Permalänk

Android remote.

Hej! Försöker få Android remote att lira med min HTPC. Har följt guiden här på sweclockers men utan resultat. Jag får bara en "socket timeout" när jag försöker connecta. Och jag har ställt in så den ska acceptera fjärrstyrning osv. Jag har en Dlink 600 om det kan vara till hjälp. Någon som kan guida mig fram till en lösning?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej! Försöker få Android remote att lira med min HTPC. Har följt guiden här på sweclockers men utan resultat. Jag får bara en "socket timeout" när jag försöker connecta. Och jag har ställt in så den ska acceptera fjärrstyrning osv. Jag har en Dlink 600 om det kan vara till hjälp. Någon som kan guida mig fram till en lösning?

Hej,

Antar att det är XBMC du försöker styra? Är det rätt portar du kör mot? Inställningarna i XBMC korrekta? Inget i någon brandvägg på datorn som blockerar kommunikationen?

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Hej,

Antar att det är XBMC du försöker styra? Är det rätt portar du kör mot? Inställningarna i XBMC korrekta? Inget i någon brandvägg på datorn som blockerar kommunikationen?

Jag kör Ubuntu och det är XBMC jag vill styra. Det där med portar vet jag helt ärligt inte hur ja ska ställa in riktigt.

Såhär ser menyn ut där jag försöker ställa in portar och sånt. Jag känner mig allmänt förvirrad just nu. Och inställningarna i XBMC ska vara rätt eftersom jag följde guiden här på sweclockers.

Tack för att du hjälper till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Titta i XBMC, där du skriver in login för remote control, ställer man man in en port, t.ex 8080.

Hittade en guide, men vet inte om den ger något... http://setupguides.blogspot.com/2010/05/xbmc-web-remote-contr...

Edit: Officiella forumet hos XBMC: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=74343

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Titta i XBMC, där du skriver in login för remote control, ställer man man in en port, t.ex 8080.

Hittade en guide, men vet inte om den ger något... http://setupguides.blogspot.com/2010/05/xbmc-web-remote-contr...

Edit: Officiella forumet hos XBMC: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=74343

Som jag förstår det gäller inte de guiderna för de senare releaserna. Hur ska man då gå tillväga med detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Via wlan eller 3g?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Via wlan eller 3g?

Jag ska köra över WIFI hade jag tänkt? Det ska väl gå?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jadå. Det går över båda, men via 3g krävs lite extra inställningar.
Men via wifi borde du inte behöva ställa in någon portforwarding, det ska räcka med ip till datorn med xbmc (och så måste portarna i appen matcha de som står i xbmc såklart, men det tror jag de gör default).

Däremot så är appen lite buggig, jag får också socket timeout ibland. Men det brukar gå att använda den ändå.
Har du testat klicka bort felmeddelandet, klicka "use as remote" och sett om det funkar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jadå. Det går över båda, men via 3g krävs lite extra inställningar.
Men via wifi borde du inte behöva ställa in någon portforwarding, det ska räcka med ip till datorn med xbmc (och så måste portarna i appen matcha de som står i xbmc såklart, men det tror jag de gör default).

Däremot så är appen lite buggig, jag får också socket timeout ibland. Men det brukar gå att använda den ändå.
Har du testat klicka bort felmeddelandet, klicka "use as remote" och sett om det funkar?

Så alltså inget klydd inne i routern? Utan bara matchande IP i XBMC och matchande portar tex 8080?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja, det borde räcka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja, det borde räcka.

Jag kan meddela att det inte hjälper.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag kör det på båda mina medimaskiner , fast jag har Win7 i botten, har inte haft några problem att få ett att fungera över WiFi.
kan du köra en portscanning av din XBMC-maskin, och se vilka portar som du får svar från?
Alternativet är att du drar in XBMC på din WIN7 maskin och testar så att det fungerar där, så du vet att det inte är mellan din telefon och ditt trådlösa nätverk.

Permalänk

Som sagt, ge din mediaburk en fast ip i din router så du slipper att den byter adress. Ställ in användarnamn + lösen i xbmc. Ställ in samma i mobilen + rätt portar. Sedan ska det funka, kör osx & win7 hemma och funkar på alla burkar jag provat med...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Lånar tråden lite då jag sitter med samma problem. Får inte heller det att funka riktigt. Men man behöver alltså inte in och kladda i inställningarna i routern? Vet inte hur jag ska göra en portforward där inne. Har läst på portforward.com men det ger mig inget tyvärr.

Kör W7 oxå.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Som sagt, ge din mediaburk en fast ip i din router så du slipper att den byter adress. Ställ in användarnamn + lösen i xbmc. Ställ in samma i mobilen + rätt portar. Sedan ska det funka, kör osx & win7 hemma och funkar på alla burkar jag provat med...

Hur ger jag den en fast IP? Är det inne i router inställningarna som den bilden jag visade innan? Tro mig jag har försökt men den vill inte fungera.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ger jag den en fast IP? Är det inne i router inställningarna som den bilden jag visade innan? Tro mig jag har försökt men den vill inte fungera.....

I min netgear router så heter min meny "lan ip", där för jag upp vilka klienter som är ansluta, vilket ip de har och vilken mac adress de har.
Menyn som du är inne i är ju för att öppna portar i router/datorn. Borde finnas under macfilter eller avancerade inställningar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

I min netgear router så heter min meny "lan ip", där för jag upp vilka klienter som är ansluta, vilket ip de har och vilken mac adress de har.
Menyn som du är inne i är ju för att öppna portar i router/datorn. Borde finnas under macfilter eller avancerade inställningar.

Jag får gå in och leta efter LAN då antar jag? Tack för all er hjälp.

Kan man posta sin IP adress? Så ingen tar den eller nått sånt. Jag är rent väck på detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

du kan posta den, bakom routern har man lokala ip-adresser som inte går att komma åt för andra (om du inte öppnar portar i din router).
De flesta har 192.168.1.x eller 192.168.0.x

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Du ska in på fliken setup och sedan lan setup, se bifogad bild.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Du ska in på fliken setup och sedan lan setup, se bifogad bild.
http://farm7.staticflickr.com/6095/6377688557_ab2617729f_b.jp...

Nu frågar jag efter mycket men vad exakt ska jag göra där? Jag har alla adresser till våra datorer där i en lista. Men vad är det jag ska ändra? Jag ber om ursäkt för att jag är så väck på detta men vill inte göra något fel för då blir det ännu mera klydd för en.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Du har ju en client list, en lista med dina nuvarande klienter (datorer) och vilken ip de har.
I listan för dhcp reservation så fyller du i önskad ip adress och kompletterar det med datorns mac-adress. Vilket betyder att när dator 1 med mac adress xx:xx:xx:xx:01 ansluter så får den ip 192.168.1.19, medans när dator 2 med mac adress xx:xx:xx:xx:02 så får den 192.168.1.20. Då de adresserna är låsta till respektive mac adress. Detta gör t.ex. att din htpc alltid har samma ip och du behöver då bara ställa in xbmc-remote rätt en gång...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Du har ju en client list, en lista med dina nuvarande klienter (datorer) och vilken ip de har.
I listan för dhcp reservation så fyller du i önskad ip adress och kompletterar det med datorns mac-adress. Vilket betyder att när dator 1 med mac adress xx:xx:xx:xx:01 ansluter så får den ip 192.168.1.19, medans när dator 2 med mac adress xx:xx:xx:xx:02 så får den 192.168.1.20. Då de adresserna är låsta till respektive mac adress. Detta gör t.ex. att din htpc alltid har samma ip och du behöver då bara ställa in xbmc-remote rätt en gång...;)

Okej nu är jag typ tillbaka på spåret igen. Och jag behöver bara ställa in IP och MAC på min HTPC? Tack för att du tar dig tid och står ut med mina frågor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jepp, ställ bara in ip och rätt mac-adress för din htpc så ska den få samma ip-adress hela tiden. Efter det så ställer du in xmbc

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Jepp, ställ bara in ip och rätt mac-adress för din htpc så ska den få samma ip-adress hela tiden. Efter det så ställer du in xmbc

Men det lustiga är att jag kollade upp min IP I Ubuntu vid en uppstart och skrev då in korrekt IP i appen. Plus gjorde alla inställningar i XBMC ändå ville det inte funkelisera. Fast det beror kanske på MAC adressen då? Tyvärr känns det som jag svamlar mest. Får se om jag kan lösa detta. Än en gång tack alla för er hjälp jag återkommer om jag har mer frågor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

unifiedremote är bättre (A)

Permalänk
Skrivet av modstar:

unifiedremote är bättre (A)

Men den funkar bara till Windows antar jag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av modstar:

unifiedremote är bättre (A)

Där får du jo dock inte möjligheten att bläddra igenom filmlistor mm direkt i mobilen. Som remote är den kanske bra, dock så är det inte i närheten av xbmc-remote...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Jepp, ställ bara in ip och rätt mac-adress för din htpc så ska den få samma ip-adress hela tiden. Efter det så ställer du in xmbc

Kvittar hur jag gör får detta meddelandet hela tiden: "make sure xbmc web server is enabled and xbmc is running"

Jag förstår mig inte på denna appen alls faktiskt.

EDIT: Jag har sökt och sökt och försökt hitta någon lösning. Är det så illa att denna appen helt enkelt inte vill fungera med min dator? Jag förstår inte vad mer jag kan göra. Försöker logga in med mitt WIFI nätverk men det hjälper inte heller. Tydligen kan man ha vilket namn och lösen som helst bara det stämmer överens med dator och telefon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Testa ansluta till "xbmc-dators-ip":"porten-t-ex-8080" från någon annan dator hemma via webläsaren. Glöm inte kolon mellan ip och port.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vilken version av XBMC kör du?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.