SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk

Och SVT intervjuade självklart många fler, men de tar ju bara med en bråkdel. Och den bråkdelen är den som de tycker gagnar deras poäng (inte för att jag tycker att en 12årig pojke som snackar om att hjärnaktiviteten sänks har en poäng)... Patetiskt.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Det enda de kommer rätta till är att de menade hela bf serien har sålt 40milj inte endast bf3. men faktum att hela inslaget är vinklat ångrar de inte verkar det som enligt twitter "Men krigsspelvinkeln ok, en snackis i familjer."
http://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132451947738443777

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk

Haha, sambandet med Wikileaks är ju bara så långsökt

Och blir det hela inte lite motsägelsefullt när man själva sänder esport?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Dataspel är en felskrivning / felsägning. Det heter datorspel. Som datorspel räknas till exempel konsolspel, spel för telefoner, PC-spel med mera.

data=information

dataspel = man spelar med information.

datorspel = man spelar med en dator

datorn är bara ett verktyg och datan är spelet i sig (1or och 0or)

Permalänk

Detta är ju riktigt löjligt, vilken sten har dom bott under dom senaste 5 åren liksom?

Vid detta laget finns det ju hur mycket forskning som helst som sågar reportaget vid fotknölarna.

Permalänk

Haha! Pojken sa: "Man måste kunna samarbeta!" Är inte Bf3 samarbete? ;P

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Men vem fan bryr sig _egentligen_ av vad gamla dammiga moralkärringar inom public service anser om en bransch och underhållningsform de varken kan eller vill förstå? Det handlar inte om att ha ihjäl folk, det handlar inte om att det är roligt att lämlästa och kriga. SVT ser inte längre än sin egen näsa och då är det rätt meningslöst att ens försöka ha en konstruktiv debatt.

Kan vi inte en gång för alla separera spel från verklighet. Det som sker på skärmen kommer aldrig - oavsett hur realistisk grafiken än blir - att vara verklighet. Det är inte ett substitut till verkligheten heller; jag tvivlar starkt på att fler än några få personer vill ut och kriga och döda folk efter att ha spelat Call of Duty.

Man blir så oerhört jävla less på den efterblivna debatten som drivs av mediala dinosaurier och påeldas av förbannade kids i nedre tonåren. Vi ser mycket mer grafiskt våld i film och böcker beskriver våldtäkter, misshandel och mord på sätt som varken spel eller film ens kommer i närheten av. Ändå envisas traditionella media lite då och då att passa på att moralisera över något de är oförmögna att förstå.

Sluta intervjua tolvåringar som inte kan beskriva varför de gillar att spela våldsamma spel för att det är för svårt att med ord beskriva varför spel är så pass underhållande som det är. Det är klart att det blir ett infantilt svar som "det är kul att kriga" eller "jag gillar att skjuta på folk" när någon kör upp en mikrofon i ansiktet på dig och ber dig förklara varför du gillar att spela krigsspel.

Ett av de bästa inlägg som jag har läst här på swec. Hatten av.

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad FAN tänker SVT med? Är det feministkärringarna som är i farten igen?

Dataspel tar upp EN ENDA sak: Människans natur. Krig, blod, våldsamhet,
vi blir inte annorlunda helt plötsligt för att vi slutar uppleva våld och krig i tv och data, vi har det i generna.
Sen, vad tror SVT att vi vill spela? narnia och the Sims? Vilka idioter...

Sen är inte verklighet heller,

Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt inte det var så farligt som jag först trodde. Det är ju mer personerna dom intervjuar som varken har åldern för spelen och borde inte ha rätten att uttala sig då dom inte värkar kunna göra det. Kunde dom inte hitta några äldre att intervjua som kan lyfta fram ett nytt spel på ett bättre sätt än typ säga att det är "coolt" "fräckt" och att dom blir mörkrädda och tror folk är bakom dom?

Men verkligen aftonbladet klass på detta inslag!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Nu ska jag inte vara sån, men allvarligt talat så såg det ut som att han hade liten hjärnaktivitet själv.

Hahahaaa

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Vafan, MW2/3 handlar väl inte om andra världskriget va?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv

"Den amerikanska motsvarigheten Call of Duty: Modern Warfare" *visar game footage från bf3*

Permalänk

Antagligen är det väl så att alla battlefield-spel har sålt 40 miljoner tillsammans och COD-serien sålt totalt 100 miljoner

Permalänk
Medlem

Skickat ett surt mail till Aktuellt@svt.se. Gav dem lite mer korrekta källor och påpekade att MW3 inte kan ha sålt 100milj ex när det inte släppts än...

Skicka mail och kräv att de ska be om ursäkt i nästa sändning! Men sköt det snyggt så kanske vi våldsamma spelkonsumenter som bara gillar blod kan lura dem att vi är vanliga människor...

Permalänk
Avstängd

Finns en hel drös med ungar som blir påverkade på olika sätt.. Finns andra som inte blir det, dessa kan säkerligen ha kul på andra sätt tills åldern är inne. Jag ser gärna en lag där ungdomar under den rekommenderade åldern inte spelar spelen. Där de som köper ut åt dessa ynglingar riskerar böter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granström:

Antagligen är det väl så att alla battlefield-spel har sålt 40 miljoner tillsammans och COD-serien sålt totalt 100 miljoner

Battlefieldserien hade sålt runt 17 milj ex år 2008 så nja :/ stämmer fortfarande inte till 100%. Tror inte COD är uppe i 100miljoner än även om de närmar sig.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=21167

Permalänk
Avstängd

Bara att anmäla till Radio och TV nämnden för den som känner sig manad!:) Då inslaget har många faktafel så att säga.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Finns en hel drös med ungar som blir påverkade på olika sätt.. Finns andra som inte blir det, dessa kan säkerligen ha kul på andra sätt tills åldern är inne. Jag ser gärna en lag där ungdomar under den rekommenderade åldern inte spelar spelen. Där de som köper ut åt dessa ynglingar riskerar böter!

Kommer inte hjälpa speciellt mycket, man kan väldigt lätt skaffa spelen ändå via andra källor som internet.. Så det är väl mest upp till föräldrarna att tillåta vad deras barn får spela och inte..

Permalänk
Jubileumsmästare

Rofl @ 22:44

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag blir mer våldsbenägen av att åka tåg/buss än att spela datorspel.

Hahaha!! Word, helt rätt.

Skrivet av frillan125:

Haha vad är det för muppar dom ställer frågor till... Konrad Sputnik gillar pusselspel men vill även ibland ha reflexer. Okej!

Mmm och den senaste forskningen visar att hjärnaktiviteten sänks

Skrivet av Morrvard:

Skickat ett surt mail till Aktuellt@svt.se. Gav dem lite mer korrekta källor och påpekade att MW3 inte kan ha sålt 100milj ex när det inte släppts än...

Skicka mail och kräv att de ska be om ursäkt i nästa sändning! Men sköt det snyggt så kanske vi våldsamma spelkonsumenter som bara gillar blod kan lura dem att vi är vanliga människor...

Skickat mail jag med men vilken nytta kommer det att göra?

Skrivet av MacEnkronan:

Bara att anmäla till Radio och TV nämnden för den som känner sig manad!:) Då inslaget har många faktafel så att säga.:P

Snälla, var gör jag detta?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Någon mer som tyckte det var en smart morsa @22:10?
Åldersgränsen finns där av en anledning.... och 22% av spelen är våldsamma och det menar 78% är inte...?
Hela det här klippet baseras ju så mycket på hur "Gamers" brukade se ut...
För mig är äventyrsspel inte alltid direkt våldsamma...
De frågar de ju egentligen fel personer många gånger 15- (minus) och inte de som egentligen många riktas åt...
Wikileaks prylen DET FINNS en anledning till att man inte kan eller får skjuta civila i de flesta spelen....
Många påverkas av spelen men hur många av dessa ungar borde FÅ spela spelen. Lär föräldrarna att ta ansvar det är inte så svårt att låsa dagens datorer/konsoller till åldersgränser, jag har i stort sett aldrig fått spela spel som jag inte haft åldern för... Irriterande ibland men även bra föräldraskap....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

När jag spelar schack och tar damen med en bonde så ser jag framför mig hur jag verkligen skändar hennes kropp och gör alla möjliga vederstyggelser.

När jag spelar BF3 så har jag bara kul ihop med mina kompisar och samarbetar för att överlista min motståndare.

Hoppas någon fattar min poäng.

riktigt intressant blir det när hästen tar kungen :-S

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Men vem fan bryr sig _egentligen_ av vad gamla dammiga moralkärringar inom public service anser om en bransch och underhållningsform de varken kan eller vill förstå? Det handlar inte om att ha ihjäl folk, det handlar inte om att det är roligt att lämlästa och kriga. SVT ser inte längre än sin egen näsa och då är det rätt meningslöst att ens försöka ha en konstruktiv debatt.

Kan vi inte en gång för alla separera spel från verklighet. Det som sker på skärmen kommer aldrig - oavsett hur realistisk grafiken än blir - att vara verklighet. Det är inte ett substitut till verkligheten heller; jag tvivlar starkt på att fler än några få personer vill ut och kriga och döda folk efter att ha spelat Call of Duty.

Man blir så oerhört jävla less på den efterblivna debatten som drivs av mediala dinosaurier och påeldas av förbannade kids i nedre tonåren. Vi ser mycket mer grafiskt våld i film och böcker beskriver våldtäkter, misshandel och mord på sätt som varken spel eller film ens kommer i närheten av. Ändå envisas traditionella media lite då och då att passa på att moralisera över något de är oförmögna att förstå.

Sluta intervjua tolvåringar som inte kan beskriva varför de gillar att spela våldsamma spel för att det är för svårt att med ord beskriva varför spel är så pass underhållande som det är. Det är klart att det blir ett infantilt svar som "det är kul att kriga" eller "jag gillar att skjuta på folk" när någon kör upp en mikrofon i ansiktet på dig och ber dig förklara varför du gillar att spela krigsspel.

Så sant så sant.. Hatten av!

Permalänk
Skrivet av zeagan:

riktigt intressant blir det när hästen tar kungen :-S

LMAO!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Gjort. Detta har gjort mig så förbannat arg.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Hahah aldrig sett någon försäljare i en spel affär fråga om ID... Töntigaste jag sett de ljuger om det är svårt att köpa spel hahaha.

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett tydligt exempel på hur TV hjärntvättar människor.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag bli påhoppad som bara den här, men så är det ju bara.
Måste bara säga att jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det dyker sådana reportage i media efter att ha läst igenom hela denna tråden.

Permalänk
Medlem

Här betalar man TV-licens så dom där klåparna ska göra TV. Och vad får man för det, bli idiot-förklarad.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan Inside:

Hahah aldrig sett någon försäljare i en spel affär fråga om ID... Töntigaste jag sett de ljuger om det är svårt att köpa spel hahaha.

Nej men om det är en 10 - 12 årig som vill köpa ett spel med 16 - 18 års rekomendation på brukar man antingen behöva ringa eller ta med en förelder. Så var det när jag var i den åldern men det var iof en 7 år sedan ...

Jag tror det handlar om vilken affär och hur många år "för ung" man är.