Blizzardägda Vanilla-servrar - tankar och diskussion.

Permalänk
Medlem

Blizzardägda Vanilla-servrar - tankar och diskussion.

Hej

Det jag tänker ta upp i denna tråd är inget nytt. Det nämns i var och varannan tråd och det verkar onekligen vara många personers högsta speldröm. Det finns dock ingen dedikerad tråd för detta och innan du scrollar ner och svarar på tråden vill jag att du läser hela detta första inlägget. Framför allt ska ni läsa sista stycket extremt noggrannt.

Idén är enkel, blizzard sätter upp servrar med version 1.12 av WoW, dvs. Vanilla WoW. Spelare kan skapa karaktärer på dessa servrarna och spela precis som spelet var för så många år sedan.

Frågeställningen är helt enkelt, varför gör inte Blizzard detta? Det finns onekligen många personer som verkar vilja ha detta. Är de rädda att ingen kommer vilja spela deras nya content? Är de rädda för att folk ska inse hur dåligt (det jag menar är att många faktiskt smarta saker som lagts till efterhand kommer försvinna) spelet var för så många år sedan? Är det kanske något helt annat?

Blizzard är ju inte rädda för att återanvända gammal content och porta in det i det nya spelet. Vissa portningar är rena kopior, Onyxia. Hur långt är egentligen steget från att återvinna content till att faktiskt bara starta en 1.12-server?

Jag tycker personligen att tanken är lockande. Jag är dock rädd för att man lever på nostalgin och att man kommer bli väldigt besviken när man får chansen att spela 1.12 på ett ärligt sätt igen. Är det kanske detta Blizzard inser. Vet de redan att det kommer bli en flopp och det är därför de inte kör?

Om någon känner till liknande diskussioner på andra forum får ni gärna länka!

Läs detta fruktansvärt noga. Detta skall INTE bli en NOSTALGITRÅD eller en GNÄLLTRÅD. Posta inte inlägg som handlar om hur bra spelet var förr eller hur dåligt spelet är idag om det inte tillför diskussionen något. Posta inte heller inlägg om hur du spelade förr men har slutat nu. Sådana inlägg ser man nästan i varenda WoW-tråd. Ingen bryr sig. Diskussion hur bra/dåligt Mists of Pandaria kommer bli är också förbjuden. Tråden skall handla om Blizzards möjligheter och hinder för att skapa Vanilla WoW-servrar och inget annat.

/discuss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmm , det är en ganska viktig fråga som jag också har hört att väldigt många har tagit upp. Jag ser också att väldigt mycket personer nu för tiden klagar på att allting var mycket svårare på Vanilla tiden.

Men så som jag tycker att det ser ut just nu så är det många personer som faktiskt aldrig har spelat vanilla men kollat på när andra gör det på diverse olika ställen , ex youtube. Men om vi kollar bak på hur bossarna faktiskt såg ut på den tiden så var de inte speciellt mycket mer komplicerade än vad de är nu för tiden.

Spelet har blivit otroligt mycket bättre på alla plan sedan Vanilla om man inte kollar på vissa saker som bugs , vilket var ett problem i början av cata. Men sådant fanns antagligen i Vanilla också.

Anledningen till att folk tyckte att vanilla var så mycket svårare var att man var sämre. Man hade inte samma gear och man kom oftast in ogearad.

Tänk er ett scenario där blizzard släpper ut Ragnaros Heroic i lvl 60. Det hade inte fungerat. Jag tror att folk kommer att bli väldigt besvikna om de började spela 1.12 servrar. Dock så gillar kanske folk det vad vet jag.

Men trots detta så var vanilla ett väldigt bra spel och det väcker väldigt många fina minnen från när jag sprang i Stranglethorn vale från duskwood med några stenar utan mount för det fick man i 40 på den tiden

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

från vad jag har hört av folk som spelar eq så är deras nya server/servar väldigt omtyckt av både gamla och nya eqlirare.

Jag själv har spelat väldigt mycket wow i mina dagar men det blev inte mycket i vanilla och inget endgame förens burning crusade så för mig hade det varit en våt pojkdröm att få prova på vanilla på nytt.

angående varför/varför inte dom borde släppa nya vanillaservrar ser jag absolut inga nackdelar med, alla insatta raidare kommer säkerligen fortsätta som vanligt och när nytt kontent släpps vill alla säkert vara med i samma mån som förut att prova på.

Permalänk
Medlem

Officiella WoW vanilla servrar är nog det enda som kan få mig att börja spela igen.

Permalänk
Medlem

Det kunde varit en ide, istället för att döda gamla expansioner så låta dem leva på en egen server.
Jag tror dock förklaringen är mer teknisk/ekonomisk än att de verkligen inte vill.
De måste ju ha ett team för drift/övervakning/utveckling(nåja) etc anpassat för den gamla versionen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MuLLvaD3n:

Anledningen till att folk tyckte att vanilla var så mycket svårare var att man var sämre. Man hade inte samma gear och man kom oftast in ogearad.

Det var lite det som var grejen. Du hade ingen möjlighet att komma övergearad till late-content. Du hade inga megaset som man kunde gruppfarma sig till. Man kom med specifikt hopplock av en sak från den instansen och en annan från den för att ha en chans till att lyckas med MC och/eller Onyxia.

Det var en guildinsats att ha nycklar till olika ställen på ett annat sätt.

Till exempel, hur många var det som fixade hela vägen fram till slutbossen i ZulGrub utan att ha seriös MC gear på majoriteten av spelarna? (vi var iofs först i EU med att ta ZG utan MC gear, så det fgick men krävde mycket tålamod och skill).

Det som de flesta saknar med vanilla tror jag är alla de riktigt trevliga instanserna på lvl60 som man skippar nu. Stratholme, Diremaul med flera till exempel. Eller att tokfarma LBRS baren för att någon nisse i gillet absolut behövde barmans shanker för att maxa en viss build.

Tror den största önskan att ha vanilla är just för mix n match gear för olika instanser och inte bara köpa random top set för tokens som alla får utan bara är en tidsfråga.

Skillen på spelarna, theorycraftarna känns som den var djupare med fler variabler innan weaponspeed normaliseringen etc. Så att spelarna var sämre håller jag inte med om. Många old-school gamers av den äldre generationen körde då men majoriteten har lagt av i dag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dom har sagt sedan tbc när folk har frågat om detta. NEJ kommer aldrig ske
Fast det skulle vara sjukt kul om det skedde, tbc server skulle vara nice också

Om dom nojar att man inte köper nya expansions kan dom väll bara tvinga dig att köpa dom nya expansionsen för att kunna lira på servrarna

Permalänk
Medlem

Kanske blir en expansion när ingen spelar wow mer. Så kommer dem släppa Vanilla wow så alla börjar igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Officiella WoW vanilla servrar är nog det enda som kan få mig att börja spela igen.

Samma här, Jag spelade Vanilla, slutade såfort dom släppte nytt... Vanilla ftw! <3

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

WoW är så mycket mer välpolerat och genomtänkt idag. Alla kan tyvärr inte se igenom nostalgifiltret från när allt var nytt osv.

Eftersom det var mycket roligare att klättra i träd förr när man var liten, så drar vissa slutsatsen att träden helt enkelt var bättre förr. Det går inte att argumentera med dessa människor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst svaren.. men hur stort är intresset då? på dig låter det som att halva wow-populationen eftersöker detta, jag har aldrig hört någon som seriöst har efterfrågat detta (tills nu då..)
Sen finns det säkert ett hundratal nostalgimänniskor där ute som tycker att "det var bättre förr", bakåtsträvare, och skulle älska detta, men de allra flesta av oss skulle kanske på sin höjd testa en månad sedan gå tillbaks till det moderna (där det kommer nytt flera gånger per år..).

