Anmäl dig till Roborock Challenge!

iPhone 4 vs. Samsung Galaxy SII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Men seriöst kom med riktiga argument eller skit i att skriva. Som svar på ditt poänglösa uttalande så vet jag visst något om kvalitén. Har ägt en iPhone 4 och tappade den 1 gång på gågatan. Det resulterade i att båda sidor sprack totalt.

Detta klassar jag för dålig kvalité, men visst alla tycker olika.

Designen gör iPhone:en mer utsatt med glas på båda sidor samt att glaset ligger utanpå metallramen vilket gör att det inte finns mycket som skyddar glaskanten. Det säger inget om kvaliteten av glaset. Inte mycket man vet om glaset men sannolikt någon typ av förstärkt glas likt det Cornings använder i sitt, väldigt flexibelt och reptåligt. Vet du mer om glaset som används av Apple, så som vilka som tillverkar det får du gärna berätta för jag har aldrig hittat någon information om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suppan:

Hur är det med Flash till iphones numera? funkar det? jag vet att det inte gick att fixa till iphones när jag hade min iphone 3G iafl.

Flash till mobiler är nedlagt av adobe och all kraft kommer läggas på html5 vilket fungerar i bägge.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Inaktiv

Motorola RAZR är ett bättre val än SGS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon33072:

Motorola RAZR är ett bättre val än SGS2.

http://www.youtube.com/watch?v=Khl1PZXXraU

Kan vara så att Samsung har hårdvaruaccerelerat webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Designen gör iPhone:en mer utsatt med glas på båda sidor samt att glaset ligger utanpå metallramen vilket gör att det inte finns mycket som skyddar glaskanten. Det säger inget om kvaliteten av glaset. Inte mycket man vet om glaset men sannolikt någon typ av förstärkt glas likt det Cornings använder i sitt, väldigt flexibelt och reptåligt. Vet du mer om glaset som används av Apple, så som vilka som tillverkar det får du gärna berätta för jag har aldrig hittat någon information om det.

Nu pratar jag om kvalitén på mobilen i sin helhet. Och glaset vet jag inget om, det skulle ändå inte förändra min synpunkt. Tappar man en mobil 1 gång och den blir mer eller mindre total kvaddad så är det inte bra enligt mig. Men visst är det snyggt med glas på båda sidor, det skapar en >känsla< av bättre kvalité än GSII. Men det är inte värt det om man ska punga ut mer än 2k för att laga mobilen efter ett litet missöde.

Detta är bara vad jag tycker om dess konstruktion. Vad jag tycker om iOS, det orkar jag inte med just nu. Kan skriva en bok om hur dåligt iOS är jämfört med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Förstår inte vad du menar med "låst"? Det är som det alltid har varit, köpte man en Nokia så fick man Symbian, köper jag en Ford kommer jag inte in i grannens Toyota etc. vad är felet med det, det är ju helt som det ska, du vet vad du får när du köper det och alla har inte behov av att ha den öppenhet som Android erbjuder (på gott och ont), öppen kod för ingen större säkerhet med sig

Exakt mina tankar. När jag säger att Android inte är lika låst så menar jag att man har större valbarhet och det finns större möjligheter för programvaruutvecklare att förfina detaljer i telefonen. Men som jag skrev innan så resulterar ofta detta i att man får kompromissa, och då är det ju knappast till fördel.

Android har många fina fördelar och är ett otroligt bra system i teorin, men i praktiken känner jag sällan att allting bara är som det ska. Alltid är det nåt som inte stämmer, t.ex att man inte kan ladda upp fler än en bild till Picasa-album utan att galleriet hänger sig vilket är en bugg som hängt med länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Men seriöst kom med riktiga argument eller skit i att skriva. Som svar på ditt poänglösa uttalande så vet jag visst något om kvalitén. Har ägt en iPhone 4 och tappade den 1 gång på gågatan. Det resulterade i att båda sidor sprack totalt.

Detta klassar jag för dålig kvalité, men visst alla tycker olika.

Och om du tappar en SII gatan så går skärmen inte sönder?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Och om du tappar en SII gatan så går skärmen inte sönder?

http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw

Händer väl inte alltid. Men jag har tappat min SGS2 hur många gånger som helst. Fortfarande ingen spricka på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har väldigt svårt att tro att de inte skulle utnyttjas redan nu, alltså när GPUn används. Det du säger är "quadcore" är egentligen bara 4 frament shaders (+1 vertex shader). Räknar man så har nVidias Tegra 2 8 "kärnor" (4 vertex + 4 fragment). PowerVR SGX540 som sitter i Nexusen har också 4 "kärnor" (fast unified shaders). Det är ju en del av arkitekturen för kretsen, svårt att se att de inte används.

GPUn i Apples A5 är en "riktigt" dual-core då den består av två fullständiga PowerVR SGS543 kärnor.
Inte för att antal kärnor spelar någon större roll egentligen när det handlar om helt olika arkitekturer...

Utan att ha läst mycket om det så gissar jag att förbättrat multicore support i ICS sannolikt rör CPU.

Du har rätt i att det är inte riktigt 4 kärnor som i en dator. Man får tänka på att PowerVR SGX540 är väldigt gammal och redan funnits i en SGS i9000. Alltså föregångaren till i9100. Tro det eller inte, Android har inte implenterat stödet till multi-core GPU tills nu. Alltså med 4.0. Innan det var det bara en GPU som funkade. Resten var "överbliven kraft". Men det ska vara åtgärdat med android 4.0 som ska utnyttja alla kärnor. Dock har några tillverkaren själva implanterat hårdvaruacceleration. Men det har inte varit i hela systemet dock. Android har ju nu lagt in den för alla mobiler som klarar 2.3 och då ska den nog göra susen.

iPhone har ju optimerat så att grafikkortet kan avlasta processorn vid sidförflyttningar, animeringar och liknande. Med Android 2.3 gör processorn all jobb vid animeringar, "smooth-känslan". Grafikkortet hjälper bara till vid spel. Men det har blivit ganska stora förändringar med Android 4.0.

Att en Nexus Galaxy som har "sämre" hårdvara än många gamla toppmodeller och ändå flyter på helt magiskt bra. Ska bli spännande och se vad som händer med SGS2 med stabil ROM. Jag har provat den och jag måste säga att den är helt underbart snabb. Förekommer inte ens fördröjningar trots att den var i Alphafas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Du har rätt i att det är inte riktigt 4 kärnor som i en dator. Man får tänka på att PowerVR SGX540 är väldigt gammal och redan funnits i en SGS i9000. Alltså föregångaren till i9100. Tro det eller inte, Android har inte implenterat stödet till multi-core GPU tills nu. Alltså med 4.0. Innan det var det bara en GPU som funkade. Resten var "överbliven kraft". Men det ska vara åtgärdat med android 4.0 som ska utnyttja alla kärnor. Dock har några tillverkaren själva implanterat hårdvaruacceleration. Men det har inte varit i hela systemet dock. Android har ju nu lagt in den för alla mobiler som klarar 2.3 och då ska den nog göra susen.

Säger inte att du har fel då jag själv inte läst på om det men har du någon källa på det? Är genuint intresserad av att läsa (är en förredetta GPU-nörd ).

Det handlar ju som sagt inte om multi-GPU, det är bara interna beräkningskärnor (precis som på vilken GPU som helst av nVidia/ATI t ex vilka har flera hundra av dessa) vilket gör att jag har väldigt svårt att tro på skulle inte används av Andorid förrän nu (vet inte ens om det är möjligt att inte utnyttja dessa). Skulle så vara fallet borde valet av GPU:er för mobila Android-enheter sett helt annorlunda tidigare år, de flesta GPUer finns i olika variationer med olika antal beräkningsenheter och då skulle det varit helt onödigt av välja en dyrare eftersom enligt dig dessa inte utnyttjades.

