Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag ser det som ett försvar eftersom de som försvarar piratkopiering alltid måste påpeka detta som om det på något sett skulle göra allt annat personen säger felaktigt. Jag tror vi alla vet vad vi menar här. Alltså, att man olovligt använder något som någon annan har lagt ner tid och pengar på. Spelar ingen roll om det rör sig om en fysik produkt eller ett mjukvara.

Men sluta. Bara för att du saknar förmågan att använda andra ord ändrar inte det verkligheten.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Men sluta. Bara för att du saknar förmågan att använda andra ord ändrar inte det verkligheten.

Om du läser mina inlägg så ser du att jag gång på gång förklarar vad jag menar. Jag kan definitionen av ordet stöld (vilken är anledningen till att jag använder citattecken) men definitionen av ordet är ju fullkomligt ointressant i diskussionen. Återigen, det handlar om olovlig använding av annans kod, kalla det vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Om du läser mina inlägg så ser du att jag gång på gång förklarar vad jag menar. Jag kan definitionen av ordet stöld (vilken är anledningen till att jag använder citattecken) men definitionen av ordet är ju fullkomligt ointressant i diskussionen. Återigen, det handlar om olovlig använding av annans kod, kalla det vad du vill.

Det är på intet sätt obetydligt.
Precis som du tidigare sagt att försvarare av piratkopiering ibland använder det faktum att stöld och kopiering blandas ihop som en grund för att övrigt som sägs är fel så är bruket av ordet stöld istället för kopiering ett sätt att manipulera meningen av det som sägs. Stöld är snäppet värre än kopiering och samtidigt någonting som de flesta anser fel. Kopiering däremot har en annan värdegrund bland många.

Att då säga stöld istället spelar på att göra det värre än vad det är, vilket är minst lika illa som att bortse från någonting bara för att personen använder fel ord. Jag skulle faktiskt till och med säga att det är värre eftersom brister i att skilja på dessa två antingen förringar brottet stöld eller lägger överdriven vikt vid brottet piratkopiering. Det är självklart fel att göra något av detta.

Sammanfattningsvis så är piratkopiering och stöld två helt olika saker. Faktum är att de är olika både enligt lagen, enligt praktisk tillämpning, enligt konsekvenserna och även dess värdering då så många ändå piratkopierar till skillnad från hur många som går runt och stjäl saker. De har helt enkelt ingenting med varandra att göra.

Sen kan en persons egen moralkompass säga att de är lika fel, och det är naturligtvis helt okej. Men det är vad personen i fråga tycker, vilket inte gör det till fakta. Och faktum är, stöld och piratkopiering är inte samma sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är på intet sätt obetydligt.
Precis som du tidigare sagt att försvarare av piratkopiering ibland använder det faktum att stöld och kopiering blandas ihop som en grund för att övrigt som sägs är fel så är bruket av ordet stöld istället för kopiering ett sätt att manipulera meningen av det som sägs. Stöld är snäppet värre än kopiering och samtidigt någonting som de flesta anser fel. Kopiering däremot har en annan värdegrund bland många.

Att då säga stöld istället spelar på att göra det värre än vad det är, vilket är minst lika illa som att bortse från någonting bara för att personen använder fel ord. Jag skulle faktiskt till och med säga att det är värre eftersom brister i att skilja på dessa två antingen förringar brottet stöld eller lägger överdriven vikt vid brottet piratkopiering. Det är självklart fel att göra något av detta.

Sammanfattningsvis så är piratkopiering och stöld två helt olika saker. Faktum är att de är olika både enligt lagen, enligt praktisk tillämpning, enligt konsekvenserna och även dess värdering då så många ändå piratkopierar till skillnad från hur många som går runt och stjäl saker. De har helt enkelt ingenting med varandra att göra.

Sen kan en persons egen moralkompass säga att de är lika fel, och det är naturligtvis helt okej. Men det är vad personen i fråga tycker, vilket inte gör det till fakta. Och faktum är, stöld och piratkopiering är inte samma sak.

Korrekt, det är två olika saker och ingen av dem är ok att göra.

Det jag försöker få fram är att det inte i orden stöld vs piratkopieringen problemet ligger här, det är ett helt eget ämne. Från företaget synvikel är det skitsamma vad du kallar det. De kommer tolka att om det går hundra pirater på tre betalande kunder så är det en dålig deal.

