Distansförsäljning inom EU: Är det tillåtet att neka garantin?

Permalänk
Medlem

Distansförsäljning inom EU: Är det tillåtet att neka garantin?

NI SOM FUNDERAR PÅ ATT HANDLA FRÅN OVERCLOCKERS UK, LÄS DETTA!
(Jag avråder starkt från köp av dem...)

Här är konversationen som jag haft hittils med Overclockers. Allt måste ske via deras web-note system, så man får ingen mailadress. Allt för att försvåra kontakten, uppenbarligen:

Citat:

Dear Niklas Widmark,

we have just noticed you have bought this outside the UK, our site does clearly state that these monitors are not supported outside the UK, unfortunately there is nothing I can do.

Regards,

Joseph Bailey

*********************************

Dear James,

I borrowed a DSLR and took some pictures which clearly show some of the stuck subpixels. In reality, the entire right border is littered with them, but they are of varying strength and were most visible in the middle. The ones in the middle of the top border are even brighter.

The images are uploaded to my public Dropbox photo folder: https://www.dropbox.com/gallery/4360871/1/Defective%20Hazro%2...
The photos are 18 megapixels so you can really zoom in if you want to.

I trust that this will satisfy you to issue an RMA?

Kind Regards,

Niklas Widmark

************************************

Dear Niklas Widmark,

I understand that this might be difficult but if you can photograph this it would be good.

Please upload the pictures to imageshack, imagebam or photobucket and then post the picture link through to our webnote system. Its just we can not accept incoming files due to virus threat on the network here.

**************************************

Dear James,

Regarding the stuck pixels,

I trust you are aware of how small the pixels on a 27" 2560x1440 resolution screen are, and that the subpixels are a third of that size?

They are very tiny and I cannot promise that a photo will show anything but a black/grey blur, considering how difficult it is to properly photograph an LCD-screen. I also don't see why you need it to begin with. A picture can lie in many ways and is not proof of anything, so how it can be of any consequence is beyond me.

Nevertheless, if you insist, I can give it a try when I come home tonight (I'm at the office right now). Where do you want me to send the picture?

Kind regards,

Niklas Widmark

**************************

Dear Niklas Widmark,

I am sorry to hear this, can you provide a picture of the dead pixels on the screen please?

Regards,

James Bailey

*********************
*** Original message ***
*********************

Hello!

I received my Hazro H27WC "non-glass version" yesterday.

Sadly, it has about 100 stuck subpixels, maybe more, along the entire right border of the screen, as well as the middle of the top border. It can be seen as a green sprinkle on a black screen.

That is way beyond the acceptable limit, so I would like to return it for a new screen.

How do we go about the return? The easiest way is if you send a return slip to the my home address

Kind regards,

Niklas Widmark

Dold text

Det enda jag kan hitta är att det under skärmens Product description står "- 3yr RTB Warranty (UK customer only)"

Det står ingenting om detta i deras allmänna villkor eller supportpolicy.

Min fråga är egentligen, jag borde vara skyddad av EU-direktiv 1999/44/EC som säger att varorna måste hålla den kvalitet som kontraktet säger. Eftersom de har en pixelpolicy, och defekterna i min skärm är klart värre än denna policy tillåter, så måste det ju ge mig rätten att returnera varan. Det är alltså inte egentligen en fråga om garanti här så som jag förstår det.

De har heller inte någonstant talat om vad som gäller i fråga om garanti, dvs ingen mailkonfirmation om detta. Det måste göras (måste sparas i ett beständigt medium) enligt avståndshandelsavtalet .

Att returnera skärmen inom ångerrätten känns inte riktigt lockande heller, eftersom jag då måste betala frakten själv.

Jag skall försöka pressa dem lite, men input är välkommet här från de som är bättre pålästa.

EDIT: Efter att ha läst på en del så verkar detta inte ha någonting med garanti att göra, utan min rätt till reklamation.

  • Garantier (warranty) är något som tillverkare kan lämna om de vill.

  • Reklamationer har man lagstadgad rätt till i upp till 3 år enligt svensk lag (EU specificerar minst 2) från köpet. Inom de första 6 månaderna så räknas skador som att de var så från leverans, medan för skador upptäckta senare än 6 månader från köp så måste konsumenten bevisa att skadan uppstått via en felaktig komponent eller liknande.

EDIT2: Ärendet avslutat och jag vann!

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Niklas, du har helt rätt att de har ansvar enligt EU reglerna. Tala om för dem att du tar det till EUs konsumenträtt för de har en skyldighet att ha samma garanti för dig som för någon som har köpt i UK och de måste ge dig rätt att returnera om.
De försöker bara göra det enkelt för sig. Be att få tala med någon som har ansvar för Overclockers verksamhet och att du inte kommer att ge dig för du har rätten på din sida ochatt de bryter mot UEs regler.
Overclockers måste ge dig samma garantier som någon som finns i UK, du måste kolla vad de har för pixelpolicy regler i UK och eftersom du befinner dig i ett annat EU land så har du rätt att ha samma garanti enligt EUs regler som faktiskt UK politikerna har gått med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

NI SOM FUNDERAR PÅ ATT HANDLA FRÅN OVERCLOCKERS, LÄS DETTA!
(Jag avråder starkt från köp av dem...)

Här är konversationen som jag haft hittils med Overclockers. Allt måste ske via deras web-note system, så man får ingen mailadress. Allt för att försvåra kontakten, uppenbarligen:

Det enda jag kan hitta är att det under skärmens Product description står "- 3yr RTB Warranty (UK customer only)"

Det står ingenting om detta i deras allmänna villkor eller supportpolicy.

Min fråga är egentligen, jag borde vara skyddad av EU-direktiv 1999/44/EC som säger att varorna måste hålla den kvalitet som kontraktet säger. Eftersom de har en pixelpolicy, och defekterna i min skärm är klart värre än denna policy tillåter, så måste det ju ge mig rätten att returnera varan. Det är alltså inte egentligen en fråga om garanti här så som jag förstår det.

De har heller inte någonstant talat om vad som gäller i fråga om garanti, dvs ingen mailkonfirmation om detta. Det måste göras (måste sparas i ett beständigt medium) enligt avståndshandelsavtalet .

Att returnera skärmen inom ångerrätten känns inte riktigt lockande heller, eftersom jag då måste betala frakten själv.

Jag skall försöka pressa dem lite, men input är välkommet här från de som är bättre pålästa.

Låter otroligt tråkigt att det skulle behöva bli sådant bök för en retur, men gott att se att du kan föra din talan väl iaf

Detta är vad jag vet:

Det finns lagstiftning som du behöver följa när du börjar med e-handel.
Vilken information du behöver ha på hemsidan följer främst av EU:s konsumentlagstiftning. Vid köp på din hemsida behöver du även skicka en bekräftelse på köpet till kunden om det är en konsument. Även detta följer av EU:s konsumenträtt.

EU-lagstiftningen anger vad som minst krävs. Konsumenträtten i kundens land kan ge ytterligare rättigheter. Till exempel har kunden minst två års reklamationsrätt enligt EU-lagstiftningen men tre år enligt svensk rätt. Det innebär att om du låter kunder som är privatpersoner i ett visst land köpa på din webbplats måste du se till att du följer det landets eventuella högre konsumentskydd.

http://www.enterpriseeurope.se/radgivningochinformation/ehand...

Dock så gäller ju detta för dem som startar e-handel i Sverige men då detta är EU regler så borde även det motsatta gälla alltså man starta en butik i ett annat land men kunden, som i ditt fall, beställer från Sverige.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem

Den här sidan kan ev. vara intressant: http://www.konsumenteuropa.se/Amnesomraden/E-handel/

Hoppas allt löser sig!

Permalänk
Medlem

Hej Niklas
Hur har det gått för dig?
mvh P

Permalänk
Medlem

Intressant fall, ser gärna upplösningen av detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Detta ska ske utan kostnad för dig. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.
Att reparation eller byte skall ske kostnadsfritt innebär att konsumenten ej skall behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick.

Om reparation eller byte inte kommer ifråga, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig, har du rätt att kräva ett lämpligt prisavdrag eller häva avtalet. Hävning av avtalet betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som du har betalat mot att du lämnar tillbaka varan. Du har dock inte rätt att häva avtalet om felet är obetydligt.

Rättigheterna kan ej avtalas bort
Avtalsvillkor eller överenskommelser som du ingår med säljaren innan du upptäcker felet och som begränsar eller åsidosätter dina rättigheter är inte bindande. Medlemsländerna får dock, när det gäller begagnade varor, föreskriva att säljaren och konsumenten får komma överens om vissa avtalsvillkor eller ingå överenskommelser med kortare ansvarstid för säljaren än två år. Ansvarstiden får dock inte understiga ett år.

Taget från http://www.konsumenteuropa.se/Klaga/Fel-pa-varan/Dina-rattigh...

