Distansförsäljning inom EU: Är det tillåtet att neka garantin?
NI SOM FUNDERAR PÅ ATT HANDLA FRÅN OVERCLOCKERS UK, LÄS DETTA!
(Jag avråder starkt från köp av dem...)
Här är konversationen som jag haft hittils med Overclockers. Allt måste ske via deras web-note system, så man får ingen mailadress. Allt för att försvåra kontakten, uppenbarligen:
Dear Niklas Widmark,
we have just noticed you have bought this outside the UK, our site does clearly state that these monitors are not supported outside the UK, unfortunately there is nothing I can do.
Regards,
Joseph Bailey
*********************************
Dear James,
I borrowed a DSLR and took some pictures which clearly show some of the stuck subpixels. In reality, the entire right border is littered with them, but they are of varying strength and were most visible in the middle. The ones in the middle of the top border are even brighter.
The images are uploaded to my public Dropbox photo folder: https://www.dropbox.com/gallery/4360871/1/Defective%20Hazro%2...
The photos are 18 megapixels so you can really zoom in if you want to.
I trust that this will satisfy you to issue an RMA?
Kind Regards,
Niklas Widmark
************************************
Dear Niklas Widmark,
I understand that this might be difficult but if you can photograph this it would be good.
Please upload the pictures to imageshack, imagebam or photobucket and then post the picture link through to our webnote system. Its just we can not accept incoming files due to virus threat on the network here.
**************************************
Dear James,
Regarding the stuck pixels,
I trust you are aware of how small the pixels on a 27" 2560x1440 resolution screen are, and that the subpixels are a third of that size?
They are very tiny and I cannot promise that a photo will show anything but a black/grey blur, considering how difficult it is to properly photograph an LCD-screen. I also don't see why you need it to begin with. A picture can lie in many ways and is not proof of anything, so how it can be of any consequence is beyond me.
Nevertheless, if you insist, I can give it a try when I come home tonight (I'm at the office right now). Where do you want me to send the picture?
Kind regards,
Niklas Widmark
**************************
Dear Niklas Widmark,
I am sorry to hear this, can you provide a picture of the dead pixels on the screen please?
Regards,
James Bailey
*********************
*** Original message ***
*********************
Hello!
I received my Hazro H27WC "non-glass version" yesterday.
Sadly, it has about 100 stuck subpixels, maybe more, along the entire right border of the screen, as well as the middle of the top border. It can be seen as a green sprinkle on a black screen.
That is way beyond the acceptable limit, so I would like to return it for a new screen.
How do we go about the return? The easiest way is if you send a return slip to the my home address
Kind regards,
Niklas Widmark
Det enda jag kan hitta är att det under skärmens Product description står "- 3yr RTB Warranty (UK customer only)"
Det står ingenting om detta i deras allmänna villkor eller supportpolicy.
Min fråga är egentligen, jag borde vara skyddad av EU-direktiv 1999/44/EC som säger att varorna måste hålla den kvalitet som kontraktet säger. Eftersom de har en pixelpolicy, och defekterna i min skärm är klart värre än denna policy tillåter, så måste det ju ge mig rätten att returnera varan. Det är alltså inte egentligen en fråga om garanti här så som jag förstår det.
De har heller inte någonstant talat om vad som gäller i fråga om garanti, dvs ingen mailkonfirmation om detta. Det måste göras (måste sparas i ett beständigt medium) enligt avståndshandelsavtalet .
Att returnera skärmen inom ångerrätten känns inte riktigt lockande heller, eftersom jag då måste betala frakten själv.
Jag skall försöka pressa dem lite, men input är välkommet här från de som är bättre pålästa.
EDIT: Efter att ha läst på en del så verkar detta inte ha någonting med garanti att göra, utan min rätt till reklamation.
Garantier (warranty) är något som tillverkare kan lämna om de vill.
Reklamationer har man lagstadgad rätt till i upp till 3 år enligt svensk lag (EU specificerar minst 2) från köpet. Inom de första 6 månaderna så räknas skador som att de var så från leverans, medan för skador upptäckta senare än 6 månader från köp så måste konsumenten bevisa att skadan uppstått via en felaktig komponent eller liknande.
Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2