Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka knappar använder ni i Shooters spel?

Permalänk
Medlem

Vilka knappar använder ni i Shooters spel?

Jag har precis börjat lira BF3 och MW3, men har riktigt stora problem med tangetbords knapparna. Jag vet inte riktigt vilka inställningar man ska ha på tangentsbords knapparna. Känns väldigt onaturligt, fingrarna samarbetar inte riktigt och det känns som jag har fel inställningar.

W= upp
A= vänster
D= höger
S= bakåt
vs
vs

osv

Vilka inställningar har ni när ni spelar?

Permalänk

hoppa = mellanslag
springa = shift
cutta med kniv = E
Ducka = ctrl, men ibland C
ligga = ctrl eller Z
använda saker = F

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon mer?

Permalänk
Medlem

hoppa - mellanslag
springa - shift
kniv - mousebutton 4
ligga - c
använda diverse ting - e
ladda om - r och mouse button 5
single / automatic - v om inte används
flashlight - f eller t

Permalänk
Medlem

W,A,S,D för att röra mig
Ducka: I BF och cs samt quake använder jag ctrl annars C
Ligga: z
använda saker: Ifall inte strafe finns så använder jag E
123456789 för att välja vapen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

WSAD - Röra mig
Space - Hoppa
Shift - Springa
Ctrl - Ducka
E - Använda saker
F - kniv
MOUSE
1 - skjut
2 - sikta
3 - kniv

Testa att använda piltangterna för att röra dig
Och därefter fixa resten hur det känns bäst för händerna att hoppa, sprinta , duck och sånt

Permalänk
Medlem

någon mer?

Permalänk
Medlem

Valet av knappar saknar helt betydelse, välj en bra kombination med närliggande knappar och använd dig tills du vänjer dig. Allt är en vanesak, tyckte det var sjukt obehagligt när jag gick från piltangenter tilll W,A,S,D för 10-15 år sedan men nu kan jag inte tänka mig något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Piltangenter o alla funktioner runt dom jump på rshift osv. Använder musknapparna med, mittenknappen reload, knapp 4 kniv, knapp 5 smyga/gå. Direktknappar för vapen på del, end, pagedown. Pistol på kp_0, huvudvapen på kp_1. helsjukt jag vet, men har spelat så sen 2001 så det är svårt att ändra på det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Använder ett helt annat tangentbord, merc..
Knapparna sitter i rätt vinkel för handen, men knapparna är bara dubbletter av a, w, s, d och så vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag använder Svorak, men översatt har jag standardknappar förutom att jag hoppar med shift och springer med mellanslag.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Entusiast

kör standard, men ändrar alltid melee till mouse 4.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

ja har hoppa på höger musknapp och ads space.. vita med kniffet middle mousebutton.. reload ctrl.. q = next weap , e= previous weap.. men hatar i BF3 kan man ej binda bort vissa knappar tex Q så det är ett helve** för mig :/

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

WASD: Röra mig
Shift: Hoppa
Mellanslag: Lägga mig ner
Ctrl: Ducka
E: Springa
F: Använda saker
Mouse 4: Kniv
Mouse 5: Granat
1,2,3,4,5,6,7,8 och 9: Olika vapen osv. (Ev killstreaks och sånt)

Visa signatur

Intel Core i5 750 4GHz | Thermalright Silver Arrow | MSI GTX 770 Lightning | Corsair XMS3 8GB | ASUS P7P55D-E | Corsair Force GT 120 GB | Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 2 TB | Samsung Spinpoint T166 500 GB x2 | Fractal Design Tesla 650W | NZXT Phantom
Benq G2420HDB | Benq XL2420T (120Hz Lightboost) | Qpad MK-85 | Qpad 5K | Qpad QH-90 | Samsung Galaxy S III - Temasek Cyanogenmod 11

Permalänk
Medlem

Är det ingen som bara kör standardinställningarna på spel som Battlefield 3?

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Skrivet av Shunt91:

Är det ingen som bara kör standardinställningarna på spel som Battlefield 3?

Jo, orkar inte hålla på o pilla, oftast faller standardinställningarna mig bra i smaken.

Permalänk
Medlem

W= framåt
A= vänster
D= höger
S= bakåt
Q= växla vapen
F= "kniva"
E= ta upp vapen m.m
C= ducka
Space= hoppa
Ctrl= ligga
Shift= sprint
CAPS= granat
Scroll hjul (trycka ner)= flash granade

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

EDSF sen jag såg fox använda det, det låser upp så många knappar runt omkring.