Skrivet av zorkis:

iPhone har ju optimerat så att grafikkortet kan avlasta processorn vid sidförflyttningar, animeringar och liknande. Med Android 2.3 gör processorn all jobb vid animeringar, "smooth-känslan". Grafikkortet hjälper bara till vid spel. Men det har blivit ganska stora förändringar med Android 4.0.

Japp, detta vet jag men det har ju ingenting med antal beräkningsenheter som utnyttjas att göra.

Permalänk
Medlem

Angående hårdvaruacceleration: Det innebär att bearbetningar som normalt skulle ha skett på processorn, istället sker på grafikkretsen. T.ex. att räkna ut vilken färg varje pixel på skärmen skall ha medan det pågår en scrollning av grafik längs skärmen.

Fördelarna är dels att nämnda bearbetningar kan ske mycket snabbare, och dels att processorn avlastas och därför upplevs som snabbare. Dessutom hjälper det att spara batteri eftersom en viss bearbetning på CPUn kräver mer energi än motsvarande på GPUn.

Den stora nyheten i ICS är att man har ett hårdvaruaccelererat gränssnitt som standard. Tidigare så har man kunnat hårdvaruaccelerera vissa saker, t.ex. en viss lista, men det har byggt på att tillverkaren av telefonens ROM eller launcher har fått sitta och skriva detaljerad kod för varje sak som skall vara hårdvaruaccelererad. Exempelvis SPB Shell 3D - launchern är hårdvaruaccelererad och flyter på mjukt om man har en skaplig GPU. Detta är saker som iPhone haft i högre utsträckning än android, t.ex. så fanns 2D-acceleration redan i den allra första iPhonen. Hursomhelst så berör förändringen att GPUn används mer, inte själva CPUn.

En annan nyhet i ICS är trådhantering, d.v.s. att en och samma app kan skapa mer än en exekveringstråd och alltså köra på båda kärnorna (Snart alla fyra med Tegra3 lol). Även detta finns i iPhone från och mer iOS5. Detta innebär en rejäl prestandaboost för t.ex. SGS2, websurfning och alla motsvarande tester har tidigare kört på enbart en kärna.

Om jag skulle köpa en ny mobil idag så skulle jag titta på Motorola RAZR eller Galaxy Nexus. SGS2 är fortfarande en fantistiskt bra telefon, inte minst ur ren prestandesynvinkel, och har starkare grafikkrets än RAZR eller Nexus.

Hårdvarumässigt motsvarar ip4s ungefär de här toppandroiderna, kärnorna bygger alla på Cortex A9 MPC arktitekturen. Jag tycker att det är lite en smaksak vad man gillar bäst. Men det känns rätt obefogat att ip4S ligger så mycket högre i pris jämfört med SGS2, med tanke på att de är rätt likvärdiga i hårdvaran. Man kan utan att framstå som en idiot hävda att SGS2 har bättre hårdvara, vilket jag brukar göra ibland.
(2x 1,2 GHz > 2x 0,8 GHz, 1 Gig Ram > ½ Gig Ram etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Säger inte att du har fel då jag själv inte läst på om det men har du någon källa på det? Är genuint intresserad av att läsa (är en förredetta GPU-nörd ).

Googla på PowerVR SGX540 så ser du att den kom ut 2007. Samsung Galaxy s och Nexus S och Galaxy Nexus har den.

Sen har Oldskool svarat det mest av resten. Kolla in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Googla på PowerVR SGX540 så ser du att den kom ut 2007. Samsung Galaxy s och Nexus S och Galaxy Nexus har den.

Sen har Oldskool svarat det mest av resten. Kolla in den.

Att PowerVR SGX540 är en äldre GPU vet jag och det var inte min fråga.

Och Oldskool har inte svarat på min fråga heller. Det han nämner om förbättrad trådhantering gäller CPUn och inte heller hårdvaruaccelererat gränssnitt har något att göra med om beräkningsenheterna i GPUn inte har utnyttjas förrän nu vilket var min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att PowerVR SGX540 är en äldre GPU vet jag och det var inte min fråga.

Och Oldskool har inte svarat på min fråga heller. Det han nämner om förbättrad trådhantering gäller CPUn och inte heller hårdvaruaccelererat gränssnitt har något att göra med om beräkningsenheterna i GPUn inte har utnyttjas förrän nu vilket var min fråga.

Det funkar ungefär så här S_Z:
2007-8: iPhone har 2-D acceleration i vissa fall i gränssnittet, och använder alltså grafikkretsen när man scrollar mellan hemskärmar etc. Android finns knappt, går t.ex. inte att köpa i Sverige, och kör alla beräkningar på CPUn. GPUn används i princip bara som en dum "färgblandare" (jämför med datorgrafikkort på 90-talet).

2009: iPhone får omfattande stöd för hårdvaruacceleration. Från och med 3GS så körs alla typer av scrollningar, zoomningar och animationer på grafikkretsen. Flytet i gränsnittet är långt före konkurrenterna. Android börjar ge stöd för hårdvaruacceleration; Till en början används det bara i ett fåtal spel, och kräver särskilda API-anrop". Detta var meckigt och är ett exempel på problemen med fragmentering. Androidtelefoner börjar dyka upp i Sverige i någon omfattning.

2010: iPhones operativ optimerar hårdvaruaccelerationen och t.ex. webbläsarrenderingar blir hårdvaruaccelererade med iOS4 / iPhone4. Androidtelefonerna börjar få skapliga grafikkretsar som standard. Hårdvaruaccelerade launchers dyker upp, vilket innebär att t.ex. hemskärmsbyten körs på grafikkretsen. HTC Desire är en av de första androiderna med en skaplig GPU. Samsung Galaxy S är den första androiden som kommer med viss hårdvaruacceleration av gränssnittet som standard. Dessa två modeller börjar "ta upp kampen" med iPhone eftersom de inte hackar och laggar hela tiden, bara lite. Fortfarande används grafikkresten mest i spel - grafikkretsen används när man inne i gränssnittet bara om man har en android med hårdvaruaccelererad launcher, och bara i vissa fall.

2011: iPhone får stöd för dualcore med mera. Hårdvaruaccelerationen är stort sett komplett med iOS5. Nya features är bland annat hårdavuacceleration av HMTL5. På androidsidan börjar allt fler tillverkare lägga in hårdvaruacceleration i gränssnittet som standard. Detta gäller t.ex. Sony-Ericssons Xperia 2011 produktlinje. Dock så är det aldrig så att alla scrollningar / zoomningar är hårdvaruaccelererade, endast vissa som tillverkaren valt att lägga krut på att anpassa. Fortfarande körs det mesta, även grafiska effekter, på CPUn, om man inte sitter och spelar.

2012: Med Ice Cream Sandwich så behöver inte tillverkarna lägga in hårdvaruacceleration på androids gränssnitt, det kommer som standard. Android använder det i ungefär lika hög utsträckning som det var i iOS4.

Exakt hur grafikkretsen ser ut spelar alltså ingen roll för hur mycket den används, utan det beror på om mjukvaran / operativsystemet gör några såna anrop på grafikkresten. Om grafikkresten består av flera fragment cores, om den består av flera GPUer, spelar ingen roll, det som avgör är hurpass modernt operativet är. Här har alltså iOS legat i framkant. En lustig sak är att WP7 varit hårdvaruaccelererat från början.

Permalänk
Medlem

Har bägge och iPhonen har ett extremt välkodat OS vilket gör att appar och telefonen alltid känns snabb och responsiv, men S2'an har snabbare hårdvara förutom grafikdelen i telefonen (4S har hutlöst snabb GPU, men till en 3.5" skärm? ), och den större skärmen väger upp det plus att den kör touchwiz 4.0 som ger hårdvaruaccelerering (flyt i menyer/responsivitet). Telefonen är inte mycket större trots att skärmen är mycket större. Lättade att hålla och tunnare. Batteritid är något sämre än iPhone om man surfar/appar mycket med samma ljusstyrka på skärmarna i jämförelse.

