Relativt bra dator, dålig fps.

Permalänk
Medlem

Relativt bra dator, dålig fps.

Hejsan, jag har en relativt bra dator som jag spelar minecraft på men har problem med fps-drop. Min skärm stödjer 60 hz och jag har igång v-sync så har då alltså som max 60 synliga bilder per sekund. Fram till 1.8 (eller 1.8.1 ?) så har det alltid flytit på bra men nu går fps'en ofta ner till 50 fps, ibland ännu lägre.
Jag har ett custom texture-pack men detta är 16x så det borde inte "förstöra" fps'en.
Vet att jag inte har en jättebra dator, men nå borde den väl klara minecraft hyfsat? Spelat ända sedan alphan och det har aldrig droppat innan nu.

Någon som vet vad som kan vara fel? Har renderingen blivit mycket tyngre i 1.8 eller har jag helt enkelt för dålig hårdvara?
Specs på datorn nedan:

MSI Hm55M-P31 mATX
500 GB 7200 rpm
8GB Corsair 1600Mhz Vengeance LP
Intel i3 (Clarkdale) 2.9 Ghz klockad till 3.4 Ghz
Ace Raw 620W
MSI GTX 460 OC

Windows 7 x64

EDIT: Testade ett x128 HD texture-pack och då ligger fps'en på stabila 58-60. Min dator tycker inte om för lätt-drivna spel? haha

//fleo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kommer nog inte skratta när ditt sketna nätagg tar med sig hela datorn i graven, byt ut det genast!

Själv har jag säkert lägre FPS och det flyter på bra, hur upplever du att det är? Flyter det eller hackar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kommer nog inte skratta när ditt sketna nätagg tar med sig hela datorn i graven, byt ut det genast!

Själv har jag säkert lägre FPS och det flyter på bra, hur upplever du att det är? Flyter det eller hackar det?

Skall byta ut PSU så fort som möjligt. Dock så belastar jag det inte särskilt hårt just nu.

När min fps sjunker så börjar det att hacka, ser ut som en stopmotion-film.
Men som du ser så bytte jag texturepack till ett mer krävande och då började det plötsligt flyta på jättebra. Mystiskt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fleo:

Skall byta ut PSU så fort som möjligt. Dock så belastar jag det inte särskilt hårt just nu.

När min fps sjunker så börjar det att hacka, ser ut som en stopmotion-film.
Men som du ser så bytte jag texturepack till ett mer krävande och då började det plötsligt flyta på jättebra. Mystiskt...

hehe skumt värre.
Kan väl vara så att default paketet helt enkelt inte är det bättre, renderas sämre eller nåt men det borde ju vara samma sätt det renderas på.

Permalänk
Medlem

Kanske är grafikkortet som går på 2d-frekvenser, och när du kör 128-texture känner den att det blir högre belastning och går upp i 3d-frekvenser. Du borde kunna se till att den kör 3d-frevenser i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

det är 1.8.. uppgradera till pre release 1.9 så fixar det sig :)! har samma problem.

15-30 FPS på 1.8
40-70 FPS på 1.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

hehe skumt värre.
Kan väl vara så att default paketet helt enkelt inte är det bättre, renderas sämre eller nåt men det borde ju vara samma sätt det renderas på.

Jo, det var ett konstigt "fel"...

Skrivet av Michaelo:

Kanske är grafikkortet som går på 2d-frekvenser, och när du kör 128-texture känner den att det blir högre belastning och går upp i 3d-frekvenser. Du borde kunna se till att den kör 3d-frevenser i nvidias kontrollpanel.

Ska kolla upp det, tack för tipset!

Skrivet av imperatormedia:

det är 1.8.. uppgradera till pre release 1.9 så fixar det sig :)! har samma problem.

15-30 FPS på 1.8
40-70 FPS på 1.9

Kan tyvärr inte göra det ännu då han som hostar min server inte är kontaktbar just nu och kan därför inte uppdatera servern...
Men tack för tipset ändå!

Permalänk
Medlem

Detta blir en liten bump men jag hoppas att det går bra. Min vän spelar minecraft på ett Radeon HD5450 och hans FPS ligger stadigt över 100. Hans övriga komponenter är också gamla, men ändå har han så mycket bättre FPS. Vad ska jag göra för att komma upp till dom siffrorna?

Permalänk
Medlem

Kör du maximerat fönster eller fullscreen med f11? För när jag inte kör fullscreen f11 så får jag kass fps.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Skrivet av fleo:

Detta blir en liten bump men jag hoppas att det går bra. Min vän spelar minecraft på ett Radeon HD5450 och hans FPS ligger stadigt över 100. Hans övriga komponenter är också gamla, men ändå har han så mycket bättre FPS. Vad ska jag göra för att komma upp till dom siffrorna?

Bara så att du vet...
§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Iaf, Jag tror det har med din version av minecraft, eller alt java... mitt java fuckade sig så jag fick fryslagg...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fleo:

Detta blir en liten bump men jag hoppas att det går bra. Min vän spelar minecraft på ett Radeon HD5450 och hans FPS ligger stadigt över 100. Hans övriga komponenter är också gamla, men ändå har han så mycket bättre FPS. Vad ska jag göra för att komma upp till dom siffrorna?

Jao du skrev längst upp att du har aktiverat Vsync för minecraft, med det så kommer din fps aldrig överstiga skärmens max HZ...

Så stäng av Vsync så blir att bra, för att att vara helt ärlig så skulle jag vilja påstå att minecraft aldrig sk "flimrar" när man spelar.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Med vsync på har du ju problemet att så fort fpsen som renderas sjunker under 60 så rasar skärmens fps ner till 30.

Det är inte att du spelar på samma karta som nu börjar bli större? Har för mig att spelet blir mer krävande ju störrevärld du har.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Jag vill påstå att Minecraft kräver mer än vad man kan tro. Det är ju trots allt flera tiotusentals block som ska byggas upp när du startar din värld eller springer utanför det redan utforskade området. Har hört rykten om att Java har väldigt kass prestanda när det kommer till att köras på Windows, men det är ju bara ett rykte.
Testa att stänga av Vsync. Du kan råka ut för screen tearing om du har otur men jag har inte stött på något sådant och spelar med konstant 150+ FPS

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]