Och sedan, vad förväntar ni er? De "går" ju inte släppa nya dungeons mm, så dessa servrar skulle vara genomkörda på ett halvår, max.. sedan är det game over?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

WoW är så mycket mer välpolerat och genomtänkt idag. Alla kan tyvärr inte se igenom nostalgifiltret från när allt var nytt osv.

Eftersom det var mycket roligare att klättra i träd förr när man var liten, så drar vissa slutsatsen att träden helt enkelt var bättre förr. Det går inte att argumentera med dessa människor.

Sen behöver inte alla tycka som dig. Klarade av att levla till 7 på min brors konto innan det tog stopp, känslan är helt förstörd. Nästa steg är väl att du tar en quest, klickar på en knapp som går hela vägen dit åt dig, eller teleporterar dig kanske.

Testade på en privatserver för vanilla för första gången någonsin några månader tillbaka, älskade det. Tyvärr var inte 5-manna scriptade, så det dog ut lite där.

Men gillar man att få allt serverat på ett fat uppskattar man nog dagens Wow.

Permalänk
Medlem

Tycker Flying mounts var det mest negativa med expansioner efter vanilla. World pvp var så stor del av vanilla. Tarren mill zerg riktigt tidigt och sen så fanns det alltid gank krigen i STV. Eller dom oändliga guildkrigen vid raidstart i BRM. Sånt saknar jag. Tycker inte dom behöver starta 1.12 servers men dom kan dock utforma spelet mer mot hur det såg ut i vanilla.

Expansionerna har tillfört så mycket bra grejer men det jag tycker är tråkigt är hur man mer och mer bara är i sin huvudstad, SW/OG och sen så teleporteras man bara över allt. Dungeon guide, Arena och BGs. Hur ofta går du utanför din stad ?. Wow handlar ju till stor del om kriget mellan Horde och Alliance. Men spontan situationerna är helt borta. Tycker dom ska värdesätta spontan PVP i form av bra honor eller andra rewards.

Permalänk
Medlem

Jag lirade först när wotlk släpptes men förstår ändå lite vad ni menar. Det går lite väl snabbt att levla mm nu fast jag gillar wow ändå så som det är nu. Dock tycker jag att ett gäng rena vanillaservrar vore kanon. Jag skulle tom öppna ett nytt acc bara för att testa det. Synd att Blizzard är hårdnackade där..

Jag gillar även nu att explora ibland, framför allt att jaga rares. Helst på marken och gärna ihop med mining/herbalism/skinning eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kunde varit en ide, istället för att döda gamla expansioner så låta dem leva på en egen server.
Jag tror dock förklaringen är mer teknisk/ekonomisk än att de verkligen inte vill.
De måste ju ha ett team för drift/övervakning/utveckling(nåja) etc anpassat för den gamla versionen.

Skrivet av anden12:

Nu har jag inte läst svaren.. men hur stort är intresset då? på dig låter det som att halva wow-populationen eftersöker detta, jag har aldrig hört någon som seriöst har efterfrågat detta (tills nu då..)
Sen finns det säkert ett hundratal nostalgimänniskor där ute som tycker att "det var bättre förr", bakåtsträvare, och skulle älska detta, men de allra flesta av oss skulle kanske på sin höjd testa en månad sedan gå tillbaks till det moderna (där det kommer nytt flera gånger per år..).

Och sedan, vad förväntar ni er? De "går" ju inte släppa nya dungeons mm, så dessa servrar skulle vara genomkörda på ett halvår, max.. sedan är det game over?

Kör ett kombinerat svar. Det borde inte handla om speciellt extrema summor. Grundprogramvaran är klar. Lite modifikationer i dagens klient bara och ett par nya servrar. De kan säkert använda samma drift- och supportteam för de servrarna också. Hade de lanserat Vanilla WoW-servrar som feature i en framtida patch hade säkert så många gamla spelare aktiverat sina account igen för att prova att det hade betalat sig.