Sen om de faktiskt inte skulle sälja så mycket mer om det inte fanns pirater spelar som sagt inte heller någon roll. Med den statistik de har förstår jag att de tvekar när de skall besluta om att göra det extra jobbet som krävs för att utveckla till en plattform som PCn. Det skulle jag också göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Demo hjälper inte. Arma 2 som jag har nämnt flera gånger i denna tråd har ett utmärkt demo och det finns sjukt mycket videoklipp, recensioner, foruminlägg om spelet. Trots detta ser statistiken ut som den gör med 100 piratversioner på varje 3 köpt version som försöker ansluta till servrarna.

100 connection försök av pirater låter mycket men jag har mycket tillförlitlig statistik som jag har hittat på helt själv...
Av dom 100 connections så var det 5 pirater som försökte som försökte connecta 20 gånger var innan dom gav upp.
En av dom valde att köpa spelet så nu är det 4 som spelar. Så tack vare piraterna så ökade spelförsäljningen med 25% och dom andra 4 piraterna insåg att det inte alls är som cod så dom är inte intresserad av vare sig köpa eller spela spelet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Stöld av intellektuell egendom är det, vilket även kallas piratkopiering. Notera skilnaden melan stöld av fysiskt föremål och kopiering, i det sistnämnda lider inte upphovsmannen någon direkt förlust, medans ägaren vid stöld blir av med föremålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Stöld av intellektuell egendom är det, vilket även kallas piratkopiering. Notera skilnaden melan stöld av fysiskt föremål och kopiering, i det sistnämnda lider inte upphovsmannen någon direkt förlust, medans ägaren vid stöld blir av med föremålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du producerar ett program som är tänkt ska användas av 100 personer, vi antar att tre köper det och resterade 97 personer piratkopierar det - de betalar inte för sig, de kräver supporttid och gnäller på ett forum att programmet är buggigt (trots att det är cracket som ställer till det).
Så här ser det liksom ut, smått förenklat och visst tusan medför sk piratkopiering direkt och indirekt förlust.
Direkt förlust då supporttid tex kostar, direkt förlust då beräknad försäljning blev mindre i och med piratkopieringen och man kan påvisa att programmet används av 100 personer, men att försäljningen enbart är en bråkdel.
Indirekt, då de sk buggarna förstör ditt rykte som producent.

Eller. Ett spelproduceras till fyra plattformar. Spelet läcker ut på torrentsidor för en plattform en vecka innan realese. Närmare en miljon nedladdningar gör.Det visar sig senare att försäljningen hos övriga plattformar är betydligt högre.. Vilka slutsatser tror du att ett företag drar, ur ett rent ekonomiskt perspektiv?

Men visst. Argumentera för att piratkoperingen inte medför några problem (läs förlust) för företag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du producerar ett program som är tänkt ska användas av 100 personer, vi antar att tre köper det och resterade 97 personer piratkopierar det - de betalar inte för sig, de kräver supporttid och gnäller på ett forum att programmet är buggigt (trots att det är cracket som ställer till det).
Så här ser det liksom ut, smått förenklat och visst tusan medför sk piratkopiering direkt och indirekt förlust.
Direkt förlust då supporttid tex kostar, direkt förlust då beräknad försäljning blev mindre i och med piratkopieringen och man kan påvisa att programmet används av 100 personer, men att försäljningen enbart är en bråkdel.
Indirekt, då de sk buggarna förstör ditt rykte som producent.

Eller. Ett spelproduceras till fyra plattformar. Spelet läcker ut på torrentsidor för en plattform en vecka innan realese. Närmare en miljon nedladdningar gör.Det visar sig senare att försäljningen hos övriga plattformar är betydligt högre.. Vilka slutsatser tror du att ett företag drar, ur ett rent ekonomiskt perspektiv?

Men visst. Argumentera för att piratkoperingen inte medför några problem (läs förlust) för företag.

Direkta förluster förekommer inte i någon större omfattning, men indirekta föreluster (utebliven försäljning mm) finns garanterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Jag kan inte diskutera den här saken mera, med de som inte inser att otillåten kopiering och användning av andras arbete är stöld.
Vi ligger mil ifrån varandra så det lönar sig helt enkelt inte att försöka.
Jag jobbar mest med att konstruera inmateriella saker (programutveckling), att höra att mitt arbete saknar värde är inte kul.

