Permalänk
Medlem

Usb3,0 kontakter

Tjenare alla sweclockare, har tänkt att moda lite men behöver få tag på usb3,0 kontaker. har inte hittat någon butik som sälger det ännu?

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jepp, har kollat men jag behöver bara kontakten för jag ska lödda ditt dom (tänkt och moda en Steelseries G7). Men undra om det är något man ska tänka på när man lödda ditt en usb3.0 kontakt? usb3.0 har ju fler kontakter men man kan väll ha samma sladd ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av footy:

Jepp, har kollat men jag behöver bara kontakten för jag ska lödda ditt dom (tänkt och moda en Steelseries G7). Men undra om det är något man ska tänka på när man lödda ditt en usb3.0 kontakt? usb3.0 har ju fler kontakter men man kan väll ha samma sladd ändå?

Hjälp mig nu; men varför skall du modda ett USB 2.0 tangentbord med en USB 3.0-kontakt?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Hjälp mig nu; men varför skall du modda ett USB 2.0 tangentbord med en USB 3.0-kontakt?!?

kanske behöver mer bandbredd

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Bara byta kontakten till 3.0 gör inte att det blir USB 3.0, utan blir ju vanligt 2.0 fortfarande, om man inte byter kontrollchip osv i tangentbordet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av footy:

Jepp, har kollat men jag behöver bara kontakten för jag ska lödda ditt dom (tänkt och moda en Steelseries G7). Men undra om det är något man ska tänka på när man lödda ditt en usb3.0 kontakt? usb3.0 har ju fler kontakter men man kan väll ha samma sladd ändå?

Usb3 kräver mer ledare eftersom det är mer pins. Så du kommer behöva en ny sladd också.
Antagligen ska han montera usb3 på tangentbordet där det är usb2-hubb nu.
Elfa och ebay är annars två ställen att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Antagligen ska han montera usb3 på tangentbordet där det är usb2-hubb nu.

Vilket även jag också tror, men jag tror tangentbords hubb sitter på tangentbords USB-controller - så det är precis som ggustavsson skriver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bara byta kontakten till 3.0 gör inte att det blir USB 3.0, utan blir ju vanligt 2.0 fortfarande, om man inte byter kontrollchip osv i tangentbordet

Men hur byter man kontrollchip?, och var får man tag på det?!

Skrivet av jocke92:

Usb3 kräver mer ledare eftersom det är mer pins. Så du kommer behöva en ny sladd också.
Antagligen ska han montera usb3 på tangentbordet där det är usb2-hubb nu.
Elfa och ebay är annars två ställen att kolla på.

Så man måste byta hela sladden då? Har tänkt att man kanske byter hela kitet, och sätter ditt ett kort med ljud, mic, usb3.0. Men jag måste fortfarande byta sladden?, var för man tag på en sån sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vilket även jag också tror, men jag tror tangentbords hubb sitter på tangentbords USB-controller - så det är precis som ggustavsson skriver...

Kan ju dock vara Pass-trough, men då behöver fortfarande kabeln bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av footy:

Men hur byter man kontrollchip?, och var får man tag på det?!

Ledsen footy, bara genom att ställa den frågan så diskvalificera du egentlig dig själv.
Om man skall byta USB-kontroller så kan man lika gärna konstruera ett nytt tangentbord...

Om du verkligen vill modda in en USB 3.0 hubb i det tangentbordet, så tror jag faktisk det enklaste är att slakta en extern 3.0-hubb. Montera in den i tangentbordet och dra den extra USB-sladden parallellt med tangentbordets befintliga sladd...kanske inte den elegantaste lösningen - men ifall du inte har enastående elektronikkunskaper så är detta förmodligen enklast...

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så köper man en usb3 hub och ansluter sedan tangentbordet till den, kan kanske gå att operera in i tangentbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men om man köper ett kretskort med ljud,mic och usb3, och sätter in det och byter sladd till usb3 så borde det funka i teorin? Nästa problem blir då att hitta ett kort som har detta samt hitta sladd, någon som vet var man kan hitta det?

Permalänk
Rekordmedlem

Och vad är det för kort som du tänker på då, ljudkort med usb 3 hubb är väl inte det vanligaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt något sånt här http://www.inet.se/artikel/6901522/silverstone-usb-3-0-modult... fast med båda usb på samma sida, eller något sånt här http://www.inet.se/artikel/6904259/corsair-usb-3-0-800d-kit som man får försöka moda?

