Har delays på trafik som routas inåt men inte utåt.
Har en ComHem router CG3100 och NAT avstängd så att den går som modem. Innanför sitter en Netgear SRXN3205 som också har WiFi
När jag accessar en hemmawebbserver utifrån internet blir det ryckvis sekundlånga fördröjningar i svaren. Det spelar ingen roll om jag hämtar små datamängder på några byte eller kilobyte. Samma gäller om jag aktiverar WiFi på CG3100 eller ansluter mot den med kabel och hämtar data från hemmawebbservern mot min publika IP den vägen.
Via CG3100 finns inga delays om jag går mot en webbserver ute på internet, men vänder jag blicken inåt mot min egen server då går det ryckigt med var 5;e till var tioende access som hänger i ett par sekunder innan data kommer tillbaka.
Om jag via WiFi eller kabel på SRXN3205 går mot min publika ip på internet svarar hemmaservern med blixtens fart och kan leverera många sidor per sekund utan en enda fördröjning. Stora och små datamängder - full fart.
Har även en simpel testapplikation med en öppen port på servern som returnerar de data som kommer in och den svarar alltid bums om man routas från SRXN3205, men ryckigt med delays blir det utifrån internet eller WiFi eller kabel mot CG3100. Det gör ingen skillnad om jag stänger av WiFi.
Bredbanskollen visar 112/12 Mbit/s så där finns inget att klaga på.
Vad kan vara haken?
Tillåter ens Comhem att du kör webbserver?