Intel bundlar vattenkylare med Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tycker inte man kan jämnföra dem två då Asetek är erkänt bra samt att Intel tydligen ska lämna tre års garanti, sen så vet jag inte vad powermacens LCS är gjort av men den ser ut att vara alu och det är det dummaste som finns. Så att jämnföra Asetek med Delphis halvdanna försök på en vattenkylare är bara strunt.

helt rätt asatek har fått mycket mindre felmarginal än coolit, och det är bara för deras grymma och kvaletativa vatten&pumpblock

Permalänk
Skrivet av Jonas-2400:

Vad menar du?

Tycker bara den ser plastig ut helt enkelt.

Skrivet av Asheileon:

" Intel also went on to say that the Intel Thermal Solution RTS2011LC with a single fan will perform better the Corsair H70 with its dual-fan shipping configuration!"

http://www.legitreviews.com/article/1707/1/

Den flyttar nog tillräckligt, sen liten vet jag inte 120mm är "ganska" vanligt.

Menade inte på att den är liten, utan det är snarare ett vagt uttryck... Hoppas den är bra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

att dom inte gör så man får välja, att det skulle finnas en modell med luftkylare menar jag men kanske kommer .. Är det pga värmeslukande procsssor det blir en sådan kylare eller är det mkt pga att moderkortet ser ut som det gör på dessa med ram slottar på båda sidor sockeln ? eller är det bara att detta är framtiden och luftkylare kommer fasas ut ?

Framtiden inom enthusiast scenen iaf. Vilket denna platform tillhör och då borde man klara av att hantera en sån kylare ? De tjänar redan så mycket per cpu i detta segment att kylare inte drar upp priset nämnvärt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Skippar "sparsmakad luftkylare" men skickar med en sparsmakad vattenkylning..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Skippar "sparsmakad luftkylare" men skickar med en sparsmakad vattenkylning..

De senare är väl bättre många idag sitter med motsvarande kylare och 1366 vilket är samma segment vilket borde innebära att det är ett vinnande koncept.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

alltså e dom här kylarna säkra? eller det komma med en liten lapp där det står "används på egen risk, vi ersätter inga kortslutna moderkort"

Permalänk
Medlem

Har det inte varit en nyhet om detta redan?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Atlas Tasume:

Har det inte varit en nyhet om detta redan?

Det var att AMD kommer att sälja en liknande kylare, skillnaden är att standardkylaren är luft.

Jag tycker för övrigt att den här idén är lika smart som Jessica Simpson.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

De gör antagligen såhär eftersom att det är så illa om utrymme pga quad-channel, vilket jag tycker är ett smart drag och det kommer antagligen inte gå att välja bort på de dyrare modellerna men den lite billigare finns det nog alternativ. Och anledningen till det är ju som nämnt att de tjänar så bra med pengar på de dyra prollarna att de utan att höja priset särskilt mkt kan inkludera en kylare som denna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

De gör antagligen såhär eftersom att det är så illa om utrymme pga quad-channel, vilket jag tycker är ett smart drag och det kommer antagligen inte gå att välja bort på de dyrare modellerna men den lite billigare finns det nog alternativ. Och anledningen till det är ju som nämnt att de tjänar så bra med pengar på de dyra prollarna att de utan att höja priset särskilt mkt kan inkludera en kylare som denna.

Men luftkylningen har ju faktiskt haft en till fördel, att kyla MOSFET på moderkortet, visst man har väl chassifläktar men tänk dom som inte har det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men luftkylningen har ju faktiskt haft en till fördel, att kyla MOSFET på moderkortet, visst man har väl chassifläktar men tänk dom som inte har det.

Om man köper moderkort och processor ur entusiast segmentet så vet man nog att chassifläktar är bra att ha. Och lägger man minst 5000 på moderkort och processor så är ett par hundralappar till för chassifläktar ingen större summa.

Permalänk
Medlem

bulk utan kylare? Ja tack! Skulle varit skönt med större bulk sortiment

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det stora pluset med såna här kylare förutom att dom kyler bättre än vanliga luftkylare så tar dom mycket mindre plats på själva moderkortet, så länge man har ett chassi med plats för flera fläktar på toppen eller nåt så brukar det inte vara nåt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Fast denna lilla leksaks kylare är verkligen inte gör en såkallad "Hårdhudad" Entusiast heller då den knappast kommer att låta dom OCa så mkt som dom vill...

Men å andra sidan så kanske du kan överklocka lite iaf ^^

Minns när jag skaffade min 940 att stockkylare knappt kunde överklocka något alls. I stock flög den upp i 65c, och efter lite bump på BCKL och spänningen så klarade den inte trycket.

Sitter på en H50 nu är mer än nöjd. Om denna kylare skulle bundlats med CPUn skulle jag varit överlycklig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Skjuter kylaren laser också?

