Är du nöjd med din Macbook Air 2011?

Permalänk

Är du nöjd med din Macbook Air 2011?

Som rubriken lyder.

Är nämligen i köptankar på en MBA 13", i5, 128 gb SSD och skulle gärna vilja höra lite hur nu upplever den.

Blev lite osäker när jag läste en tråd där som handlade om att skärmen skulle vara riktigt kass på MBA när det gäller betraktningsvinklar.
Är det någon som upplever samma sak som http://www.youtube.com/watch?v=Zy9tJJuExr0 ?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde lagg när jag körde 4-5 program samtidigt, sålde den och köpte en hackintosh för 5k som jag håller på o bygger

Permalänk
Skrivet av mudzi:

Jag upplevde lagg när jag körde 4-5 program samtidigt, sålde den och köpte en hackintosh för 5k som jag håller på o bygger

Vilka program körde du och vilken modell hade du?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Vansinnigt nöjd med min, som är likadan modell som du är inne på. Enda negativa jag märkt är att jag hör ett högfrekvent ljud i hörlurarna, kan iofs bero på impedansen i mina hörlurar (250ohm) men helt klart ett tecken på att Apples snålat på ljudkretsen.

Jag har aldrig mindre än fem program igång samtidig och min dator flyter på hur fint som helst. Den högre upplösningen på skärmen jämfört med Pro-versionen är mycket trevlig, känns som en perfekt trade-off mellan hög upplösning/läsbarhet på en 13" skärm - tills operativsystemet blir upplösningoberoende någon gång i framtiden dvs. Skärmen tycker jag faktiskt är riktigt bra, däremot är skärmen på 11" modellen synbart sämre om man ställer dem bredvid varandra.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av jonasy:

Vansinnigt nöjd med min, som är likadan modell som du är inne på. Enda negativa jag märkt är att jag hör ett högfrekvent ljud i hörlurarna, kan iofs bero på impedansen i mina hörlurar (250ohm) men helt klart ett tecken på att Apples snålat på ljudkretsen.

Jag har aldrig mindre än fem program igång samtidig och min dator flyter på hur fint som helst. Den högre upplösningen på skärmen jämfört med Pro-versionen är mycket trevlig, känns som en perfekt trade-off mellan hög upplösning/läsbarhet på en 13" skärm - tills operativsystemet blir upplösningoberoende någon gång i framtiden dvs. Skärmen tycker jag faktiskt är riktigt bra, däremot är skärmen på 11" modellen synbart sämre om man ställer dem bredvid varandra.

Kul att höra din åsikt Det där du nämnde med ljudet, påverkar det filmtittandet märkvärt?
Hur ser en vardaglig användning av MBA ut för dig? Slutligen, vet du om din skärm och SSD är från Toshiba, Samsung eller LG?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min. Skärmen är inte perfekt, men trots allt satt jag i skolan idag och kollade på bilder med ~8 grabbar från alla möjliga vinklar som alla kunde se utan att klaga. Det var knappt trångt ens. Och jag är hetero.
Färgerna är aningen sämre än på Pro modellen vad jag kunnat se, men upplösningen tar igen det med hästlängder.

Tänk på att videon du länkade är om den föregående modellen.

Den är INTE långsam, vare sig du har många program igång eller ej. Jämfört med min stationära (som väl inte rankas som "dålig" än hoppas jag...) är det en aning längre väntetid, men det är inte med stora marginaler och inte i alla lägen. Den startar ju till exempel snabbare än windows. Viloläget är en dröm.

Det största klagomålet jag har är bristen på HDMI utgång. Visserligen går det att fixa, men att både köpa en adapter och sedan även en kabel blir lite pengar. Sedan lämnar även frontkameran lite att begära, men den klarar av det den ska och det är att visa ditt fula fejs på någon annan dator. Det är ju dock populärt att ta lite roliga foton i photobooth, och när man får upp videon i helskärm är det inte vackert.

Något många förbiser är laddaren. Den är enormt välgjord (förutom att den får repor väldigt lätt) med kvalitetskablar och finesser.

Om du vill ha en dator som du använder i skolan eller arbete kan jag bara rekommendera den.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Jag är mycket nöjd med min. Skärmen är inte perfekt, men trots allt satt jag i skolan idag och kollade på bilder med ~8 grabbar från alla möjliga vinklar som alla kunde se utan att klaga. Det var knappt trångt ens. Och jag är hetero.
Färgerna är aningen sämre än på Pro modellen vad jag kunnat se, men upplösningen tar igen det med hästlängder.

Tänk på att videon du länkade är om den föregående modellen.

Den är INTE långsam, vare sig du har många program igång eller ej. Jämfört med min stationära (som väl inte rankas som "dålig" än hoppas jag...) är det en aning längre väntetid, men det är inte med stora marginaler och inte i alla lägen. Den startar ju till exempel snabbare än windows. Viloläget är en dröm.

Det största klagomålet jag har är bristen på HDMI utgång. Visserligen går det att fixa, men att både köpa en adapter och sedan även en kabel blir lite pengar. Sedan lämnar även frontkameran lite att begära, men den klarar av det den ska och det är att visa ditt fula fejs på någon annan dator. Det är ju dock populärt att ta lite roliga foton i photobooth, och när man får upp videon i helskärm är det inte vackert.

Något många förbiser är laddaren. Den är enormt välgjord (förutom att den får repor väldigt lätt) med kvalitetskablar och finesser.

Om du vill ha en dator som du använder i skolan eller arbete kan jag bara rekommendera den.

Härligt att höra Vet du om din skärm och SSD är från Toshiba, Samsung eller LG?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Härligt att höra Vet du om din skärm och SSD är från Toshiba, Samsung eller LG?

Det är en Toshiba SSD tyvärr, skärmen har jag ingen aning om faktiskt. Kan tyvärr inte kolla just nu, hör av mig senare.
Var det inte i tidigare modeller skärmen skiljde för övrigt? Hade för mig det. Men jag kan kolla.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Det är en Toshiba SSD tyvärr, skärmen har jag ingen aning om faktiskt. Kan tyvärr inte kolla just nu, hör av mig senare.
Var det inte i tidigare modeller skärmen skiljde för övrigt? Hade för mig det. Men jag kan kolla.

Jag har ingen aning. Tror inte man märker av vilken SSD man har i pratiken men du verkar ju vara nöjd så det är bra

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

En polare har precis köpt en sådan och jag fick se den för första gången idag. Blev vansinnigt avundsjuk! Skärmen verkade betydligt bättre än min samt att den något högre upplösningen verkade passa perfekt för 13" formatet. Sitter själv på en mbp 13" från 2009 med c2d 2.53ghz, 8gb ram samt 128gb ssd så rent prestandamässigt är datorerna väl ganska likvärdiga förutom vid spel då min nog haft en fördel. Jag hade dock ändå lätt bytt om jag fått

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeovinceZX:

Kul att höra din åsikt Det där du nämnde med ljudet, påverkar det filmtittandet märkvärt?
Hur ser en vardaglig användning av MBA ut för dig? Slutligen, vet du om din skärm och SSD är från Toshiba, Samsung eller LG?

Min dator används faktiskt till 95 % som stationär dator tillsammans med min Eizo S2431. Till skolan har jag istället med min iPad (så länge jag inte behöver skriva nått), fast nu skall jag snart skriva ex-jobb och då kommer det vara väldigt trevligt att ha en så smidig dator. Återstår att se hur snabb i5'an är på att cruncha siffror i Matlab

Pipet hör man bara när det är helt tyst i lurarna, spelar man musik eller tittar på film kan jag tänka mig att man inte skulle tänka på det mer än i tysta partier. Hade tur och fick både skärm och SSD från Samsung!

Skärmen har inte samma glaspanel på sig som Pro-datorerna och är därför inte lika glossy (men fortfarande glossy), jag kan tänka mig att det är därför att många upplever skärmen som "sämre". Utan att jämföra med något specifikt känns skärmen fullt tillräcklig även för fotoredigering, men YMMV.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av iDEOT:

En polare har precis köpt en sådan och jag fick se den för första gången idag. Blev vansinnigt avundsjuk! Skärmen verkade betydligt bättre än min samt att den något högre upplösningen verkade passa perfekt för 13" formatet. Sitter själv på en mbp 13" från 2009 med c2d 2.53ghz, 8gb ram samt 128gb ssd så rent prestandamässigt är datorerna väl ganska likvärdiga förutom vid spel då min nog haft en fördel. Jag hade dock ändå lätt bytt om jag fått

Härligt att höra angående skärmen eftersom jag själv har en MBP 13" från 2009 som jag tycker är bra

Skrivet av jonasy:

Min dator används faktiskt till 95 % som stationär dator tillsammans med min Eizo S2431. Till skolan har jag istället med min iPad (så länge jag inte behöver skriva nått), fast nu skall jag snart skriva ex-jobb och då kommer det vara väldigt trevligt att ha en så smidig dator. Återstår att se hur snabb i5'an är på att cruncha siffror i Matlab

Pipet hör man bara när det är helt tyst i lurarna, spelar man musik eller tittar på film kan jag tänka mig att man inte skulle tänka på det mer än i tysta partier. Hade tur och fick både skärm och SSD från Samsung!

Skärmen har inte samma glaspanel på sig som Pro-datorerna och är därför inte lika glossy (men fortfarande glossy), jag kan tänka mig att det är därför att många upplever skärmen som "sämre". Utan att jämföra med något specifikt känns skärmen fullt tillräcklig även för fotoredigering, men YMMV.

Låter som en dyr stationär dator Är lite orolig att min också kommer bli det om jag skaffar en

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Köpte en 11" med i7 1.8 GHz och den har LG-särmen och Samsung SSD, märker inte stora färg-gradienter och dålig kontrast när jag vrider lite på skärmen etc. på det sätt som han beskriver i videon, men vertikalt är det dåligt. Han har kanske rätt i att 16:9 gör att det är svårare att se. Hur som helst gillar jag verkligen min ivf, liten och lätt så man kan ta den med överallt och samtidigt känns den snabb och den upplevs inte som för liten vid vardagssysslor som exempelvis surfa, läsa, skriva.

Lycka till att välja, jag tyckte att det var svårt bland alla modeller

Permalänk
Medlem

Nöjd med min MBA med i5, 13"... Liten och smidig, presterar bra!
Har t.om. hällt ett glas vatten i den för någon månad sedan, ändå är allt som det ska.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Har en 13" i5, ruskigt nöjd. Har Toshiba SSDn samt LG skärm, funkar perfa oavsett.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Kul att höra vad alla har att säga men det har dykt upp en fråga. Testade en MBA 13" idag men fick lite problem med att texten i kolumnen där man väljer textstil i "Textredigeraren". Texten där var väldigt väldigt liten och lyckades inte förstora den. Testade med att ändra upplösningen till samma som på MBP:n som stod bredvid där det såg bra ut utan resultat. Testade även "CMD +" och pinch to zoom.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Skärmen tycker jag faktiskt är riktigt bra, däremot är skärmen på 11" modellen synbart sämre om man ställer dem bredvid varandra.

På vilket sätt är 11"arens skärm sämre? Jag har en 11:a själv. Jämförde inte skärmarna nåt vidare noggrant innan köp.

Permalänk
Medlem

jag vet inte om jag är nöjd då jag inte fått min än, undrar också vem som ska ge mig en..

aja PM om det är någon av er

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrHertz:

På vilket sätt är 11"arens skärm sämre? Jag har en 11:a själv. Jämförde inte skärmarna nåt vidare noggrant innan köp.

Det är bara min erfarenhet efter att ha jämfört dem sida vid sida i affären, så det är inget jag är säker stämmer. Dock måste jag säga att efter jämfört med en kompis Pro insett att betraktningsvinkeln på Airen är dålig i jämförelse. Nu vet jag inte riktigt när detta skulle vara ett problem på en bärbar dator, men det bör sägas iaf.

Fortfarande fruktansvärt nöjd i alla fall!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Riktigt dålig plats att ställa sådana här frågor, i ett macibanforum. Som du märker erkänner jonasy att skärmen är riktigt usel och något som hör hemma på 90-talet men han är så nöjd, så nöjd. Fruktansvärt nöjd minsann!

Du har en video på skärmen och så mycket mer behöver inte diskuteras. Det är knappast någon atrapp i videon utan det är sådär datorn och skärmen fungerar. Ska du bara ha en dator för att stajla med att du köpt en dyr pryl med ett lysande äpple på så duger den säkert.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Riktigt dålig plats att ställa sådana här frågor, i ett macibanforum. Som du märker erkänner jonasy att skärmen är riktigt usel och något som hör hemma på 90-talet men han är så nöjd, så nöjd. Fruktansvärt nöjd minsann!

Du har en video på skärmen och så mycket mer behöver inte diskuteras. Det är knappast någon atrapp i videon utan det är sådär datorn och skärmen fungerar. Ska du bara ha en dator för att stajla med att du köpt en dyr pryl med ett lysande äpple på så duger den säkert.

Vad anser du att det finns för motsvarigheter som är bättre? Zenbooken fick inget vidare betyg.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

lysande äpple på så duger den säkert.

Äpplet i sig lyser inte. Det är bara en plastbit.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Varit ganska anti OSX i många år men började plugga efter sommaren och kände en liten smidig dator skulle vara skönt och det slutade men en Air. Ett grymt bra köp! OSX är riktigt härligt arbeta i och dator är så liten och lätt, har den med mig varje dag fast jag inte planerar använda den. Blivit nästan som en mobil man drar upp 5 minuter för att sedan snabbt lägga ner i väskan igen.

Inte tänkt på pipande ljud i hörlurar de få gångerna jag använt uttaget men kommer säkert göra nu skärmen är ingen bildredigeringsskärm direkt, lite bleka färger och halvdålig kontrast. Också jämfört med kompis Pro och upplever det som ett bättre djup i pro's skärm.

Dock skulle jag inte byta Airen mot en Pro idag om jag blev tillfrågad. Så nöjd med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Riktigt dålig plats att ställa sådana här frågor, i ett macibanforum. Som du märker erkänner jonasy att skärmen är riktigt usel och något som hör hemma på 90-talet men han är så nöjd, så nöjd. Fruktansvärt nöjd minsann!

Du har en video på skärmen och så mycket mer behöver inte diskuteras. Det är knappast någon atrapp i videon utan det är sådär datorn och skärmen fungerar. Ska du bara ha en dator för att stajla med att du köpt en dyr pryl med ett lysande äpple på så duger den säkert.

Dålig forumsdel att ge sig in i anti-mac diskussioner skulle jag säga. Och då du dessutom bara komma med masstrunt som du verken har erfarenhet eller förståelse för. Panelen är inte en av den bästa typen på marknaden men det är överlag inget man lider särskilt mycket över. Jag har suttit framför flera olika modeler och har då aldrig tänkt något negativt om just MBA skärmen jämfört med 99% av alla andra bärbara datorer. Har häller nästan aldrig hört någon som klagat högljutt om det vilket för ses som en god indikator med tanke på min tid som anställd i en Apple store.

Men du som är så smart och välartikulerad kan väll säga åt oss vilken dator man borde köpa istället för en MBA? Mig veterligen finns det inte mycket till alternativ och om man då dessutom föredrar OSX framför Windows blir urvalet ganska tunt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med min 128gb 11.6" modell. Har en gaming rig hemma med 27" skärm men den används inte längre för något annat än det lilla jag fortfarande spelar.

MBAn är skitsmidig att jobba med, touchpaden är faktiskt likvärdig med en mus för vanligt bruk när man har pillat lite med gestures (middleclick med tre fingrar är jättenajs t.ex.). Den kan tas med överallt, prestandan är perfekt för browsing/film/ordbehandling, f-snabbknapparna är behändiga och bygget känns stabilt som satan.

Enda klagomålen är att OSX kunde ha varit lite mer stabilt (somliga program fryser ibland) och att skärmkanten är rätt tjock (hade varit super om de hade kunnat använda mer utav ytan även om nu detta troligtvis är en teknisk begränsning).

Jag skulle inte vilja vara utan en stationär PC för gaming, ett fåtal windows program och dyl. men jag tror inte jag kan gå tillbaka till en PC laptop försen de kan erbjuda lika bra touchpads.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

- Kan också tillägga att skärmen på min är riktigt trevlig, har inga problem alls. Kanske är det ett problem för 13" modellen eftersom skärmytan är större men iaf. inte för min 11.6" dator.

Min dator kom med samsung SSD också.

Inget pip i hörlursjacket heller med min när jag använder mina Sennheiser HD25or.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Jag skulle vilja höra varför de som inte är nöjda med sin MBA inte är det.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Letade ny lätt bärbar i sommras. Blev en mac då jag gillade hårdvaran och ville testa osx. Är dock fortfarande inte helt bekväm med os:et. Kanske är för van med windows men tycker filhanteringen är väldigt stelbent. Fönsterhanteringen är usel om man har mer än typ fyra fönster öppna samtidigt. Det jag stör mig mest på är dock att alla program startar upp när man startar datorn så man får typ tio fönster att stänga ner. Kan man hindra detta eller få dom att öppna i bakgrunden? Känns som allt fungerar bra när man bara surfar, småspelar och dylikt men jobbigt att arbeta med? Kanske är lite väl hård men sluta med att jag faktiskt installera windows efter några månader så jag har ett alternativ. Fungerar faktiskt riktigt bra, installationsprocessen var enklare än den brukar. Sämre batteritid under windows bara. Det var nog allt.

Permalänk

Blev en 13" Air för mig igår! Blev en 120 gb samsungdisk och i5:a! Är hur nöjd som helst!

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 13" Air med 256gb och upplever inget av vad ni babblar om..