Permalänk
Medlem

Byte mot ati till Geforce

Jag sitter på 6770 1gb crossfire...

Men nu är jag så trött på att de är såååååå extremt dåliga i dagens spel.

Jag är väldigt sugen på ett 590....det räcker väl med ett sånt har jag hört? Då kommer en liten fråga som säkert finns svar på här innan...men vill gärna ha en liten uppdaterat svar..

Måste jag installera om win7 om man byter grafikkort och tar bort allt med ATI o göra?

Har mindre lust att formatera liksom...

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om. Rensa bara ut allt ATI, börjat med att avinstallera det från kontrollpanelen, starta om i felsäkert läge och kör sen driversweeper. Det brukar va min metod när ja byter drivrutin för att vara säker.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Okej...tack!

Förr vad jag hört så var det bäst att formatera om vid grafikkorts-märkes-byte

Permalänk
Medlem

Vad menar du med at Ati är dåliga i spel?

Klart dina medel 6770kort inte klarar av dagens mest krävande spel på höga/max inställningar, då man får mycket ryckningar med såna kort, det har inget med ati o göra utan blir samma sak om du köper ett Geforce kort i samma klass.

Du behöver inte formatera när du byter ut grafikkort, det har man aldrig behövt o kommer aldrig behöva...

Du avinstallerar Amd rutinen genom kontrollpanelen,stänger av datorn,byter ut grafikkortet, startar datorn o installerar Nvidia rutinen,klart.

GTX590 är inget bra val då den blir väldigt varm o låter väldigt mycket, samt går sönder lätt.

Vill du maxa alla spel eller vill du köra på höga inställningar?

Om du vill maxa så får du köpa 2st Radeon 6950 2GB iCF eller 2st GTX570 kort i SLI.

Vill du bara köra på High räcker ett 6950 eller GTX570, ev 6970/GTX580

Permalänk
Medlem

Ingen aning om formateringen, antagligen inte eftersom de är bara grafikkort, inte de som driver datorn för du kan ju avinstallera drivisarna när du fått ditt nya grafikkort, sen ett 590, jag skulle inte satsa på ett sånt utan vänsta någon månad för southern iland att komma ut. Det är AMD:s nya grafikkort som kommer bli mycket snabbare. Men om du vill ha ett nytt graffe som är nvidia kör hällre på ett 580 om du vill slippa krångel med spel, sen är det bara köpa ett till 580.
Jag har nog stavat sämmre än en analfabetism men det får duga
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

inget fel med 590

Skrivet av Bulltazar:

Vad menar du med at Ati är dåliga i spel?

Klart ditt medel 6770kort inte klarar av dagens mest krävande spel på höga inställningar, det har inget med ati o göra utan blir samma sak om du köper ett Geforce kort i samma klass.

Du behöver inte formatera när du byter ut grafikkort, det har man aldrig behövt o kommer aldrig behöva...

Du avinstallerar Amd rutinen genom kontrollpanelen,stänger av datorn,byter ut grafikkortet, startar datorn o installerar Nvidia rutinen,klart.

GTX590 är inget bra val då den blir värligt varm o låter väldigt mycket, går sönder lätt.

Vill du maxa alla sepl eller vill du köra på höga inställningar?

Om du vill maxa så får du köpa 2st Radeon 6950 2GB iCF eller 2st GTX570 kort i SLI.

Vill du bara köra på High räcker ett 6950 eller GTX570..

Tja, jag har då inte haft några som helst problem med mitt Gigabyte 590.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Nja ati korten är ju inte dåliga, mina är väl lika bra som dagen de släpptes...men jämfört med idag så är dom ju dåliga...

Jag kör bf3 på extremt låga inställningar...och jag måste köra i 1080p för att de ens ska funka...och det ser ut som skit!

jag vill maxa upplösningen iaf 2560x1600 och det klarar inte mina kort i bf3 trots att man drar ner allt på lägsta men behåller upplösningen.

Mjo får väl vänta nån månad eller två ifall de kanske kommer några bättre kort.

btw så ligger mina kort mellan 95-96 grader i bf3 och mellan 69-72 i windows...:/ Datorn är bra ventilerad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellez:

Tja, jag har då inte haft några som helst problem med mitt Gigabyte 590.

Grattis, men det är vida känt att man kan få problem, t.o.m SC kortet brann upp, o har hänt för nästan alla som gjorde tester på kortet.

Dom är ej gjorda för o överklockas, samt att dom kan gåsönder närsom om man har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vad menar du med at Ati är dåliga i spel?

Klart dina medel 6770kort inte klarar av dagens mest krävande spel på höga/max inställningar, då man får mycket ryckningar med såna kort, det har inget med ati o göra utan blir samma sak om du köper ett Geforce kort i samma klass.

Du behöver inte formatera när du byter ut grafikkort, det har man aldrig behövt o kommer aldrig behöva...

Du avinstallerar Amd rutinen genom kontrollpanelen,stänger av datorn,byter ut grafikkortet, startar datorn o installerar Nvidia rutinen,klart.

GTX590 är inget bra val då den blir väldigt varm o låter väldigt mycket, samt går sönder lätt.