Skärmen är strömkrävande med extrem kontrast och upplösningen räcker, även om man är van vid retina skärmen hos iPhone. Android 4.0 kommer att släppas till telefonen som kommer ge den ett enormt lyft så jag hade satsat på den och inväntat iPhone 5 som lär bli allt annat än misslyckad, men då finns S3'an också så vi får se!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det funkar ungefär så här S_Z:
2007-8: iPhone har 2-D acceleration i vissa fall i gränssnittet, och använder alltså grafikkretsen när man scrollar mellan hemskärmar etc. Android finns knappt, går t.ex. inte att köpa i Sverige, och kör alla beräkningar på CPUn. GPUn används i princip bara som en dum "färgblandare" (jämför med datorgrafikkort på 90-talet).

2009: iPhone får omfattande stöd för hårdvaruacceleration. Från och med 3GS så körs alla typer av scrollningar, zoomningar och animationer på grafikkretsen. Flytet i gränsnittet är långt före konkurrenterna. Android börjar ge stöd för hårdvaruacceleration; Till en början används det bara i ett fåtal spel, och kräver särskilda API-anrop". Detta var meckigt och är ett exempel på problemen med fragmentering. Androidtelefoner börjar dyka upp i Sverige i någon omfattning.

2010: iPhones operativ optimerar hårdvaruaccelerationen och t.ex. webbläsarrenderingar blir hårdvaruaccelererade med iOS4 / iPhone4. Androidtelefonerna börjar få skapliga grafikkretsar som standard. Hårdvaruaccelerade launchers dyker upp, vilket innebär att t.ex. hemskärmsbyten körs på grafikkretsen. HTC Desire är en av de första androiderna med en skaplig GPU. Samsung Galaxy S är den första androiden som kommer med viss hårdvaruacceleration av gränssnittet som standard. Dessa två modeller börjar "ta upp kampen" med iPhone eftersom de inte hackar och laggar hela tiden, bara lite. Fortfarande används grafikkresten mest i spel - grafikkretsen används när man inne i gränssnittet bara om man har en android med hårdvaruaccelererad launcher, och bara i vissa fall.

2011: iPhone får stöd för dualcore med mera. Hårdvaruaccelerationen är stort sett komplett med iOS5. Nya features är bland annat hårdavuacceleration av HMTL5. På androidsidan börjar allt fler tillverkare lägga in hårdvaruacceleration i gränssnittet som standard. Detta gäller t.ex. Sony-Ericssons Xperia 2011 produktlinje. Dock så är det aldrig så att alla scrollningar / zoomningar är hårdvaruaccelererade, endast vissa som tillverkaren valt att lägga krut på att anpassa. Fortfarande körs det mesta, även grafiska effekter, på CPUn, om man inte sitter och spelar.

2012: Med Ice Cream Sandwich så behöver inte tillverkarna lägga in hårdvaruacceleration på androids gränssnitt, det kommer som standard. Android använder det i ungefär lika hög utsträckning som det var i iOS4.

Exakt hur grafikkretsen ser ut spelar alltså ingen roll för hur mycket den används, utan det beror på om mjukvaran / operativsystemet gör några såna anrop på grafikkresten. Om grafikkresten består av flera fragment cores, om den består av flera GPUer, spelar ingen roll, det som avgör är hurpass modernt operativet är. Här har alltså iOS legat i framkant. En lustig sak är att WP7 varit hårdvaruaccelererat från början.

