Mitt livs sämsta upplevelse som konsument hos Inet - vad bör jag göra?

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Grafikkortet klarar visst att driva 2x 2560x1440 utan en dyr adapter förutsatt skärmarna har en displayport ingång vilket brukar vara fallet med de flesta skärmar som har den upplösningen.

Vad är det för skärmar du har , ts?

tycker inte riktigt det är rättvist att klandra inet för att man inte har rätt kablar..

Har två st Dell U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av juridicum88:

Har två st Dell U2711

Då har du displayport och har även fått med en displayport sladd till vardera skärm (det fick jag iaf). Bra att detta kunde lösas

Finns dock en risk att uttagen på kortet är mini-displayport så om du inte fick med någon mini-displayport - vanligt displayport med kortet behöver du en kabel för en hundring eller nått som har mini i ena änden och fullstor i andra.

*edit* en sån här: http://www.dustinhome.se/kabel-displayport-mini-displayport-1... men kolla först upp om det är nödvändigt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, fungera det befintliga kortet med de skärmarna i rätt upplösning som de skall bara han kör displayport istället för DVI? Då blir ju hela den här tråden lite... onödig

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Då har du displayport och har även fått med en displayport sladd till vardera skärm (det fick jag iaf). Bra att detta kunde lösas

Finns dock en risk att uttagen på kortet är mini-displayport så om du inte fick med någon mini-displayport - vanligt displayport med kortet behöver du en kabel för en hundring eller nått som har mini i ena änden och fullstor i andra.

*edit* en sån här: http://www.dustinhome.se/kabel-displayport-mini-displayport-1... men kolla först upp om det är nödvändigt.

Funkar inte alls tyvärr... Supporten själva rekommenderade att jag kom in med den. Så här ser det ut bakom datorn :

EDIT: nu ser jag att det finns ett sånt uttag, och har kablarna, uppdaterar strax...

EDIT 2: när jag kopplar in skärmarna får jag endast upp ett meddelande som säger "NO DVI-D2 Cable" som hoppar runt på skärmen.

EDIT 3: den hittar skärmen under enhetshanteraren, även när jag är inne på bildskärmsegenskaper, dock så finns det ingen bild, som om skärmen inte vet att den är kopplad till datorn. Musen "flyttar ut" till den andra skärmen, men inget mer trots omstart, uppdaterade drivrutiner, etc... man kastas ju mellan hopp och förtvivlan... suck.

Permalänk
Hedersmedlem

Det får finnas gränser för hur mycket en butik ska hålla handen. Trådskaparen har alltså hela tiden haft rätt anslutningar och kunde från början kört 2st skärmar i högsta upplösning. Att koppla in en skärm tycker iaf jag är minimikunskaper som yngre datoranvändare.

Inet förtjänar en ursäkt.

Fyra sidor onödig tråd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av juridicum88:

EDIT 3: den hittar skärmen under enhetshanteraren, även när jag är inne på bildskärmsegenskaper, dock så finns det ingen bild, som om skärmen inte vet att den är kopplad till datorn. Musen "flyttar ut" till den andra skärmen, men inget mer trots omstart, uppdaterade drivrutiner, etc... man kastas ju mellan hopp och förtvivlan... suck.

nu verkar det som det är någon inställning snarare.. har inte använt ati kort på väldigt länge så jag kan dock inte säga vad det är exakt du skall göra. men om dioden på skärmen lyser i blått och det inte står något på skärmen så får den någon signal iaf. titta runt efter eyefinity eller dual screen i ati catalyst.. du kan ju även testa högerklicka på skrivbordet, klicka på "screen resolution" och se om bägge skärmarna finns där.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden, men angående skärmen som inte går på full upplösning. Du måste köra den via ett displayportuttag med en aktiv adapter, den borde du få från inet gratis eftersom du sa att du ville ha 2x30"

EDIT: såg att du redan fixat det, glöm det.

Ditt problem är nog att du valt fel ingång på din skärm, prova att fiffla lite med knapparna på skärmen och se om du kan ändra input.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fyfan för datorstrul. FY FAN. Keep your head up.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

Fyfan för datorstrul. FY FAN. Keep your head up.

Datortrogglande är kul.
Tweaka & trixxa & fixxa! (Y)

Permalänk

Kör ena skärmen på dual-link dvi 1 och den andra på displayport.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av juridicum88:

Vilken typ av kompensation skulle vara rimlig och rättvis enligt din åsikt?

Hade också strul med min dator som Inet monterade ihop. Totalt fick jag skicka in den två gånger vilket resulterade i att jag blev utan dator i drygt 1 månad extra pga halvdan/slarvig service av dom. Slutade i alla fall med att jag lämnade ett konstruktivt men dåligt betyg av deras montering. Dom ringde upp en dag senare och erbjöd mej hela monteringsavgiften tillbaka som kompensation så det tycker man ju skulle vara rimligt i ditt fall också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det får finnas gränser för hur mycket en butik ska hålla handen. Trådskaparen har alltså hela tiden haft rätt anslutningar och kunde från början kört 2st skärmar i högsta upplösning. Att koppla in en skärm tycker iaf jag är minimikunskaper som yngre datoranvändare.

Börjar bli böjd att hålla med...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om man bygger själv, så har man kontrollen över varje del.
Man ska aldrig köpa färdig byggt, inte ens av guldkalven Inet

Helt rätt. Extremt få byggt något rätt, jag vågar påstå att det är, grovt överskattat max 5% av hembyggarna som bygger ihop ett bra system och gör det rätt. I dom städer i sverige (med litet s) som jag sett byggmaskiner leverade av tex tricom, alina, mycom och diverse andra så har det uteslutande vart "vad är billigast på eet eller deltaco? ta dens skiten och släng ihop en burk". Ingen bryr sig om det passar eller inte, ingen har kunskap om hurvida man valt rätt minne, passande eller ens lagom bra presterande nätagg osv.. ingen bryr sig eller så förstår dom inte.

Om Inet är okunniga eller ignoranta vet jag såklart ingenting om, men att köpa en färdig byggdator för 27000kr.... låter på alla vis helt fel i mina öron.

Min slutsats: häv köpet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

...

Min slutsats: häv köpet

På vilka grunder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av juridicum88:

Funkar inte alls tyvärr... Supporten själva rekommenderade att jag kom in med den. Så här ser det ut bakom datorn :

http://i394.photobucket.com/albums/pp25/juridicum/bild2.jpg

EDIT: nu ser jag att det finns ett sånt uttag, och har kablarna, uppdaterar strax...

EDIT 2: när jag kopplar in skärmarna får jag endast upp ett meddelande som säger "NO DVI-D2 Cable" som hoppar runt på skärmen.

EDIT 3: den hittar skärmen under enhetshanteraren, även när jag är inne på bildskärmsegenskaper, dock så finns det ingen bild, som om skärmen inte vet att den är kopplad till datorn. Musen "flyttar ut" till den andra skärmen, men inget mer trots omstart, uppdaterade drivrutiner, etc... man kastas ju mellan hopp och förtvivlan... suck.

Kan kolla mer när jag kommer hem men det låter som om du helt enkelt måste in i AAA och konfigurera sekundär skärmen. Kan någon vänlig själ hjälpa honom med en instruktion i AAA?

Annars tar jag det i kväll.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Vad gäller grafikortet så verkar det vara ganska vanligt att det bara är en port som ger 2560x1600, vore trevligt att veta vad det är för kort och hur det löstes, om du får ordning på det.

Du behöver DVI-D Duallink för att köra över 1080p 60Hz i princip. Så 2st 120Hz eller 2st 2560x1600 måste grafikkortet ha DVI-D duallink på båda portarna. Ofta är det endast primära porten som har det medan andra porten . Framför allt på AMD grafikkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fluf:

Du behöver DVI-D Duallink för att köra över 1080p 60Hz i princip. Så 2st 120Hz eller 2st 2560x1600 måste grafikkortet ha DVI-D duallink på båda portarna. Ofta är det endast primära porten som har det medan andra porten . Framför allt på AMD grafikkort.

Dell u27's, han har ett 6970 och dp kablar så det handlar nu om att få igång honom i catalyst med skärmuppsättningen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lan:

Dell u27's, han har ett 6970 och dp kablar så det handlar nu om att få igång honom i catalyst med skärmuppsättningen.

Oki, missade att det var fler sidor när jag började läsa från början. Hoppas det går bra för TS och tummen upp för alla som assisterar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag ser inte ditt problem som ett problem med inet, dom har ändå varit där för dig och hjälpt dig så gott de kan varje gång du haft problem. Jag ser däremot det hela som ganska mycket oerfarenhet och att du möjligen tagit vatten över huvudet och köpt en för komplicerad dator för din kunskapsnivå. Om du visste att du skulle ha en dator med flera skärmar inkopplade har stor krav och dessutom kan lägga ut 27000 kr så kunde du gjort det på t.ex Dell och fått deras på-plats service inlagd för en mindre summa. Det är vad jag ser på saken.

Du har med största säkerhet köpt en väldigt bra dator. Om du sen vill häva köpet eller inte är ju upp till dig, med största sannolikhet kommer inet stå vid din sida till varje skruv har felsökts om du har tålamodet till det. Så kan jag önska dig lycka till och hoppas att allt löser sig.

Visa signatur
Permalänk

Är det verkligen ett 6970 kort TS köpt? det är ju bara en normal displayport + hdmi. 69x0 brukar ha 2 st mini dp och hdmi utöver dvi.

Permalänk
Master of Overkill

Du skulle köpt en 3930k och 2x 580 så kunde du kört med dual dvi rakt in i datorn inget krångel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av juridicum88:

Uppdatering:

Ok, talades vid med supporten tidigare under dagen, och dom är villiga att ersätta grafikkortet. Tyvärr måste darorn in igen, men sånt e livet. Frågan som jag nu ställer mig är vilket grafikkort i Inets utbud som skulle funka där jag får det jag ska ha, helst via dvi och utan adaptrar och liknande. Dock finns det ett krav, och det är minst 2 gb i minne. Skulle vara väääääldigt tacksam för svar på detta då jag ska återkomma till dom snart.

som jag sa innan ett nvidia gtx 570 eller 580 men jag är inte 110%säker på att alla stödjer 2 st dvi-duallink men inet har evga 570 hd på lager som klarar dual link http://developer.yahoo.com/forum/General-Discussion-at-YDN/EV...

http://www.inet.se/produkt/1902129/evga-geforce-gtx-570-1280m...

men hör med inet att det verkligen stämmer säg att du vill att det skall klara 2 st dvi duallink utgångar samtidigt

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

som jag sa innan ett nvidia gtx 570 eller 580 men jag är inte 110%säker på att alla stödjer 2 st dvi-duallink men inet har evga 570 hd på lager som klarar dual link http://developer.yahoo.com/forum/General-Discussion-at-YDN/EV...

http://www.inet.se/produkt/1902129/evga-geforce-gtx-570-1280m...

men hör med inet att det verkligen stämmer säg att du vill att det skall klara 2 st dvi duallink utgångar samtidigt

Ursäkta besserwissandet, men det där är ju inte 2 gig, som TS krävde? Jag har redan givit ett par förslag från Inet en bit upp i tråden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

6970 ska klara mycket mer upplösning än vad du nämnde. Kommer inte ihåg hur mycket, men det är ju inga problem (förutom kanske fps-drops ) att köra 6st 1080p i eyefinity. Har för mig att jag läste på en nyhet om en ny drivrutin här på swec hur mycket det fixade. Kommer inte ihåg hur mycket det var, men det var så att man kände att alla skärmar i världen inte skulle kunna täcka upp det

Permalänk
Skrivet av juridicum88:

Bland annat en 3960x. Varför köpte jag inte en 3930k som enligt Sweclockers utmärkta recension är nästan lika bra och kostar hälften? Den var inte i lager och skulle dröja några veckor, och jag kunde inte vänta just då. Ironiskt inser man nu i efterhand tyvärr...

När det handlar om så mycket pengar skulle jag ha tagit det som jag tror är bäst, och sedan väntat ett par veckor Du kommer kanske sitta vid den datorn i flera år, så varför köpa något sämre bara för att slippa vänta en vecka till?

Tycker också att om du känner att du inte är helt borta när det gäller sånt, så bygg själv! Det är det lättaste som finns, och ingen annan kommer råka förstöra något

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilka grunder?

Jo, men du vet! Den där speciallagen som finns i Sverige som ger alla konsumenter rätt att häva alla sina köp i oändlig tid så fort det inte riktigt fungerar som det ska, även om det är orsakat av konsumenten! Riktigt trevlig lag faktiskt!

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mlakhar:

Jo, men du vet! Den där speciallagen som finns i Sverige som ger alla konsumenter rätt att häva alla sina köp i oändlig tid så fort det inte riktigt fungerar som det ska, även om det är orsakat av konsumenten! Riktigt trevlig lag faktiskt!

Nu finns det ingen sådan lag Konsumentköplagen ger dig däremot rätt att reklamera produkten om den är felaktig dock inte om du själv varit oaktsam och orsakat felet genom felaktig användning, (tex tagit datorn som dragg i båten) praxis är då 3 reparationsförsök för samma fel innan den byts eller ersätts ekonomiskt.
Använder du dig av distanshandel har du 2 veckors returrätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu finns det ingen sådan lag Konsumentköplagen ger dig däremot rätt att reklamera produkten om den är felaktig dock inte om du själv varit oaktsam och orsakat felet genom felaktig användning, (tex tagit datorn som dragg i båten) praxis är då 3 reparationsförsök för samma fel innan den byts eller ersätts ekonomiskt.
Använder du dig av distanshandel har du 2 veckors returrätt.

VA?!?! Herregud jag som alltid trott att det funnits!!!111.

Det du säger stämmer väldigt bra, många verkar dock tro att man alltid kan välja att häva köpet om en vara är trasig, men om jag inte missminner mig så är det faktiskt så att konsumenten endast har rätt att välja att häva köpet så länge detta inte innebär en oskälig kostnad för försäljaren, och om det gör det så har försäljaren rätt att välja.

Sen att TS har haft inne datorn 2 gånger för två olika fel gör ju det inte direkt lättare att häva köpet, varför han nu ska göra det vet jag dock inte..

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Helt rätt. Extremt få byggt något rätt, jag vågar påstå att det är, grovt överskattat max 5% av hembyggarna som bygger ihop ett bra system och gör det rätt. I dom städer i sverige (med litet s) som jag sett byggmaskiner leverade av tex tricom, alina, mycom och diverse andra så har det uteslutande vart "vad är billigast på eet eller deltaco? ta dens skiten och släng ihop en burk". Ingen bryr sig om det passar eller inte, ingen har kunskap om hurvida man valt rätt minne, passande eller ens lagom bra presterande nätagg osv.. ingen bryr sig eller så förstår dom inte.

Om Inet är okunniga eller ignoranta vet jag såklart ingenting om, men att köpa en färdig byggdator för 27000kr.... låter på alla vis helt fel i mina öron.

Min slutsats: häv köpet

Jag begriper inte alls vad du snackar om.
För inte fram statistik ur tomma intet.

Sverige stavas med stort "S", för kännedom.

Citat:

mlakhar: Jo, men du vet! Den där speciallagen som finns i Sverige som ger alla konsumenter rätt att häva alla sina köp i oändlig tid så fort det inte riktigt fungerar som det ska, även om det är orsakat av konsumenten! Riktigt trevlig lag faktiskt!

"Speciallagen" heter konsumentköplagen och det du tänker på avser den treåriga reklamationsrätten.
Det avser givetvis inte självvållade skador eller rätt vid reklamationskrav vid felaktigt användande eller installation.

http://www.konsumentverket.se

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ursäkta besserwissandet, men det där är ju inte 2 gig, som TS krävde? Jag har redan givit ett par förslag från Inet en bit upp i tråden.

haha missade det totalt men ts det finns ju en med dubbla minnet från evga men jag vet ej om det finns på inet

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(