Permalänk

Röra mig - W,A,S,D
Hoppa - Space
Ducka - Ctrl
Ligga - E
Kniva - Q
Granat - F, G eller Scrollhjulet
Ladda om - R
Sprinta - Shift
Använda saker - F eller G(den som inte är granat)

Permalänk
Medlem

W A S D som vanligt, smyger på shift, duckar på ctrl
Köper alla granater på N
Def kit på V
., för ammo
Cs nörd

Permalänk

Jag använder WASD när spelet inte tillåter bindning till musknapparna fritt. Men de flesta spel kan man binda fritt då kör jag såhär:
Fram: Höger musknapp
Skjuta: Vänster musknapp
Zoom/sikta : bakre sidomusknapp
Granat: främre sidomusknapp
strafe höger: .
strafe vänster: ,
Backa: m
crouch: n
krypa: b
hoppa: space
melee: -
Use: Alt Gr
reload: L
Sprint: j

Har kört så i minst tio år och är van, kan förstå att det verkar konstigt men det är väldigt naturligt för mig nu, inga problem alls o hitta reload, långfingret vet exakt var det ligger, samma med ringfingret o sprint. Allt är lätt att nå. Use på AltGr funkar väldigt bra. Allt funkar väldigt bra egentligen. När jag spelar har jag alltid lillfingret på crouch, ringfingret på backa, långfingret på strafe vänster och pekfinger på strafe höger. Tummen är på Use och når jump väldigt lätt. Jag når allt jag behöver o slipper wasd problemet med att flytta fingret fram o tillbaka mellan W o S när jag ska byta mellan att gå bak o fram. Man blir mycket mindre trött i armen (pga bättre vinkel) o fingrarna (mindre strain på långfingret) jämfört med wasd o kan lira mycket längre perioder utan att det påverkar hur man presterar. Det tar ett tag att vänja sig när det är nytt men värt det IMO. Det sitter så bra för mig att jag kan spela WASD oxå i de spel som inte tillåter mina knappar, o komma tillbaks till mina knappar i de spel som tillåter det och köra direkt utan att behöva nån tid alls att vänja mig.

Permalänk
Medlem

Som vänsterhänt blir det ju lite annorlunda. Kör med numpad tangenter för rörelser, piltang för sprint etc och diverse musknappar för vapen.

Funkar nog till och med bättre än standard högerhänt uppsättning, känns som att det ger betydligt mer utrymme åt mina XXXL händer än vad som blir när man använder standard bokstavs tangenter.

Permalänk
Medlem

Minns bara BF3 lite vagt i huvudet. Det sitter ju i fingrarna på vänsterhanden. Har lite olika beroende på klass och fordon.
e = framåt
ö = bakåt
o = vänster
u = höger
a = ducka/ligga
p = reload
i = gå i fordon
shift = springa
backspace = hoppa
å = spotting
ä = växla plats i fordon
y = ficklampa/laser
.qjk = olika vapen och prylar
pil vänster = kniv
pil höger = granat
page up = scoreboard
page down = växla kartläge/kartzoom (Växlar automatiskt till det läge jag vill ha, storkarta+mellanzoom, efter hoppat i/ur fordon)

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Använder en sån här:

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Q, W, E, S - Röra mig
Space - Hoppa
CapsLock - Sprinta
C - Ducka
X - Ligga
F - Använd
Scrollhjulet - Växla vapen
D - Jonglera med kniven
A - Spot

Visa signatur

Chassi: Corsair Oblivian 650D | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 | CPU: Intel 2600k 3.4GHz | Kylning: Corsair H80 | Ram: 8Gb DDR3 1600MHz | Grafikkort: MSI GTX 970 | Hårddisk: Samsung EVO 250GB SSD / WD Black 1TB / WD My Book 2TB (Raid 1) | Nätagg: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

WASD - Röra mig
Space/Scroll-upp - Hoppa
Ctrl/Scroll-ner - ligga
E - Ze_knife
F - Använd
Shift - Springa fortare än ljuset

Detta är när jag kör CoD.

I CS är det typ samma:

WASD - Röra mig
Shift - Gå
Ctrl/Scroll-ner - Ducka/Rysshoppa
Scroll-upp Hoppa
Q - Mumble
Numpad numren = Köpa alla grejer, har nästan aldrig uppe "buy-menu"
O - Säga "Tjena, tjena! :)"