Inet klagar på repa i moderkort (bild)

Permalänk
Medlem

Haft exakt samma problem fast en repa på baksidan som var ännu mindre än din. När jag gick till butiken(JME data) så vägra dom byta den(felet var defekt bios) bråka med dom i nästan 2 veckor sen gav jag upp och tog med den hem, hitta samma färg som moderkortet och måla över repan. Gick till en annan JME data butik än den första och dom byte den på 5 min. Så det går att slå deras system;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfgrin:

Haft exakt samma problem fast en repa på baksidan som var ännu mindre än din. När jag gick till butiken(JME data) så vägra dom byta den(felet var defekt bios) bråka med dom i nästan 2 veckor sen gav jag upp och tog med den hem, hitta samma färg som moderkortet och måla över repan. Gick till en annan JME data butik än den första och dom byte den på 5 min. Så det går att slå deras system;)

Misstänker att det var på den tiden då Datorbutiken ägde JME Data.

Permalänk
Medlem

Mitt asus p8p67 PRO la ner igår. Plötsligt la datorn av och vid omstart fick jag ingen bild på monitorn och en röd CPU-led lös på moderkortet.

Ska skicka in det till Inet idag, passar dock på att ta några bilder på moderkortet innan så jag kan bevisa att jag icke skadat moderkortet. Kan dock tillägga att moderkortet är köpt för ca 3 månader sen och borde därför inte vara något problem att få ett nytt!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Hej allihopa, och TACK för alla svar! Jag skickade ett e-mail till inet och hänvisade till konsumentköpslagen. Fick detta till svar:

"Jag är mycket medveten om konsumentköpslagen och hur det fungerar, dock är det så att en fysisk skada inte uppkommer av sig själv, utan på grund av någon form av hantering. Fysiska skador täcks inte av garantin och beror i stort sett alltid på något av nedanstående;

· olyckshändelse

· vanvård

· onormal/felaktig användning

· att man inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Jag har erbjudit dig en lösning där vi tar på oss en del av kostnaden för ett nytt trots att vi inte behöver göra detta. Mer än så kan jag inte erbjuda dig."

Hur exakt går man vidare om man vill ta upp det i ARN?

Permalänk
Medlem

Kontakta ARN och kolla med dom, slår vad om att dom ger dig rätt och då är det bara att gå tillbaka och säga det och om inte det funkar hota med anmälan. Ju mer besvärlig du är ju mer vill dom bli av med dig;)

Permalänk
Medlem

Det låter ju dock som vissa sagt att du ska REKLAMERA inte åberopa garanti, har du talat om för Inet att du inte vill ha det åtgärdat som ett garantiärende utan att du vill just REKLAMERA varan?

Enligt de som svarat dig här ligger ju bevisbördan på återförsäljaren om du reklamerar inom 6 månader.

I svaret du fått från Inet skriver han ju om garanti, inte reklamation.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tvekar på att märken efter huggmejsel räknas som vanligt användande, men ja, det är väldigt svårt för butiken att bevisa att du vanvårdat varan, och alltså är man rätt trygg inom de 6 första månaderna.

Blir riktigt förbryllad över att alla här på sweclockers (med några undantag) verkar ha skolkat från lektionerna i hemkunskap/samhällskunskap.

På vår hemkunskap lagade vi mat Men det kanske man inte gör i dagens skola

On Topic, varje gång nån sån här fråga kommer upp ställs ju olika lagparagrafer mot varandra, och i allmänhet blir det ju en tolkningsfråga som det oftast blir inom juridiken. Brukar ju lösa sig om det är ett "bra" företag man har som motpart

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga för att kontakta ARN? Ringer/mailar man dem eller besöker man dem på något kontor?

Och isf, hur går det till om båda parter skall ge sin syn på saken osv? Drar det ut på tiden?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wolfgrin:

Kontakta ARN och kolla med dom, slår vad om att dom ger dig rätt och då är det bara att gå tillbaka och säga det och om inte det funkar hota med anmälan. Ju mer besvärlig du är ju mer vill dom bli av med dig;)

Det är inte riktigt så det funkar med en anmälan, ett utslag tar oftast uppåt sex månader och det efter att ARN begärt in utlåtande från båda parter. Vill man ha ett svar omedelbums är det konsumentvägledaren i sin kommun man vänder sig till, och då ser man till att vara redigt saklig och så opartisk man bara kan för att få ett korrekt utlåtande. Det är alltför vanligt att folk kommer dragandes med ett "aaamen konsumenvägledaren sa..." när det är helt uppenbart att de bara lagt fram de fakta som är till deras fördel.

Skrivet av hudf:

Hur går man tillväga för att kontakta ARN? Ringer/mailar man dem eller besöker man dem på något kontor?

Och isf, hur går det till om båda parter skall ge sin syn på saken osv? Drar det ut på tiden?

Det finns formular på ARNs hemsida men konsumentvägledaren i din kommun kan både hjälpa till med att försöka undvika att det går såpass långt alternativt hjälpa dig med anmälan till ARN. Bor du i en kommun där kommunledningen valt att avveckla konsumentvägledningen kan du gå till en jurist. Ärenden hos ARN tar generellt sex månader.

Men som sagts några gånger. Du skall förklara för Inet att du är fullt medveten om att garantin må vara förbrukad men att det är reklamationsrätten du vill använda dig av. Under denna är Inet skyldiga att visa att skadan orsakar felet, vilket de kommer ha svårt för att inte säga omöjligt att göra enligt vad vi skrivit ovan. Inget trams om vem som orsakat skadan, bara be dem förklara hur akadan och felet hänger ihop, kan de inte göra detta har de inte mycket att hänga i granen om du behöver dra ärendet vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Hej allihopa, och TACK för alla svar! Jag skickade ett e-mail till inet och hänvisade till konsumentköpslagen. Fick detta till svar:

"Jag är mycket medveten om konsumentköpslagen och hur det fungerar, dock är det så att en fysisk skada inte uppkommer av sig själv, utan på grund av någon form av hantering. Fysiska skador täcks inte av garantin och beror i stort sett alltid på något av nedanstående;

· olyckshändelse

· vanvård

· onormal/felaktig användning

· att man inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Jag har erbjudit dig en lösning där vi tar på oss en del av kostnaden för ett nytt trots att vi inte behöver göra detta. Mer än så kan jag inte erbjuda dig."

Hur exakt går man vidare om man vill ta upp det i ARN?

----------------------------------------------------

Du ska åberopa reklamation, de kan inte använda sin egen lag (garantin) över kkl. De ska bevisa att märket på moderkortet är
orsaken och vem som har gjort det. Så är det bara. Dom har fortfarande inte bevisat att det är du, dom eller tillverkaren.
Samma fel som du har på just det moderkortet har ju det funnits hos andra också. Gör utdrag ifrån det och hänvisa till att repan
inte är orsaken samt att de kan ju inte säga vem det är som har gjort den, alltså borde den betraktas som ett ursprungsfel liksom
det befintliga felet i moderkortet som är den faktiska orsaken att det inte fungerar.
Börjar dom babbla om garanti så skickar du länken till konsumentverket som jag skickade innan. Garantin har INGEN betydelse i det här fallet

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag önskar lycka till till TS!
Kommer ihåg när jag hade ett ärende med NetonNet. Det tog lite tid, men det löste sig bra.

Det förvånar mig att Inet ska krångla till detta i onödan, men de kanske innerligt tror att felet beror på skadan och att skadan har uppstått pga ovarsamhet. I så fall så kanske de borde byta branch.
Finns så många exempel där man enkelt kan härleda felet till en yttre åverkan och där jag hade varit på butikens sida trots konsumentskyddet. Men detta är inte en sån situation.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hudf:

Hej, min historia är som följer:

Jag köpte och byggde ihop en dator för någon månad sen.

P8P67 moderkort
Intel i5 2500k
corsair 8gb minne

Allt fungerade 100%, inga problem, tills burken en dag la av helt, och jag fick ingen signal ut från grafikkortet. VGA_LED lyste osv. Jag har googlat hur mycket som helst på problemet, men utan att finna en lösning. Till slut fick jag nog och skickade in moderkort och minne till Inet (processorn var köpt från cdon.)

Till svar får jag att de har hittat en repa i moderkortet, och att detta inte täcks av garantin. De bifogar denna bild:
http://img257.imageshack.us/img257/5463/img0073uh.jpg

Och skriver:
"Efter felsökning kan vi meddela att moderkortet är källan till felet men har också en fysisk skada, en stor repa in koppar segmentet."
OCH
"Normalt sett så debiterar vi en felsökningsavgift samt frakt; 250 kr när det är icke garanti ärenden, men vi kan bjuda på detta för att visa goodwill från våran sida. Vänligen återkom."

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt!
1. För att orsaka en så stor skada krävs att jag typ har ristat en skruvmejsel i moderkortet. (jag är erfaren datorbyggare, och var väldigt väldigt försiktig
2. Datorn kördes helt felfritt i flera veckor, och la sedan av. Under denna tiden rörde jag inte hårdvaran.
3. Googlar man, eller söker på sweclockers, på "p8p67", så hittar man MÄNGDER av folk som har EXAKT samma problem som jag har.

Jag får helt enkelt känslan av att det är nåt skumt med det hela. Jag har mycket svårt att tro att repan (om det ens var jag som orsakade den), skulle vara orsaken till problemet. Och om det nu är så att det är jag som har gjort fel, vf bjuder de helt plötsligt på felsökningsavgifter?

Hur går man vidare med ett sånt här problem? Som ni förstår är jag inte så sugen på att punga upp 1500 till ett nytt moderkort.

MVH
Olof

Det är känsliga saker, att bända med en skruvmejsel är väl kanske inte rekomendera..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

Det är känsliga saker, att bända med en skruvmejsel är väl kanske inte rekomendera..

Jaha och vem har gjort det då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag önskar lycka till till TS!
Kommer ihåg när jag hade ett ärende med NetonNet. Det tog lite tid, men det löste sig bra.

Det förvånar mig att Inet ska krångla till detta i onödan, men de kanske innerligt tror att felet beror på skadan och att skadan har uppstått pga ovarsamhet. I så fall så kanske de borde byta branch.

Inet har aldrig påstått att skadan är orsaken till felet, men de kan ej även om de vill byta ut den på garanti då den ej gäller p.g.a. skadan.

"Efter felsökning kan vi meddela att moderkortet är källan till felet men har också en fysisk skada, en stor repa in koppar segmentet."

Citat:

Finns så många exempel där man enkelt kan härleda felet till en yttre åverkan och där jag hade varit på butikens sida trots konsumentskyddet. Men detta är inte en sån situation.

Och hur kan du veta att det inte var TS som orsakade felet? Om det är så, varför ska då Inet betala för ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inet har aldrig påstått att skadan är orsaken till felet, men de kan ej även om de vill byta ut den på garanti då den ej gäller p.g.a. skadan.

Och hur kan du veta att det inte var TS som orsakade felet? Om det är så, varför ska då Inet betala för ett nytt?

---------------------------------------

Läs hela tråden så kanske du lär dig något nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan va knepigt det kanske var sånt märke redan från fabriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

---------------------------------------

Läs hela tråden så kanske du lär dig något nytt.

Jag har läst hela tråden. Är det något specifikt du pratar om så skriv gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har läst hela tråden. Är det något specifikt du pratar om så skriv gärna.

Inet vill inte byta kortet pga en repa i moderkortet, de hänvisar till garantin. Eftersom de inte kan bevisa att vare sig TS, Inet själva eller tillverkaren har begått felet så ska felet betraktas som ursprungligt eftersom Inet inte har bevis för någonting.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Med detta sagt och denna länken visad för säkert 5:e gången så är detta ett reklamationsärende. Varpå Inet å sin sida hänvisar till garantin att de inte byter saker när de är trasiga fysiskt eller åsamkats fysisk åverkan över huvudtaget. Men detta strider mot reklamationsrätten och KKL som är en stiftad lag i Sveriges Rikes Lag till skillnad från garantin som inte är en stiftad lag utan någonting som företagen själva hittar på.

Så, Inet kan alltså inte på grund av reklamationsrätten hävda genom sin egen garanti att inte byta kortet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju vid fästet till staget på kylaren, så det lär väl KNAPPAST ha uppkommit av sig sj?????

Ovarsam borttagning/installation av brackets???

Det är vad jag kommer fram till, och då undrar jag direkt över hantverket över lag, när det gäller hela installationen!!

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

skriv att du är 100% säker på att du inte gjort den repan? nämn att kortet haft mkt problem etc, bråkar de fortfarande med dig är de inte serviceinriktade lr "goodwill" fjantigt att ens säga att de endast hjälper dig för att visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

Ja, det är ju vid fästet till staget på kylaren, så det lär väl KNAPPAST ha uppkommit av sig sj?????

Ovarsam borttagning/installation av brackets???

Det är vad jag kommer fram till, och då undrar jag direkt över hantverket över lag, när det gäller hela installationen!!

---------------------------------------------------

Men snälla du, det finns inte bevis för det.
Säljaren måste ha bevis (första 6 mån från köp) för precis allting innan han kan säga att; Nej du får inte reklamera ditt kort

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gött att man såg denna tråd! Dags att fota mitt moderkort nudå innan det lämnas in för 2st defekta minnesplatser!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Yrch:

På vår hemkunskap lagade vi mat Men det kanske man inte gör i dagens skola

On Topic, varje gång nån sån här fråga kommer upp ställs ju olika lagparagrafer mot varandra, och i allmänhet blir det ju en tolkningsfråga som det oftast blir inom juridiken. Brukar ju lösa sig om det är ett "bra" företag man har som motpart

I min skola var det både matlagning och viktiga saker, t.ex hur man betalar räkningar och lagar som är bra att hålla koll på. verkar som att andra skolor inte tänkt lika långt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

TS, gör såhär; kolla upp vem som är konsumentrådgivare i din kommun/stadsdel och skicka ett mail där du förklarar situationen. du lär få svar av denne inom några dar om hur du bör gå till väga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

I min skola var det både matlagning och viktiga saker, t.ex hur man betalar räkningar och lagar som är bra att hålla koll på. verkar som att andra skolor inte tänkt lika långt

Wut? xD Vi fick laga mat och rita på ett papper hur vi skulle inreda en lägenhet, VG+ och jag kan inte ett skit om något för konsumenter för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Haha. Jag har inte påstått något av det där. Du får läsa mitt inlägg igen helt enkelt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Inet vill inte byta kortet pga en repa i moderkortet, de hänvisar till garantin. Eftersom de inte kan bevisa att vare sig TS, Inet själva eller tillverkaren har begått felet så ska felet betraktas som ursprungligt eftersom Inet inte har bevis för någonting.

Med detta sagt och denna länken visad för säkert 5:e gången så är detta ett reklamationsärende. Varpå Inet å sin sida hänvisar till garantin att de inte byter saker när de är trasiga fysiskt eller åsamkats fysisk åverkan över huvudtaget. Men detta strider mot reklamationsrätten och KKL som är en stiftad lag i Sveriges Rikes Lag till skillnad från garantin som inte är en stiftad lag utan någonting som företagen själva hittar på.

Så, Inet kan alltså inte på grund av reklamationsrätten hävda genom sin egen garanti att inte byta kortet.

Jag förstår att lagen ligger på TS sida just nu, men hur kan du veta att det inte är han som orsakat repan? Han jag citerade sa att han var på TS sida, och trodde således att antingen Inet eller tillverkaren har orsakat repan, men det finns som sagt inga bevis för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag förstår att lagen ligger på TS sida just nu, men hur kan du veta att det inte är han som orsakat repan? Han jag citerade sa att han var på TS sida, och trodde således att antingen Inet eller tillverkaren har orsakat repan, men det finns som sagt inga bevis för det.

---------------------------------------------

Det vet jag inte heller och det finns således inga bevis för det och då är det ingenting man ens behöver diskutera då lagen är ganska tydlig, ellerhur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

---------------------------------------------

Det vet jag inte heller och det finns således inga bevis för det och då är det ingenting man ens behöver diskutera då lagen är ganska tydlig, ellerhur?

Som sagt så var det ej dig jag citerade, utan en som sa att han var på TS sida. Men han kan inte veta vem som gjort repan.
"Han jag citerade sa att han var på TS sida, och trodde således att antingen Inet eller tillverkaren har orsakat repan, men det finns som sagt inga bevis för det."

Permalänk
Medlem

Allvarligt.
Det ser onekligen ut så här.
Inet får inte ett moderkort som inte fungerar och har en skada vid CPU sockeln.
Är väll inte helt långsökt att någon i samband med att en kylare monterats förstört nått och sen hittat på en "okänd" felorsak för att slippa köpa ett nytt moderkort. Man har våldat för mycket om översta lagret på PCB:n lossnar, och jag har svårt att tro att det är en skada som fans vid leverans.

Säger inte att det är hudf som kört en skruvmejsel i moderkortet och det har dött. Men kan ju knappast vara direkt ovanligt att folk försöker reklamera/dra garanti ärende på nått som de förstört själva. Skulle ju vara rent vårdslöst av Inet att lägga pengar sådana bedrägerier.

Om du varit "pedantisk" vid montering och datorn faktiskt dött vid "normal" drift stå på dig, det är din rätt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru