AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

jag förstår inte riktigt meningen med den här kommentarens senare del. Är det nått jag missförstått eller är det bara ett dåligt skämt?

AMD kan vara ett dåligt skämt ja

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Har AMD kommit med något bloginlägg eller liknande där de försvarar kritiken?

Det enda jag sett från dem är inlägg med de videos i stil med den folk totalsågat här i tråden pga felaktigheter samt referenser till hur högt de lyckats klocka den på en modul med flytande kväve och helium. Tror inte de har så mycket att säga i nuläget.

Skrivet av klk:

Den presterar riktigt bra där med

Förstår inte riktigt svaret. Menar du det test jag efterfrågade som fortfarande inte lagts fram eller?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skog1s:

Då undrar jag vad som hade gjort ont?! Om du hade beslutat dig för att köpa en sandy bridge. Vad är det du står fast vid.....att den är sämre eller.

Var lite skämtsamt skrivet, dagens test slog som en kula i bröstet, aj det sved!
Jag har redan köpt en hel rigg förutom prollen, så det blir AMD ett bra tag framöver, lutar närmast åt en Phenom II X4 för 999kr.

Nej! nu är det dags för lite våld snusk och blod, hej så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallylaxxen:
Citat:

"All in all the FX-8150 is one CPU in a tin can we are happy to recommend to you as an awesome piece of hardware. It has everything we want when looking for a performance rig and does it all while costing less than the competition. Without any flaws in the initial product release it more than qualifies for the TechwareLabs Awesome Hardware Award!
Congratulations AMD!"

Strömförbrukningen nämns inte överhuvudtaget i artikeln.

http://www.techwarelabs.com/amd-fx-8150-bulldozer-8-core-cpu/...

Citat:

"If overclocked with all the power saving features turned off, it does consume more than Phenom II though, but who is going to overclock while wanting to save some energy?"

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/amd_fx-815...

Citat:

"With all of that said, the overclocker in me is just screaming so what if it just competes with the i5 2500K and doesn’t topple the i7 2600K?! It clocks like a madman. It does its job at the right price for the performance it offers. So, because we try to review based on what a product is relative to what it offers at its price point – and not based on what people with nothing but hopes and dreams expected and/or hoped it would be – it’s safe to call Bulldozer another solid offering from AMD."

Betyg: Approved, för att den klockar hyffsat - på kväve.

http://www.overclockers.com/amd-fx-8150-bulldozer-processor-r...

Kitguru ger den "worth buying", trots att de tycker den är dyr. De nämner inte heller något om strömförbrukningen.
http://www.kitguru.net/components/cpu/zardon/amd-fx-8150-blac...

Hardwareheaven visar bara strömförbrukning vid standardfrekvenser, och ger processorn följande betyg:

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1285/pg16/amd-fx-8150-b...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Att AMD lanserar Bulldozer, som nämnts ut till att vara en prestanda orienterad processor skruvar direkt upp förväntningarna till skyhöga nivåer. Men nu när det visar sig att de inte kan stå pall för marknadens hårda konkurrens får AMD svårare än någonsin att sälja sina processorer.

Hur kan processorerna prestera så mediokert, som de gör? För på pappret så ser de ju riktigt bra ut. Låt se nu, en 8-core CPU, 3.6 GHz, 32nm, Turbo Core, etc. 2000 < Pris (kr.) < 2 500

Trotts dessa fina specifikationer presterar processorn långt under förväntningarna. Alldeles för hög strömförbrukning, och ett ICP värde som inte går an. Hur har AMD lyckats med detta?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

AMDs aktie stängde precis på plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Bra, då har dom inte läst i detta forum iallafall

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jahapp, glad att jag köpte en 2500K i somras kan jag säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Vilket antiklimax... Då blir det väl en Ivy Bridge till sommaren då om Piledriver magiskt blir väldigt väldigt mycket bättre.

Får väl hoppas för AMD och konkurrensens skull att de säljer många Opteron istället. Arkitekturen gör nog lite bättre ifrån sig i en server där den kan få tugga oändligt många lätta uppgifter istället för ett fåtal tunga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Slutet för AMDs processorer? Känns osannolikt att de kan jobba ikapp nu när intel har sandy bridge-e och ivy bridge påväg. Ser mörkt ut, vilka kommer köpa AMD processorer? När sandy bridge-e och ivy bridge är släppt måste ju allt sjunka i pris ännu mer..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte väntat att en "gammal" Phenom II X6 fortfarande skulle stå sig (mest i jämförelse med Bulldozer, men är generellt förvånansvärt prisvärd). Tyvärr är läget det att AMD i princip behöver sätta varje förändring av teknik klockrent för att klara konkurrensen med Intel, något som är omöjligt. Tekniskt tror jag att Bulldozer gynnar AMD, men problemet är att AMD inte har Intels kassa, som tillåter lite floppar på vägen (fast nu är det länge sedan Intel gick fel).

Från perspektivet att konkurrens behövs, är jag lite rädd för att det här kan skada AMDs försäljning av sina strömsnåla alternativ med integrerad GPU. AMD skulle behöva sälja sådana och grafikkort som bara den... men nu är världsekonomin inte riktigt på topp heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Bra, då har dom inte läst i detta forum iallafall

Eller så är vi entusiaster verkligen så obetydliga som vi brukar misstänka

Permalänk
Datavetare

Efter har läst lite mer tester på BD så har jag tyvärr svårt att se något positivt med denna CPU. Vissa försöker hävda att det är en bra server-CPU tack vare många trådar. Problemet är att två BD-trådar tillhörande samma modul presterar sämre en två HT tillhörande samma fysiska kärna på Core i7. Ganska bra sammanställning här

Det är 1:a och 4:e kolumnen som visar en modul vs två HT på samma fysiska kärna.
Hur tror någon då att en 16 "kärnors" Interlagos ska ha något att sätta emot 8-10 kärnors Xeon?

Tittar man sedan på cachen så är den rejält mycket snabbare på Sandy Bridge jämfört med Bulldozer. Och tittar man då åter igen på servers så har Xeon upp till 30MB L3 cache mot Interlagos 16MB L3. Nu har jag i.o.f.s. läst att L3 cachen på Bulldozer är en s.k. "victim cache" vilket betyder att det är exklusiv med L2. I så fall får man då 32MB total mängd cache.

Så det ser ju ganska jämt ut eller hur? Kanske inte när man tittar på prestanda

Sandy Bridge har bättre latens mot L3 än vad BD har mot L2. Vad det gäller bandbredd så är bandbredd mot RAM på Sandy Bridge helt jämförbar med bandbredd mot L3 på BD. Och dessa siffror kommer från en Core i7 2600 som har långt mycket sämre bandbredd mot RAM jämfört med Xeon.

Edit: En del kanske undrar varför inte alla använder sig av exklusiv cache då det gör den effektiva storleken på cachen större. Intel har alltid haft inklusiv cache. Anledning är hur lätt/svårt samt effektivt det är att implementera cache-koherent-protokollet, det är mycket enklare och effektivare för en inklusiv cache. Exempel: om något inte finns i L3 så VET man att det inte finns i L2/L1 heller, så en cache-miss blir effektivare att hantera då man inte behöver titta i de andra kärnornas L2/L1. Att slänga ut något ur L1/L2 är också effektivt, behövs inte synch:a med RAM då man VET att data också finns i L3.

Har sätt på flera ställen att en av de absolut största delen av TOC för ett data-center är el-förbrukning (kylning är en stor andel av detta). Så hög strömförbrukning är riktigt dåligt om man vill vara framgångsrik i moderna data-center. Finns ju de som hoppas på =>16 kärninga Atom CPUer och/eller ARM CPUer då det skulle ge bra prestanda/W...

Känns lite som om vissa fel måste man göra själv för att inse varför det är fel. Intel (Pentium 4) och IBM (POWER6) har båda gjort s.k. "speed daemons" och i båda fallen misslyckades p.g.a av låg IPC och hög strömförbrukning. Svårt att se att inte AMD nu gjort exakt samma designmiss.

Det man får hoppas på är att AMD överlever och lyckat plocka ut de saker som är bra med BD och stoppa in det i en framtida processor, lite som Intel tagit "trace-cachen (kallad L0 cache, träff i denna gör att man kan hoppa över decode/fetch steget -> kortare effektiv pipe -> högre IPC)" och stoppat in i Sandy Bridge.

De som hoppas på att framtida program kommer kunna utnyttja många CPU-trådar på ett effektivt sätt bör inte hålla andan medan de väntar. Ett stort problem med väldigt många "desktop-program" är att det helt enkelt inte finns några större möjligheter till parallellism. I vissa fall kan delar köras parallellt men tyvärr hjälper det ganska lite när en rad andra delar måste köras seriellt. Amdahl's lag sätter en hård över gräns för hur mycket snabbare ett givet problem kan bli givet hur stor del som måste köras seriellt. Redan vid MYCKET liten andel seriell kod så blir det rätt meningslöst med mer än några enstaka CPU-kärnor

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Eller så är vi entusiaster verkligen så obetydliga som vi brukar misstänka

Det är nog stor risk att det är på den bärbara marknaden som det går bättre.
Prosessorer med inbyggd grafik säljer nog bättre än värsting komponenter.
Grafikkortsmarknaden är väl oxå rätt bra för AMD.

Det är nog samma för intel SB & AMD Phenom II, är inga storsäljare i sammanhanget, men som med bilmärken alla vill ju ha en toppmodel att skylta med.
Just nu så verkar det som om BD har gjort en Volvo (då den krockade på uppvisningen av stoppsystemet), eller då Mercsedes A serien voltade.
Dom kom ju ur med hedern i behåll...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Som de flesta här med lite vett i skallen(och som pallar vänta), kommer jag att vänta på Ivy Bridge..
Visst är det märkligt att när fransmän och turkar läckte ut prestanda-tester som var ganska lika sweclockers, dock inte lika detaljerade, så blev de flesta komentarer här typ: Äsch vad fan vet fransmän, vad fan vet turkar..nu när vi fick en svensk recension så är det trovärdigt..typiskt oss svenskar att vi tror att vi är bäst och inte litar på någon annans kompetens..
I alla fall så lider jag med alla AMD-fanboys(är inte en själv utan köper det som ger mest för pengarna) och så kommer Intel att både behålla och öka priser om de så behagar..och t o m kunna fördröja lansering och finslipa sin nästa generation för att gå på knockout även på nästa AMD-serie..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Katastrof. Vi behöver konkurrens!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Om jag får lov att spåna lite känns det som att x86-tiden är förbi. Om 3 till 5 år kommer hemdatorerna och telefonerna ha blivit samma enhet och speldatorer vara något för den lilla skaran. Star Craft 3 kommer komma till din ipad 4 som kopplas ihop med en tangentbordsdocka och en sladdlös mus.

Fan va skönt det kommer bli!

Kanske har dockan en kraftigare GPU för grafiken men någon x86-cpu kommer inte behövas.

Ser även ut som att den här tråden kommer nå 1000 kommentarer! Mest i sweclockers historia?:)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Förstår inte riktigt svaret. Menar du det test jag efterfrågade som fortfarande inte lagts fram eller?

Titta på det lägsta FPS talen här, bulldozer ligger över intel hela tiden på de lägsta områdena. Det är trots allt de lägsta FPS talen som är viktigast när det gäller spelprestanda. Om en processor kan sticka iväg och spruta iväg tusentals fps så spelar det mindre roll om den även dippar

http://hardocp.com/image.html?image=MTMxODIzNDM3ODFEM0pGUjlMa...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Titta på det lägsta FPS talen här, bulldozer ligger över intel hela tiden på de lägsta områdena. Det är trots allt de lägsta FPS talen som är viktigast när det gäller spelprestanda. Om en processor kan sticka iväg och spruta iväg tusentals fps så spelar det mindre roll om den även dippar

http://hardocp.com/image.html?image=MTMxODIzNDM3ODFEM0pGUjlMa...

Läste du ens inläggen du svarade på eller?
Känns ganska "goddag yxskaft".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Lite känns det som att många som skriver i tråden inte riktigt förstår sig på prestandatesten och bara skriver baserat på slutsatsen.

Vad man kan konstatera - Den presterade exakt som förväntat i de flesta forum.. någonstans mellan 2500k och 2600k, den presterade bättre än 2600k vid en del hög trådade applikationer som x264 och 7-zip etc.

Den verkar oroväckande dålig i singeltrådat, vilket egentligen inte borde spela såå stor roll om man tänker framtidsmässigt. Dock påverkar det såklart speltesten i dagsläget.. men uppenbarligen kommer grafikkortet vara det som flaskar i "alla" spel den närmsta tiden framåt.
Vad som dock är dess akilleshäl är överklockning, där 30% ökning i klock och en 100%+ ökning i strömförbrukning endast genererar ett par enstaka procent i prestanda ökning.

Kortfattat: Om du amatör-överklockar så befinner sig inte 8150 i rätt prisklass, men för de allra flesta så är den helt ok produkt.

Personligen blir det återigen Intel för min del, de få fördelar väger inte upp för nackdelarna.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är nog stor risk att det är på den bärbara marknaden som det går bättre.
Prosessorer med inbyggd grafik säljer nog bättre än värsting komponenter.
Grafikkortsmarknaden är väl oxå rätt bra för AMD.

Det är nog samma för intel SB & AMD Phenom II, är inga storsäljare i sammanhanget, men som med bilmärken alla vill ju ha en toppmodel att skylta med.
Just nu så verkar det som om BD har gjort en Volvo (då den krockade på uppvisningen av stoppsystemet), eller då Mercsedes A serien voltade.
Dom kom ju ur med hedern i behåll...

Fast Volvos problem var ju en relativt liten bit av det hela, och de var snabba med att säga att systemet inte var helt klart etc., jämför med ett ES vad gäller processorer.
Mercedes har en betydligt större flotta modeller, och en stabil ekonomisk grund.

Och SB är i princip Intels sortiment nu, inte bara toppmodeller.

Och ska jag vara helt ärlig så känns Bulldozer inte som en laptopprocessor, iaf inte med den förbrukningen.(Om det var det du menade).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Efter har läst lite mer tester på BD så har jag tyvärr svårt att se något positivt med denna CPU. Vissa försöker hävda att det är en bra server-CPU tack vare många trådar. Problemet är att två BD-trådar tillhörande samma modul presterar sämre en två HT tillhörande samma fysiska kärna på Core i7. Ganska bra sammanställning här

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fx-8150/t4.png

Det är 1:a och 4:e kolumnen som visar en modul vs två HT på samma fysiska kärna.
Hur tror någon då att en 16 "kärnors" Interlagos ska ha något att sätta emot 8-10 kärnors Xeon?

Tittar man sedan på cachen så är den rejält mycket snabbare på Sandy Bridge jämfört med Bulldozer. Och tittar man då åter igen på servers så har Xeon upp till 30MB L3 cache mot Interlagos 16MB L3. Nu har jag i.o.f.s. läst att L3 cachen på Bulldozer är en s.k. "victim cache" vilket betyder att det är exklusiv med L2. I så fall får man då 32MB total mängd cache.

Så det ser ju ganska jämt ut eller hur? Kanske inte när man tittar på prestanda

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fx-8150/t5.png

Sandy Bridge har bättre latens mot L3 än vad BD har mot L2. Vad det gäller bandbredd så är bandbredd mot RAM på Sandy Bridge helt jämförbar med bandbredd mot L3 på BD. Och dessa siffror kommer från en Core i7 2600 som har långt mycket sämre bandbredd mot RAM jämfört med Xeon.

Edit: En del kanske undrar varför inte alla använder sig av exklusiv cache då det gör den effektiva storleken på cachen större. Intel har alltid haft inklusiv cache. Anledning är hur lätt/svårt samt effektivt det är att implementera cache-koherent-protokollet, det är mycket enklare och effektivare för en inklusiv cache. Exempel: om något inte finns i L3 så VET man att det inte finns i L2/L1 heller, så en cache-miss blir effektivare att hantera då man inte behöver titta i de andra kärnornas L2/L1. Att slänga ut något ur L1/L2 är också effektivt, behövs inte synch:a med RAM då man VET att data också finns i L3.

Sist men inte minst: har sätt på flera ställen att en av de absolut största delen av TOC för ett data-center är el-förbrukning (kylning är en stor andel av detta). Så hög strömförbrukning är riktigt dåligt om man vill vara framgångsrik i moderna data-center. Finns ju de som hoppas på =>16 kärninga Atom CPUer och/eller ARM CPUer då det skulle ge bra prestanda/W...

Känns lite som om vissa fel måste man göra själv för att inse varför det är fel. Intel (Pentium 4) och IBM (POWER6) har båda gjort s.k. "speed daemons" och i båda fallen misslyckades p.g.a av låg IPC och hög strömförbrukning. Svårt att se att inte AMD nu gjort exakt samma designmiss.

Det man får hoppas på är att AMD överlever och lyckat plocka ut de saker som är bra med BD och stoppa in det i en framtida processor, lite som Intel tagit "trace-cachen (kallad L0 cache, träff i denna gör att man kan hoppa över decode/fetch steget -> kortare effektiv pipe -> högre IPC)" och stoppat in i Sandy Bridge.

De som hoppas på att framtida program kommer kunna utnyttja många CPU-trådar på ett effektivt sätt bör inte hålla andan medan de väntar. Ett stort problem med väldigt många "desktop-program" är att det helt enkelt inte finns några större möjligheter till parallellism. I vissa fall kan delar köras parallellt men tyvärr hjälper det ganska lite när en rad andra delar måste köras seriellt. Amdahl's lag sätter en hård över gräns för hur mycket snabbare ett givet problem kan bli givet hur stor del som måste köras seriellt. Redan vid MYCKET liten andel seriell kod så blir det rätt meningslöst med mer än några enstaka CPU-kärnor

Mycket bra inlägg! Många på AMD som har mycket att svettas över. Bulldozer kommer gå till historien som ett rejält felsteg ocj det känns som att AMD-forumet här (cpu-delen då givetvis) kommer vara rätt så enkelspårig här på SC ett tag framöver... "köp intel"...

Nog för att buldozer kan vara snabb på vissa specifika räknescenarion kommer den strömförbrukningen sänka den totalt på servermarknaden. Och så blev intel rikare. Kommer inte mycket goda nyheter ifrån USA i dessa tider. När kommer det en kinesisk cpu?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Då avslutar jag dagens lååånga läsning med... Det blir nog bra när det blir färdigt.....
FX-8150 lär ju inte vara den sista AMD processorn i världen, den är en av dom första i en ny serie....kanske missförstådd av vissa program...det kommer mera. Go Natt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Hörde att de 6 kärninga (3 moduler) och 4 kärniga (2 moduler) har bättre prestanda än den 8 kärniga. Nån som vet mer om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast Volvos problem var ju en relativt liten bit av det hela, och de var snabba med att säga att systemet inte var helt klart etc., jämför med ett ES vad gäller processorer.
Mercedes har en betydligt större flotta modeller, och en stabil ekonomisk grund.

Och SB är i princip Intels sortiment nu, inte bara toppmodeller.

Och ska jag vara helt ärlig så känns Bulldozer inte som en laptopprocessor, iaf inte med den förbrukningen.(Om det var det du menade).

Det har inte gått 24timmar än.. låt AMD kommentera först....
Nä AMD har andra modeller av processorer till laptpo, BD är en så kallad ''Entusiasm'' modell som få köper jämfört med budgetmodellerna till ASUS, HP, ACER, Dell mfl. färdigbyggare.
Go Natt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk

"Intel Core i7 2500k" whaat??

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

FX...som Athlon? Ne...
FX slår alltid Intel! Detta kan inte vara någon FX :P. Nu skojar AMD! :P:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ös på med lite minne på det och resultatet skenar

Databaser, webservrar flyger iväg på bulldozer (tror denna version är gjord för just den uppgiften)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ös på med lite minne på det och resultatet skenar

Databaser, webservrar flyger iväg på bulldozer (tror denna version är gjord för just den uppgiften)

Då har nog AMDs PR-avdelning missat en del, för flashig metallförpackning och flashig vattenkylning says otherwise.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lorgix:

Ganska logiskt egentligen, en hel del tester har gett bra betyg, processorn kommer äntligen att säljas, AMD kan fila på nästa version där man städat ur de värsta felen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |