Permalänk
Medlem

Kan man ha två routers i samma hem?

Hej! Har en enkel fråga. I nuläget har vi internet genom telejacket adsl, i källaren, (tror första jacket sitter där).
Går det att ha en till router på övervåningen?
Om inte, vad händer om man har en router i något annat jack än första jacket, och första jacket är tomt?

Mvh JarVis

Permalänk
Medlem

Ja men du måste brygga routern som ligger först

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Ja men du måste brygga routern som ligger först

Kan du utveckla det där lite?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag misstolkar dig men jag tror du vill ha två adsl modem, en i källaren och en på övervåningen.
Detta går ej. du måste använda första jacket för adsl, är inte så svårt att koppla om första jacket till ett annat jack.

Det du kan göra är att ha routern i källaren och sedan dra en nätverkskabel till övervåningen till en switch som sedan går ut till alla datorer osv..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hjälpsam

Modem -> Router -> kabel till dit du har prylarna -> Switch -> Prylar

Eller om du kör trådlöst

Modem -> Router -> Trådlöst till Accesspunkt -> Switch -> kabel till prylarna

Eller om du vill ha trådlöst hela vägen med signalförstärkare på vägen

Modem -> Router -> Trådlöst till Accesspunkt med Repeterfunktion -> Trådlöst till prylarna

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en till router? Eller, vad är det du vill åstadkomma?
En router kopplas inte in till telejacket, det gör däremot ett modem (som kan ha inbyggd router...) och nej, att koppla in två modem på samma telefonlinje är meningslöst, bara det första modemet kommer få trafik skickad till sig.

Om man har ett modem placerat någon annan stans än första jacket kan samtal döda internetuppkopplingen (förutsatt att telejacken är kopplade "rätt")

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Det går att köra ADSL i andra jacket med (så länge första jacket är tomt), har själv gjort det.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

du kan ju sätta en router efter den första routern och få två separata subnät! vad du skulle vilja ha det till vet jag inte men det är möjligt. ska man öppna portar måste man göra det i båda osv. kan bli irriterande efter ett tag

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Om du exempelvis har två datorer uppe men vill endast dra upp en sladd så kan du sätta en till router alt. en switch uppe som sedan går till dessa två datorer.

I fallet med routern måste du stänga av DHCP i routern(den uppe) samt koppla in kabeln från routern i källaren till en LAN port(i routern uppe) dvs INTE i porten som det står WAN på.

Med en switch är det bara tuta och köra, man skulle kunna säga att det bara är extra portar för routern.

Dvs. så här: Telejack --->Modem---->Router--->Router eller switch
Datorer går att koppla in i bägge routrar alt. router/switch.

Kör så här hemma nu då jag har flera datorer i det här rummet men routern står i andra änden av huset. På så sätt slipper jag dra två 25M kablar. Istället har jag en 25M kabel, en switch och en kortare kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JarVis:

Hej! Har en enkel fråga. I nuläget har vi internet genom telejacket adsl, i källaren, (tror första jacket sitter där).
Går det att ha en till router på övervåningen?
Om inte, vad händer om man har en router i något annat jack än första jacket, och första jacket är tomt?

Mvh JarVis

Kan du beskriva vad du vill ha för funktion och vad du ska koppla in istället, för antalet routrar i ett hus är ungefär som att fråga hur långt är ett rep, jag har 6 routrar och 5 switchar i rummet jag sitter just nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om du exempelvis har två datorer uppe men vill endast dra upp en sladd så kan du sätta en till router alt. en switch uppe som sedan går till dessa två datorer.

I fallet med routern måste du stänga av DHCP i routern(den uppe) samt koppla in kabeln från routern i källaren till en LAN port(i routern uppe) dvs INTE i porten som det står WAN på.

Med en switch är det bara tuta och köra, man skulle kunna säga att det bara är extra portar för routern.

Dvs. så här: Telejack --->Modem---->Router--->Router eller switch
Datorer går att koppla in i bägge routrar alt. router/switch.

Kör så här hemma nu då jag har flera datorer i det här rummet men routern står i andra änden av huset. På så sätt slipper jag dra två 25M kablar. Istället har jag en 25M kabel, en switch och en kortare kabel.

Allt du säger är korrekt men det är billigare att köpa en switch om man ändå inte ska använda sig av router-funktioner. Samt en switch behöver man inte göra några inställningar med.

Så om enda användningen som trådskaparen har för routerns/switchen är att lägga till datorer till nätet så är en switch att föredra. Däremot vet vi inte om han kanske är ute efter ett eget subnät för att inte släkten ska kunna se hans datortrafik eller nåt sånt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Meningen är att jag vill ha internetanslutning till datorn på övervåningen, Kan jag flytta upp router och modem till övervåningen, ha det i andra jacket, med första jacket tomt? Datorn där nere har nämligen w-lan..

Permalänk
Rekordmedlem

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.