Tack för ett välskrivet inlägg men ni svarar aldrig på min fråga

Jag är mycket väl medveten om historien vad gäller den mobila utvecklingen och som jag sa är jag en föredetta GPU-nörd som hängt mycket på Beyond3D i mina dagar och läst diskussioner om GPU-arkitekturer så det är en rent tekniskt fråga hur väl Android utnyttjar GPUn, alltså inte när Android utnyttjad GPUn utan hur. Att Android endast skulle utnyttja en av fyra fragment(pixel) shaders enheter i exempelvis Mali-400 kretsen är vad jag är extremt skeptiskt till. Och med tanke på de svar jag fått så tror jag att det rör sig om ett missförstånd från zorkis, att det är just trådhanderingen (av CPU-kärnor) han menar.

Permalänk
Medlem

Ja, det är som du skriver S_Z. Att inte utnyttja alla kärnor är ett problem på CPU-sidan, men aldrig på GPU-sidan. När man tillverkar en GPU så kan man förutsätta att den endast kommer att behöva köra kod som är lämpad för multikörning, och därför kan man optimera allt utfrån det och slänga in så många shaders / cores som man nu tycker är lagom. Arbetet som en CPU utför är å andra sidan ofta inte parallelliserbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, det är som du skriver S_Z. Att inte utnyttja alla kärnor är ett problem på CPU-sidan, men aldrig på GPU-sidan. När man tillverkar en GPU så kan man förutsätta att den endast kommer att behöva köra kod som är lämpad för multikörning, och därför kan man optimera allt utfrån det och slänga in så många shaders / cores som man nu tycker är lagom. Arbetet som en CPU utför är å andra sidan ofta inte parallelliserbart.

Precis. Bra, då var det utrett

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy S som jag fick med android 2.1 eclair på. Jag uppdaterade genast till 2.2 froyo och det blev en rejäl skillnad.
När 2.3 Gingerbread kom blev skillnaden ännu större, en nyinstallerad Gingerbread känns nästan som att surfa på en Iphone 3GS skulle jag tro, det var väldigt lite lagg. Dock så skulle jag inte kalla en uppdaterad telefon, dvs från 2.1 > 2.2 > 2.3 för en nyinstallerad för det laggade en del om man surfade på sajter gjorda för datorer och en vän dissade Android framför IOS (Iphone). Jag vet att IOS är extremt "smooth" i känslan.

Sedan fann jag att Cyanogenmod blivit portad och jag testade en nightly, och även GSII hade fått en port vid samma tillfälle.
Skillnaden var enorm igen, den stabila releasen rapporterade android 2.3.7 och det var det snabbaste android jag sett än så länge. Tyvärr kan jag inte rekommendera ens de stabila releaserna av vare sig Galaxy S eller SII eftersom dom rapporterades ha en massa buggar. Det värsta var att samtalsvolymen var på lägsta volym så hög att personer i samma rum som jag hörde vad personen på andra sidan linjen sade, ganska tydligt dessutom!
Dessutom har inte cyanogenmod Samsungs framework och standard appar, vilka jag måste säga fungerade ganska bra (undantaget browsern som max kan ha 4 tabs och touchwiz som inte har landscape view)

Jag flashade tillbaka till 2.1 sedan 2.2 och slutligen till 2.3 stockrom via Odin, i samma veva gjorde jag en ompartitionering, installerade ingenting mellan uppdateringarna och installerade hardcore speedmod med superuser. Resultatet, en Galaxy S som är (i princip) lika responsiv som en Iphone (och det är stockrommen)

När cyanogenmod väl fungerar någolunda bra så kan jag rekommendera den för GS och SII. överklockning, sparsam strömförbrukning, responsivitet, enorma möjligheter för tweakning är flera anledningar att prova.

*** I övrigt om GSII och Galaxy Tab ***
ICS - IceCreamSandwich aka android 4.0 är utlovat för båda enheterna så GSII är verkligen inget dumt val.
Google Galaxy Nexus är väl i ett nötskal en Galaxy S med dubbelkärnig processor. Det är samma gpu, och den kostar i dagsläget mer än GSII, så att inte köpa en GSII och uppdatera den till ICS 4.0 istället känns konstigt.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

s2, känns självklart. Hade du valt mellan 4s och s2 så hade det varit mera av en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avt:

s2, känns självklart. Hade du valt mellan 4s och s2 så hade det varit mera av en smaksak.

välja vilken telefon som helst är ju en smaksak!
och 4s är ett solklart val om man skulle välja mellan den och S2:an!

Permalänk
Inaktiv

GPU:n i Galaxy Nexus är långsammare än SGS2:s Mali400. Jag har ägt både iPhone 3G, 3GS och en Samsung Galaxy S2. Jag måste säga att Android har mycket kvar att lära från iOS. Misstaget att inte implementera hårdvaruaccelering i GUI har kostat Android/Google mycket goodwill.

Förövrigt kan jag säga att , även med all kraft som finns i SGS2 så har Samsung inte lyckats släppa en buggfritelefon. Att telefonen inte fungerar med deras egna 32GB microSDkort är ett skämt. Telefonen startar om sig ungefär en gång per dygn. Tar man ut SDkortet så fungerar telefonen som vanligt.

Jag kommer gå tillbaka till iPhone för jag vill ha en telefon som "just works". Att spendera massa timmar för att felsöka en telefon har jag inte tid med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Tack för ett välskrivet inlägg men ni svarar aldrig på min fråga

Jag är mycket väl medveten om historien vad gäller den mobila utvecklingen och som jag sa är jag en föredetta GPU-nörd som hängt mycket på Beyond3D i mina dagar och läst diskussioner om GPU-arkitekturer så det är en rent tekniskt fråga hur väl Android utnyttjar GPUn, alltså inte när Android utnyttjad GPUn utan hur. Att Android endast skulle utnyttja en av fyra fragment(pixel) shaders enheter i exempelvis Mali-400 kretsen är vad jag är extremt skeptiskt till. Och med tanke på de svar jag fått så tror jag att det rör sig om ett missförstånd från zorkis, att det är just trådhanderingen (av CPU-kärnor) han menar.

Jag läste lite närmare, hade läst fel. Typiskt med att skriva GPU och CPU då de ser ganska lika ut när man läser lite snabbt. Det var precis som du syftade på. Den är fortfarande fokuserad på CPU men hanterar trådhanteringen av CPU-kärnor som blivit förbättrad.

Tackar för att du rättade mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På inlägg som höll lite låg nivå, om ni anser att det finns fler inlägg som inte heller hör hemma i denna tråden så anmäl.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

text

Testa Darkyrom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

@DanneSvs: Spot on, precis vad jag sökte. Tack så mycket!

Går det att dra över filer direkt från datorn i både 4s och GII och få dem att fungera, eller är det något (typ iTunes) som ställer till det för en då?

Med Iphone så behöver man väl iTunes som jag förstått det. Med Android så är det i stort sett plugg and play. Bara koppla in och börja föra över. Både med kabel eller blåtand.
Androidtelefoner i allmänhet har väl också minneskort så man kan ju även använda det för överföring om man så vill.

Prestandamässigt så vinner SG2 utan tvekan. Finns en uppsjö med tester som bevisar detsamma. Både menyer, program, spel samt webbläsare går märkvärt snabbare på SG2 mot Iphone.
Video och ljudformaten som stöds är en jättestor fördel för Android och SG2 likaså. Så gillar du musik och film på telefonen så skall du inte ens överväga Iphone.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Det går inte att få något vettigt svar på denna fråga här! du måste helt enkelt åka ut och klämma lite på telefonerna och testa!

Touché; +1

Med lite tur har några polare en S2:a/i4:a. Be att få leka en stund med dom och kläm & känn vad som känns bäst för dig.
Btw; Ta med öronproppar så du slipper lyssna på "vänligt inställd propaganda" under tiden du lattjar med dom (förslagsvis en åt gången). xD

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"