag laggar ganska ofta när jag ligger op 30-40 fps, känns som om jag inte borde göra det :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

tack för tipset! läste några forumsinläg och det visade sig att alla har samma probem som jag (problem med skuggor och svarta ögon på gubbarna)

detta kan jag leva med, dock får jag ganska sjukt FPS drop när jag spelar det och ofta nämns det om speed hacks, vad är detta?
är det bara så enkelt att emulatorn körs i en snabbare hastighet?

EDIT: kan spela spelet hyffsat bra nu, dock är textures skit och jag laggar ganska ofta när jag ligger op 30-40 fps, känns som om jag inte borde göra det :/

Speed hacks handlar väll om att du offrar viss grafik för att få en snabbare rendering, och det ser oftast väldigt konstigt ut då. Det är inte som att sänka grafiken på ett spel på datorn, utan skulle snarare säga att man istället tar bort vissa texturer. Själv emulerar jag inte PS2 av det skälet, utan har istället ett riktigt kopplat till TVn precis brevid datorn

(Kan även tillägga att jag på mitt lokala Gamestop såg att det sålde ett begagnat PS2 för 300:-, så det kanske kan vara värt att gå till närmsta spelbutik och kolla på ett)

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

jo jag har ett ps2 precis bredvid mig, dock är det frågan om att köpa spelet.

jag har redan köpt jak 3 för länge sedan ock tänkte bara testa spela det på datorn och se hur det fungerade.

men jag ska se hur spelet fungerar i CF, annars får jag väl nöja mig med att bara spela vissa spel^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

jo jag har ett ps2 precis bredvid mig, dock är det frågan om att köpa spelet.

jag har redan köpt jak 3 för länge sedan ock tänkte bara testa spela det på datorn och se hur det fungerade.

men jag ska se hur spelet fungerar i CF, annars får jag väl nöja mig med att bara spela vissa spel^^

Själv "lånar" jag de spel jag vill spela. Visserligen mest eftersom det kan vara svårt att få tag på spelen annars, finns visserligen många spel på ebay men de är ju oftast amerikanska.

Visa signatur