Posta era bästa SC2 strategier här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritter:

Phoenixes kontrar inte mutas när det finns mer än 10 mutas, inte en chans. Sen att vara aggresiv är oftast ingen bra idé förrän du har en riktigt bra armé. Gäller ju bara att techa upp till high templar, sen lämna ett gäng stalkers och 2 templars på var expansion, så slipper du att förlora i ett baserace.

På Tal Darim är det däremot praktiskt taget omöjligt att slå en spelare som är lika bra som en själv om han/hon gör mutas, så man får helt enkelt hoppas på att man är bättre eller att motståndaren inte gör mutas.

Phoenix kontrar mass mutas på så sätt att zerg får svårt massa upp. Efter en viss tid så räcker inte phoenix, men då har protoss fått andrum att skaffa sig dessa stalkers och templars för att ha en chans överleva ett baserace.

Att vara defensiv mot zerg är som att säga "varsågod, kontra mig och gör en army trade när det passar dig som bäst". Hur många gånger har inte protoss fallit med max supply och en "oövervinnerlig" armé? Trots allt, har zerg gått muta så är steget till brood lords inte allt för stort.
Är protossen aggressiv så får zergen svårt med att uppehålla ekonomin, då mycket mineral antingen går åt till lings för att städa upp harass eller spores och spines för att ge sig tid till att flytta sin armé till att försvara. En zerg med flytande resurser betyder army trade och det vill man inte ha som protoss.

De där phoenixarna betyder kanske ingenting i direkt strid, men de kan betyda allt för att hålla sig på båda fötterna tills tiden är inne för push. Precis som HoBb3 säger. För att inte tala om hur grymt irriterande det är att förlora en queen till en rapesquad phoenixes varannan minut, graa!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alakai:

Phoenix kontrar mass mutas på så sätt att zerg får svårt massa upp. Efter en viss tid så räcker inte phoenix, men då har protoss fått andrum att skaffa sig dessa stalkers och templars för att ha en chans överleva ett baserace.

Att vara defensiv mot zerg är som att säga "varsågod, kontra mig och gör en army trade när det passar dig som bäst". Hur många gånger har inte protoss fallit med max supply och en "oövervinnerlig" armé? Trots allt, har zerg gått muta så är steget till brood lords inte allt för stort.
Är protossen aggressiv så får zergen svårt med att uppehålla ekonomin, då mycket mineral antingen går åt till lings för att städa upp harass eller spores och spines för att ge sig tid till att flytta sin armé till att försvara. En zerg med flytande resurser betyder army trade och det vill man inte ha som protoss.

De där phoenixarna betyder kanske ingenting i direkt strid, men de kan betyda allt för att hålla sig på båda fötterna tills tiden är inne för push. Precis som HoBb3 säger. För att inte tala om hur grymt irriterande det är att förlora en queen till en rapesquad phoenixes varannan minut, graa!

Fast mutas är både billigare, bättre och har uppgraderingar som skalar galet bra. Det är liksom en motsatt counter i och med att rangen på enheterna är så lika att det är extremt svårt att kitea med phoenixes utan att bli träffad av en volley från muta-packen. Och då snipeas oftast minst en phoenix. Sen har ju protossen knappt någon vettig markarmé om han fokuserar på phoenix och då är det bara att pumpa speedlings. Dessutom så massas mutas upp bra mycket fortare än phoenix om protossen inte har typ 3 stargates på 2 baser...

Ja, men det är bara att försöka döda så många probes som möjligt med sina mutas. Dödar du 10+ så ligger du riktigt bra till, för det kostar både tid och pengar att bygga nya, och det är inte speciellt bra att låta en toss få mer än 2 baser, även om det också går, men då måste man ha broods och bra positionering på grynd av protoss allmänt dåliga anti air! Hyfsat ostoppbart.

Jupp, men det är ju bara att se till att du har lite spores eller några mer queens än du har hatches, det är rätt effektivt, och har han sänkt ner mycket pengar i phoenixes så går det ju ganska lätt att rensa tossens mineral lines med mutas mycket fortare än han kan rensa dina.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast mutas är både billigare, bättre och har uppgraderingar som skalar galet bra. Det är liksom en motsatt counter i och med att rangen på enheterna är så lika att det är extremt svårt att kitea med phoenixes utan att bli träffad av en volley från muta-packen. Och då snipeas oftast minst en phoenix. Sen har ju protossen knappt någon vettig markarmé om han fokuserar på phoenix och då är det bara att pumpa speedlings. Dessutom så massas mutas upp bra mycket fortare än phoenix om protossen inte har typ 3 stargates på 2 baser...

Ja, men det är bara att försöka döda så många probes som möjligt med sina mutas. Dödar du 10+ så ligger du riktigt bra till, för det kostar både tid och pengar att bygga nya, och det är inte speciellt bra att låta en toss få mer än 2 baser, även om det också går, men då måste man ha broods och bra positionering på grynd av protoss allmänt dåliga anti air! Hyfsat ostoppbart.

Jupp, men det är ju bara att se till att du har lite spores eller några mer queens än du har hatches, det är rätt effektivt, och har han sänkt ner mycket pengar i phoenixes så går det ju ganska lätt att rensa tossens mineral lines med mutas mycket fortare än han kan rensa dina.

Men det handlar inte om att döda alla mutas. Det handlar om att hålla muta nummret nere. Och "kitea" är inte svårt med phoenix.

Hållar man muta nummret nere med sin lätta phoenix micro får ma upp en tredje.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Min TvZ timing attack:
Orbital opening, efter cc bygg två till baracker + en engineering bay och researcha +1 attack och combat shields. Bygg upp massa marines eller marines/maraunders och anfall när +1 är färdigt. Glöm inte att fortsätta bygga workers och vinner du inte på första pushen så expanda och transitiona till något lämpligt.

Har någon något bra TvP är jag tacksam Trött på att bli 4gatead / 3gate expandad. 4gate är lite lättare så länge man har koll på macron men jag är nog lite för dålig på att harassa mot 3gate expand. Ska dock testa 3rax marauder push och se om det hjälper. Att spela macro mot toss känns meningslöst

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Min TvZ timing attack:
Orbital opening, efter cc bygg två till baracker + en engineering bay och researcha +1 attack och combat shields. Bygg upp massa marines eller marines/maraunders och anfall när +1 är färdigt. Glöm inte att fortsätta bygga workers och vinner du inte på första pushen så expanda och transitiona till något lämpligt.

Har någon något bra TvP är jag tacksam Trött på att bli 4gatead / 3gate expandad. 4gate är lite lättare så länge man har koll på macron men jag är nog lite för dålig på att harassa mot 3gate expand. Ska dock testa 3rax marauder push och se om det hjälper. Att spela macro mot toss känns meningslöst

1.kör 2 rax ->exp.

13 scv->gas

När din första rax är klar bygg 1 marine, när den ploppar har du precis 50 gas släng på reactor, sen en till rax och orbital.

Observera att du ska vänta lite med din 2:a supply, eftersom du bara kan bygga scv:s och bara har 1 marine.
På andra raxen kör du techlab direkt research concusive shells, gå med ca 2 maru och 7 marines, tajma med conc shell.

Har tossen expat får han/jag stora problem och blir för det mesta tvungen att ge upp exp och in i basen för att inte torska, medans expar du. Sen kör du push 2 base och vinner lätt.. kör lite medi drops och ha 2 bunkers vid exp om tossen skulle dra en all in... bara fram med scv och hålla.

2. Ghost rush

Fixa ghost så fort du kan, gärna 2 st med emp. Är tossen inte duktig och har scoutat dig och är väl förbered med en fin spread på units och sentries är det gg. Bg i mitt fall

3. 1-1-1

Lamaste skit builden i spelet och just därför äckligt överdrivet bra.
Sök på youtube, svårt att beskriva all delar, men den kräver en hel del micro, så rekommenderas till plat och uppåt.

Går bara att stoppa med 1gate rush till colu sen fler gates eller 3gate, starport och robo.

Som toss spelare går tankegångarna; måste ha 3 gates för att kunna få ut zealots som är det ända som är bra att tanka med, robo blir ett måste eftersom du inte vet om han skaffar cloak på banshee och sen behövs starport 9 av 10 gånger för att försöka ha en chans att breaka.

Detta är inte direkt det "tech tree" man som toss spelare vill ha mot T...

Släng upp några bunkers om du får möjlighet utanför fiendens bas, som toss är det nästan omöjlig att komma igenom.

Lite tips samtidigt som jag fick skriva av mig lite.. puuhh va skönt

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

3. 1-1-1

Lamaste skit builden i spelet och just därför äckligt överdrivet bra.
Sök på youtube, svårt att beskriva all delar, men den kräver en hel del micro, så rekommenderas till plat och uppåt.

Går bara att stoppa med 1gate rush till colu sen fler gates eller 3gate, starport och robo.

Som toss spelare går tankegångarna; måste ha 3 gates för att kunna få ut zealots som är det ända som är bra att tanka med, robo blir ett måste eftersom du inte vet om han skaffar cloak på banshee och sen behövs starport 9 av 10 gånger för att försöka ha en chans att breaka.

Detta är inte direkt det "tech tree" man som toss spelare vill ha mot T...

Släng upp några bunkers om du får möjlighet utanför fiendens bas, som toss är det nästan omöjlig att komma igenom.

Mycket intressant att höra en Protoss spelares reflektion på 1-1-1 builden.
börjar förstå lite varför ni blir så sura över den.

Beastyqt utförde denna mot någon annan Toss spelare på laddern(minns inte namn)

Beasty hade gudomlig banshee controll och dödade otroligt många probes som flydde från main till expon hektiskt.
Sen nådde det "klimax"(toss ekonomin total förstörd) och toss spelaren börja med BM som var nästintill skrämmande !

"You are really bad"
"I should have smashed your head at dreamhack" etc etc

Men jag rekommenderar trots allt denna builden för TvP.

Gå in med högt självförtroende/ingen ånger + BRA micro och vinn gejmet innan Toss har sin farliga 200 deathball

Permalänk

Kan väl dela med mig av en liten ost strategi jag använder då och då när jag är på troll humör, PvZ;

9 Pylon
12 Gate
Skicka ut scout probe, förlorar du den här måste du skicka ut en till, så var noga, sätt upp 2 bra placerade proxy pylons innan din warpgate är klar (på 2 olika platser då, om det inte var uppenbart )
15 Gas, minea bara 50, fast drone scoutar han dig kan det vara värt att ha kvar 2-3 i gasen så att han inte ser att du struntar i gas*, hans drone brukar springa ut när din "stalker" efter cybercore borde vara nära att vara klar (som du aldrig bygger)
*Beror iofs lite på vilken nivå du spelar på, jag har använt den mot high diamond / low-mid master zergs och vissa märker att du bara mineat 50 gas och inser vad som är på G, men tvivlar på att någon i silver-ish skulle göra det.
2 Chrono boosts på workers i början, resten på warpgate
Cutta probes på 19-20, vid det här laget ska inga minea gas
Sätt upp 5 gates som ska vara klara när din warpgate är klar
(Du har nu hunnit göra 3 vanliga zealots med din första gate, 1 ska blocka hålet i din wall och de andra två skickar du mot hans bas)
Warpa in 6 zealots åt gången vid din proxy pylon, se till att aldrig bli supply blockad
Vinn, men förvänta dig inget GG

Funkar förövrigt helt okej i PvP på taldarim då 6 gate zealot står sig väldigt bra mot 4 gate sålänge du kan avväga var det är bäst att warpa in (ofta blir det att warpa in några hos din proxy pylon och några för att defenda hans push och liknande), funkar nog inte mot master+ toss men de jag mött under det har inte den multi task förmågan att microa mot dina zealots (som är ganska auto microande, så att du kan macroa samtidigt) samtidigt som han själv macroar vilket oftast leder till att du dina zealots käkar sig igenom antingen hans bas eller hans armé.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HoBb3:

Men det handlar inte om att döda alla mutas. Det handlar om att hålla muta nummret nere. Och "kitea" är inte svårt med phoenix.

Ptja, det är du som är master zergen. ^^ Men visst måste man hålla antalet mutas till ett minimum! Ska man kitea med phoenix så får man se till att bli träffad kanske 2-3 gånger som max.

Needs more zerglings!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

om jag kör 1-1-1 brukar jag öppna upp med 1 barrack som jag lägger reactor på efter första marinen
sen bygger jag alltid en andra barrack direkt som jag sedan och kör reactor på (funkar på små banor)
Nu har du en bra marin bas som kan deala med allt early game om du har en ramp och du kan nu välja om du vill att bygga en raven

scoutar man nexus first så lägger man tech lab på den andra barracken och attackerar med hälften av scvs'en
(behövs inte mer scvs på mining för att hålla production på 2 barracker) funkar skitbra på shakruas då många toss kör nexus first.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha nej han är inte seriös

Protip i 2v2 dock: vortexa fiendearmen och nuka försvinner i hots dock :S

Det sjuka var att jag och min kompis råkade göra detta i 2v2.. motståndarna kommer med en helt sjukt stor armé, vi hade inte haft en chans. Jag drar iväg en nuke i princip samtidigt som min kompis drar iväg en vortex... timingen kunde fan inte ha varit bättre... KABOOM sa det och det blev GG.. men jävlar vad vi garvade åt det...
vi försökte även göra om detta senare..utan att lyckas.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darker:

Mycket intressant att höra en Protoss spelares reflektion på 1-1-1 builden.
börjar förstå lite varför ni blir så sura över den.

Beastyqt utförde denna mot någon annan Toss spelare på laddern(minns inte namn)

Beasty hade gudomlig banshee controll och dödade otroligt många probes som flydde från main till expon hektiskt.
Sen nådde det "klimax"(toss ekonomin total förstörd) och toss spelaren börja med BM som var nästintill skrämmande !

"You are really bad"
"I should have smashed your head at dreamhack" etc etc

Men jag rekommenderar trots allt denna builden för TvP.

Gå in med högt självförtroende/ingen ånger + BRA micro och vinn gejmet innan Toss har sin farliga 200 deathball

http://blip.tv/day9tv/nightend-p-vs-puma-t-g3-dreamhack-winte...

Sådär brukar de gå för mig

Problemet är att man blir tvungen att gå innan bunkrarna slås ner även om de inte är redo (guardian shield, en warp runda, chrono på robo alltid nått känns det som) dem äter de så mkt dmg och/elelr blockar units, helt kört enligt mig om man inte har ett micro på 350 apm.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Kita är inte överdrivet svårt med phoenixes, men du måste hålla 100% koll på dom HELA matchen, annars är dom döda 5 sekunder senare, därför kollapsar ens macro totalt och zergen vinner ezpz. Om man öppnar stargate innan motståndaren får upp mutas så inte bara kommer man ha ett bra nummer phoenixes mot mutas, utan kommer även scouta spiren direkt när den går upp.

Öppnar du däremot inte stargate och har ingen påväg när motståndaren har börjar producera mutas, då är det för sent för stargate. Bara att göra twilight council direkt och få upp blink.

Dessutom om man gör phoenixes mot mutas så kommer du troligen bara skada massa mutas, du dödar inga mot en bra zerg. Zergen buntar upp sina mutas så targetfire går inte, sen blir det en dans där mutas flyr, phoenixes flyr, mutas flyr osv. Då kommer inte bara dina mutas skadas, utan även phoenix-packet. Så man måste fly för att få tillbaka sköldar och då får ju även mutalisksen tillbaka HP.

Men det är bara på Tal Darim Altar som mutas verkligen är starka, är ju bra osv på andra banor, men just på Tal Darim, vill inte whina, men det är på tok för lätt för zergen att få en billig vinst.

tl;dr - Mutas > Phoenix.

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Helt sant.

Phoneix vinner lätt mot mutor innan mutorna blir för många. Så länge det är under ca 10 mutor så kan man leka fritt med phoenix. Särskilt om man springer på mutorna medan zergen just då gör något annat så att man drar aggro av AIn och får mutorna att jaga en. Självklart pratar vi sekunder som max innan zerg spelaren upptäcker det och justerar det. Men knapra på mutor i någon sekund är inte dumt.

Generellt så vill man att motståndaren skall jaga en med sina mutor. Och kan man inte lura dem till attack så kan man tvinga dem till attack genom att harassa så att han måste reagera på dem. Döda queens och bönder tills han bygger spores överallt, men även då så kan man ofta lura ut en queen och äta den. Eller plocka någon gasbonde här och där (gasbönder upptäcks inte alltid att de saknas).

Glöm inte att macra samtidigt bara!

Det finns som folk sagt dock ett nummer av mutor som inte går att slåss mot med phoenix. Men om du hållt ner hans mut-antal länge och han förnyat med nya mutor så finns det ofta ett fönster för en riktigt bra push. Mutor är dyra (i tid och pengar) att techa till och hyffsat dyra att köpa. Phoenixes är inte gratis de heller men vid lågt antal så vinner de mot ett lågt (men ett lite högre) antal mutor. Men om du fått upp din tredje bas ordentligt och varit duktig på att bygga armé (gärna archons/high templar som är riktigt bra mot mutor i en ren strid) så gå på push.

Mutor är riktigt bra eftersom de är snabba och flyger. De väljer själva vart de skall slåss (t.ex. i din minerallinje). Genom att gå på push så tvingar du zergen att använda mutorna på stället där DU valt att slåss (t.ex. i zergens expansion). Problemet här är att denna push ofta är så seg och lättscoutad att zergen kan bygga försvar och harassa dina minerallinjer medan du är på väg mot pushen.
Phonixens jobb är att se till att du förnekar zergen mapcontrol (han måste dra in sina overlords, du plockar upp hans scoutzergligns). Och hålla mutaantalet nere vid starten precis när han gått muta. På så sätt så ser han förhoppningsvis inte din push förrän du dundrar in i hans bas. Och då du hållt ner hans mutaantal så har han inte tid/råd med att gå på dina minerallinjer med mutorna utan måste använda dem vid försvar.

Äsch vad snurrit det låter. Jag hoppas någon förstår vad jag säger.

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Kita är inte överdrivet svårt med phoenixes, men du måste hålla 100% koll på dom HELA matchen, annars är dom döda 5 sekunder senare, därför kollapsar ens macro totalt och zergen vinner ezpz. Om man öppnar stargate innan motståndaren får upp mutas så inte bara kommer man ha ett bra nummer phoenixes mot mutas, utan kommer även scouta spiren direkt när den går upp.

Öppnar du däremot inte stargate och har ingen påväg när motståndaren har börjar producera mutas, då är det för sent för stargate. Bara att göra twilight council direkt och få upp blink.

Dessutom om man gör phoenixes mot mutas så kommer du troligen bara skada massa mutas, du dödar inga mot en bra zerg. Zergen buntar upp sina mutas så targetfire går inte, sen blir det en dans där mutas flyr, phoenixes flyr, mutas flyr osv. Då kommer inte bara dina mutas skadas, utan även phoenix-packet. Så man måste fly för att få tillbaka sköldar och då får ju även mutalisksen tillbaka HP.

Men det är bara på Tal Darim Altar som mutas verkligen är starka, är ju bra osv på andra banor, men just på Tal Darim, vill inte whina, men det är på tok för lätt för zergen att få en billig vinst.

tl;dr - Mutas > Phoenix.

Phonixen får problem när det blir över 10 mutor. Men även då går det att göra. Men det man skall göra är inte att jaga mutorna utan tvinga mutorna att jaga dig.
Harassa minerallinjer, queens eller allt som inte är täckt av sporecrawlers (hitta ensamma overlords eller zergligns på torn, scoutande zergligns etc). Att döda en zerglign på ett xel-naga torn är itne "bara" värt 25 mineraler som zerglingen kostar utan gör zergen nervös då han plötlsigt inte har mapcontrol där.

Och om du har svårt att macra samtidigt så rekommenderar jag att se Day 9 avsnittet om "tapping". Dessvärre glömt vilket det var.
Det är lite trixy, men om du controllgruppar en särskild pylon för inwarpningar så tar det inte lång tid.
Är du rädd att han är på phoenixjakt så kan du skapa en "parkeringsplats" åt dem. Antingen över ett par torn eller över din armé.
Jag brukar ha parkeringsplats åt mina high templars när jag spelar mot terran så att inte dumma spöken går in och EMPar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Men det man skall göra är inte att jaga mutorna utan tvinga mutorna att jaga dig.

Varför skulle en bra zergspelare jaga phoenixes med mutas? Ingen är så dum.

Skrivet av lord_real:

Harassa minerallinjer, queens eller allt som inte är täckt av sporecrawlers (hitta ensamma overlords eller zergligns på torn, scoutande zergligns etc). Att döda en zerglign på ett xel-naga torn är itne "bara" värt 25 mineraler som zerglingen kostar utan gör zergen nervös då han plötlsigt inte har mapcontrol där.

Vill inte verka elak, men det du säger här har ingenting med mutalisks att göra. Är uppenbart att man är aktiv med sina phoenixes på banan, men det har ingenting att göra med att phoenixes suger mot mutalisks när det blir större antal.

Skrivet av lord_real:

Och om du har svårt att macra samtidigt så rekommenderar jag att se Day 9 avsnittet om "tapping".

Jag ser mig själv som en spelare med bra macro, det är bara det att du MÅSTE hålla koll på dina phoenixes HELA tiden om du vill kontra mutalisks med phoenix. Att ens vara borta 3-4 sekunder räcker för en bra zerg att döda dom. Visst, det kanske inte dör varje gång, men det räcker med att du gör ett warpin eller smäller upp ett par extra byggnader, och zergen märker att du inte har kontroll över dina phoenixes, så dödar han en stor hög av dem. Som du säger så funkar phoenixes mot mutas sålänge det är under 10 i antal, men sen går det inte. Inte i jämna antal. Utöver det så blir alla dina phoenixes totalt värdelösa med det kopiösa antalet zerglings som du kommer få slängt mot dig.

Öppna phoenix före mutalisks, funkar. Men går inte att se spire och säga: "Jag gör en stargate och kontrar detta med phoenixes!". Då är det för sent.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=A6zCuhpgiuA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritter:

Jag ser mig själv som en spelare med bra macro, det är bara det att du MÅSTE hålla koll på dina phoenixes HELA tiden om du vill kontra mutalisks med phoenix. Att ens vara borta 3-4 sekunder räcker för en bra zerg att döda dom. Visst, det kanske inte dör varje gång, men det räcker med att du gör ett warpin eller smäller upp ett par extra byggnader, och zergen märker att du inte har kontroll över dina phoenixes, så dödar han en stor hög av dem.

Nu må det vara relativt ointressant eftersom mass phoenix inte känns särskilt vettigt i över huvud taget, men tricket för att hålla sina snabba harassenheter vid liv är att alltid dra ett movecommand på dem innan du går in i macromode. Då slipper du risken att de blir dödade utan din vetskap i alla fall (om du inte har oturen att flyga över hans arme).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrStupid:

Nu må det vara relativt ointressant eftersom mass phoenix inte känns särskilt vettigt i över huvud taget, men tricket för att hålla sina snabba harassenheter vid liv är att alltid dra ett movecommand på dem innan du går in i macromode. Då slipper du risken att de blir dödade utan din vetskap i alla fall (om du inte har oturen att flyga över hans arme).

Jo, förstår vad du menar, men otur händer ju, och då är ju matchen över.

Känns vettigare att ha en riktig lösning på problemet.

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Varför skulle en bra zergspelare jaga phoenixes med mutas? Ingen är så dum.

Vill inte verka elak, men det du säger här har ingenting med mutalisks att göra. Är uppenbart att man är aktiv med sina phoenixes på banan, men det har ingenting att göra med att phoenixes suger mot mutalisks när det blir större antal.

Jag ser mig själv som en spelare med bra macro, det är bara det att du MÅSTE hålla koll på dina phoenixes HELA tiden om du vill kontra mutalisks med phoenix. Att ens vara borta 3-4 sekunder räcker för en bra zerg att döda dom. Visst, det kanske inte dör varje gång, men det räcker med att du gör ett warpin eller smäller upp ett par extra byggnader, och zergen märker att du inte har kontroll över dina phoenixes, så dödar han en stor hög av dem. Som du säger så funkar phoenixes mot mutas sålänge det är under 10 i antal, men sen går det inte. Inte i jämna antal. Utöver det så blir alla dina phoenixes totalt värdelösa med det kopiösa antalet zerglings som du kommer få slängt mot dig.

Öppna phoenix före mutalisks, funkar. Men går inte att se spire och säga: "Jag gör en stargate och kontrar detta med phoenixes!". Då är det för sent.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=A6zCuhpgiuA

Du förstår inte riktigt vad jag säger.

Om du är tillräckligt aggressiv med phonix så måste han jaga dig med mutor (om det är mutor han lagt gasen i).

Vidare så kan du hugga tag i hans mutor när han tittar bort och lura dem att jaga dig. Lite på samma sätt som du är rädd att han gör mot dig.

Om du är rädd att macra så är det bara att ha vanan att så fort det blinkar till ett angrepp trycka på din phonix hotkey och förflytta dem. Eller parkera dem på säkra platser.

Jag tror du kan leka mer med phonix. VIsst är det inte en enkel enhet. Men jag har en tendens att göra dem blint mot zerg eftersom så många zerg har en tendens att göra hydralisker som försvar om de inte hunnit med spiren ännu och du plockar och dödar deras queen och börjar skjuta på overlords.

Men en direkt coutner till mutor. Nej det skall jag inte säga att det är. Men de fungerar bra precis i starten och tillåter dig få upp din tredje bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Du förstår inte riktigt vad jag säger.

Om du är tillräckligt aggressiv med phonix så måste han jaga dig med mutor (om det är mutor han lagt gasen i).

Vidare så kan du hugga tag i hans mutor när han tittar bort och lura dem att jaga dig. Lite på samma sätt som du är rädd att han gör mot dig.

Om du är rädd att macra så är det bara att ha vanan att så fort det blinkar till ett angrepp trycka på din phonix hotkey och förflytta dem. Eller parkera dem på säkra platser.

Jag tror du kan leka mer med phonix. VIsst är det inte en enkel enhet. Men jag har en tendens att göra dem blint mot zerg eftersom så många zerg har en tendens att göra hydralisker som försvar om de inte hunnit med spiren ännu och du plockar och dödar deras queen och börjar skjuta på overlords.

Men en direkt coutner till mutor. Nej det skall jag inte säga att det är. Men de fungerar bra precis i starten och tillåter dig få upp din tredje bas.

Ah ok, missförstod dig lite smått, men problemet kvarstår. Om motståndaren gör 1-2 spores i var bas kommer dina phoenixes inte kunna harassa, du kan plocka nån overlord här och där kanske, med en slarvig zerg kanske du till och med kan få en queen. Men det tvingar inte zergen att dra sina mutas för att jaga, utan spores och queens räcker gott.

Samtidigt i din bas har mutaliskerna fritt spelrum och kan döda probes. Eftersom du investerat i phoenixes är din markarmé för liten för att försvara både din natural och main utan att antingen göra kanoner eller dra hem phoenixes. Gör du kanoner blir din markarmé så fjuttig att zergen lätt kan göra mass drones och maxa snabbt på 3 baser och sen börja trada arméer samtidigt som han tar banan. Därför får han mer ekonomi och kan lätt få upp mycket units lategame.

Om du istället drar hem dina phoenixes för att försvara och ta en tredjebas så kommer zergspelaren ta en fjärde, femte och kanske sjätte bas, för han vet, du kan inte röra dig ut, då kommer bara hans mutas in och dödar alla probes. Samtidigt techar han lätt upp till infestors och broodlords, eller någon annan bra lategame composition för att kontra det du gör.

Phoenixes är helt enkelt inte en hållbar lösning mot mutas i större antal. Men i HotS kommer ju tempest, ska bli intressant att se hur det förändrar läget.

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Ah ok, missförstod dig lite smått, men problemet kvarstår. Om motståndaren gör 1-2 spores i var bas kommer dina phoenixes inte kunna harassa, du kan plocka nån overlord här och där kanske, med en slarvig zerg kanske du till och med kan få en queen. Men det tvingar inte zergen att dra sina mutas för att jaga, utan spores och queens räcker gott.

Samtidigt i din bas har mutaliskerna fritt spelrum och kan döda probes. Eftersom du investerat i phoenixes är din markarmé för liten för att försvara både din natural och main utan att antingen göra kanoner eller dra hem phoenixes. Gör du kanoner blir din markarmé så fjuttig att zergen lätt kan göra mass drones och maxa snabbt på 3 baser och sen börja trada arméer samtidigt som han tar banan. Därför får han mer ekonomi och kan lätt få upp mycket units lategame.

Om du istället drar hem dina phoenixes för att försvara och ta en tredjebas så kommer zergspelaren ta en fjärde, femte och kanske sjätte bas, för han vet, du kan inte röra dig ut, då kommer bara hans mutas in och dödar alla probes. Samtidigt techar han lätt upp till infestors och broodlords, eller någon annan bra lategame composition för att kontra det du gör.

Phoenixes är helt enkelt inte en hållbar lösning mot mutas i större antal. Men i HotS kommer ju tempest, ska bli intressant att se hur det förändrar läget.

Nja, håller inte med dig på många punkter här måste jag säga
Någonting som är roligt att se när zergs gör är just det här med "1-2 spores" per bas, när phoenix antalet går upp till 16 + osv så är det så löjligt effektivt att bara ignorera sporesen och rensa en hel mineral line, och blink stalkers + cannons (som man såklart har råd att bygga, du verkar underskatta toss lite om du tror att zerg kan fixa mutas, expanda, drona, göra försvar mot phoenixes, samtidigt som toss inte kan bygga lite kanoner utan att mark armén blir för svag) är ganska effektivt att hålla bort mutas innan de blir allt för stora mängder.

Phoenixes är imo en bra counter till muta heavy spelare, (självklart bara om du öppnat stargate, att göra phoenix efter du ser mutas är som de flesta nog håller med om dödsdömt), men visst kräver det att du håller koll på mini mappen och kan macroa samtidigt som du microar så att du varken förlorar phoenixar eller sabbar din macro vilket kan vara lite krångligt, men det är även ett bra sätt att träna upp sin multi tasking förmåga.

Permalänk
Medlem

min über taktik för terran:

1. bygg scv tills 10 och bygg suplie depot
2. bygg 1 till scv
3. börja bygga 2 baracker och scv:ss tills blockad, eventuelt marine för att ta scout.
4. en till suplie depot, nu slutar man helt med scv:s och bygger 3 till baracker
5. bygg marines och suplie depots och anfall all-in på ca 9-10 minuters sträcket
6. Om motspelaren klarar första anfallet är man ofta så gott som körd, annars rusha för att få lite muraders och medivacks samt uppgraderingar. ELLER expandera under attacken och spela defensivt med bunkrar och wall-in.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

2. bygg 1 till scv
3. börja bygga 2 baracker och scv:ss tills blockad, eventuelt marine för att ta scout.
4. en till suplie depot, nu slutar man helt med scv:s och bygger 3 till baracker
5. bygg marines och suplie depots och anfall all-in på ca 9-10 minuters sträcket
6. Om motspelaren klarar första anfallet är man ofta så gott som körd, annars rusha för att få lite muraders och medivacks samt uppgraderingar. ELLER expandera under attacken och spela defensivt med bunkrar och wall-in.

Gör du detta mot alla tre raser, samt vilken ligan är du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Gör du detta mot alla tre raser, samt vilken ligan är du ?

I 2v2 med en kompis ligger jag i guld
I 1v1 har det gått fram och tillbaka, från platinum till silver och nu i nedre gold

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Discokungen
Skrivet av sten1930:

I 2v2 med en kompis ligger jag i guld
I 1v1 har det gått fram och tillbaka, från platinum till silver och nu i nedre gold

Haha, jag och min polare körde dubbla 7-rax i 2v2, tog oss rätt snabbt till master och rullade vidare med en som terran som satsade 100% på econ och en protoss som fick alla pengarna, sjukt vad effektivt det är i 2v2. *-*

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sten1930:

2. bygg 1 till scv

Gömmer du dom andra barackerna eller hur gör du? Funkar det verkligen bra på stora banor som Tal'Darim Altar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Gömmer du dom andra barackerna eller hur gör du? Funkar det verkligen bra på stora banor som Tal'Darim Altar?

Rätt så bra så länge man har koll på vad man gör men det är definitivt bättre bå mellanstora och små banor

Visa signatur