Vill du maxa alla spel eller vill du köra på höga inställningar?

Om du vill maxa så får du köpa 2st Radeon 6950 2GB iCF eller 2st GTX570 kort i SLI.

Vill du bara köra på High räcker ett 6950 eller GTX570, ev 6970/GTX580

GTX 590 är ju ljudlös om man ska jämföra med 6990 och det är absolut inga problem med GTX 590, det var drivrutinsproblem som orsakade den extrema värmeutvecklingen när dom släpptes och nej ingen av dom korten är gjorda för att överklocka utan att köra vattenkylning på dom som dom flesta gör ändå som köper ett kort för 6k

men helt seriöst köp 2x gtx 570, 590 är svåra och få i tag på och är verkligen inget man ska satsa på om man inte tänker kyla det med vatten samma gäller 6990 och andra dual gpu kort

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Grattis, men det är vida känt att man kan få problem, t.o.m SC kortet brann upp, o har hänt för nästan alla som gjorde tester på kortet.

Med gamla drivrutiner ja... fixat för längesen.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ptja, ska du fläska på med höga inställningar i 2560x1600 är det bra lägga fram plånboken min vän

Permalänk
Medlem

finns flera 590 här i norrköping

Men klarar det av bf3 och dyligt i maxat?

Mjo jag får fan slanta upp lädret här...men det är värt...skärmjäkeln kostade ju 10k...då måste jag ju ha grejer som kan smiska upp skärmen i brygga med lite härlig grafik

Permalänk

Låter som att du borde tänka om lite. Borde nog satsa på GTX 580 SLI \ 3-Way SLI !

Snarare 3-Way SLI i den upplösningen om man ska MAXXXXXXA BF3 med bra fps!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vad menar du med at Ati är dåliga i spel?

Klart dina medel 6770kort inte klarar av dagens mest krävande spel på höga/max inställningar, då man får mycket ryckningar med såna kort, det har inget med ati o göra utan blir samma sak om du köper ett Geforce kort i samma klass.

Du behöver inte formatera när du byter ut grafikkort, det har man aldrig behövt o kommer aldrig behöva...

Du avinstallerar Amd rutinen genom kontrollpanelen,stänger av datorn,byter ut grafikkortet, startar datorn o installerar Nvidia rutinen,klart.

GTX590 är inget bra val då den blir väldigt varm o låter väldigt mycket, samt går sönder lätt.

Vill du maxa alla spel eller vill du köra på höga inställningar?

Om du vill maxa så får du köpa 2st Radeon 6950 2GB iCF eller 2st GTX570 kort i SLI.

Vill du bara köra på High räcker ett 6950 eller GTX570, ev 6970/GTX580

Skrivet av Bulltazar:

Grattis, men det är vida känt att man kan få problem, t.o.m SC kortet brann upp, o har hänt för nästan alla som gjorde tester på kortet.

Dom är ej gjorda för o överklockas, samt att dom kan gåsönder närsom om man har otur.

"Grattis" och "grattis", men var det inte när de skulle överklocka kortet med original drivrutinerna? I vilket fall som helst så kan nog även ATI korten ha problem. Och varför överklocka ett 590 kort? Det fungerar alldeles ypperligt med ULTRA lägen i t.ex. BF3.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Låter som att du borde tänka om lite. Borde nog satsa på GTX 580 SLI \ 3-Way SLI !

Snarare 3-Way SLI i den upplösningen om man ska MAXXXXXXA BF3 med bra fps!

Då måste jag ju köpa nytt moderkort osv...Sånt är inte bra...för jag älskar prylar...då kommer det bli en helt ny dator...kanske värt?

Men om man ska tänka realistiskt...vill köra med max upplösning...men kanske inte ultra på ALLT....Då måste ett 590 va bra? Tycker att Nvidia har bättre grejer nu än när jag köpte mina ati kort...Kanske har fel?

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Då måste jag ju köpa nytt moderkort osv...Sånt är inte bra...för jag älskar prylar...då kommer det bli en helt ny dator...kanske värt?

Men om man ska tänka realistiskt...vill köra med max upplösning...men kanske inte ultra på ALLT....Då måste ett 590 va bra? Tycker att Nvidia har bättre grejer nu än när jag köpte mina ati kort...Kanske har fel?

Då kommer det fungera utmärkt om du inte ska MAXXXXA

Kör på säger jag. Lycka till

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Grattis, men det är vida känt att man kan få problem, t.o.m SC kortet brann upp, o har hänt för nästan alla som gjorde tester på kortet.

Dom är ej gjorda för o överklockas, samt att dom kan gåsönder närsom om man har otur.

Nån behöver visst uppdateras ser jag

.....läs lite innan du öppnar pajhålet ;D

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Vad menar du med at Ati är dåliga i spel?

Klart dina medel 6770kort inte klarar av dagens mest krävande spel på höga/max inställningar, då man får mycket ryckningar med såna kort, det har inget med ati o göra utan blir samma sak om du köper ett Geforce kort i samma klass.

Du behöver inte formatera när du byter ut grafikkort, det har man aldrig behövt o kommer aldrig behöva...

Du avinstallerar Amd rutinen genom kontrollpanelen,stänger av datorn,byter ut grafikkortet, startar datorn o installerar Nvidia rutinen,klart.

GTX590 är inget bra val då den blir väldigt varm o låter väldigt mycket, samt går sönder lätt.

Vill du maxa alla spel eller vill du köra på höga inställningar?

Om du vill maxa så får du köpa 2st Radeon 6950 2GB iCF eller 2st GTX570 kort i SLI.

Vill du bara köra på High räcker ett 6950 eller GTX570, ev 6970/GTX580

Jag kör då ett 560Ti på high, mina polare med HD5850 klarar också det på high...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Dagens skämt i mina öron. Att argumentera för att Ati inte står sig lika bra som GeForce när man gämför ett 6770 med ett 590, är ju lyckat..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellez:

"Grattis" och "grattis", men var det inte när de skulle överklocka kortet med original drivrutinerna? I vilket fall som helst så kan nog även ATI korten ha problem. Och varför överklocka ett 590 kort? Det fungerar alldeles ypperligt med ULTRA lägen i t.ex. BF3.

Givetvis, men frågan är om det är på gott eller ont att nVidia övergått till mjukvarubaserad reglering utav spänning och ström för att kunna bygga mindre kort.
Då drivrutinen är det enda som står emellan ett fult fungerande kort och ett sönderbränt , men tiden är det enda som kan utvisa.

För övrigt så är det ju inget annat än storlek och ljudnivå som talar för ett GTX 590 om man då jämför med HD 6990, men i grund och botten är det inget annat än begränsningar i moderkort och chassi som talar för dessa ovanstående heller.
Jag skulle ha inväntat de kommande HD 7xxx korten alternativt införskaffat ett GTX 580 eller 2-3.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Dagens skämt i mina öron. Att argumentera för att Ati inte står sig lika bra som GeForce när man gämför ett 6770 med ett 590, är ju lyckat..

jag jämförde inte dem...jag ville bara byta ut mina gamla mot ett nyare och jag har fått för mig att nvidia är bättre...med både ljudnivå och prestanda per krona...

2st 580 är ju nästan 9000kr vilket är lite väl saftigt än så länge...

Permalänk
Medlem

Jag skrev fel...jag har 6870...va fick jag 6770 ifrån? ja de kan man fråga sig...

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på vilket spel du skall spela så är AMD bättre på något och nVidia på annat så kolla runt efter tester på just de du spelar, innan du skriver här igen och säger vad du tänkt dig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

blev lite fundersam där 2 st 6770? varför köpa 2 st 6770 när ett 6870 är snabbare och billigare
och då hade ju du 2 st såna (ska själv köpa ett sånt snart och kan nog tänka mig och köpa ett av dina i början på nästa månad får pengar då tror inte du släpper iväg ett kort för 450 kr direkt allt jag har för tillfället )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag hade 6870...skrev fel av mig från början...

Jalle64:
Har kollat runt på tester här på SC, just nu är det ju nvidia 590 som är en av de bästa...Men men...de kommer ju nyheter från amd snart...lika bra att vänta på dem...

Dock så undrar jag om Cuda och PhysX är något att eftersträva? Amd saknar ju de teknikerna...Men AMD kanske kompenserar det med bättre hårdvara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tornex:

Jag hade 6870...skrev fel av mig från början...

Jalle64:
Har kollat runt på tester här på SC, just nu är det ju nvidia 590 som är en av de bästa...Men men...de kommer ju nyheter från amd snart...lika bra att vänta på dem...

Dock så undrar jag om Cuda och PhysX är något att eftersträva? Amd saknar ju de teknikerna...Men AMD kanske kompenserar det med bättre hårdvara?

Tycker du att du vill ha lite mer effekter i vissa spel (PhysX) eller om du använder/kör "Folding At Home" eller Photoshop 5 eller liknande (Cuda) så skall du ha ett nVidiakort, annars är AMD bra på att ha många skärmar på ett kort (Eyefinity), så det är något att fundera över.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör bara två skärmar en 30tum och en 24tum1080p...har inte som helst några planer på att köra Eyefinity...Jag använder photoshop 5 rätt mycket...även fast det går lite i perioder...

Men det du lade upp där...så känns det så där spontant att ett nVidiakort skulle vara det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tycker du att du vill ha lite mer effekter i vissa spel (PhysX) eller om du använder/kör "Folding At Home" eller Photoshop 5 eller liknande (Cuda) så skall du ha ett nVidiakort, annars är AMD bra på att ha många skärmar på ett kort (Eyefinity), så det är något att fundera över.

Skrivet av Tornex:

Jag kör bara två skärmar en 30tum och en 24tum1080p...har inte som helst några planer på att köra Eyefinity...Jag använder photoshop 5 rätt mycket...även fast det går lite i perioder...

Men det du lade upp där...så känns det så där spontant att ett nVidiakort skulle vara det bästa valet.

Funkar inte CS5 lika bra med DirectCompute?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det funkar bra med ati korten...men då har jag ju inget att jämföra med...