-Håkan Lantz har inte blivit illa behandlad i USA.
-Om Pepsi gör inbrott hos Coca Cola, kopierar och använder deras recept är det inte stöld bara inbrott.
-Om ett företag olovligt kopierar ett program som någon använt tre år av sitt liv för att ta fram, utan att betala för sig, är det inte stöld, han förlorar ju inget på deras agerande.
-Det är helt OK om ett skivbolag snor en svensk låt och lanserar den med en Amerikansk popstjärna, utan att betala "den sålde ju ändå inte i USA".

En arbetskompis till mig försökte diskutera med en brottslig släkting han har, killen kunde inte fatta att det var fel att sno bilar, Jag har ju inte råd med en bil, så jag måste sno den, det gick inte att få killen att fatta att han gjorde fel.

Jag ger upp.

edit
Några märkliga uttalanden i den här tråden.

- Folk laddar bara ned dåliga spel.
- Nedladdningen ökar försäljningen.
- Tar man bort kopieringsskyddet minskar piratkopieringen.

Med mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag kan inte diskutera den här saken mera, med de som inte inser att otillåten kopiering och användning av andras arbete är stöld.
Vi ligger mil ifrån varandra så det lönar sig helt enkelt inte att försöka.
Jag jobbar mest med att konstruera inmateriella saker (programutveckling), att höra att mitt arbete saknar värde är inte kul.

Inmaterialla ting? Låt inte diskussioner som denna att ändra din syn på ditt arbete på ett negativt sätt. Du skapar ett högst materiellt ting :).

Du kan även lägg till uttalande om att pc-spelare inte vill ha ubisofts produkter som, vi har ju fps-spel såsom Battelfield 3 och ...uhm... CS

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Men är den minskade PC-spelsförsäljningen ett direkt resultat av piratkopiering? Jag gissar på att såklart försäljningen minskar men jag tycker hela den här "Piratkopiering förstör vinsten så vi skiter i att utveckla pc-spel"-grejen är ett sidospår jag tror att konsoller har varit mer vinstdrivande oavsett om piratkopiering existerat eller inte.

Absolut, det är exakt vad jag menar på också.
Därför är det så trist att företagen försöker skylla allt på kopieringen.

Men slutsatsen som jag drar av detta är att PC-spelarna måste förstå att om dom vill fortsätta få spel utvecklade till sig så måste dom håva upp pengar.
Det funkar inte att köra med "jag betalar för Starcraft 2 för det är ett fulländat spel, resten som inte når upp till mina förväntningar 100% kopierar jag"...

Och om inte, då får dom väl bara acceptera att det är läge att köpa en konsoll.
I grund och botten förstår jag fortfarande inte problemet, jag förstår inte varför spelarna blir så upprörda. Om nu UBISOFT vill skrota pcspelen, fine...
Olyckligt att dom skyller på kopieringen, men vad spelar det egentligen för roll? Beslutet är ju taget och det är bara att gilla läget.

Vad _jag_ då menar på är att dom som skriker mest förmodligen är folk som ändå gillar att spela spelen gratis(wärzeade) på pc som nu står och ginar, för det är ju faktiskt den enda gruppen som uppenbarligen har nått att förlora.
Den stora mängden betalande spelare sitter ju uppenbarligen redan på konsoll.

Kolla även runt lite i forum/torrentsiter här och var. Folk sitter och grinar över att <sätt in valfritt crackat spel> inte fungerar på deras i7-extreme-edition med 32 gig ram och SLI....
Så det är så intressant att se... när hårdvaran ska köpas in (Hade det gått att stjäla fysiska saker enkelt så hade dom säkert gjort det oxå), då finns det resurser. Men såfort mjukvara ska ordnas så skylls det på dålig ekonomi etc etc etc...
Detta jag menar, det _kommer_ aldrig bli bättre. Sålänge det finns ett enkelt riskfritt (relativt) sätt att skaffa sig någonting gratis så kommer det ju fortlöpa. (vill återigen peka på mitt tidigare exempel med att folk kopierar androidappar som vanligast kostar säg 7-50:-, men återigen, pengar är begränsat, så en kopierad app för 50:- är ett extra paket cigg)

På samma sätt ser man folk på hembio/entusiastforum som sitter på hembio+server/infrastruktur-lösningar (10-tals TB speglad disk + HTPC/mediaboxar) för 100'000-tals kronor, uppbyggda för att sedan köra nerladdad film och tv-serier.... Återigen, pengarna finns, men varför lägga 50% på mjukvara när man kan lägga 100% på hårdvara och sen ladda ner innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och om inte, då får dom väl bara acceptera att det är läge att köpa en konsoll.
I grund och botten förstår jag fortfarande inte problemet, jag förstår inte varför spelarna blir så upprörda. Om nu UBISOFT vill skrota pcspelen, fine...

Förstår heller inte problemet i att ubisoft inte släpper spel som säljer dåligt till pc.
Begriper inte heller varför man ska köpa konsol (eller blir spelen bra då?).
O för de som endast piratar så får de väl bita i det sura äpplet o köpa en konsol för samma pris som ett mediokert grafikkort o fortsätta pirata. Onlinedelen funkar ju inte på pc heller så det kan ju inte va något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag kan inte diskutera den här saken mera, med de som inte inser att otillåten kopiering och användning av andras arbete är stöld.
Vi ligger mil ifrån varandra så det lönar sig helt enkelt inte att försöka.
Jag jobbar mest med att konstruera inmateriella saker (programutveckling), att höra att mitt arbete saknar värde är inte kul.

-Håkan Lantz har inte blivit illa behandlad i USA.
-Om Pepsi gör inbrott hos Coca Cola, kopierar och använder deras recept är det inte stöld bara inbrott.
-Om ett företag olovligt kopierar ett program som någon använt tre år av sitt liv för att ta fram, utan att betala för sig, är det inte stöld, han förlorar ju inget på deras agerande.
-Det är helt OK om ett skivbolag snor en svensk låt och lanserar den med en Amerikansk popstjärna, utan att betala "den sålde ju ändå inte i USA".

En arbetskompis till mig försökte diskutera med en brottslig släkting han har, killen kunde inte fatta att det var fel att sno bilar, Jag har ju inte råd med en bil, så jag måste sno den, det gick inte att få killen att fatta att han gjorde fel.

Jag ger upp.

edit
Några märkliga uttalanden i den här tråden.

- Folk laddar bara ned dåliga spel.
- Nedladdningen ökar försäljningen.
- Tar man bort kopieringsskyddet minskar piratkopieringen.

Med mera.

Jag håller med dig på alla punkter. Har en släkting som sysslat med ekobrott och jag känner igen det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Ingen som tycker att 95% låter en smula överdrivet?

Ne, varför det. Kanske var det så många som fem stycken som köpte det förra. Samt 95 stycken som kopierade och raderade det då de hörde att det var kast av de andra fem. Skämt och sidor. Jag känner ingen som spelat det senaste, och även om jag har ca 5-6 licenser på Adwanced warfare har jag inte mer än startat ett av dem.
Så hur många sålde de?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Direkta förluster förekommer inte i någon större omfattning, men indirekta föreluster (utebliven försäljning mm) finns garanterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Direkta förluster existerar i form av serverkostnader. EAs VD sa att fifa 12 har 700k sålda exemplar i eu, men på servern är det 4 miljoner spelare, det är en direkt förlust pga att kostnaden för att hålla servrarna igång inte kompenseras is försäljning.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

- Folk laddar bara ned dåliga spel.
- Nedladdningen ökar försäljningen.
- Tar man bort kopieringsskyddet minskar piratkopieringen.

Med mera.

De flesta vill bara testa spelet
Det fanns inget demo
De skulle inte sålt så mycket som är nedladdat så det är inte säkert att piratkopiering är dåligt
Det finns ingen statistik som bevisar att piratkopiering är dåligt
Den statistiken är gjord att en intresseorganisation
Den statistiken avser inte digital försäljning
De är bara lata med marknadsföringen
Spelutvecklare måste anpassa sig
Piratkopiering förbättrar spelets uppmärksamhet
Många laddar ner för att pröva och köper sen, för det vet jag
Jag köper minsann spel, och JAG är därför bevis för att alla gör samma sak
Vi vill inte ha deras spel på PC iallafall
Deras DRM är skit därför vill ingen köpa deras spel
Spel utan DRM säljer bra
Okej, siffrorna säger att de säljer dåligt, men all försäljningsstatistik finns inte för att bevisa det

HERP DERP, DI DERP DE DERP!

Permalänk

men det här sög ju ganska rejält.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Direkta förluster existerar i form av serverkostnader. EAs VD sa att fifa 12 har 700k sålda exemplar i eu, men på servern är det 4 miljoner spelare, det är en direkt förlust pga att kostnaden för att hålla servrarna igång inte kompenseras is försäljning.

Har du någon länk på det? Låter smått otroligt att EAs PC portningar har så dåliga online skydd. Då måste de ju ha lika dåliga skydd för fusk mm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av martinboson:

De flesta vill bara testa spelet
Det fanns inget demo
De skulle inte sålt så mycket som är nedladdat så det är inte säkert att piratkopiering är dåligt
Det finns ingen statistik som bevisar att piratkopiering är dåligt
Den statistiken är gjord att en intresseorganisation
Den statistiken avser inte digital försäljning
De är bara lata med marknadsföringen
Spelutvecklare måste anpassa sig
Piratkopiering förbättrar spelets uppmärksamhet
Många laddar ner för att pröva och köper sen, för det vet jag
Jag köper minsann spel, och JAG är därför bevis för att alla gör samma sak
Vi vill inte ha deras spel på PC iallafall
Deras DRM är skit därför vill ingen köpa deras spel
Spel utan DRM säljer bra
Okej, siffrorna säger att de säljer dåligt, men all försäljningsstatistik finns inte för att bevisa det

HERP DERP, DI DERP DE DERP!

Du kan omöjligt avfärda allt det du listade upp som nonsens. Helt klart en stor del, men inte allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Direkta förluster existerar i form av serverkostnader. EAs VD sa att fifa 12 har 700k sålda exemplar i eu, men på servern är det 4 miljoner spelare, det är en direkt förlust pga att kostnaden för att hålla servrarna igång inte kompenseras is försäljning.

Nej. Vad du beskriver är en indirekt förlust av piratkopiering. Annars skulle kostnaderna för att hålla servrarna uppe öka för varje enstaka nedladdning, vilket de naturligtvis inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Nej. Vad du beskriver är en indirekt förlust av piratkopiering. Annars skulle kostnaderna för att hålla servrarna uppe öka för varje enstaka nedladdning, vilket de naturligtvis inte gör.

Demigod killarna gnällde över att de gick med förlust i och med att spelet inte var drm-skyddat och därmed var deras server för tungt belastade.
http://www.escapistmagazine.com/news/view/91400-Stardock-CEO-...

Men eftersom det är från en "opålitlig" källa så kan man inte säga något om detta, iaf inte om man ska gå efter riktlinjerna i denna tråd :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jag håller inte med dig. I min värld anser jag att många spel som inte har multiplayerfunktion laddas hem illegalt för att det är enkelt samt att man inte missar någonting, du får allt material utan att behöva betala en krona. Varför ska fantastiska spel behöva ha en multiplayerdel när det inte finns någon anledning till det? Här är min liknelse. Till min lågstadieskola kom det fula gubbar och sålde olagliga "106 spel-i-ett" till NES. Jag köpte inget sådant men några av mina vänner gjorde det. De lade sen sina pengar på godis och jag lade det på äkta spel. De köpte kanske 1-2 spel totalt och jag köpte 20st. Provsmakningen på ICA tycker jag bara är en dum jämförelse då du ändå kommer att köpa bröd sen, oavsett märke =gynna brödindustrin

Nu hakar du upp dig på en bisats, multiplayer är bara en av många dimensioner och bara ett väldigt uppenbart exempel från min sida. Poängen som jag försökte göra är att det inte är upp till speltillverkarna att sätta ett värde på sin produkt det är en förmån som inte unnas företagare priset sätts av köparna en vara är inte värd mer än det köparna är villiga att betala. Det är absurt att räkna varje piratkopia som förlorad inkomst då det inte alls är säkert att den som piratkopierar hade köpt spelet om de inte redan hade spelet i piratutgåva.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Nu hakar du upp dig på en bisats, multiplayer är bara en av många dimensioner och bara ett väldigt uppenbart exempel från min sida. Poängen som jag försökte göra är att det inte är upp till speltillverkarna att sätta ett värde på sin produkt det är en förmån som inte unnas företagare priset sätts av köparna en vara är inte värd mer än det köparna är villiga att betala. Det är absurt att räkna varje piratkopia som förlorad inkomst då det inte alls är säkert att den som piratkopierar hade köpt spelet om de inte redan hade spelet i piratutgåva.

Man kan inte jämföra spel med andra produkter. Bröd, försäkringar, bilar går som exemel inte att kopiera. Sen tror jag knappast att du själv tycker att ett spel ska kosta 0 kr, men många utav "köparna" verkar göra det. Vad kostar ett nytt PC spel idag? 350:-? Vad ska ett spel kosta då? nejdu, jag anser fortfarande att de flesta fall så beror på ren lathet/bekvämlighet, du har ditt spel på nån timme, gratis, utan jobbiga kopieringskydd.

Jag håller absolut med dig om att varje piratkopia inte är en förlorad inkomst, men samtidigt har jag aldrig nämnt det heller så jag har ingen aning om varför du citerar mig om det. På den tiden jag själv laddade hem spel så bunkrade jag mycket och hälften startade jag nog inte ens en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Man kan inte jämföra spel med andra produkter. Bröd, försäkringar, bilar går som exemel inte att kopiera. Sen tror jag knappast att du själv tycker att ett spel ska kosta 0 kr, men många utav "köparna" verkar göra det. Vad kostar ett nytt PC spel idag? 350:-? Vad ska ett spel kosta då? nejdu, jag anser fortfarande att de flesta fall så beror på ren lathet/bekvämlighet, du har ditt spel på nån timme, gratis, utan jobbiga kopieringskydd.

Jag håller absolut med dig om att varje piratkopia inte är en förlorad inkomst, men samtidigt har jag aldrig nämnt det heller så jag har ingen aning om varför du citerar mig om det. På den tiden jag själv laddade hem spel så bunkrade jag mycket och hälften startade jag nog inte ens en gång.

Jag citerar dig eftersom du citerade en liten del av min post och inte verkade förstå budskapet du hakade upp dig på min analogi och mitt val att ta multiplayer som ett exempel på vad speltillverkare kan göra för att göra spel mer intressanta vilka bara var en ytterst liten del av poängen jag försökte göra. Och jag tycker att det är precis samma sak att man kan kopiera den enda men inte den andra är i mitt tycke inte ett dugg relevant det är efterfrågan som styr priset inte spelskaparna. Det finns uppenbarligen spel som säljer bra med mycket goda om inte suveräna vinstmarginaler vad skiljer dessa från de spel som går mindre bra? Något måste det ju vara. Varför påstår en del sig knappt påverkas av piratkopiering alls medans andra stånkar och stönar om hur lönlöst det är att göra pc-spel?

Och du har helt rätt jag tycker inte att gratis är ett skäligt pris för ett spel vilket som helst oavsett kvalitet men vad jag tycker är inte relevant man har ett val när man driver ett företag som ska vara vinstdrivande man kan acceptera att marknaden är som den är och att efterfrågan är låg på den produkt man tillverkar och kanske inte inbringar den vinst man kan önska och ändå fortsätta saluföra sin produkt och försöka hitta andra vägar att gå för att göra sin produkt mer attraktiv. Eller så skiter man i det man slutar sälja sin produkt och riktar in sig på en annan marknad. Sedan har vi det här med yrken med kreativitet som fokus musik,film, måleri och tvspel ingår här det finns liksom en slags föreställning om att människor med kreativa yrken sysselsätter sig med dessa yrken inte enbart för profit utan kanske mest för att de brinner för sitt intresse att tjäna pengar kan man tycka bara är en positiv bieffekt. När man sedan märker att det är pengar som motiverar dessa människor så känns det genast mer smutsigt, fans och kunder vill inte höra James Hetfield rappa i någon halvklyshig numetallåt det finns en föreställning om att dessa kreativa yrken i första hand är ett sätt för dessa artister och konstnärer att utrycka sig i bild och kreativitet. Jag blåvägrar t.ex kategoriskt att köpa musik av band som är "sellouts" vore jag särskilt intresserad av spel så skulle jag göra samma sak här.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Jag förstod det mycket väl men håller fortfarande inte med dig. Kanske är du som missförstår vad jag skriver då du nämner självklara saker som att en kopia inte är en förlorad intäkt, eller det att köparna bestämmer priset. Båda påståendena är självklara. Skillnaden är att marknaden vrids då många laddar hem spel OLAGLIGT. Folk skulle kopiera skogaholmslimpa eller pocketböcker om det gick och inte kostade någonting, saker de tidigare betalt för. Varför skulle marknaden inte fungera bara för att piratkopieringen är borta? De bolag som inte klagar på piratkopiering är just de som har framgångsrika sellouts och släppet till multiplattform. Spel till PC är dessutom billigare än till konsol. Ubisoft väljer att inte släppa spel till PC för att de inte anser det vara tillräckligt lönsamt. En avvägning som "alla" företag gör på sina marknader och helt plötsligt är vi tillbaka till där vi började, där du citerade mig för "lönsamhetkravet" Du började av någon konstig anledning bubbla om att jag tycker att det är en rättighet för företag att tjäna pengar på sina spel. Hur kan du göra det huvudlösa antagandet? Jag har då inte nämnt det iöht. Gratisgenerationen använder däremot ofta den smutsiga kapitalismen som ett argument till att privatkopiera. Skrattretande.

Du har nog en lite skev bild av konstnärer, De är en så mikroskopisk liten del som gör det för att vara giriga. De gör det för att de brinner för det eller att de måste få bröd på bordet. Men du menar kanske de 50 stora artisterna som alla ser? den grupp som utgör 0.0000001% av alla konstnärer, artister. Gällande dina "band" så är det bla Shakiras intäkter som sen gör det möjligt för sk smala band att bli signade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jag förstod det mycket väl men håller fortfarande inte med dig. Kanske är du som missförstår vad jag skriver då du nämner självklara saker som att en kopia inte är en förlorad intäkt, eller det att köparna bestämmer priset. Båda påståendena är självklara. Skillnaden är att marknaden vrids då många laddar hem spel OLAGLIGT. Folk skulle kopiera skogaholmslimpa eller pocketböcker om det gick och inte kostade någonting, saker de tidigare betalt för. Varför skulle marknaden inte fungera bara för att piratkopieringen är borta? De bolag som inte klagar på piratkopiering är just de som har framgångsrika sellouts och släppet till multiplattform. Spel till PC är dessutom billigare än till konsol. Ubisoft väljer att inte släppa spel till PC för att de inte anser det vara tillräckligt lönsamt. En avvägning som "alla" företag gör på sina marknader och helt plötsligt är vi tillbaka till där vi började, där du citerade mig för "lönsamhetkravet" Du började av någon konstig anledning bubbla om att jag tycker att det är en rättighet för företag att tjäna pengar på sina spel. Hur kan du göra det huvudlösa antagandet? Jag har då inte nämnt det iöht. Gratisgenerationen använder däremot ofta den smutsiga kapitalismen som ett argument till att privatkopiera. Skrattretande.

Du har nog en lite skev bild av konstnärer, De är en så mikroskopisk liten del som gör det för att vara giriga. De gör det för att de brinner för det eller att de måste få bröd på bordet. Men du menar kanske de 50 stora artisterna som alla ser? den grupp som utgör 0.0000001% av alla konstnärer, artister. Gällande dina "band" så är det bla Shakiras intäkter som sen gör det möjligt för sk smala band att bli signade.

"Ubisoft hade självklart släppt spel till PC om de tror att det är lönsamt. De är som vilket vinstdrivande företag som helst."

Att du känner dig träffad när du inte ens egentligen är addresserad det kan jag tyvärr inte stå för. Du är citerad för att du la fram vinstfaktorn och jag poängterade att det är ganska lamt att dra in profit och piratkopiering och sedan dra slutsatsen "Vi ska inte göra fler pc-spel". Jag köper helt enkelt inte att piratkopiering skulle vara den enskilt största anledningen till minskade intäkter för pc-spel. Jag vill snarare mena att den enskilt största anledningen är konsoller försäljningen av pc-spel minskar såklart av piratkopiering men den minskar mycket mer pga konsollexplosionen. Har man en konsoll och köper ett spel finns det ju ingen rimlig anledning att köpa samma titel till pc. Det där är ju verkligen snudd på ett till ett ratio för varje sålt konsollspel så borde det nästan rakt av innebära en mindre kopia såld till pc. Inte helt och hållet sant såklart men bra mycket mer sant än att varje piratkopierat spel är en förlorad intäkt.

Att det är olagligt tycker jag fortfarande inte är av relevans. Piratkopiering är inget som dykt upp ur tomma intet det har funnits länge och är således en del av den verklighet som skapare får lära sig att leva med och jobba runt. Att tro att man kan stoppa piratkopiering genom t.ex hot och kopieringsskydd det är bara slöseri på resurser. Har man möjlighet att välja sina strider så må det väl ändå vara till fördel om den möjligheten sparas till en strid man faktiskt kan vinna. Skrattretande? Måhända men inte lika skratretande som att kasta vattenballonger på män i våtdräkt. Rymdvarelser, piratkopiering, naturkatastrofer, hunden tuggade upp min diskett... vilket som liksom inte relevant alls man får kompensera utefter den verklighet vi lever i inte den verklighet vi BORDE leva i.

Sjävklart så pratar jag om de 50 stora artisterna, vilka skulle jag annars prata om? Det är ju just dessa artister som gapar och skriker om hur jävla illa stält de har. Och de band jag lyssnar på, (varför sätter du band inom citationstecken förresten antyder du att jag inte lyssnar på riktiga band och isf vad vet du om det?) påverkas troligtvis inte särskilt mycket av Shakiras intäkter då de knappast hör hemma inom samma skivbolagskoncern.¨

Tillägg: Jag skiter egentligen i Ubisoft och vad de gör det jag störde mig på var skitsnacket så fine släpp inte spel till PC vem bryr sig? Inte jag! Men kom inte med någon buhusnyfthistoria om att piratkopiering gör dem ruinerade och därför väljer de istället att sluta göra spel till PC det är inget annat än kvalificerat struntprat, snickelidingsnack om man frågar mig det vill säga.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e91q5B...!

Och återigen har folk klagat på supportforumet om att spelet är buggit
Det är inget fel i spelkoden, enbart i någras moraliska

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e91q5B...!

Och återigen har folk klagat på supportforumet om att spelet är buggit
Det är inget fel i spelkoden, enbart i någras moraliska

Haha, läste om det där! Är ju jätteroligt

Permalänk
Medlem

Inget mer stalker 2. Trist att utvecklare inte ser möjlighet i tunga singelplayer spel till pc...

Citat:

My friends at GSC believe that the reason for that is failed console publishing deal. GSC couldn’t sign any publisher for STALKER 2 on consoles, and GSC wasn’t strong enough to do it all by itself. STALKER 2 was going to become PC exlcusive, which isn’t a great future for story-driven game.

http://galyonkin.com/2011/12/09/pro-zakryitie-gsc/

Och ja, det är mycket pga piratkopieringen. Flertal utvecklare gnäller om att pc-marknaden inte är bra för dem... Om man inte utvecklar MP dvs.
Men det förstås, enbart bortförklaringar från utvecklare som inte utvecklar tillräckligt "bra" spel

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Varför gör man inte bara spelet internetberoende. Även för campaign. Tvinga användaren hela tiden spela på servrar som kollar koder och innehåll. Då kan dem nog säkert sänka priserna också med tanke på att alla måste betala. Kanske gynnar båda grupperna då man kanske väcker liv i multiplayerspelande som normalt inte hade funnits.

/s

Mest korkade jag läst i den här tråden. Det är ju på grund av sån skit man inte köper spel, utan laddar ner den knäckta versionen där man slipper vara uppkopplad. Ett bra exempel är GTA IV till PC. Jag köpte det så fort det kom, åkte hem och installerade det, och var tvungen att logga in online på två (!) olika ställen: Games for Windows Live och Rockstar Social Club. Detta bara för att kunna spela spelet.

Inte nog med att GFWL är ökänt för att vara buggigt och funka dåligt så har jag bara mobilt internet, och då och då så bryts min uppkoppling i några minuter. Sker det när jag spelar GTA IV så kan jag inte spara, utan måste avsluta spelet, och starta om från senaste sparning och hoppas att min uppkoppling inte dyker innan jag kan spara igen. Samma sak när Games for Windows-servern inte svarar, vilket hände rätt så ofta.

Det gjorde att jag inte spelade GTA IV mer än tio timmar totalt på min dator, jag köpte det istället till PS3 när det kom i Platinum-utgåva.

Jag köper MYCKET spel. Med tanke på min minimala inkomst så köper jag spel för procentuellt sett mycket mer än de flesta, men jag kommer aldrig, ALDRIG att köpa ett spel med usel DRM. Jag tänker inte betala 400-500 spänn för ett spel som jag sen inte kan spela när jag vill.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]