Permalänk
Medlem

Nätverkskortet sönder!

Hallå igen, påväg att uppgradera datorn lite, har ett asus m2n688-cm moderkort, ett mATX alltså lite plats. De är så för några årsen så hade jag hamachi på datorn, lite o dum som jag var var ja inne på enhetshanteraren och avinstallera hamachi, efter de dog de integrerade nätverkskortet, så köpte ett dlink som jag satte in i en PCI plats som tar jobbigt med plats... Så vill ha igång de integrerade nätverkskortet så jag får mer plats, nån som vet nått ? Kan vart så också att åskan slog ner men de tror jag inte !

All hjälp uppskattas

Mvh

Permalänk

finns kortet kvar i enhetshanteraren?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

Bara hamachi network interface och dlink pci adapter

Permalänk
Medlem

Testa att inaktivera nätverkskortet i BIOS, starta sedan om, gå sedan in i bios igen och enabla kortet, fick göra så hos en polare där nätverkskortet plötsligt försvann från enhetshanteraren.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Fått ett annat problem nu haha, ska testa ditt sen quim. Flyttade på nätverkskortet till en plats under (dlink) och tog ut grafikkortet när jag ändå höll på, gjorde rent o så med dammsugare. Nu när jag ska starta så blinkar de bara uppe i vänstra hörnet, "_" ett sånt blinkar. Nyss så fick ja igång den men startade om då blev de så igen ?!

EDIT: Nu hoppade den igång !

EDIT 2: Nu håller han på så igen

Permalänk
Medlem

Testa flytta tillbax nätverkskortet och grafikkortet, se till att du inte glömmer ngn extern ström till grafikkortet och kolla att allt sitter som det ska.

Sen i övrigt så ska man helst inte dammsuga datorn, inte ens med plastmun. Du bör köra med tryckluft (håll dock inte flaskan upp och ner, då sprutar den gasvätska)

Men testa att resetta cmos, antingen genom jumpern (läs manual) eller ta ut moderkortsbatteriet. Kör sedan default inställningar i bios.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

För något år sedan så åskade det. Då "brann" både mitt modem > router > internanätverskort på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack ska testa detta efter jobbet