Permalänk
Medlem

Bygger datorbord från 0 - följ resan

Efter att ha flyttat till ny lägenhet så har jag länge letat efter skrivbord som gör att jag får plats med det jag behöver.
Tidigare hade jag ett rum enbart som "kontor" men då jag har småbarn (twins på 3år) vill jag gärna vara lite närmre dem när de leker utan att vara frånvarande i annat rum så kör jag amerikanskt och sätter min arbetsplats i vardagsrummet.
Då jag ändå inte har köpt möblerna till vardagsrummet än (de gamla kastade jag på tippen för att köpa nytt) så utgår jag helt ifrån arbetsplatsen.

Så, vad ni kan förvänta er av denna tråd är en liten guide hur jag gjorde, inspireras och sno saker bäst ni vill
Jag ska försöka detaljerat visa vad jag köpt och vart för att bygga mitt bord.

Det hela började med att jag under en vecka surfade runt och letade vettigt skrivbord i 2-3 meters klassen och hade lite djup men idag ska ju skrivbord knappt synas och vara så små att knappt laptopen får plats, att vi som råkar ha fler än 1 skärm vill ha skrivbord tänker inte ens designers på.
Största fokus är att saker ska få plats, men ändå se bra ut och smälta in lite i vardagsrummet.

Lets roll.

Det första jag gjorde var att bestämma en storlek och kladda upp lite i Sketchup hur stommen skulle se ut.
Mer dekoration och ska dölja stommen lite mer senare.

De tre benen är bortåt och man sitter på andra sidan mellan skåpen.

Vad jag använt hittils
- Spånskiva på 19mm 150kr med kapning, 250x90cm (ska bytas till MDF)
- 3st Vika Curry ben (ikea), 30kr styck
- 2st Faktum väggskåpsstommar, 50x70cm - 275kr styck (ikea)
- 2st Härlig dörr, 50x70cm - 65kr styck (ikea)
- 4st Integral gångjärn, 40kr paret (ikea)
- Stift för hyllplan, 20kr, (biltema)
- Möbeltassar, 29kr (sitter under skåpen så luckorna går att öppna)
- Färg till bordsskivan (väggfärg, då jag målat en vägg också i samma kulör) 149kr på Jula
Totalt, hittils: 1198kr

Kvar att fixa
- Ledbelysning under, trivselljus
- Hylla ovanpå bordsskivan för skrivare
- Sidohyllor på skåpen under bordsskivan för datorn
- Kapa upp hål för kablar och montera kabelsamlare under
- Bygga egen Laptophållare
- Tyg som ska hänga runt främre delen av bordet, lite "biodraperistuk"
- Måla skåpen under bordsskivan mörkgrå/stensvart
- Handtag och hyllplan till skåpen

More to come...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Liten bild där jag målar bordsskivan, min kamera var inställd på f*n vet vad så bilden blev mörk, drog upp nivåerna lite så den ser helmysko ut.

Skivan är bara lagd på skåpen så de sitter inte där de ska än
Målar väggen samtidigt, därav lampan riktad så snett.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

För att få lite att skruva i till bordsbenen och samtidigt få upp bordsskivan från skåpen lite så att dörrarna inte fastnar satte jag en spillbit under skivan.
Bordsskivan är skruvad i både skåp och biten som håller i benet så det är galet stabilt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

KLART! (ja, det är ett skämt)

Långt kvar , men jag var tvungen sätta upp laptopen och kopplade in en skärm så jag kan arbeta lite
Den röda färgen är mycket mycket mörkare och rödare än den ser ut att vara på bild.

En hel del kvar att göra, stay tuned för uppföljningen.

Har ingen belysning och använder vanlig kompaktkamera så det blev en aning grumligt, ska ta bilder dagtid hädanefter

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Shit vad fort det gick, en kvart sen vare klart! Fint blev det också

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Följ resan? Förväntar man ju sig nåt lite mer långdraget än en kvart Men fint blev det

Permalänk
Medlem

gillar den typen av bord! har själv haft ett hörndatabord ett tag men köpte nyligen ett rejält skrivbord som är runt 165 brett 70 högt från mark och 75 cm djupt.. det är rejäla doningar och kan lätt stå i mitten av det med mina 0,1 ton jag väger gillar då man har rejält med plats ! Fint bygge! ärt det någon speciell typ av färg ? tänkte ja ska måla om bordsskivan själv nämligen.

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Ujuj, långt ifrån klart än

Glömde laptophållaren.
Det finns diverse galanta laptophållare och ställ att köpa överallt för allt från lite till många pengar, jag ville bara ha nåt eget och annorlunda.
Minns jag såg nån liknande lösning från längesedan, så det fick bli en sådan.

2st hyllkonsoller i trä, går att köpa överallt för nån tia.
2st handtag till köksskåp på 30cm, 30kr styck på biltema.

Det främre handtaget hindrar laptopen från att halka ner
Det bakre, ja, mest för att hålla konsollerna på rätt bredd. Hade väl gått att lösa på bättre sätt men vafalls, hade redan ett handtag så det åkte på.
Knappt 100kr och lite svart färg, funkar galant.
(jag valde medvetet dessa konsoller för att få rejäl lutning på laptopen)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

gillar den typen av bord! har själv haft ett hörndatabord ett tag men köpte nyligen ett rejält skrivbord som är runt 165 brett 70 högt från mark och 75 cm djupt.. det är rejäla doningar och kan lätt stå i mitten av det med mina 0,1 ton jag väger gillar då man har rejält med plats ! Fint bygge! ärt det någon speciell typ av färg ? tänkte ja ska måla om bordsskivan själv nämligen.

Är det vanligt trä du målar funkar nästan vilken färg som helst. Jag kör med vattenbaserad väggfärg och har lagt två lager lack ovanpå det, håller prima. I förra lyan målade jag mitt bord med samma typ av färg och det höll i två år utan att repas eller skadas nåt speciellt.

Är det däremot laminerat eller oljat kanske du ska fråga på en färgaffär så det blir rätt, vissa färger reagerar med oljor och bets så det kan bli konstigt.

Edit: länk till färgen jag använder: http://www.jula.se/vaggfarg-500420

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit och köpt tyg som ska täcka fronten, nu ska jag bara lyckas köra symaskin också och fålla upp kanter och göra en liten kanal att dra vajjer i så man kan tvätta det ibland

För er som undrar varför jag kanske inte gör allt enligt vad som är toksnyggt, helt enkelt för att jag gillar lite udda saker och vill inte göra saker som andra har

Det kommer mera!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Proffsmoddare

Du skrev ju en logg precis som man ska skriva iallafall. Good job!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Du skrev ju en logg precis som man ska skriva iallafall. Good job!

Hur menar du då, att jag väntade till att jag kommit en bit och inte bara visat vad jag ville göra ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HCP:

Hur menar du då, att jag väntade till att jag kommit en bit och inte bara visat vad jag ville göra ?

Tänkte mest på första inlägget. Tyckte de var väldigt välskriver. Dom flesta andra skriver ju bara här är min dator sen lägger dom upp två suddiga bilder.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC