Permalänk
Medlem

Macbook Pro vs MSI GT780DX

Undrar om ni på detta forumet kan hjälpa mig i detta fruktansvärda kval av vilken dator som ska inhandlas. Det är så att jag får beställa vilken dator jag vill till jobbet, bara det är en bärbar för runt 20 tusen kronor.

Jag arbetar som grafiker och ska ha datorn främst till Photoshop, Indesign, Dreamweaver men också till CMS verktyg som Sitevision och Apsis med mera. Ibland ganska tunga bildfiler och stora annonser ska kunna produceras på datorn. Den ska kopplas in via dells 27 tums skärm eller Cinema 27 tums skärm. Dessa datorerna står det mellan:

- MacBook Pro 15 tum: 2,2 GHz (19.995:-)

ELLER

- GT780DX-231NE (Core i7 2630QM / 16GB RAM / 120GB SSD / 750GB HDD / 17.3" / GTX570M grafikkort) (17.790:-)

Vad tycker ni? Är Macen tillräckligt stark?

Permalänk
Skrivet av jullla:

Undrar om ni på detta forumet kan hjälpa mig i detta fruktansvärda kval av vilken dator som ska inhandlas. Det är så att jag får beställa vilken dator jag vill till jobbet, bara det är en bärbar för runt 20 tusen kronor.

Jag arbetar som grafiker och ska ha datorn främst till Photoshop, Indesign, Dreamweaver men också till CMS verktyg som Sitevision och Apsis med mera. Ibland ganska tunga bildfiler och stora annonser ska kunna produceras på datorn. Den ska kopplas in via dells 27 tums skärm eller Cinema 27 tums skärm. Dessa datorerna står det mellan:

- MacBook Pro 15 tum: 2,2 GHz (19.995:-)

ELLER

- GT780DX-231NE (Core i7 2630QM / 16GB RAM / 120GB SSD / 750GB HDD / 17.3" / GTX570M grafikkort) (17.790:-)

Vad tycker ni? Är Macen tillräckligt stark?

Helt klart macbook pro . mycket lätt att använda inga virus skydd eller annat kladd !

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sandbergoskar:

Helt klart macbook pro . mycket lätt att använda inga virus skydd eller annat kladd !

Nä virus skydd e ju SÅ svårt att skaffa...

Permalänk
Medlem

MSIn är en leksak, skulle absolut tagit macbooken till din användning.
Största nackdelen är väl om du har behov av 16GB ram, 8GB moduler är fortfarande dyra, gissar att MSI har 4x4GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Finns det ingen Thinkpad som passar dina behov? jag menar om du vill ha en Windowsburk som inte ser ut som en leksak.

Permalänk
Medlem

ska du spela bf3, cod mw3 osv, msi, ska du hålla bara hålla på med läxor, kanske lira lite wow, wc3 osv, macbook pro.
vill du se rik ut macbook pro
vill du se normal ut msi...
vill du ha en framtids säker dator msi
vill du ha en dator som behåller sitt värde någorlunda bra macbook pro osv...
finns många "vill du ha" MEN om du använder windows NU på din stationära så ta MSI för annars kommer det bli ett helvete hälften av alla program som windows användare är vana med finns inte för OS X

Permalänk
Medlem

MacBook Pro Självklart! Äger själv en macbook som jag är nöjd med till 100 % ! Snabba och har inte haft nått krångel med min!

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Självklart MSI:n!
Macen är gjord för såna som inte klarar av att lägga in ett virusskydd, och är villig att betala dubbla priset för detta. MSIn kommer att äga Macen i grafikprestanda vilket betyder mycket för spel mm. I framtiden kommer du att vara glad att du valde Windows när du behöver ansluta till Windowsnätverk mm. för jobbändamål / seriös använding.

PS Jag vet inga som har problem med virus idag. Virusskydd finns inbyggt in Windows numera. Den sista stora virusvågen var 2004 (Lovelettre). Det folk brukar mena när de yrar om "virus" är trojaner, vilket ju finns till Mac också. DS.

Permalänk
Medlem

Msi är snabbare, du är en grafiker o ett snabbt grafikkort är heltklart o föredra samt så håller den längre, uppgraderingar fungerar utmärkt o göra,windows fungerar med mer program, sen ser den inte ut som en leksak om man stänger av belysningen.
Jah skulle aldrig betala såpas mycket som mac kostar för den prestandan, visst ser den bra ut men det är allt.

För mig hade valet varit uppenbart..

Permalänk
Medlem

PS jag såg dina användingsområden. MSI kommer att lira bättre med nätverket på ditt jobb. Macar är i teorin kompatibla om man har rätt inställningar på servern men det blir alltid strul. Och om du håller på med design, så är grafikkortet viktigt - Vissa av de programvarorna du nämner är hårdvaruaccelererade på Windows vilket innebär att bearbetningarna körs direkt på grafikkortet, i alla fall under Windows. Då är det en stor fördel med det starkare grafikkortet, vilket gör att dina renderingar blir klara mycket snabbare. Man använde Macar i grafikindustrin på 90-talet, innan Windows XP kom. Idag är det smartare av ovan nämnda skäl att köra Windows för design, och det blir allt mer standard på fler arbetsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullla:

Undrar om ni på detta forumet kan hjälpa mig i detta fruktansvärda kval av vilken dator som ska inhandlas. Det är så att jag får beställa vilken dator jag vill till jobbet, bara det är en bärbar för runt 20 tusen kronor.

Jag arbetar som grafiker och ska ha datorn främst till Photoshop, Indesign, Dreamweaver men också till CMS verktyg som Sitevision och Apsis med mera. Ibland ganska tunga bildfiler och stora annonser ska kunna produceras på datorn. Den ska kopplas in via dells 27 tums skärm eller Cinema 27 tums skärm. Dessa datorerna står det mellan:

- MacBook Pro 15 tum: 2,2 GHz (19.995:-)

ELLER

- GT780DX-231NE (Core i7 2630QM / 16GB RAM / 120GB SSD / 750GB HDD / 17.3" / GTX570M grafikkort) (17.790:-)

Vad tycker ni? Är Macen tillräckligt stark?

Hur långt är ett snöre? Det går att arbeta med stora filer på de flesta bärbara, frågan är bara var din gräns för det olidliga går Och den är ju högst individuell... Om jag jämför med min stationära Win 7 i7 quad-core burk och, förvisso, 13" MBP med "bara" två kärnor så upplevs Win 7 som betydligt rappare när det gäller att navigera bland applikationer och öppna filer, dvs där 4 kärnor ändå inte bidrar med någon prestanda. Nu känner jag inte till MSI men bärbara handlar alltid om kompromisser (för att få in så många funktioner som möjligt under skalet) så det är inte säkert att det flyter bättre på MSI.

Det bäst vore om du kunde länka till någon fil som motsvarar ditt arbete så kanske jag eller någon annan kan köra en liten PS benchmark. Hade gärna gjort det nu, men har inte min Elitebook hemma... fast det blir ju fel ändå då jag bara har två kärnor i MBPn Men någon annan kanske kan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

PS jag såg dina användingsområden. MSI kommer att lira bättre med nätverket på ditt jobb. Macar är i teorin kompatibla om man har rätt inställningar på servern men det blir alltid strul.

Syftar du på Microsofts kryptering av SMB? Finns det redan Mac:ar i nätverket borde den registernyckeln redan vara satt (eller finns det kryssruta nu?). Vill minnas att jag läst om någon, eller om det var du, som hade problem med Mac på något nätverk. Själv kan jag inte säga att jag upplever några som helst problem och jag har suttit på flera olika nät.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Nä virus skydd e ju SÅ svårt att skaffa...

Nu var det väl ändå inte svår heten vi pratade om här eller ?

nu får du tänka om .

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftar du på Microsofts kryptering av SMB? Finns det redan Mac:ar i nätverket borde den registernyckeln redan vara satt (eller finns det kryssruta nu?). Vill minnas att jag läst om någon, eller om det var du, som hade problem med Mac på något nätverk. Själv kan jag inte säga att jag upplever några som helst problem och jag har suttit på flera olika nät.

Jag har haft mycket problem med macar i windows-nätverk, jag orkar inte dra allt, men här är några smakprov så du ser vad det rör sig om.
1) Macen ansluter enklare än förväntat. Det visar sig att admin har satt fel på behörigheterna och jag kommer åt användarmappar som borde ligga bortom min behörighet. Jag påpekar felet och admin och jag spenderar en dag med Tree bara för att sedan upptäcka att jag inte kommer åt min egen servermapp längre. ytterligare arbete med Tree..

2) Plötsligt kommer en windowsuppdatering till servern. BANG så kommer jag inte åt något längre.

3) Vi kopplar in en liten Macmini -server i nätverket, som autentiserar mig via kerberos som en ingång till windows-server. Tar typ en dag att sätta upp så att det funkar. En serveruppdatering på Macminin. Bang så kommer jag inte åt något igen. Felsökning vidtar.

4) Jag uppgraderar till Lion. Bang så kommer jag inte åt min mapp igen.

5) Våra webbaserade CMS-system letar filer i specifika mappar via webbskript för publicering/synkroniserng. Well sökvägarna heter inte alls likadant på mac.

Ett fel kan vara en slump, men jag har inte haft annat än strul de senaste fyra åren sedan min chef tvingade min bort från Windows gröna landskap till OsX. Och nej att installera Windows på macen löser endast hälften av problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har haft mycket problem med macar i windows-nätverk, jag orkar inte dra allt, men här är några smakprov så du ser vad det rör sig om...

Okey, jag loggar inte in i domänen så det förklarar våra skilda upplevelser (kör Citrix). Men jag blir lite nyfiken och ska kolla med kollegan... När det gäller Lion så fick jag också lite problem hemma med bl.a. TimeMachine, men det beror ju på att Apple valt att på bästa Microsoft-maneér skruva åt krypteringen på AFP/SMB-protokollet de också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Verkar vara oerhört kompetenta människor här! Lutar nog åt en MSI med tanke på dess grafikkort, minne och snabbare hårddisk. Alla på företaget har PC så det blir lättare med support och allt runt omkring i ett stort företag. Brukar ibland bli strul med vissa program som ofta görs för explorer och då blir det problem med tex parallells som slöar ner som sadan.

Som sagt tack för alla smart svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör MacBook Pro och skulle egentligen rekommenderat den. Om du skulle valt den måste du nästan uppgraderat minnet til minst 8GB annars blir den seg. En SSD rekommenderas också varmt.

Nä ta MSIn du, du blir säkert jättenöjd med prestandan på den.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

MAC om du bryr dig om yttre utseende. MSI om du tycker allt annat är viktigt.

Permalänk
Medlem

Mac'en är väldigt trevlig att använda, men man får lite sämre prestanda (förutom batteritiden, som är bättre). Men det tycker jag att kvalitetskänslan (operativet, chassit, touchpaden och tangentbordet) mer än väl väger upp. Rätta mig om jag har fel, men programvarorna TS nämner är väl inte överdrivet GPU-intensiva? Om datorn ska flyttas runt en del så är ju mac'en betydligt smidigare.

Permalänk
Medlem

Mac är helt värdelöst, vet inte vad vissa pratar om då de säger att den är snygg, vad är snyggt?

Min vän har en MBP och satt och funderade varför det inte finns några status lampor för hårddisk aktivitet osv på Macen, helt värdelöst.

Allting är så reversed med Mac, inget fungerar som normalt utan allt ska uppfinnas igen.

Om du är beredd slösa de pengar en MBP kostar kan du lika gärna köpa en HP 8560p eller 8560w för samma pengar och få en riktig dator istället.

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt en Thinkpad istället. Sober design, grym kvalitet och tangentbord och bättre garantier än båda ovanstående.

Permalänk

För ditt ändamål som grafiker skulle jag utan tvekan välja MSIn eller så kan du få nåt ändå värre i samma prisklass från PC-Konsulten.

Mac är en fröjd för ögat men är inte alls lika kraftfullt för själen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa en dator att jobba med tycker jag det låter väldigt osmart att köpa en speldator från MSI.

Köp Macbook Pro, en jobbdator skall ha bra kvalitet på drivrutiner och hårdvara. MSI är inte i samma liga som Macbooken.

Thinkpads är trevliga, men skärmarna är inte speciellt bra, undantaget W520 med specialskärm som klarar 95% Gamut. W520 är rätt dyr också.

Som sagt, prioritet är att allt funkar. Då är inte en speldator att föredra. Köp Macbook!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Thinkpads är trevliga, men skärmarna är inte speciellt bra, undantaget W520 med specialskärm som klarar 95% Gamut. W520 är rätt dyr också.

95% av vad? Och hur mycket gamut av sRGB, Adobe RGB eller ProFoto RGB klara MBP? Hitta ingen info om det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag tagit Macbooken alla dagar i veckan för den typen av arbete.

Speldatorn från MSI borde väl fungera för ändamålet om man låter den agera helt och hållet som en stationär dator, men skall man kunna använda den även på andra ställen än skrivbordet borde MBP'n vara ljusår smidigare.
Men om det nu skall vara en windowsmaskin, för alla trivs ju trots allt inte med OSX och Mac, så skulle jag tagit en dator som var mer anpassad för arbete.

Kan inte annat än hålla med Aiwi om att en jobbdator skall ha bra kvalitet på drivrutiner och hårdvara.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Okey, jag loggar inte in i domänen så det förklarar våra skilda upplevelser (kör Citrix). Men jag blir lite nyfiken och ska kolla med kollegan... När det gäller Lion så fick jag också lite problem hemma med bl.a. TimeMachine, men det beror ju på att Apple valt att på bästa Microsoft-maneér skruva åt krypteringen på AFP/SMB-protokollet de också.

Jag har väldigt begränsad kännedom om hur apples produkter fungerar mot server. Men jag var och hälsade på en vän på hans jobb där de bytt ut alla PCs till Mac för bara två veckor sedan och efter bytet inser de att appleprodukter inte riktigt lirar med nätverket. De pysslar med ljudproduktion och har allt material de arbetar med på servrarna.
Att bläddra i filsystemet har blivit en mardröm då det tar tokigt lång tid att få se vad som ligger i varje mapp på servern. De har bra överföringshastigheter och så, men att hitta rätt material på servern tar extremt lån tid sedan bytet till Mac. Vad jag förstod så handlade det även här om protokoll som inte var kompatibla så det fanns ingen snabbfix på problemet heller. Byt serversystem eller byt datorerna. Och det är ju lite trist.
Meneee, ja. Jag begrep aldrig exakt var problemet låg och problemet kanske är ovanligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

MSI´n...

Kan förstå de flesta reaktioner när man tar upp en "simpel" speldator mot apple´s underverk. Men den tekniska specifikationen ljuger inte. Med MSI´n får man ju fin SSD hårddisk, mycket ram-minne, bra grafikkort och snabb processor. Sen att allt paketeras som en leksak med 7000 olika färger på tangentbordet är ju smaklöst, men det är som någon skrev här...bara att man kan ju stänga av ljuset och vips så har du en väldigt kraftfull dator med likadana komponenter som i en Thinkpad...fast bättre. Skärmen eller tangentbordet spelar heller ingen roll då jag oftast kopplar in den till en större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

...jag var och hälsade på en vän på hans jobb där de bytt ut alla PCs till Mac för bara två veckor sedan och efter bytet inser de att appleprodukter inte riktigt lirar med nätverket. De pysslar med ljudproduktion och har allt material de arbetar med på servrarna.
Att bläddra i filsystemet har blivit en mardröm då det tar tokigt lång tid att få se vad som ligger i varje mapp på servern...

Ja, det känner jag igen från min tid på ett bokförlag. Lösningen då var en 3:e-partsprodukt som installerades på Mac:arna som jag inte kommer ihåg vad den heter. Hur de har löst det nu vet jag inte. Tar med mig den frågan också, om jag kommer ihåg. Det blir eventuellt lunchmöte i morrn med kollegan som är kvar där.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

95% av vad? Och hur mycket gamut av sRGB, Adobe RGB eller ProFoto RGB klara MBP? Hitta ingen info om det

Jag är inte så insatt, men de verkar ha bra grafer här: http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-W520-Note...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Kör på PC om alla andra på jobbet har det. Nu går jag bara i skolan men några av mina gammla klass kompisar fick MBP för att dom då börjat på skolan(jag går på en annan skola så jag fick ingen ) men dom har väldigt svårt att koppla upp mot skolans server träd och annat(bara som jag hört dock) bland annat när dom skulle komma åt "gemensamma" diskar då Macarna inte hittar dom (?)

(det och att en väns MBP var lite klurig att använda då det inte hade full kompabilitet med det han vill göra med den... det hade dock inte med skolan och göra så det spelar ingen roll)

Nu vet jag inte om det just är på den skolan, men jag berättar bara vad min vänner sagt till mig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti