AMD gör vinst tack vare A-serien "Llano"

Permalänk

Alltid trevligt att se att AMD inte är på väg att gå under.

Skrivet av Aids130:

Offtopic: Få uppdateringar idag?
Skickades från m.sweclockers.com

De är ju BF3-bakis idag förstår du väl!

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam

Tråkiga nyheter för alla Intel fanboys. :cry:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tråkiga nyheter för alla Intel fanboys. :cry:

varför skulle det var det? Går det bra för ena måste det andra göra nåt för att komma ikapp. Konkurrens är bra för konsumenten.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tråkiga nyheter för alla Intel fanboys. :cry:

Skrivet av SanCo:

varför skulle det var det? Går det bra för ena måste det andra göra nåt för att komma ikapp. Konkurrens är bra för konsumenten.

ja, varför skulle alla intel fanboys vilja ha monopol på marknaden? det gynnar väl inte oss konsumenter nånstans? bra för konkurrensen och därmed priser och utveckling att amd inte konkar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

varför skulle det var det? Går det bra för ena måste det andra göra nåt för att komma ikapp. Konkurrens är bra för konsumenten.

Skrivet av richie.f:

ja, varför skulle alla intel fanboys vilja ha monopol på marknaden? det gynnar väl inte oss konsumenter nånstans? bra för konkurrensen och därmed priser och utveckling att amd inte konkar

Han är ironisk och bitter för att det gick dåligt för Bulldozer ;P

Och nej det gynnar ingen om Intel skulle få monopol.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Kul att det går bra för AMD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SanCo:

varför skulle det var det? Går det bra för ena måste det andra göra nåt för att komma ikapp. Konkurrens är bra för konsumenten.

Skrivet av richie.f:

ja, varför skulle alla intel fanboys vilja ha monopol på marknaden? det gynnar väl inte oss konsumenter nånstans? bra för konkurrensen och därmed priser och utveckling att amd inte konkar

Jag hade länge sett fram emot Bulldoozer, tyvärr blev den inte vad jag hoppats på så det blev en Phenom II X6 1090 i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vadå svarta siffror? För mig är det någonting negativt...

Är det jag eller ni som är snurriga?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Vadå svarta siffror? För mig är det någonting negativt...

Är det jag eller ni som är snurriga?

Är det inte så att i redovisningar så visas förlust i rött och vinst i standard (svart)? Håller med om att det är en konstig sak att säga dock.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

AMD äger Hppas att de kommer ikapp på prestandafronten någon gång dock.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Något som är positivt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra! Nu gäller det för de att ta igen stationära marknaden också!

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Vadå svarta siffror? För mig är det någonting negativt...

Är det jag eller ni som är snurriga?

Skrivet av Galna_Dvärgen:

Är det inte så att i redovisningar så visas förlust i rött och vinst i standard (svart)? Håller med om att det är en konstig sak att säga dock.

Precis.
Och det är helt logiskt....om man har minste hum om hur företagsekonomi fungerar och redovisas.

En rätt absurd sak är HUR de KAN redovisa vinst och förlust.

En del företag kommer undan med att en ej uppnådd beräknad vinst är en förlust.
Mellanskillnaden mellan den faktiska vinsten och den beräknade vinsten anses vara en förlust.

Permalänk

Tack o lov! Lite småfilande och optimeringar på Llano och AMD har en kassako de närmsta 2 åren.

Var är alla olyckskorparna som sjöng AMDs undergång för 2 veckor sedan ?

Ok jag vet att BF3 håller alla förtrollade (med rätta) men någon liten Intel fanboy borde väl kunna slita sig ?

Det bästa är att HTTPC segmentet brukar sälja extra bra under jul.

Och nu ett meddelande till AMDs ledning: Nu när ni har fått in pengar och lite lugn o ro så

FIXA BULLDOZER !!

Ps: Det verkar som inga leveranser av FX-8150 har gjorts (bortsett från test ex).
Är det dålig försäljning eller problem med produktionen ? DS

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Datavetare

Kul att det går bra för AMD! Har hela tiden sagt att Llano verkar ganska meningslös på desktop (för klen CPU-del och på desktop kan man alltid komplettera med ett grafikkort), undantaget är möjligen HTPC som dock är en mikroskopisk marknad. Men en riktigt bra lösning för laptops i 5000-10000 kr segmentet då diskreta GPUer är väldigt ovanligt i detta segment. Väldigt viktigt också att AMD lyckats få ner "idle" förbrukningen till riktigt låga nivåer på Llano för laptops.

Att pekplattor skulle döda PCn tycker jag både Intels och AMDs resultat visar att så inte är fallet. Båda har rejäla ökningar på mängden sålda laptops CPUer. Intel rapporterade en ökning på 28% YoY (i.e. jämfört med förra året).

Intel rapporterade i.o.f.s en minskning i försäljning av Atom, men AMD har nog tagit en del här då de sa
"We also set another record for Brazos shipment in the quarter, up 36% quarter-to-quarter" länk

Enda problemet för AMD är att genomsnittligt pris per såld CPU faller och att man fortfarande är rejält tillbakapressade på börsen sett över de senaste 6-12 månaderna. Men det positiva är att AMD steg de 7-8% på denna rapport idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hm en lyckad mobil cpu. Var det inte så Intel började sin senaste framgångsera också? >.>

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja alla gör som dom vill men jag köper mycket hällre llano eller i3 än en E350 som kanske blir värdelös när nästa stora videoformat kommer.

Grattis grabben, då kan du få vänta ett tag då nästa bump i upplösningen kan du få vänta ett tag då nästa bump i upplösningen sker nånstans mellan 2016-2020 med införandet av 4320p och ersättaren till blu-ray. Varken en llano, i3 eller e450 kommer orka med att spela upp en 16 ggr så hög upplösning som nuvarande 1080p, särskilt inte parat med multiview 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja, varför skulle alla intel fanboys vilja ha monopol på marknaden? det gynnar väl inte oss konsumenter nånstans? bra för konkurrensen och därmed priser och utveckling att amd inte konkar

Klart folk fattar det. Men fanboys skiter i detta och bryr sig endast om att det går bra för sitt märke. Viktigare att ena sidan "segrar" än att det blir en bra marknad typ

onT: Bra att det inte blir några förlustsiffror iallafall. Bulldozer har ju inte varit någon succe direkt så viktigt att de håller ihop det så de kan ta nya tag. Fast de siffrorna lär väl inte synas föräns några kvartal dock.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tråkiga nyheter för alla Intel fanboys. :cry:

Absolut inte - jag är nog lite mer av en Intel-person (även fast det är lite extremt att kalla mig för fanboy tror jag) och jag blev glad över den här nyheten. Det betyder att AMD har pengar till att fortsätta pumpa ut konkurrens mot Intel vilket betyder lägre priser för mig.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kul att det går bra för AMD! Har hela tiden sagt att Llano verkar ganska meningslös på desktop (för klen CPU-del och på desktop kan man alltid komplettera med ett grafikkort), undantaget är möjligen HTPC som dock är en mikroskopisk marknad. Men en riktigt bra lösning för laptops i 5000-10000 kr segmentet då diskreta GPUer är väldigt ovanligt i detta segment. Väldigt viktigt också att AMD lyckats få ner "idle" förbrukningen till riktigt låga nivåer på Llano för laptops.

Hur kan man hävda att Llano är menningslös för desktop? Kontorsburkar säljs inte helt sällan fortfarande med Athlon X2 250. Många av mina kunder använder datorn till ekonomiprogram, mail, lite surf och har börjat kollat lite på videos som leverantörer skickar ut ibland. Jag skulle säga att Llano är en suverän platform även för desktop. Inte till alla men till en stor del av marknaden. Det enda som snackar mot den är att ingen cpu är tillräckligt billig än och att moderkorten är dyrare än till AM3. Pengar på separat grafik är ju onödigt i de fall det inte behövs.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lurcazzus:

Hur kan man hävda att Llano är menningslös för desktop? Kontorsburkar säljs inte helt sällan fortfarande med Athlon X2 250. Många av mina kunder använder datorn till ekonomiprogram, mail, lite surf och har börjat kollat lite på videos som leverantörer skickar ut ibland. Jag skulle säga att Llano är en suverän platform även för desktop. Inte till alla men till en stor del av marknaden. Det enda som snackar mot den är att ingen cpu är tillräckligt billig än och att moderkorten är dyrare än till AM3. Pengar på separat grafik är ju onödigt i de fall det inte behövs.

Fast är det detta du behöver så är en lika dyr/billig Sandy Bridge CPU ett betydligt mycket bättre val. En SNB för lika mycket pengar som en Llano drar mindre ström, har mycket bättre prestanda per tråd (inget av de listar kan dra effektiv nytta av flera trådar) och SNB har fullt tillräckligt GPU prestanda för dessa uppgifter. Lägger du på ett grafikkort för 500-600 kr på SNB systemet så har du ett dator som är överlägsen Llano på alla sätt (i praktiken betyder det fler spel går att köra).

Det är anledningen till att jag tycker Llano är meningslös på desktop.

På en laptop är det fortfarande så att SNB drar mindre ström och har bättre CPU-prestanda, dock skiljer det inte så mycket (om ens något alls) i "idle" förbrukning mellan Llano och SNB. Det är inte heller möjligt att komplettera systemet med ett extra GPU, så duger inte GPUn i SNB så är Llano det enda valet om man inte vill gå över 10.000kr sträcket. Har för mig att 80-90% av alla laptops som säljs till "Svensson" kostar under 10.000, så det är en STOR marknad. Så AMD har helt klart en riktigt bra produkt för laptop-segmentet mellan 5000-10000kr.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

processorer i E350 klassen har redan problem med 3d formaten för film vad jag förstått så skulle aldrig skaffa en htpc som redan nu inte klarar alla vanliga format för film.

Hur definerar du vanliga format?

Permalänk
Skrivet av Antersio:

Grattis grabben, då kan du få vänta ett tag då nästa bump i upplösningen kan du få vänta ett tag då nästa bump i upplösningen sker nånstans mellan 2016-2020 med införandet av 4320p och ersättaren till blu-ray. Varken en llano, i3 eller e450 kommer orka med att spela upp en 16 ggr så hög upplösning som nuvarande 1080p, särskilt inte parat med multiview 3D

Bästa inlägget ever på sweclockers. Jag tror jag älskar dig.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast är det detta du behöver så är en lika dyr/billig Sandy Bridge CPU ett betydligt mycket bättre val. En SNB för lika mycket pengar som en Llano drar mindre ström, har mycket bättre prestanda per tråd (inget av de listar kan dra effektiv nytta av flera trådar) och SNB har fullt tillräckligt GPU prestanda för dessa uppgifter. Lägger du på ett grafikkort för 500-600 kr på SNB systemet så har du ett dator som är överlägsen Llano på alla sätt (i praktiken betyder det fler spel går att köra).

Det är anledningen till att jag tycker Llano är meningslös på desktop.

På en laptop är det fortfarande så att SNB drar mindre ström och har bättre CPU-prestanda, dock skiljer det inte så mycket (om ens något alls) i "idle" förbrukning mellan Llano och SNB. Det är inte heller möjligt att komplettera systemet med ett extra GPU, så duger inte GPUn i SNB så är Llano det enda valet om man inte vill gå över 10.000kr sträcket. Har för mig att 80-90% av alla laptops som säljs till "Svensson" kostar under 10.000, så det är en STOR marknad. Så AMD har helt klart en riktigt bra produkt för laptop-segmentet mellan 5000-10000kr.

Pris mot pris ligger Intel Pentium G620 på samma nivå som A4-3400. Är verkligen Pentium ett bättre val?
Ett extra grafikkort är inget man slänger pengar på till en kontorsburk. Dessutom försvinner ju energivinsten med ett extern grafikkort?
Llanos 65W är inkl grafik. Använder man ett löst grafikkort så stängs den biten av helt.