Permalänk
Medlem

Datorn tvärdöd

Tjenare allehopa! jag har fått ett problem med min stationäradator som jag inte vad vad det kan vara.
Jo, för igårkväll när jag satt vi datan så var den helt normal, märkte inget märkvärdigt. Sen nu när jag vaknar och provar starta så händer ingenting, ingenting!

Det verkar som den inte får ström eller något så den inte startar, jag är ingen höjdare på datorer så därför frågar jag er. Vad kan det vara för fel? Hur ska jag göra?

Mvh pber

Permalänk
Medlem

Kan va nätdelen som har dött. Kan även va nått så simpelt som en kabel som har lossnat. Kolla igenom kablarna så dom sitter rätt. Specefikt ström kablarna kopplat till moderkortet och kabeln för ström kontakten.

Du kan även prova starta nätdelen utanför datorn. Detta är lite mer tekniskt. Och omfattar att du kopplar ur nätdelen från datorn och startar genom att koppla 2 kablar.
Denna guiden förklarar hur man gör.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/712848-starta-nataggregatet-utan-dator-felsokning/
Om nätagget inte startat med den metoden, så är det den som har dött.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Exakt, kolla om nätagget är dött eller om någon/några kablar har farit ur!

Stillanatt.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Tack tack! Ska få hjälp av en kompis som ska kolla på de, men tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

En fråga. hur kollar man om nätagget är "dött" ?

Permalänk

ParasiteX drog in en länk som du borde ta och kolla upp!

hoppas det hjälper.

Stillanatt.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]