Angående intresset. Med tanke på hur mycket folk gnäller på WoW hela tiden och pratar om hur allt var bättre förr tror jag intresset skulle kunna bli stort nog. Givetvis skall det moderna spelet vara huvudspelet. Det skall ju inte vara tänkt att varenda spelare skall migrera till Vanilla-servrarna och aldrig mer komma tillbaks. Det skall mer vara som en bonusfeature för att kunna alternera sitt spelande lite. Om de lanserar det på det viset behöver de inte heller lägga till några nya saker eftersom de nya sakerna kommer till det "riktiga" spelet. När folk har spelat genom hela 1.12 så är spelet slut helt enkelt och då får man återvända till "riktiga" WoW eller spela något helt annat spelt

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Den största anledningen till att Blizzard inte gör detta är för att det går emot deras principer och deras utveckling av spelet. Visst om man leker med tanken så är det inget problem eller någon svårighet för Blizzard att upprätta dessa typer av servrar men det skulle krävas alldeles för mycket human resources och energi för att hålla igång dem och hålla dem "up to date". Dessa servrar skulle innebära att allt var som på scratch. Inget funktionabelt skulle fungera och folk skulle få klara sig själva, men vi vet allihop att folk inte sitter som ljus och spelar utan får de lov att prata så gör dem det och folk yttrar sig mer än gärna över nätet.

Blizzard kan inte tillgodose alla typer av spelare utan vänder sig till den stora skaran. Många hade säkert velat spela både TBC och WOTLK blizzlike. Ska man upprätta ytterligare servrar för dess expansioner då? Det förstår man ju att det inte kommer på tal.

En annan kul sak som jag läste om i tråden var att Vanilla var svårt. Fick mig att skratta lite.. Vanilla var den lättaste content som funnits. Grejjen med Vanilla var att folk var efterblivna, inte att mekanikerna var svåra i t.ex. PVE. Dem som yttrar sig om vad som är svårt och inte i wow har uppenbarligen inte testat på det svåraste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

Den största anledningen till att Blizzard inte gör detta är för att det går emot deras principer och deras utveckling av spelet. Visst om man leker med tanken så är det inget problem eller någon svårighet för Blizzard att upprätta dessa typer av servrar men det skulle krävas alldeles för mycket human resources och energi för att hålla igång dem och hålla dem "up to date". Dessa servrar skulle innebära att allt var som på scratch. Inget funktionabelt skulle fungera och folk skulle få klara sig själva, men vi vet allihop att folk inte sitter som ljus och spelar utan får de lov att prata så gör dem det och folk yttrar sig mer än gärna över nätet.

Blizzard kan inte tillgodose alla typer av spelare utan vänder sig till den stora skaran. Många hade säkert velat spela både TBC och WOTLK blizzlike. Ska man upprätta ytterligare servrar för dess expansioner då? Det förstår man ju att det inte kommer på tal.

En annan kul sak som jag läste om i tråden var att Vanilla var svårt. Fick mig att skratta lite.. Vanilla var den lättaste content som funnits. Grejjen med Vanilla var att folk var efterblivna, inte att mekanikerna var svåra i t.ex. PVE. Dem som yttrar sig om vad som är svårt och inte i wow har uppenbarligen inte testat på det svåraste..

+1 På det sista där. Testa att slänga in Ragnaros 25man HC nertunad i vanilla...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

En annan kul sak som jag läste om i tråden var att Vanilla var svårt. Fick mig att skratta lite.. Vanilla var den lättaste content som funnits. Grejjen med Vanilla var att folk var efterblivna, inte att mekanikerna var svåra i t.ex. PVE. Dem som yttrar sig om vad som är svårt och inte i wow har uppenbarligen inte testat på det svåraste..

Det var därför dom nerfade skiten ur Naxx i wotlk, för att det var så enkelt i vanilla? Det handlade inte om hur komplicerade bossfighterna var, mer om hur lite hp man hade, hur man var tvungen att dela upp healingen så att vissa kunna regga mana under en viss tid. Tiden man fick lägga ner på att farma pots innan raids. Det handlar bara inte om att boss X och Y är si och så svår, utan alla omständigheter som var runtomkring. Skulle vilja se dagens normala raiders döda Vael utan threatmeter med mindre problem än man hade i början av bwl, helst med 40 personer.

HCs i början av Cataclysm var fan så mycket enklare än i TBC, ändå var man tvungen att nerfa dom, det visar ju på hur mycket svårare allt är idag. Sen att Raggy 25HC är svår givetvis, men hur många dödade Kelthuzad i vanilla?

Som sagt handlar inte "det var svårare förr" bara om att bossarna idag gör 5 grejer mer, utan att man får allt runtomkring serverat på ett fat. Ingen behöver tänka på mana, threat osv. När fick en ranged DPS använda sin wand sist för att manan var helt slut?

Men det är lätt att sitta och säga att alla bossar var superenkla bara för att man gjorde dom i wotlk gear 4 år försent.

Permalänk
Medlem

Blizzard har ju alltid sagt: We have no plans on making classic servers.
Personligen tror jag att det blir för mycket jobb (jo tjena) att hålla iordning classic servers, samt fixa buggar och progressivt släppa content.

Hur hade ni tänkt det där med content förresten? Börjar det på MC upplåst först? Sen fortsätter det upp till vi slutligen hamnar på Naxx? Vad händer efter det då? Ska de resetta patcherna igen, eller skulle vi sitta fast på den content som finns hela tiden?

Jag tror att TBC skulle ha mera lasting power, eftersom arena fanns då.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Blizzard har ju alltid sagt: We have no plans on making classic servers.
Personligen tror jag att det blir för mycket jobb (jo tjena) att hålla iordning classic servers, samt fixa buggar och progressivt släppa content.

Hur hade ni tänkt det där med content förresten? Börjar det på MC upplåst först? Sen fortsätter det upp till vi slutligen hamnar på Naxx? Vad händer efter det då? Ska de resetta patcherna igen, eller skulle vi sitta fast på den content som finns hela tiden?

Jag tror att TBC skulle ha mera lasting power, eftersom arena fanns då.

Citerar mig själv från längre upp i tråden:

"Givetvis skall det moderna spelet vara huvudspelet. Det skall ju inte vara tänkt att varenda spelare skall migrera till Vanilla-servrarna och aldrig mer komma tillbaks. Det skall mer vara som en bonusfeature för att kunna alternera sitt spelande lite. Om de lanserar det på det viset behöver de inte heller lägga till några nya saker eftersom de nya sakerna kommer till det "riktiga" spelet. När folk har spelat genom hela 1.12 så är spelet slut helt enkelt och då får man återvända till "riktiga" WoW eller spela något helt annat spel."

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Ingen behöver tänka på mana

I loled, Tur att du är Uppdaterad osv. Är det något som t.ex. cataclysm handlat om är det framförallt att vara Manakonservativ.

Hur som helst, OT. Personligen så tycker jag att Blizzard borde kunna fixa servers för tidigare expansioner. Kanske med krav att man har aktiva 85 chars etc. eller betalar för ett år i taget, vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

I loled, Tur att du är Uppdaterad osv. Är det något som t.ex. cataclysm handlat om är det framförallt att vara Manakonservativ.

Hur som helst, OT. Personligen så tycker jag att Blizzard borde kunna fixa servers för tidigare expansioner. Kanske med krav att man har aktiva 85 chars etc. eller betalar för ett år i taget, vad vet jag

Jag spelade Cata 2 månader innan jag blev uttråkad, så jag vet mycket väl hur manan fungerade. Det är fortfarande ingenting jämfört med hur det var i vanilla.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Jag spelade Cata 2 månader innan jag blev uttråkad, så jag vet mycket väl hur manan fungerade. Det är fortfarande ingenting jämfört med hur det var i vanilla.

Jaha och att du spelade i 2 månader betyder med andra ord att du testade allt? Nej för i Vanilla kunde du springa bort 7 meter och dricka lite mana, satan vad badass. Alla behövde inte ens vara med och slåss. Folk stod utanför combat så de kunde ressa de som dog. Det som krävdes på 60 tiden var ett 15 tal kvalificerade snubbar som visste ungefär vad man skulle göra, resten var ju bara en svans med nötter. Och det gäller Naxx dessutom, svårigheten var inte att döda bossar utan att få med spelare som kunde trycka på annat än Frostbolt i 2 min.. Om man kallar det svårt så spelar man med fel folk, tough luck..

Skillnaden då och nu är nivån på spelarna, spelet i sig har försvårats något otroligt med takt att spelarna blir bättre.. Wow är Svårare nu än det någonsin varit, thats it!

Permalänk
Medlem

Vanilla var svårare... Alla som säger något annat snackar dynga. Argumentet att spelare var sämre då håller inte. Hittils är C'tun onerfad den _enda_ bossen som teoretiskt inte gick att besegra. Matematiskt var bossen omöjlig.

Längtar jag tillbaka till Vanilla, nej. Skulle jag testa en vanilla server, ja. Tror att blizzard kommenterade tråden om vanilla servers med att "man kan låsa level till 60 och spela" ändå.

Vanilla vs TBC
MC/BWL/AQ20/40/ZG/NAXX/ONYX vs KARA/GRUUL/MAG/EYE/BT/SC/Hyjal
Känns ganska jämt för mig personligen. Men skulle nog föredra Vanilla.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

Jaha och att du spelade i 2 månader betyder med andra ord att du testade allt? Nej för i Vanilla kunde du springa bort 7 meter och dricka lite mana, satan vad badass. Alla behövde inte ens vara med och slåss. Folk stod utanför combat så de kunde ressa de som dog. Det som krävdes på 60 tiden var ett 15 tal kvalificerade snubbar som visste ungefär vad man skulle göra

Detta var sant i MC, innan BWL blev releasat så fixades OOC ressing och även att man kunde gå ur combat med bossar för att dricka.
Att det skulle räcka med 15 pers som visste vad som behövde göras stämmer inte med iaf AQ40 och Naxx där det innan raiden var overgeared räckte med att ett par personer dog så kunde man lika gärna wipa.
Kolla på bara på C'thun så är det fortfarande folk idag som går och dör på han för att de inte fattar hans mechanics.
Loatheb i Naxx40 var ett helvete att få ner innan majoriteten av raiden hade Tier3 och Naxx vapen eller om man körde med diverse world buffs som brukade innebära att man körde 1 riktigt try på honom och blev det wipe så avslutades ofta kvällen.
På Thaddius räckte det med att 1 person av 40 gjorde fel eller laggade lite så vart det wipe, inte som i WotLK naxx där man faktiskt kunde överleva ett tick av polarity damage.

Sen att spelet har blivit svårare i och med heroic modes det kan jag hålla med om, men man behöver inte överdriva om hur lätt vanilla var

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

Jaha och att du spelade i 2 månader betyder med andra ord att du testade allt? Nej för i Vanilla kunde du springa bort 7 meter och dricka lite mana, satan vad badass. Alla behövde inte ens vara med och slåss. Folk stod utanför combat så de kunde ressa de som dog. Det som krävdes på 60 tiden var ett 15 tal kvalificerade snubbar som visste ungefär vad man skulle göra, resten var ju bara en svans med nötter. Och det gäller Naxx dessutom, svårigheten var inte att döda bossar utan att få med spelare som kunde trycka på annat än Frostbolt i 2 min.. Om man kallar det svårt så spelar man med fel folk, tough luck..

Skillnaden då och nu är nivån på spelarna, spelet i sig har försvårats något otroligt med takt att spelarna blir bättre.. Wow är Svårare nu än det någonsin varit, thats it!

Varför behövde jag testa allt när vi jämförde manaproblemet? Tidigast i expansionen är då man har mest manaproblem, dvs är perioden jag testade mest viktig. Out of combat-grejen försvann efter ett tag, den gällde bara i tidigt MC vad jag minns. Om Naxx var så enkelt, hur kommer det sig att väldigt väldigt få dödade Kelthuzad?

Spelet försvårats? Det är därför man nerfar content ständigt, fick nerfa Cata hcs direkt för casuals inte klarade av det. Då var inte Cata hcs i närheten av TBCs HCs innan nerfs ens.

Som sagt ligger inte svårigheten bara i att bossen gör x och y, utan hur hela spelet var byggt då. Men eftersom du förmodligen inte spelade då, förstår du inte det.

Permalänk
Medlem

Jag tror ärligt talat att dom är rädda för att konkurrera mot privat-servrar. Som det är nu ligger dom steget före privat-servrar, den nuvarande expansionen brukar vara skit på privat-servrar. Jag vet att WOTLK är nästintill perfekt på privat-servrar, och även Pre-TBC är bra gjort. TBC verkar inte så många vara intresserade så utvecklingen där går inte lika bra.

När man kan spela gratis på servrar som är lika bra är valet ganska enkelt. Det dom skulle kunna göra är att utveckla en ny Pre-TBC client också, då hade dom nog haft en stor chans att lyckas. Den gamla Pre-TBC clienten är hemsk, dels för att grafiken är ful, dels för att det finns så få alternativ till inställningar mm. och dels för att det finns inga limits över vad addons / macro's kan göra (decursive nån? ).

Permalänk
Medlem

jag tror att det stora probemet med dagens och wotlk är att gearen man får är för bra. Jag spelade iofs inte endgame pre-tbc (hade inte bredband då) men även i tbc så var man tvungen att ha gear från de tidigare bossarna i raiden för att klara av de senare. idag får du ju gear från heroics bra nog att döda sista bossen i första raiden likaväl som majoriteten av bossarna i andra (har inte full koll på raidsen i cataclysm men i wotlk va de ju extremt!).

även heroics var ju extremt svåra i tbc innan du började få epics, i wotlk va de ju rent löjliga, spec när du fick tiers från dem med, vilket sen helt spårade ut med ända upp till icc tiers från HCs! får väll hålla med om att de blev lite bättre i cataclysm, men även här fick man tiers av dem.

För att återgå till ämnet så tror jag tyvär inte de kommer öppna gammla servrar, tror tidigare inlägg hade en bra poäng med att privatservrar då kan konkurera med dem men tror även det har att göra med att de inte vill att deras nya expansions eller diablo 3 ska behöva konkurera med gammla wow versioner.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Spelet försvårats? Det är därför man nerfar content ständigt, fick nerfa Cata hcs direkt för casuals inte klarade av det. Då var inte Cata hcs i närheten av TBCs HCs innan nerfs ens.

Jaha, fast man nerfar det ju inte direkt, utan först efter 2-3 kanske 4 månader eller till och med 5, då det närmar sig ny content. Behovet av att förnya spelet idag är så löjligt mycket större och spelarbasen ställer högre krav. Under Vanilla var det ju ingen som förstod hur man spelade ens. Idag är ju till och med medelspelaren på wow en smärre elitist och man gör det bästa för att läsa på om klasser etc. I dagens utmaningar vid patcher, nya expansioner är den nya content tuneat till perfektion mer eller mindre. Till och med de bästa av dem bästa behöver flera hundratals "tries" för att döda en boss. Kel Thuzad var ett skämt, det var bara svårt att få tillräckligt mycket folk att fixa attunement...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Läs detta fruktansvärt noga. Detta skall INTE bli en NOSTALGITRÅD eller en GNÄLLTRÅD. Posta inte inlägg som handlar om hur bra spelet var förr eller hur dåligt spelet är idag om det inte tillför diskussionen något. Posta inte heller inlägg om hur du spelade förr men har slutat nu. Sådana inlägg ser man nästan i varenda WoW-tråd. Ingen bryr sig. Diskussion hur bra/dåligt Mists of Pandaria kommer bli är också förbjuden. Tråden skall handla om Blizzards möjligheter och hinder för att skapa Vanilla WoW-servrar och inget annat.Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att jag inte hjälpte till men nu tror jag det börjar spåra ur lite väl mycket från det ursprungliga syftet ^.^?