Permalänk
Medlem

Sprayamåla delar av chassit!

Hej jag tänkte åka in och köpa lite färg på biltema men har aldrig gjort någonting liknade och behöver alla råd jag kan få,

Tänkte färga plastdelarna som håller hårdiskarna på plats och dom plåt grejerna som är där bak för grafikkorten osv vet inte va dom heter

mitt chassi är helt svart ett http://www.inet.se/produkt/6911324/bitfenix-shinobi-fonster-s... sådant.

tänkte köpa denna http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-36155/ men räcker det är någonting annat jag behöver?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Tänk på att göra ett bra underarbete bara. Rengörningen är också viktig. Spruta inte för tjockt med en gång utan flera tunna lager. Se upp för rinningar. Har själv aldrig sprutmålat men lämnar de tips jag känner till.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Tänk på att göra ett bra underarbete bara. Rengörningen är också viktig. Spruta inte för tjockt med en gång utan flera tunna lager. Se upp för rinningar. Har själv aldrig sprutmålat men lämnar de tips jag känner till.

tack så mycket, skall man ha primer eller klarar man sig utan det?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

tack så mycket, skall man ha primer eller klarar man sig utan det?

Det är oftast/alltid bättre med primer, så färgen sitter bättre. Bra idé att klarlacka efteråt också, för extra hållbarhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Och som redan sagts - spruta på tunna skikt och vänta lite mellan varje omgång, för om det blir för tjockt kommer du råka ut för allt möjligt helsike; rinningar, tar extremt lång tid att torka, krackelering osv. Jag har varit med om alla dessa, och det är inte skoj att måsta börja om igen...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har målat en del saker med sprayburk och det är väldigt noga med hur du sprayar. Maskera väldigt noggrant och se till att hålla burken en bit ifrån, minst 20 cm skulle jag tro beroende på burken. Ska bli som en tunn dimma av färg snarare än en stråle som träffar ytan. Sen målar man väldigt tunna lager, låter torka mellan varje och bygger på det viset upp färgen.

Se till att ytan är ren och slät. Man kan även "rugga" ytan lite med ett fint sandpapper för att färgen ska fästa bättre.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk

har för mig att biltemas klarlack gulnar lite så använd inte den på dom vita färgerna.

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibblebong:

har för mig att biltemas klarlack gulnar lite så använd inte den på dom vita färgerna.

biltemas färger är allmänt kassa över huvudtaget, färgen rinner ju lättare för att den är mer utspädd, fäster sämre och får lätt ojämn glans på ytan (om man inte väljer matt) man får typ appelsinskals yta eller ojämn "lyster"

Permalänk
Medlem

Provmåla på provbitar först. Det är inte helt lätt att spraya om man inte gjort det innan (Y)

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Försök att ha den yta du skall lackera vågrätt så du undviker rinningar, och välj gärna den mattaste färgen för den rinner inte lika mycket och det ser väldigt mycket bättre ut än blankt, har själv lackat tre av mina chassin.
Skippa klarlacken, sålänge du gör ett bra förarbete och ruggar upp ytan med lite sandpapper före så sitter det som sten, primer är viktigt och spraya RIKTIGT TUNNA LAGER

Hoppas det blir bra, lycka till

Ett tips vore att försöka hitta en aningen bättre färg, med den hobbyfärgen kan du räkna med att det flagnar vid delar som utsätts för lite friktion, ungefär lagom tills påsk sådär

Visa signatur

Cause I'm a Dreamhacker yes I am
[ Gigabyte GTX460 @ 980 Mhz , 2500K @ 4,7 Ghz ]