Observera att denna reklamationsrätt ej kan avtalas bort som OC hävdar. Bara på dom!!!

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Tack för all hjälp och support.

Jag skrev ett meddelande till OC i fredags. Skickade det dock i complaints-formuläret, iom att deras support verkar oresonlig. Får jag inte svar innan lunch idag så kommer jag kontakta dem igen, kommer då skriva även till supporten igen. Vem vet, det kanske kommer så mycket klagomål att de inte hinner kolla allt...

Jag har dock blivit väldigt klar med att jag har rätt att reklamera skärmen. I upp till 6 månader så har jag rätt att hävda att defekterna varit där från leverans, medan efter 6 månader så måste jag bevisa det. OC hävdar att deras garanti inte gäller, och det må vara fullt möjligt, men garanti är bara någonting som finns utöver rätten till reklamation, t.ex. som Corsairs livstidsgaranti på RAM minnen. Den kan aldrig begränsa reklamationsrätten.

Jag lovar att uppdatera när jag hör nåt nytt från dem.

Edit:

Här är mitt meddelande till Overclockers support. Anser inte att jag skall behöva vänta längre, de har haft över 24h på sig att svara. Det var nog också lite fel att inte skicka en kopia till supporten, men det är ju lite deras fel iom att deras kontaktformulär är det enda sättet att komminicera. Idealt hade jag skickat ett mail till en högre chef med en kopia till den där Bailey så han vet att han ligger risigt till.

Jag återkommer med info om vad som händer.

Citat:

Mr Bailey,

Are you aware that refusing to take the monitor back for a return is in violation of the law in both Great Britain and Sweden (and every other EU-nation)?

I have the right to return a faulty product at no extra charge in return for a new one, if the product does not conform to the description given by the seller. Since you explicitly specify that all your monitors conform to “ISO 13406-2”, which allows for a maximum of 12 stuck sub pixels, my monitor is per definition faulty. This is also specified in Hazro's warranty, which you are also bound by in your role as their reseller.

My rights to return faulty goods are not something you can negotiate away, no matter what you write on your web page.

Below, you will see the message I sent through your complaints form last Friday. Since you refuse to answer me from a proper E-mail address, I could not send a copy to you. Still, I think that you should be given a chance to retract your last statement and do what's right.

I expect you to send me a prepaid return slip (or send one digitally that I can print and attach to the package) so that I may return this monitor for a new one.

Regards,

Niklas Widmark

*****************************************
*** Sent through complaints form on 4th Nov ***
*****************************************

Dear Overclockers,

It seems that we have a slight problem. I have bought a Hazro HZ27WC monitor from you (order number OC1320315), which has severe pixel defects. Now, I've tried to ask you to take it back in return for a new monitor, but your support staff member Joseph Bailey claims that the monitor is not supported outside the UK.

Quote:
********
"Dear Niklas Widmark,

we have just noticed you have bought this outside the UK, our site does clearly state that these monitors are not supported outside the UK, unfortunately there is nothing I can do.

Regards,

Joseph Bailey"
*********

Hopefully this is just a misunderstanding, but nevertheless I think you should be aware of the following:

"Directive 1999/44/EC of the European Parliament and of the Council of 25 May 1999 on certain aspects of the sale of consumer goods and associated guarantees", clearly states that:

3.1. The seller shall be liable to the consumer for any lack of conformity which exists at the time the goods were delivered.
3.2. In the case of a lack of conformity, the consumer shall be entitled to have the goods brought into conformity free of charge by repair or replacement, in accordance with paragraph 3, or to have an appropriate reduction made in the price or the contract rescinded with regard to those goods, in accordance with paragraphs 5 and 6.

Additionally, from "Overclockers UK Technical Support, Warranty and Returns Policy", subsection "IN ALL CASES WHERE SUPPORT AND/OR RETURNS SERVICE IS PROVIDED BY OVERCLOCKERS UK" paragraph 7, you state that:

"TVs and Monitors. If your query relates to a Television or Monitor, specifically in relation to dead pixels, please be aware that all of Overclockers’ Suppliers and thus Overclockers UK conform to the ISO 13406-2 standard – the acceptable number of dead pixels based on screen size and resolution. Information on this can be found through any major search engine typing “ISO 13406-2” and the monitor brand name. Products with dead pixels of equal to or less than those defined within the ISO 13406-2 standard will not be accepted for return"

According to ISO 13406-2 (and Hazro's warranty), a maximum of 12 stuck subpixels (Category C) are allowed. You can easily count to more than that in the pictures I have provided at the following web address: https://www.dropbox.com/gallery/4360871/1/Defective%20Hazro%2...

According to above stated EU legislation, I must conclude that you have delivered a product that does not conform with the stated product properties. Hence, I am eligible for compensation.

Please get back to me at nikwid87@gmail.com, and please give me a proper return e-mail address this time. Your adherence to your web note system feels like a way to obscure yourself from easy contact, since it's difficult to maintain a conversation history.

Sincerely,

Niklas Widmark

*************************************

Dold text
Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Success!

Nu har jag äntligen fått ett svar, lustigt nog var det ett svar på mailet jag skickade via klagomål-formuläret i fredags, men det besvarades av samma person (eller hans bror, verkar finnas både en James och en Joseph Bailey). Det kan dock säkert ha bidragit att jag skickade ett till meddelande idag, för svaret kom rätt snabbt efteråt.

Citat:

Dear Sir,

I have raised an RMA for you to get the item back to us for testing, All the details have been sent to your email address, Please check that these are all correct before sending the item back to us. By sending the item back to us you agreeing to our terms and conditions within the RMA email. If the item is found faulty then it will be replaced for you.

Regards

James Bailey

Dock har jag inte fått själva RMA-mailet, men det står åtminstone att jag har en pågående RMA i mitt konto på Overklockers.co.uk. Har bett om att de skall kolla vad som hände med mailet. Vill gärna lusläsa det då jag inte har något förtroende att villkoren är särskilt bra.

Uppdatering: har nu fått RMA-konfirmationen per mail. Bifogar den här för de som är intresserade. Markerade i fetstil ett villkor som känns rätt kass: de försöker bara köra ut produkten en gång. Såvitt jag vet ringde de inte innan förra gången, men som tur är kommer den till jobbet så det är ju alltid någon som kan ta emot. Bra att tänka på kanske om ni skall göra nåt liknande och får den hemkörd: bäst att vara hemma då...

Har också frågat explicit om det är OK att skicka tillbaka den som den kom (hur kan det inte vara det?) eftersom det står "plain outer box". Står iofs samma sak i t.ex. Dustins villkor, men det är bäst att vara övertydliga med de här tomtarna, annars ser de säkert en chans att blåsa en.

Dear Mr Niklas Widmark,

Please review the following information and ensure it is correct:
==================================================
Products on RMA:
Hazro HZ27WC 8-Bit 27" LED Widescreen Professional Monitor - Black

Please only return the products listed above on this RMA. Any products returned that are not on this RMA will be rejected and subject to a £12.50 + all shipping costs including collection charges if applicable + VAT charge.
Problem / Fault description: Faulty [lots of dead pixels],
Desired action: Replace,

PLEASE CHECK THE ABOVE FOR ACCURACY AS WE CAN ONLY TEST FOR THE REPORTED FAULT. PLEASE PROVIDE AS MUCH INFORMATION ABOUT THE FAULT AS POSSIBLE AS ANY ITEM FOUND NOT TO BE FAULTY WILL BE RETURNED AT YOUR COST.
Any returned goods or replacements will be sent to: Mr Niklas Widmark, XXXXXXXX
PLEASE CHECK THAT THE ABOVE ADDRESS IS CORRECT AS ONLY ONE ATTEMPT AT DELIVERING YOUR RETURNED OR REPLACEMENTS PRODUCTS WILL BE MADE, REDELIVERY WILL BE CHARGED AT OUR STANDARD RATES

This RMA number is valid from 04/11/2011 for 28 days, unless stated otherwise. If you are unable to return your products in this time please request a new RMA is issued when you are ready to return them

==================================================
PLEASE NOTE THERE IS A £12.50 + ALL SHIPPING COSTS INCLUDING COLLECTION CHARGES IF APPLICABLE+ VAT CHARGE FOR ANY ITEMS TESTED 'NO FAULT FOUND'. THIS CHARGE ONLY APPLIES TO ITEMS RETURNED FOR TESTING.

A summary of our terms and conditions can be found below.
1. PLEASE NOTE THAT ALL RETURNED PRODUCTS WILL BE INSPECTED FOR DAMAGE CAUSED BY POOR HANDLING OR MISUSE. FURTHERMORE, ALL LGA (LINE GRID ARRAY) AND AMD SOCKET MOTHERBOARDS WILL BE CHECKED FOR BENT OR DAMAGED PINS, MISSING SOCKET PROTECTORS, THERMAL PASTE OR ANY OTHER CONTAMINATION INSIDE THE CPU SOCKET. ANY PRODUCTS FOUND TO HAVE ANY EVIDENCE OF MISUSE, DAMAGE OR POOR HANDLING WILL BE DEEMED WARRANTY VOID, WILL BE RETURNED AND BE SUBJECT TO A £12.50 + RETURN SHIPPING + VAT CHARGE.

PLEASE CHECK THE FOLLOWING LINK FOR EXAMPLES OF DAMAGE THAT WILL NOT BE ACCEPTED UNDER WARRANTY http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03006...

2. Testing - All returned items are tested by trained Overclockers UK Technicians. Any item found to be not faulty will be subject to a £12.50 + all shipping costs including collection charges if applicable + VAT charge. This does not affect your statutory rights.

3. Modified Goods. Any goods that have been modified or physically altered in any way shall be deemed Warranty Void and subject to a £12.50 + all shipping costs including collection charges if applicable + VAT charge.

4. Returned items must be packaged properly and shipped in a PLAIN OUTER BOX. ALL RETURNED PACKAGES MUST HAVE THE RMA NUMBER CLEARLY VISIBLE ON TWO SIDES OF THE OUTER PACKAGING. Any items that are poorly packed or received without RMA numbers will be REJECTED and subject to a £12.50 + return shipping + VAT charge.

5. Completeness of Returned Item(s)

For Items that are within 28 days of purchase please include all internal packaging and accessories (cables, manuals, drivers, power adapters, USB dongles and protective bags). Power Cables are not required for full systems purchased from Overclockers UK.
ALL RETURNED SYSTEMS MUST BE SHIPPED WITH THE GRAPHICS CARD REMOVED FOR TRANSPORT PURPOSES IF THE SYSTEM WAS ORIGINALLY SHIPPED IN THIS WAY.

- FOR FAULTY ITEMS THAT ARE OVER 28DAYS OLD PLEASE ENSURE THAT ONLY THE FAULTY ITEM ITSELF IS RETURNED.

- FOR FAULTY MEMORY THAT IS BEING RETURNED THE WHOLE MEMORY KIT NEEDS TO BE RETURNED NOT THE JUST THE FAULTY MODULE.

- FOR FAULTY POWERSUPPLY RETURNS, ALL CABLES MUST BE RETURNED WITH THE UNIT SO THAT IT CAN BE FULLY TESTED.

Any item that is returned incomplete will be REJECTED and subject to a £12.50 + return shipping + VAT charge.

6. Monitors that are being returned must be returned to us in the protective bag that the monitor is sent out in. If you do not have a bag to return the monitor to us please request one for your return. Monitors that are returned without this will be REJECTED and subject to a £12.50 + all shipping costs including collection charges if applicable + VAT charge.

7. Customers that are returning items from outside the EC MUST fill in the customs declaration forms correctly and state that they are returning FAULTY GOODS, in the case of unwanted items please state that the items are being RETURNED. Failure to do this will result in the customs fees not being paid and the items or the fees being returned to the customer.

8. Compatibility – Applications. Drivers and games are often released to market with bugs that can affect hardware performance. Overclockers UK cannot guarantee that every hardware product is 100% compatible with every software and hardware product available.

9. Please note that letters included with RMA cannot always be acted upon. If you require your address to be changed please contact us via our WEB NOTE SERVICE or our SUPPORT TELEPHONE LINE.
Our full terms and conditions can be found at
http://www.overclockers.co.uk/support.php

In response to your RMA request, we have reserved a returns code RMAXXXXXX for you to return your item(s).

**THE RMA NUMBER SHOULD BE CLEARLY VISIBLE ON TWO SIDES OF THE OUTER PACKAGING**

Below is a shipping label which you may wish to use on your parcel.

--------------------------------------------------------------------------------
RMAXXXXXX
Overclockers UK
4 Axis, Millennium Way
High Carr Business Park
Newcastle-under-lyme
ST5 7UF

If you place your order online, you can track the progress of your RMA by logging into your account on our website. Just Select RMA History from the left hand column.
Please be aware that returns are booked in as they are processed, as such your RMA may say not yet received for up to a day after it has been signed for on our premises so please do not be concerned if your RMA status has not been updated straight away.

Regards,
Overclockers UK - Support
WebNotes:- https://www.overclockers.co.uk/webnote.php
Telephone:- 0871 200 5053 / 0871 200 5054
PLEASE DO NOT REPLY TO THIS AUTOMATED EMAIL

Dold text
Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Se där, jag trodde verkligen de va helt kört när jag läste de först. Men gott för dig i alla fall, hoppas de löser sig!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Ett typexempel på hur man bör kommunicera när det gäller tvister kring konsumenträtt, well played sir!

Har man argumenten på sin sida, kan uttrycka sig sakligt och är vänlig men bestämd så är det sällan några problem.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

kul att läsa att det gått igenom, om än du fått anstränga dig mer än vad som ska behövas, det är sånt här jag är rädd för när jag vill handla från utlandet. Kanske man ska våga köpa en sån här skärm så småningom, men vet att jag kommer hata mig själv om jag får en defekt skärm haha!

Permalänk
Medlem

Man ska inte ropa hej...

Skrivet av skocke:

kul att läsa att det gått igenom, om än du fått anstränga dig mer än vad som ska behövas, det är sånt här jag är rädd för när jag vill handla från utlandet. Kanske man ska våga köpa en sån här skärm så småningom, men vet att jag kommer hata mig själv om jag får en defekt skärm haha!

Nu är det såhär, att trots att de ställde ut en RMA så har de inte givit upp med dumheterna. Jag bad att få DPD att komma och hämta paketet på måndag, och det skulle tydligen vara OK. ...ända tills den där Joseph Bailey svarade igen med i princip samma svar som tidigare: Att han just upptäckte att jag bodde i Sverige och därför inte hade garanti på skärmen.

Citat:

Dear Niklas Widmark,

ah I did not notice you live in sweden, this monitor does not have warranty outside the UK as stated on our website.

Regards,

Joseph Bailey

Dold text

Jag skickade ett meddelande tillbaka, i onsdags eftermiddag, och förklarade än en gång att jag har laglig rätt att returnera skärmen, att det inte har med garanti att göra, etc, men har inte fått svar än.

Jag skickade därför nyss ett till meddelande, nu via klagomål-formuläret, där jag förklarar att jag kommer vidta rättsliga åtgärder om de inte löser problemet inom 5 arbetsdagar. Jag verkar ha flera möjligheter, dels att ta det till en domstol, eller så kan jag gå på mitt kreditkort-bolag och hävda att jag blivit utsatt för bedrägligt beteende eller liknande. Jag har ju trots allt i god tro köpt en defekt produkt med kortet, och har nu inte rätt att returnera eller få pengarna tillbaka.

Vi får se var som händer. Förhoppnignsvis kommer info fram till James, han verkar lite mer vettig, och allt löser sig. (Om man googlar på Overclockers och support så får man upp en massa trådar om folk som har problem, och nästan alla refererar till Joseph, med sådana där korta svar om att man inte har rätt att returnera en produkt eller liknande.) Sen har vi ju såklart hela problematiken med vad de gör när de får skärmen. Kanske de bara skickar den tillbaka och hävdar att den är OK. Läste om folk som råkat ut för det (de hade kvar lappar i boxen som de stoppat i, så Overclockers hade inte ens öppnat lådan). Här är en skräcktråd om sådana saker: forums.bit-tech.net

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Vilka jävla nötter. Du har ju helt rätt lagen på din sida så det är bara att köra på.
Hoppas att det löser sig

Permalänk
Medlem

Ett tips är att också kontakta tllverkaren, inte för att reklamera gentemot dem utan för att informera om hur deras återförsäljare beter sig. Nu är väl Hazro kanske inte en av overclockers största leverantörer men de flesta tillverkare är måna om sitt rykte och tar mer än gärna återförsäljare i örat om de inte sköter sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Nu är det såhär, att trots att de ställde ut en RMA så har de inte givit upp med dumheterna. Jag bad att få DPD att komma och hämta paketet på måndag, och det skulle tydligen vara OK. ...ända tills den där Joseph Bailey svarade igen med i princip samma svar som tidigare: Att han just upptäckte att jag bodde i Sverige och därför inte hade garanti på skärmen.

Dold text

Jag skickade ett meddelande tillbaka, i onsdags eftermiddag, och förklarade än en gång att jag har laglig rätt att returnera skärmen, att det inte har med garanti att göra, etc, men har inte fått svar än.

Jag skickade därför nyss ett till meddelande, nu via klagomål-formuläret, där jag förklarar att jag kommer vidta rättsliga åtgärder om de inte löser problemet inom 5 arbetsdagar. Jag verkar ha flera möjligheter, dels att ta det till en domstol, eller så kan jag gå på mitt kreditkort-bolag och hävda att jag blivit utsatt för bedrägligt beteende eller liknande. Jag har ju trots allt i god tro köpt en defekt produkt med kortet, och har nu inte rätt att returnera eller få pengarna tillbaka.

Vi får se var som händer. Förhoppnignsvis kommer info fram till James, han verkar lite mer vettig, och allt löser sig. (Om man googlar på Overclockers och support så får man upp en massa trådar om folk som har problem, och nästan alla refererar till Joseph, med sådana där korta svar om att man inte har rätt att returnera en produkt eller liknande.) Sen har vi ju såklart hela problematiken med vad de gör när de får skärmen. Kanske de bara skickar den tillbaka och hävdar att den är OK. Läste om folk som råkat ut för det (de hade kvar lappar i boxen som de stoppat i, så Overclockers hade inte ens öppnat lådan). Här är en skräcktråd om sådana saker: forums.bit-tech.net

WHAT!

Det där är bara sjukt, att en återförsäljare beter sig sådär är pinsamt, framstår som att dom gör sig dumma. De vill verkligen slinka undan ett simpelt returärende. Men till vilket pris??

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett tips är att också kontakta tllverkaren, inte för att reklamera gentemot dem utan för att informera om hur deras återförsäljare beter sig. Nu är väl Hazro kanske inte en av overclockers största leverantörer men de flesta tillverkare är måna om sitt rykte och tar mer än gärna återförsäljare i örat om de inte sköter sig.

Detta tycker jag låter som en grym idé! Varför inte liksom? Kan bara se det rätta i att göra detta Go for it!

Permalänk
Medlem

Efter mitt hot om rättsliga åtgärder fick jag ett snabbt och ödmjukt svar från James där han bekräftade att jag hade rätt att reklamera produkten, och han bad om ursäkt för att Joseph for med osanning. Dock hävdar han fortfarande att jag måste ordna frakten, eftersom de inte har en hämtningsservice utanför UK.

Jag skickade ytterligare ett svar där jag återigen förklarade att de enligt lag måste stå för alla kostnader, inklusive frakt, men har nu, efter en dryg vecka, inte fått ett svar, trots en påminnelse i måndags.

Jag har nu skickat ett meddelande igen där jag kräver att få pengarna tillbaka. De har ytterligare 5 aarbetsdagar på sig att bekräfta detta, annars kommer jag lämna över det till Konsument Europa. De har ett formulär man kan fylla i och bifoga dokumentation, så kommer de försöka kontakta Overclockers för att lösa det hela. Allt är förberett och klart, så på fredag kommer jag skicka in det. Jag är rätt övertygad om att jag inte kommer få ett tillfredställande svar från Overclockers, eller ett svar över huvud taget.

Jag återkommer med hur det går.

EDIT: Det här är en fin liten sammanfattning om vad man skall göra.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Intressant tråd detta. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig Niklas
Tycker att du har gjort allt enligt skolboken och jag följer tråden med spänning då även jag innehar en hazro skärm från OC.

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt ett till svar i måndags där någon lite högre uppsatt pajas svarade att de egentligen inte säljer dessa skärmar utanför UK, eftersom Hazro inte vill det. Han beklagade att de inte kunde göra mig till viljes, och sade att de skulle behöva göra ett återköp (han uppdaterade även RMA:n). Dock skrev han i samma veva att de inte kan hämta skärmarna för internationella kunder, just pga. att de inte skall säljas utomlands, så jag vette tusan vad han egentligen ville ha sagt.

Min tolkning är att de inte tänker betala tillbaka förrän jag skickar in skärmen på egen kostnad, vilket strider mot lagen. Jag bad om ett förtydligande och en bekräftelse att de skulle ge mig pengarna tillbaka oavsett om de ville hämta skärmen eller ej, men naturligtvis har jag inte fått något svar under veckan.

Jag har nu skickat iväg ärendet till Konsument Europa och vi får se vad som händer.

Jag väljer att inte lägga ut resten av den exakta konversationen här, ifall de kanske skulle kunna hävda att jag hänger ut dem offentligt. Det kommer dock när ärendet väl är över.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Jag fick faktiskt ett till svar i måndags där någon lite högre uppsatt pajas svarade att de egentligen inte säljer dessa skärmar utanför UK, eftersom Hazro inte vill det. Han beklagade att de inte kunde göra mig till viljes, och sade att de skulle behöva göra ett återköp (han uppdaterade även RMA:n). Dock skrev han i samma veva att de inte kan hämta skärmarna för internationella kunder, just pga. att de inte skall säljas utomlands, så jag vette tusan vad han egentligen ville ha sagt.

Min tolkning är att de inte tänker betala tillbaka förrän jag skickar in skärmen på egen kostnad, vilket strider mot lagen. Jag bad om ett förtydligande och en bekräftelse att de skulle ge mig pengarna tillbaka oavsett om de ville hämta skärmen eller ej, men naturligtvis har jag inte fått något svar under veckan.

Jag har nu skickat iväg ärendet till Konsument Europa och vi får se vad som händer.

Jag väljer att inte lägga ut resten av den exakta konversationen här, ifall de kanske skulle kunna hävda att jag hänger ut dem offentligt. Det kommer dock när ärendet väl är över.

Lycka till. Hoppas att det löser sig. Är spännande det här

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

De ar kanda for att vara helt hopplosa att ha och gora med, ibland ar dom lite billigare for mig men men jag skulle aldrig kopa fran dem. Vet inte om dom kan hjalpa dig iom att du bor i Sverige men det finns en service som heter Citizens Advice Bureau som ar en slags gratis laglig radgivning som ocksa kan pusha pa.

Har du provat att kontakta Hazro?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

De ar kanda for att vara helt hopplosa att ha och gora med, ibland ar dom lite billigare for mig men men jag skulle aldrig kopa fran dem. Vet inte om dom kan hjalpa dig iom att du bor i Sverige men det finns en service som heter Citizens Advice Bureau som ar en slags gratis laglig radgivning som ocksa kan pusha pa.

Har du provat att kontakta Hazro?

Hej,

Nej, jag har inte brytt mig om att kontakta Hazro. Det vore fel väg att gå, speciellt eftersom jag vill ha pengarna tillbaka och inte en ny skärm. De skulle bara kunna hänvisa till OC. De är dessutom inte heller kända för sin goda kundservice. Bättre att låta de som är till för tvister som detta ta över, dvs. Konsument Europa. Men tack för tipsen och allt stöd jag får här.

Jag fick ett nytt meddelande från OC idag, där de säger att Sales of Goods Act och Distance Selling Regulations inte gäller mig, iom att jag inte är en brittisk medborgare. De har uppenbarligen ingen som helst koll på att det finns regler som gäller inom hela EU. De säger också att det tydligt står att produkten bara är för brittiska medborgare, och att jag alltså gjort fel som köpt den ändå. Nog för att det står "Only available to customers in the United Kingdom" under produktspecifikationerna nu, men jag tror faktiskt inte det gjorde det då jag köpte. Det är dock oviktigt, det viktiga är att det inte står det någonstans i orderbekräftelsen, vilket det måste göra. Så de är nog rätt rökta, haha. Jag hoppas få nån form av svar från Konsument Europa under veckan.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Jag köpte sprit ämnad endast för den engelska marknaden, inget hindrade mig att köpa den
Så länge det är en engelsk butik som säljer så spelar det ingen roll vem som köper det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Sköna snubbar dom där på OC

"Du fick egentligen inte köpa den så därför har du inga rättigheter" är ett klart intressant resonemang.

Ska nog starta ett nytt företag som säljer trasiga prylar med klausulen att dom *egentligen* inte är till salu!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

En uppdatering? Sjukt intressant och spännande läsning!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet utav dig! Väntar med spänning!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag fick faktiskt ett till svar i måndags där någon lite högre uppsatt pajas svarade att de egentligen inte säljer dessa skärmar utanför UK, eftersom Hazro inte vill det. Han beklagade att de inte kunde göra mig till viljes, och sade att de skulle behöva göra ett återköp (han uppdaterade även RMA:n). Dock skrev han i samma veva att de inte kan hämta skärmarna för internationella kunder, just pga. att de inte skall säljas utomlands, så jag vette tusan vad han egentligen ville ha sagt.

Lite off-topic kanske och inte riktigt relevant för ditt problem, men...

Jag tror faktiskt inte att dom får vägra att sälja till oss i Sverige bara för att Hazro inte vill det eftersom det strider mot idén med den inre marknaden inom EU (eller nåt sånt). Dom kan ha ett avtal med Hazro som säger att dom inte aktivt får marknadsföra skärmen i andra EU länder, men det betyder inte att dom får vägra att sälja till kunder i andra EU länder pga det. I och med att dom säger att dom inte säljer den till andra EU länder just pga att det är utomlands (fast inom EU) så tror jag faktiskt att dom trampat i klaveret.

Nu var det ju ett tag sen jag kollade och minnet kan ju svika ibland, så ovanstående är med viss reservation och be mig inte rota fram referenser.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

hur går det ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean