Hjäp vad betyder detta meddelande? i blue screen!

Permalänk
Medlem

Hjäp vad betyder detta meddelande? i blue screen!

som topic lyder!

har över clockat min dator men när jag sätter igång prime 95 i 5 min så får jag detta! även om jag sätter på en vanlig film hinner se 1 timma och 30 min innan jag får blue screen! Men har tatt kort nu så tänkte kolla om nån vet vad som är felet!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på CPU vid idle och load?

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

idle 30 - 37 load 47 - 62

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk

Du har för låg v-core och det är just det som överklockning handlar om. Att ha tillräckligt hög v-core för att man inte ska få BSOD men ändå inte allt för hög (då det sliter onödigt på processorn).
Testa dig fram, höj ett steg och fortsätt köra prime95 tills du inte får några errors eller BSOD.

Edit. Vad själva BSODn säger är oftast ointressant. Om du höjt frekvensen men inte volten tillräckligt därefter så vet du att det är volten som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på för lite ström till processorn eller till något annat processorrelaterat.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? pröva att köra ett memtest

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk

Hur mkt ska man höja volten igentligen? Sitter på en 955 OC till 3,80 ghz utan höjt ngn volt men fast jag vill försöka få den till 4,2ghz, tror ni min kylare pallar det?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Du har för låg v-core och det är just det som överklockning handlar om. Att ha tillräckligt hög v-core för att man inte ska få BSOD men ändå inte allt för hög (då det sliter onödigt på processorn).
Testa dig fram, höj ett steg och fortsätt köra prime95 tills du inte får några errors eller BSOD.

Edit. Vad själva BSODn säger är oftast ointressant. Om du höjt frekvensen men inte volten tillräckligt därefter så vet du att det är volten som är problemet.

Okej tack så jätte mycket skall omedelbart höja lite och testa mig fram! inget annat jag behöver höja förutom V-coren?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

Okej tack så jätte mycket skall omedelbart höja lite och testa mig fram! inget annat jag behöver höja förutom V-coren?

0A kan även stabiliseras av en liten ökning av QPI/VTT spänningen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

0A kan även stabiliseras av en liten ökning av QPI/VTT spänningen.

asså har höjt vcore till 1,48 nu och mina temps på prollen går upp till 75 grader i load! och har höjt lite på vtt! men nu får jag ingen blue screen, nu stängs bara datorn av sig utan nånting! stänger datorn av sig när den känner att proseccorn är för varm eller vad händer?

Har även ett 600 Watt kan det vara så att det är för lite ström till datorn? min setup står nedanför! har clockat till 4ghz nu och mitt grafik kort är klockat!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

asså har höjt vcore till 1,48 nu och mina temps på prollen går upp till 75 grader i load! och har höjt lite på vtt! men nu får jag ingen blue screen, nu stängs bara datorn av sig utan nånting! stänger datorn av sig när den känner att proseccorn är för varm eller vad händer?

Har även ett 600 Watt kan det vara så att det är för lite ström till datorn? min setup står nedanför! har clockat till 4ghz nu och mitt grafik kort är klockat!

fan känns inte 1.48 i vcore väldigt mycket? :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

1.48 vcore är mycket för en i5 tror jag, men 600watts nätagg ska räcka utan problem. Skulle rekommendera dej att inte låta processorn gå över 70-75 grader i prime. Blåskärm/felräkning i prime är oftast pga volt eller NB/HT och ren avstängning är nog överhettning.

Fråga om det är något annat dock är jag inte helt hipp på intel

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

1.48 vcore är mycket för en i5 tror jag, men 600watts nätagg ska räcka utan problem. Skulle rekommendera dej att inte låta processorn gå över 70-75 grader i prime. Blåskärm/felräkning i prime är oftast pga volt eller NB/HT och ren avstängning är nog överhettning.

Fråga om det är något annat dock är jag inte helt hipp på intel

ah okej! a men har jag lite mindre så får jag blå skärm! men skall testa med att sänka v-core och höja vtt lite då kan ju vara det som spökar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem

Men där står det ju inget om att det är för lite v-core eller för lite vtt :S

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv