Permalänk
Medlem

Slå ihop två datorer

Efter att jag nyligen köpt en ny dator tänkte jag försöka slå ihop min gamla och min syrras till en bättre. Anledningen till att jag köpte ny var att den förra inte startade alls. Jag tryckte på knappen, och ingenting hände alls. Det måste väl vara nätagget som är slut? Grejen är den att det andra nätagget jag har tillgängligt är bara på 300W, medan det andra var på 400W. Dessutom använder det nya moderkortet en 24-pin medan nätagget har en 20-pinskontakt.

Det verkar alltså som att jag måste köpa nytt nätagg, men jag tänkte bara försäkra mig om att det verkligen är det som är paj.

De komponenter jag har tillgängligt är (ungefär) förotom hårddisk och DVD-läsare: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2039590&view=m

Permalänk
Hedersmedlem

spec på hårdvara kanske kan vara relevant då du vill ha tips om att slå ihop två datorer samt något nätaggregat.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd

du kan köra 24 pinnar till 20 finns adaptrar. om det nu va din gammla eller syrrans dator så ska det nog funka med ett 300 watts nätagg

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte stoppa in är följande:

Moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
RAM: 2x Crucial 1GB RAM, 240-pin DIMM, DDR2 PC2-5300
Grafikkort: Sparkle GeForce GT 440 OM det är kompatibelt med resten - annars GeForce 8600GT
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0GHz

Plus en DVD-läsare och en IDE-hårddisk, samt kanske en SATA-hårddisk.

Så frågan är, funkar grafikkortet i burken, samt funkar nätagget, annars vad ska jag köpa för nytt?

Permalänk
Hedersmedlem

400W kommer att funka. och ditt grafikkort kommer att funka till moderkortet då den har PCI-E

prova ditt nätaggregat och se om den går igång (400W) bara ha i sladden mellan ditt uttag och psu.. inget inkopplat till datorn dvs gå efter instruktionen på videon och se om det går igång i så fall är det troligtvis inte nätagget som är i sönder
http://www.youtube.com/watch?v=3YhWLJkdrn0&feature=related

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.