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men det där är ju bara kontaktpaneler, de kräver ju att du ansluter samtliga kablar, inte bara usb, då får du bygga in ett usb ljudkort också .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det där är ju bara kontaktpaneler, de kräver ju att du ansluter samtliga kablar, inte bara usb, då får du bygga in ett usb ljudkort också .

Det där med ljudkortet förstår jag inte, jag har ju kontakter i slutet av kablen som jag kopplar till ljudkortet i datorn ju. En annan sak är ju också att det kommer vara två usb3 kontakter på tbordet men måsten man ha två sladdar då också eller går det och mixa ihop till en. För som det är nu är det två usb ingångar på tbordet men bara en usb kontakt i slutet av kablen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kommer ju att få minst 4 kablar, jag trodde du skulle köra signalerna via usb, men det var tydligen ett gettomod projekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, men kan man mixa ihop två usb3 ingångar till en kontakt vid sluter eller få man köra två stycken kontakter?

Permalänk
Rekordmedlem

pinheadern på moderkortet brukar innehålla 2 portar, och kollar du på bilderna på panelerna som länkats så har du en moderkortskontakt på 2 enhetskontakter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

pinheadern på moderkortet brukar innehålla 2 portar, och kollar du på bilderna på panelerna som länkats så har du en moderkortskontakt på 2 enhetskontakter

Ja men jag hade nog tänkt att sätta en usb3 i slutet, men då måste man nog ha två usb kontakter där tror inte att man kan köra ihop dom till en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av footy:

Men om man köper ett kretskort med ljud,mic och usb3, och sätter in det och byter sladd till usb3 så borde det funka i teorin? Nästa problem blir då att hitta ett kort som har detta samt hitta sladd, någon som vet var man kan hitta det?

Jo det funkar, men då använder du ju kontrollern på moderkortet, inte i tangentbordet

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Jo det funkar, men då använder du ju kontrollern på moderkortet, inte i tangentbordet

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? jag kommer ju så klart koppla den till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av footy:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? jag kommer ju så klart koppla den till datorn.

Om du kör passthrough så går det på moderkortets kontroller, men om du kopplar in den där de gamla portarna satt på tangentbordet så går du på tangentbordets kontroller och får sådeles bara 2.0 oavsett vad för kontakter du har.

en usb 3.0 hub är nog smartast
http://www.cableworld.se/pc-tillbehoer/usb-hubb/aktiv-usb-3.0...

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Antar att det är en usb-kabel till tangentbordet och en till usb-hubben?
Om du öppnar tangentbordet borde du se om kretskortet till hubben är separerat från tangentbordets övriga elektronik. Då kan du ju slänga ut det kortet och sedan köra två usb 3-kablar från datorn till två nya kontakter på tangentbordet.

För att det ska bli snyggt och organiserat köp en strumpa till s-ata kablar som du trär alla igenom. Då den inte går över usb-kontaktdon får du se till att göra det innan du löder fast kablarna i tangentbordet. (http://djungelapa.se/category.php?id_category=6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Antar att det är en usb-kabel till tangentbordet och en till usb-hubben?

USB är en databuss...tangentbordet och tangentbordets nuvarande integrerade hubb torde sitta på samma kanal (och följaktligen används samma kabel), frågan är bara ifall hubben sitter före tangentbordets kontroller eller på den...

Om TS fortfarande vill envisas med en USB 3.0 hubb i tangentbordet så är nog den bästa lösningen som någon annan skrev tidigare...dra fram en 3.0 hubb TILL tangentbordet och koppla in utrustningen där...

Allt enligt devisen: K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

USB är en databuss...tangentbordet och tangentbordets nuvarande integrerade hubb torde sitta på samma kanal (och följaktligen används samma kabel), frågan är bara ifall hubben sitter före tangentbordets kontroller eller på den...

Om TS fortfarande vill envisas med en USB 3.0 hubb i tangentbordet så är nog den bästa lösningen som någon annan skrev tidigare...dra fram en 3.0 hubb TILL tangentbordet och koppla in utrustningen där...

Allt enligt devisen: K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid)

http://steelseries.com/products/keyboards/steelseries-7g
En kabel för tangentbord och en för hubben efter närmare efterforskning.

Permalänk
Medlem

Och tangentbordets hubb är enligt manualen USB 1.1... Tja, den hade man aldrig kunnat ana...
http://cdn.steelseries.com/userguides/SteelSeries_7G_QSG.pdf

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man får tag på usb3 sladd eller kort som man kan sätta in i den.