Permalänk
Medlem
Skrivet av tofo:

Har delays på trafik som routas inåt men inte utåt.

Har en ComHem router CG3100 och NAT avstängd så att den går som modem. Innanför sitter en Netgear SRXN3205 som också har WiFi

När jag accessar en hemmawebbserver utifrån internet blir det ryckvis sekundlånga fördröjningar i svaren. Det spelar ingen roll om jag hämtar små datamängder på några byte eller kilobyte. Samma gäller om jag aktiverar WiFi på CG3100 eller ansluter mot den med kabel och hämtar data från hemmawebbservern mot min publika IP den vägen.

Via CG3100 finns inga delays om jag går mot en webbserver ute på internet, men vänder jag blicken inåt mot min egen server då går det ryckigt med var 5;e till var tioende access som hänger i ett par sekunder innan data kommer tillbaka.

Om jag via WiFi eller kabel på SRXN3205 går mot min publika ip på internet svarar hemmaservern med blixtens fart och kan leverera många sidor per sekund utan en enda fördröjning. Stora och små datamängder - full fart.

Har även en simpel testapplikation med en öppen port på servern som returnerar de data som kommer in och den svarar alltid bums om man routas från SRXN3205, men ryckigt med delays blir det utifrån internet eller WiFi eller kabel mot CG3100. Det gör ingen skillnad om jag stänger av WiFi.

Bredbanskollen visar 112/12 Mbit/s så där finns inget att klaga på.

Vad kan vara haken?

Tillåter ens Comhem att du kör webbserver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kör du verkligen avancerade testet med 5trådar på bredbandskollen? Över 100mbit har bbkollen svårt att visa rätt. Kan ju också vara lastat på deras serversida kvällstid så har du "bevis" från andra håll? Bbkollens ord är inte lag precis. Man kan ju också testa www.Speedtest.net för att jämföra.

Sista lösningen är att nedgradera till billigare tjänst. Har comhem kapacitetsproblem är det inget som är löst i en grisblink oavsett om du felanmäler eller ej. Se historien från trådskaparen i början av tråden. Tog 1+ år för han att få korrekt hastighet.

Nu lite senare på kvällen stiger också hastigheten som du kan se.

http://www.speedtest.net/result/1544501467.png

Så det känns som det är utom allt rimligt tvivel, att det skulle vara mina datorer....

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Nu lite senare på kvällen stiger också hastigheten som du kan se.

http://www.speedtest.net/result/1544501467.png

Så det känns som det är utom allt rimligt tvivel, att det skulle vara mina datorer....

Ja då är det bara att felanmäla/vänta/vänta massa till/nedgradera eller byte leverantör. Sista alternativet kan vara att gå runt till alla grannar och be dem sluta olagligt fildela iofs Inte svårt att räkna ut vart lasten kommer ifrån direkt. Man kan ju också be Ponte'n åka runt med en Piratbyronbil i området för att skrämma alla kidz

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Nu har jag inte läst avtalen så noga, men det ska väl de skita blanka fan i vad man kör eller inte. De ska leverera en utlovad dataström in och ut, vad den innehåller, vilket protokoll som används eller vilken port det körs på ska inte spela någon som helst roll.

Skrivet av tofo:

När jag accessar en hemmawebbserver utifrån internet blir det ryckvis sekundlånga fördröjningar i svaren. Det spelar ingen roll om jag hämtar små datamängder på några byte eller kilobyte. Samma gäller om jag aktiverar WiFi på CG3100 eller ansluter mot den med kabel och hämtar data från hemmawebbservern mot min publika IP den vägen.

Via CG3100 finns inga delays om jag går mot en webbserver ute på internet, men vänder jag blicken inåt mot min egen server då går det ryckigt med var 5;e till var tioende access som hänger i ett par sekunder innan data kommer tillbaka.

Vad gäller detta upptäckte jag också problem efter någon uppdatering, får ingen kontakt alls med min publika IP innifrån det lokala nätet, pekar direkt på lokal-ip när jag är hemma istället. (kör med NAT)

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Man få har egen server på Comhem-lina så länge det är för privat bruk och du inte tillhandahåller tjänster för andra.

Alltså helt okej för dig och din familj.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Nu har jag inte läst avtalen så noga, men det ska väl de skita blanka fan i vad man kör eller inte. De ska leverera en utlovad dataström in och ut, vad den innehåller, vilket protokoll som används eller vilken port det körs på ska inte spela någon som helst roll.

Vad gäller detta upptäckte jag också problem efter någon uppdatering, får ingen kontakt alls med min publika IP innifrån det lokala nätet, pekar direkt på lokal-ip när jag är hemma istället. (kör med NAT)

Har du testat ställa cg3100 utan NAT och koppla webservern direkt till modemet? Borde fungera om det nu ligger i modemet på något vänster. Om det fungerar har det väl med samma CRCfel som folk uppmärksammar med http/ftp-downloads med v26? Om jag inte uppfattat detta fel förstår jag inte varför du kör med NAT påslaget på cg3100 om du har en annan vettigare router bakom?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Köra webbserver OK?

Skrivet av zappee:

Det är ju inte någon storvolym - bara för personligt bruk. Det är väldigt bra också då jag kör Netgear VPN utifrån mot SRXN2805. Med ADSL Telia har det funkat i åratal. Att hämta en fil på ett par Mb tar ju en timme om 20% av paketen har 3 sekunder fördröjning.

Permalänk
Medlem

Har inte haft ett enda problem med XXL tjänsten sedan den släpptes... varken 100 lr 200

http://www.speedtest.net/result/1545335921.png

Mot Solna servern kommer jag upp i 100Mbit... kan vara dom som har kapacitetbrist

Mot Köpenhamn har jag 150-160Mbit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Om jag inte uppfattat detta fel förstår jag inte varför du kör med NAT påslaget på cg3100 om du har en annan vettigare router bakom?

Tjejen är lite nitisk med städbarhet, därför så få lådor som möjligt och inga kablar på golvet öht, allt i rännor eller upphängningar. Det ska ju fungera med CG3100'n och för det mesta gör det det, småknepigheter att kringgå bara.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Tjejen är lite nitisk med städbarhet, därför så få lådor som möjligt och inga kablar på golvet öht, allt i rännor eller upphängningar. Det ska ju fungera med CG3100'n och för det mesta gör det det, småknepigheter att kringgå bara.

Haha ja samma härhemma.

Om det ens beror på v26 så är det nog snart ett minne blott. comhem skrev ju ovan att de testade nästa mjukvara redan. Hoppas det går bättre än "v27" bara. De som har v26 lär ju få nästa fw före de som ligger kvar med v23 också. Kika in om ett par dagar och se om comhem sagt något och starta därefter om modemet och testa. Nästan omöjligt att hitta nån orsak till vad som borde/skulle kunna orsaka felet just nu.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har den senaste veckan inte lyckats komma in på den här sidan www.irontowerstudio.com eller www.irontowerstudio.com/forum
Kan någon snäll SweClockare med Comhem (Gärna i VG regionen) se om de också har problem att komma in på sidan? Enligt http://www.downforeveryoneorjustme.com/ så ska den vara uppe.

Sidan jag får när jag försöker komma dit säger
"Anslutningen avbröts
Servern på www.irontowerstudio.com svarar inte."

Har inte hittat något i mina inställningar (firewall, webläsare eller router) som borde hindra mig att nå just den sidan. Jag har inte några problem att nå andra sidor, varken svenska eller utländska och jag har inte lekt med några inställningar som skulle borde blocka den sidan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irving:

Har den senaste veckan inte lyckats komma in på den här sidan www.irontowerstudio.com eller www.irontowerstudio.com/forum
Kan någon snäll SweClockare med Comhem (Gärna i VG regionen) se om de också har problem att komma in på sidan? Enligt http://www.downforeveryoneorjustme.com/ så ska den vara uppe.

"Anslutningen avbröts

Har inte hittat något i mina inställningar (firewall, webläsare eller router) som borde hindra mig att nå just den sidan. Jag har inte några problem att nå andra sidor, varken svenska eller utländska och jag har inte lekt med några inställningar som skulle borde blocka den sidan....

www.irontowerstudio.com fungerar inte ens med telia för mig, får samma meddelande. Glömt att betala för anonine så kan inte testa den vägen. Inga undersiter fungerar heller som tex www.irontowerstudio.com/forum. Safe to say att felet ligger någonstans ute i världen tex hos företaget själv. www.downforeveryoneorjustme.com är väl en amerikansk tjänst så de kanske har blockat folk från andra världsdelar än usa?

Första googleförsöket på "irontowerstudio unreachable" ger sken av att det hänt förut: "Technical Difficulties - 8/6/2009

www.irontowerstudio.com/forum/index.php?... - Översätt den här sidan

3 inlägg - 2 författare - Senaste inlägget: 6 aug 2009
The irontowerstudio.com once again became unreachable for me except through an anonymizer - third time this happens."

Kommer inte ens åt deras ipadress 69.156.240.29 så troligen lönlöst att testa att byta dns till googles tex. Enda möjliga lösningen är att testa en anonym vpntjänst som delar ut amerikansk ip.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

http://www.irontowerstudio.com/ fungerar för mig (har inte Comhem)

Permalänk
Skrivet av Irving:

"Anslutningen avbröts

Kommer inte heller in på sidan direkt men via http://www.freewebproxy.net/ går det bra.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar

Permalänk
Medlem

Dagens mätningar mot BBkollen Göteborg

21 okt Fredag
08:15 93 ner / 11 upp
12:30 74 ner / 11 upp
17:30 34 ner / 10 upp
20:00 32 ner / 9 upp

En traceoute nu kl 20:30 mot en av deras referensservrar visar följande

skills@comhem:~$ traceroute referens1.gbg.ip-performance.se -w 30
traceroute to referens1.gbg.ip-performance.se (192.36.133.242), 30 hops max, 60 byte packets
1 ML-DOC-1-Bu50.comhem.se (80.216.128.1) 12.868 ms 13.174 ms 13.162 ms
2 83.255.248.164 (83.255.248.164) 14740.719 ms 14741.830 ms 14740.239 ms
3 vrr-pr-r-01-to-vrr-bb-r-01.comhem.se (83.255.252.210) 14.103 ms 15.086 ms 14.067 ms
4 10ge-5-4-1500.b-gw.gbg.netnod.se (194.68.130.72) 32.061 ms 32.039 ms 31.676 ms
5 referens1.gbg.ip-performance.se (192.36.133.242) 19.903 ms 20.994 ms 20.984 ms

Seriöst Comhem. Hur svårt kan det vara att hitta inom vilket område den felande länken finns?

Permalänk
Avstängd

Göteborg / Hisingen Nu är det katastrof-dåligt här. De senaste 2 veckorna har jag haft runt 50-60mbit av 200. Men nu idag har det blitt sämre, nu har jag 15mbit ner haha...va fan lixom....

Jag flyttar i januari och får 100/100 bahnhof så pallar inte sätta igång och klaga och gnälla på Comhem, blir väl inte bättre iaf. Men störande att det skall vara SÅ sjukt dåligt 15 av 200....nja..

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Får rätt störande hastigheter, har 100mbit och jag måste ha det mest ostabila modemet någonsin eller så är det något knas med kablarna. Mina hastigheter är VÄLDIGT olika när man mäter...ibland får man ca 80 mbit (om man har tur) och iblana 38... Vad ska jag göra åt detta ? Ringt dom 2 gånger och klagat och då har dom bara startat om modemet och jag har haft 80 mbit i 1 dag sen är det mellan 38 och 60 istället. har inga andra datorer inkopplade när jag kör mätningarna. Kan det finnas några inställningar som ökar hastighetern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixtmp:

Dagens mätningar mot BBkollen Göteborg

21 okt Fredag
08:15 93 ner / 11 upp
12:30 74 ner / 11 upp
17:30 34 ner / 10 upp
20:00 32 ner / 9 upp

En traceoute nu kl 20:30 mot en av deras referensservrar visar följande

skills@comhem:~$ traceroute referens1.gbg.ip-performance.se -w 30
traceroute to referens1.gbg.ip-performance.se (192.36.133.242), 30 hops max, 60 byte packets
1 ML-DOC-1-Bu50.comhem.se (80.216.128.1) 12.868 ms 13.174 ms 13.162 ms
2 83.255.248.164 (83.255.248.164) 14740.719 ms 14741.830 ms 14740.239 ms
3 vrr-pr-r-01-to-vrr-bb-r-01.comhem.se (83.255.252.210) 14.103 ms 15.086 ms 14.067 ms
4 10ge-5-4-1500.b-gw.gbg.netnod.se (194.68.130.72) 32.061 ms 32.039 ms 31.676 ms
5 referens1.gbg.ip-performance.se (192.36.133.242) 19.903 ms 20.994 ms 20.984 ms

Seriöst Comhem. Hur svårt kan det vara att hitta inom vilket område den felande länken finns?

Nämnts förut men kan ta det igen. Comhems backboneroutrar nedprioriterar direktping emot sig, främst kvällstid då det är hög last. Så är deras routrar konfigurerade. Så dendär tracerten ser troligen ganska så identisk ut som för någon där det fungerar bra förutom att det då möjligen inte står samma ipadresser. Skulle det vara ett äkta problem skulle det också följa med på efterföljande steg vilket det ju inte gör. Comhem har säkert nått kapacitetsproblem i ditt område men det är knappast så enkelt som tracerten visar på 83.255.248.164

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer det du skriver Phunky. Hade det varit ett geniunt latencyproblem mellan 80.216.128.1 och 83.255.248.164 så hade svarstiderna hållit i sig mot slutet.

Kul att se att Comhem gjort nånting rätt då. Får dom för sig att att nedprioritera icmp så att man får en svarstid på 15s så har dom ju iaf tagit till ordentligt. Det är ju inte svårt att tänka sig att varenda kotte som spelar WoW, CS eller dyl. håller på och trace'ar och postar loggar på allehanda forum för att få hjälp med att hitta var felet ligger.

Nånting säger mig att traceroute referens1.gbg.ip-performance.se -T -p 80 kommer visa lite bättre siffror i kväll.

Permalänk
Avstängd

Snart har 70.000 lägenheter i Göteborg tillgång till stadsnätet då slipper nog Comhem kapacitet problemen iaf

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Snart har 70.000 lägenheter i Göteborg tillgång till stadsnätet då slipper nog Comhem kapacitet problemen iaf

Haha ja om det är kapaciteten de sitter i så. När är det 70.000 aktiverade ituxadresser då? Hur många är aktiv nu? Väldigt få som tjattrar i "framtiden" tråden...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Jag tror att 2012 skulle dem koppla upp Backa, och de som bor där var bland de sista ? eller om det var så att Jan 2013 skulle allt vara klart och 70,000 skulle kunna köra

Fram tills för 2-3 veckor sedan har Comhem vart bra för mig, men nu har det gått åt helvete :/ Flyttar till Övik i Jan och får Bahnhof 100/100 för 199:-/mån vilket känns roligare än 100(läs 15mbit)/10 för 399:-/mån.

Men Comhem måste väl ha räknat på detta så fort dem i Göteborg kan få stadsnätet så finns det ju ingen som kommer ha kvar Comhem. 10/10 för 25spänn i månaden eller vad kan det tänkas kosta ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SweCarl: Grattis Ska inte va några problem med banhoff där vad ja vet Var i lilla övik ska du ta vägen om man får fråga?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

SweCarl: Grattis Ska inte va några problem med banhoff där vad ja vet Var i lilla övik ska du ta vägen om man får fråga?

Jo ska bli skönt att komma dit hehe Det lutar åt att vi kommer bo i "Själevad"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Jo ska bli skönt att komma dit hehe Det lutar åt att vi kommer bo i "Själevad"

haha okej, vart lite nyfiken för ja har ett ex i just själevad så där har man hängt en hel del

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

är det någon som har problem med DNS-koppling när ni laddar ner filer?

Oavsett om det är Steam, iTunes eller torrents som jag laddar hem med så får jag alltid problem med att surfa på vanliga websidor och använda vanliga internettjänster på mina enheter, vare det är en dator kopplad med ethernet eller laptop, iphone eller ipad över det trådlösa.
Hade inte detta problem förräns nyligen då jag tror comhem gjorde några "uppgraderingar" i nätet i mitt område. Kan de ha gjort något fel?
Vet att de har gjort fel förut när de har uppgraderat i nätet men då var det mest att jag förlorade internetkopplingen helt ganska ofta, nu behålls kopplingen men bara filerna verkar var det enda som går genom internet och allt annat går extremt långsamt om alls överhuvudtaget.

och nu utan att jag har gjort något med vare sig router, modem, dator eller ethernetsladd så går det plötsligt utmärkt att ladda hem torrents igen.

Permalänk

Har följt tråden ett tag nu men måste nu ställa frågan.

Är det fler än jag som råkar ut för random reset av modemet?
Flera gånger i veckan runt 22-23 så dyker hela nätet och det är bara att starta om modemet.
Har felanmält flera gånger till Comhem och fått ny nätadapter.
Men inte blir det bättre.

Dessutom drar man sig för att ringa till kundtjänst för de flesta man stöter på är jävligt arroganta och ren av otrevliga.

Mvh
Krille

Permalänk
Medlem

Nix har inte haft det problemet, Undra om de kan hänga ihop med firmwaren i modemet. Vad har du för version där i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@swetroublemaker. Rent spontant så tycker jag det låter som att du skulle kunna ha någon typ av signalfel. Detta borde ju dock supporten kunna säkerställa genom mätning.

Vad som skulle kunna tänkas hända är att du tappar upplänken. Kikar man på modemets blinkande lampor när det händer så ser det ut som att modemet startar om då det söker kontakt igen.

För att verifiera detta så kan du kika in på modemets (CG3100) webgränssnitt. Du landar då direkt på Modem Status. Har modemet verkligen startat om så ser du det under System Up Time. Har tiden inte nollats så skulle jag kika under Connection, Downstream Bonded Channels. Samtliga åtta kanaler skall vara Locked samt ha en SNR (Signal-to-Noise Ratio) runt 40-42 dBmV. Har någon av kanalerna där skevat ur, dvs. du har ett sk. bonding-problem, så brukar detta temporärt rättas till genom en manuell omstart av modemet, vilket ju är det du brukar göra. Felanmäl till Comhem.

Har System Up Time verkligen nollats så har modemet startats om och då är tänkbara anledningar överbelastning, värmeproblem (du har modemet liggandes istället för ståendes) eller elfel.