Permalänk
Medlem

Den ser ut som om den kommer från BR - Leksaker

Permalänk
Medlem

oj oj detta var något nytt!!! riktigt bra där! och men kan nog sälja dom för några hundralappar ifall man vill ... Tror ni am3+ passar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mja, kylningen är ju trevlig.
Men motiveras priset av prestandan? Finns det någon anledning alls att gå på X79 istället för P67/Z68?

Det beror på. Behöver du en större e-penis eller behöver du serverhårdvara men vill inte köpa en Xeon så är X79 helt rätt. För gemene gamer är det dock pengar i sjön. Speciellt om man sneglar på Ivy Bridge med PCI-e 3 för då har man ju tillräcklig bandbredd för att köra fyra grafikkort även på de enklare korten.
Fördelarna med X79 är då de episka mängderna RAM och den råa beräkningskraften hos 6 kärnor. Klock för klock lär den prestera tämligen identiskt med nuvarande Sandy Bridge eftersom det är samma processorer fast med lite extra funktionalitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag undrar vad priset för den externa kan tänkas hamna på?

Permalänk
Medlem

Det är iofs tight på moderkortet med 4 minneskanaler, men detta kanske också tyder på att dem har hög värmeutveckling? Får inte hoppas det iaf.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det var att AMD kommer att sälja en liknande kylare, skillnaden är att standardkylaren är luft.

Jag tycker för övrigt att den här idén är lika smart som Jessica Simpson.

Innan AMD nyheten så vill jag minnas att det kom en om Intel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

tycker det är riktigt idiotiskt att skicka med en cpu kylare till alla då många redan har bra eller kanske t.o.m bättre cpu kylare. däremot är det försvarbart att ge viss erbjuda både cpu kylare och processor till rabatterat pris och att helt skippa stockkylaren.

fattade articklen som ifall det bara skulle gälla värstingmodellen, vi får väl se hur intel väljer att göra.

Permalänk

Hoppas det kommer dom kommer i bulk ver ,för min vattenkylning klarar att kyla 6 Cpu's.
Tröttsamt att man måste betala för något man inte vill ha.
Förmodligen får man väl sälja den till någon ,undrar bara vem som vill köpa den? hehe.

Edit : anjora hoppas du har rätt.

Visa signatur

SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champion - EK-KIT 360 Supreme Vattenkylning (Koppar) - SLI 2St MSI Lightning OZ Twin Frozr III GTX 580 1536Gb - Intel SSD 120Gb -Samsung F3 HD 1.5Tb - Western Digital Elements Desktop 1TB - Western Digital Usb 500Gb - Cooler Master HAF X - CorsAir HX 1000W - 24 Tum BenQ LCD - Windows 7 Ultimate 64bit - Plus mer grejer

Permalänk
Medlem

frågan blir då bara hur mycket man kan överclocka LGA 2011 om man måste börja med ett vatten kylnings system? (om jag kommer ihåg rätt så är astek dubble raden lite under Noctua NH-D14) så man måste nog köra med en dubblet så tjock 2x120mm rad för att ha något och överclocka med

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Sedan kommer alla undra, om kylaren går sönder o förstör hela datorn, betalar intel då eller?

Om du har vanlig vatten kylning och den förstör hela datorn, betalar tillverkaren av kylaren då tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Om du har vanlig vatten kylning och den förstör hela datorn, betalar tillverkaren av kylaren då tror du?

Fast det är ju skillnad på att bygga egen vattenkylning eller att köpa ett färdigt slutet system. Lite som att bygga själv vs gå till Elgiganten, skulle chassietillverkaren betala ett nytt moderkort om du råkar glömma moderkortsdistanserna? Det var ju liksom deras produkt som förstörde ditt moderkort...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på: Går det att stänga av lysdioderna?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Calle2003:

Det första jag tänkte på: Går det att stänga av lysdioderna?

Det första jag tänkte på: Har de blivit komplett galna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det första jag tänkte på: Har de blivit komplett galna?

Första jag tänkte på: Hur kan så många reagera positivt på en sådan skitsak? Varför ska man vara glad över att de inkluderar en påkostad kylare när man lika gärna hade kunnat köpa den separat, det ställer bara till med problem för alla oss som INTE vill ha deras kylare. Att de kastar med en billig skitkylare som precis klarar av att kyla processorn kan jag köpa, men att få betala några hundra extra för att ha en påkostad "vattenkylning" liggandes i en låda, nej tack.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag ser det som en positiv sak

Visa signatur

Intel i7 2600k 4.3ghz - Asus P67 Sabertooth - HD Radeon 7950 3GB - 8 GB Corsair Minne - Corsair Graphite 600T - Corsair AX850w - Logitech G19 - Logitech G700 - Logitech G35