Nybygget dör efter 2h spel, inte pga värme utan något annat...

Permalänk
Medlem

Nybygget dör efter 2h spel, inte pga värme utan något annat...

Hej! Har igår natt byggt ihop min nya dator enligt http://www.inet.se/kundvagn/visa/997015/2011-10-16 och märker nu när jag spelat lite att helt plötsligt så bara dör den när jag sitter och spelar, jag har haft ständig koll på temperaturerna hos CPU och GPU har ALDRIG gått över 60 grader, vilket jag tycker är lågt.

Spel som jag spelat är typ Need for speed hot pursuit och HoN, alltså inte särskillt krävande. Men jag öppnade däremot upp datorn när det hände och mitt nätaggregat var ganska varmt, det var ju inte så att man brände sig eller något, men de var varmare än allt annat i datorn, den är på 650W, är det för lite för min rigg?

Efter datorn är död går det inte att starta på kanske 2min, och det är väl kanske ett klassiskt värme symptom? hmmm.... Någon som har en ide?

MVH phixius

Permalänk

hmm låter klurigt.
Jag har en gammal dator där jag kan se tempen i mitt nätagg och den ligger ibland strax över 100grader.
Jag tror inte det är värmen som gör att datorn dör, men jag tror att det har med nätagget att göra!

EDIT: Det skulle faktiskt kunna vara att nätagget inte riktigt räcker till..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

hmm låter klurigt.
Jag har en gammal dator där jag kan se tempen i mitt nätagg och den ligger ibland strax över 100grader.
Jag tror inte det är värmen som gör att datorn dör, men jag tror att det har med nätagget att göra!

EDIT: Det skulle faktiskt kunna vara att nätagget inte riktigt räcker till..

Aah jag vet ju inte tempen inne i nätagget, men skalet kan jag utan problem lägga handen på. Vet du om det finns något program som känner av antingen tempen i agget eller hur mycket ström datorn förbrukar så man kan räkna lite på effekten kanske?

Men hur tar man reda på lite mer exakt vad det kan vara, datorn flyter som smör annars =(

Permalänk

Du kan alltid mäta hur mycket datorn drar från vägguttaget men 650w borde räcka och om det inte gör det så borde den dö bara några minuter in i spelandet :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Moderkortet inte pallar gtx 580? bara nått jag kom o tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Du kan alltid mäta hur mycket datorn drar från vägguttaget men 650w borde räcka och om det inte gör det så borde den dö bara några minuter in i spelandet :/

Okej det var ju skönt att utesluta det i så fall

Skrivet av Fille88:

Moderkortet inte pallar gtx 580? bara nått jag kom o tänka på

Hmm, okej, har du någon djupare förklaring till det? Det jag hade varit konstigt eftersom jag ringde till Inet innan jag la beställningen och frågade efter en rekommendation om just moderkortet till min rigg, och de sa att de brukade använda detta kortet i sina tester och rekommenderade det till mig :/

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har den dött helt :S lät den stå igång och installera ett spel medans jag tränade, när jag kommer hem är den avstängd och går inte att sätta på igen.... om jag drar ut nätag kabeln och sätter in den igen sedan trycker på startknappen, så blinkar moderkortet till och fläktarna rör sig 5mm. Om jag sedan trycker på knappen igen (utan att tagit bort och dit kabeln) så händer ingenting :/

Någon som vet hur jag ska kunna lösa detta?

Permalänk
Entusiast

Har du ett annat nätagg du kan testa med?
Låter mycket väl som att det är nätagget som är aningen defekt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har du ett annat nätagg du kan testa med?
Låter mycket väl som att det är nätagget som är aningen defekt.

nej tyvärr, polaren drog med sin dator för 2,5 timmar sen :/ otur!!! Men kanske får slå inet en pling och höra vad dom säger? Men grafikkortslampan lyser om nätagget är påslaget, en liten grön diod, så det kommer ström dit hela tiden iaf. Och moderkortet bara blinkar till 1 sec

Permalänk
Medlem

Nätagget ska ju klara burken iallafall...

Har du fått igång alla fläktarna i chassit, och vad körde du dem på för varvtal? Hade du någon sidofläkt?
R3 har ju inte superventilation, men så länge allting snurrade så borde den ju klarat temperaturerna tycker jag.

Vet inte om du returnerat burken än, men vill du felsöka vore det ju bra att testa köra nätagget separat (eller i en annan burk), eller se om du kan låna ett vettigt agg av nån kompis och testa i din burk.

(Trippelkolla förstås även alla kontakter. Kanske nån som suttit fel, eller glappat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Det luktar PSU fel. Prova en annan PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixius:

Hej! Har igår natt byggt ihop min nya dator enligt http://www.inet.se/kundvagn/visa/997015/2011-10-16 och märker nu när jag spelat lite att helt plötsligt så bara dör den när jag sitter och spelar, jag har haft ständig koll på temperaturerna hos CPU och GPU har ALDRIG gått över 60 grader, vilket jag tycker är lågt.

Spel som jag spelat är typ Need for speed hot pursuit och HoN, alltså inte särskillt krävande. Men jag öppnade däremot upp datorn när det hände och mitt nätaggregat var ganska varmt, det var ju inte så att man brände sig eller något, men de var varmare än allt annat i datorn, den är på 650W, är det för lite för min rigg?

Efter datorn är död går det inte att starta på kanske 2min, och det är väl kanske ett klassiskt värme symptom? hmmm.... Någon som har en ide?

MVH phixius

Har du kollat hur många ampére graffekortet vill ha?
Tänkte det kunde vara en bidragande orsak till att agget slutade fungera...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Har du kollat hur många ampére graffekortet vill ha?
Tänkte det kunde vara en bidragande orsak till att agget slutade fungera...

Mitt 3-4 år gamla 620w hx corsiar driver just nu värre saker + OC så hans bör klara det.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Mitt 3-4 år gamla 620w hx corsiar driver just nu värre saker + OC så hans bör klara det.

Hittade en grej på MSi:s sida:
http://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-gr...

Kan vara värt att tänka på.
Säger inte att det måste bero på det, men tänkvärt som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Har du kollat hur många ampére graffekortet vill ha?
Tänkte det kunde vara en bidragande orsak till att agget slutade fungera...

Hur kollar jag vad det kräver? står inte på Inet eller deras hemsida... Samt vad nätagget levererar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hittade en grej på MSi:s sida:
http://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-gr...

Kan vara värt att tänka på.
Säger inte att det måste bero på det, men tänkvärt som sagt.

Är det minimum för endast grafikkortet eller grafikkort + resten av komponenterna?
Eftersom jag ringde Inet och fick rekommendation av dom att antingen ta 650W till ett GTX580 eller 1000W till 2st GTX 580 istället för det 850W jag valt som han tyckte låg mittemellan och inte fyllde någon större funktion...

EDIT: Det var för basic componenents också! Då borde datorn palla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixius:

Hur kollar jag vad det kräver? står inte på Inet eller deras hemsida... Samt vad nätagget levererar?

Hittade denna rekommendations-listan:
http://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-gr...

Går man på watt-talet så är det på håret, men man ska inte stirra sig blind på det.
Ampére-mässigt såg det ut som att du ligger på rätt sida.

så kanske inte är den anledningen iaf...

EDIT:

Citat:

Är det minimum för endast grafikkortet eller grafikkort + resten av komponenterna?
Eftersom jag ringde Inet och fick rekommendation av dom att antingen ta 650W till ett GTX580 eller 1000W till 2st GTX 580 istället för det 850W jag valt som han tyckte låg mittemellan och inte fyllde någon större funktion...

Om jag gissar rätt gäller det bara grafikkortet, men rätta mig gärna ni som vet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hittade denna rekommendations-listan:
http://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-gr...

Går man på watt-talet så är det på håret, men man ska inte stirra sig blind på det.
Ampére-mässigt såg det ut som att du ligger på rätt sida.

så kanske inte är den anledningen iaf...

EDIT:

Om jag gissar rätt gäller det bara grafikkortet, men rätta mig gärna ni som vet.

"Also these requirements are for a system containing basic components (unless otherwise noted)"
Hela riggen basic saker

Permalänk

har du använt rätt kablar till grafik kortet? PCI-E kablarna direkt från nätaggregatet? & har du dubbel matning till cpu:n?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

har du använt rätt kablar till grafik kortet? PCI-E kablarna direkt från nätaggregatet? & har du dubbel matning till cpu:n?

jaa, vad finns de annars för kablar? det var 6pins +2, man la liksom till 2pins vid behov som hängde precis brevid. Som sagt funkade datorn klockrent i 24h.

Permalänk
Medlem

Kanske någon form av glapp? Har du kollat så att 8 och 24pins kontakterna sitter i ordentligt? Likaså till grafikkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Hade en bekant som hade samma fel. Det visade sig att han hade ett nätagg som inte var singel rail utan hade två 12v rails. Dock bara en med PCI-E. Så han vart totalt lurad även om näragget låg på 620w. så hade han runt 250w på grafikortet bara. Därför dog agget eter att det blivit överhettat efter ca 2h spelande. Sånt viste ju inte han. jag rekommenderade ett Corsiar AX650 åt honom. Nu har han inga problem längre.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mig om det är nätagget.. flera här på forumet som klagat om döda xfx core.. de som har tur får bra och stabila agg, annars så kajkar dom sig bara.. ta de här agget istället, mycket bättre, har ett själv och funkar stabilt som satan.. lite fult kanske, men gör jobbet som satan!
http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Luktar helt klart som problem med nätagget. Testa byta plats på lite kontakter, plugga ur saker som inte behövs osv.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Själv har jag bara en 500watts nätagg till min rigg och den orkar driva allting och jag har inga problem med det även fast det står på grafikkortet att det behöver 650w.

Nu snor jag tråden lite, Om jag skulle skaffa ett bättre nätagg, t.ex. 650-1000w Skulle min prestanda öka eller göra någon skillnad alls?

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Kanske någon form av glapp? Har du kollat så att 8 och 24pins kontakterna sitter i ordentligt? Likaså till grafikkortet.

Tyckte att alla kablar satt precis som dom skulle, det konstiga är ju att den fungerade 24h, jag lät den stå igång medans jag tränade på att ladda ner ngt spel, när jag kommer tillbaks är den död och startar inte. Ingen har varit i närheten av den när detta hände :/

Skrivet av Rizzt:

Hade en bekant som hade samma fel. Det visade sig att han hade ett nätagg som inte var singel rail utan hade två 12v rails. Dock bara en med PCI-E. Så han vart totalt lurad även om näragget låg på 620w. så hade han runt 250w på grafikortet bara. Därför dog agget eter att det blivit överhettat efter ca 2h spelande. Sånt viste ju inte han. jag rekommenderade ett Corsiar AX650 åt honom. Nu har han inga problem längre.

Vafan, hmm, kan inte se att det är 1 eller 2 rails, men tror det är en http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w-80-b... alltså agget var ju varmt men det var ju inte för varmt, kunde lägga handen på det utan bekymmer. i min rigg i signaturen är det 4 fläktar + H60 fläkten till processorkylaren, tror inte det ska krävas mer än 650W till det...

Skrivet av Gtoxed:

skulle inte förvåna mig om det är nätagget.. flera här på forumet som klagat om döda xfx core.. de som har tur får bra och stabila agg, annars så kajkar dom sig bara.. ta de här agget istället, mycket bättre, har ett själv och funkar stabilt som satan.. lite fult kanske, men gör jobbet som satan!
http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g...

Aah, har förstått det nu, skulle tagit något annat, men det går ju knappast att ändra på nu, möjligvis om agget krångar mer än 3ggr och man får lämna in så kan man häva köpet, men det går ju tråkigt långt innan dess...

Permalänk
Avstängd

650w räcker gott och väl. Har nästan exakt samma setup och det drar i max load 380W från väggen.

Det kvittar om du har 10000WATT om ditt nätagg är defekt så är det.

Permalänk

det sitter en plugg över cpu matningen så det kan vara bara 4 pin men om du tar bort pluggen blir det 8 pin.

Och du har satt dit distanserna bakom moderkortet? kollar bara bli inte arg.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

650w räcker gott och väl. Har nästan exakt samma setup och det drar i max load 380W från väggen.

Det kvittar om du har 10000WATT om ditt nätagg är defekt så är det.

Väl sagt!

Agget ska klara belastningen som denna dator innebär, men det finns ju trasiga exemplar som av allt annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

det sitter en plugg över cpu matningen så det kan vara bara 4 pin men om du tar bort pluggen blir det 8 pin.
http://illiana.i8.com/illianatek.com/Folding/P4.jpg

Och du har satt dit distanserna bakom moderkortet? kollar bara bli inte arg.

Okej, alltså en plugg som skyddar själva kontakten? Är ganska säker på att jag kopplade in rätt där, men bra tips! Hehe det är lugnt, men självklart satte jag dit distanserna, i mitt fall 6st.

Skrivet av Roger W:

Väl sagt!

Agget ska klara belastningen som denna dator innebär, men det finns ju trasiga exemplar som av allt annat.

Aa men det är skönt att veta det iaf. Och som skribenten ovan skrev att den bara drar 380W kan man ju utan problem slänga in alla fläktar man vill